Am auzit de această carte, şi am auzit că e îmbibată de zel ecumenist, chiar dacă titlul pretinde altceva.
De cartea pe care mi-a recomandat-o părintele nu ştiu nimic, am să mă interesez, mulţumesc!
Eu am citit ce a scris părintele Cleopa despre stilişti, şi pot spune că argumentele aduse de el îs foarte vagi, dacă cineva doreşte, putem discuta despre asta.
Făcându-mi studiile în România, am fost preocupat de diferenţa calendarelor, de aceea am încercat cu dor de adevăr să studiez această problemă. Aş vrea să fac un rezumat, dacă-mi permiteţi, la ceea ce am studiat:
1. Sinodul de la Constantinopol din 1583 condamnă calendarul gregorian şi anatemizează pe cei ce-l urmează: „Oricine nu urmează învăţăturile sfintei noastre credinţe Ortodoxe, după cum au aşezat şi cele 7 sfinte soboare ecumenice, care au hotărât pentru sfintele Paşti şi
pentru calendar şi care bine le-au legiuit să-l urmăm, şi va voi să urmeze după pascalia
şi după calendarul cel născocit de ateii lui papa, sau va voi să strice dogmele şi obiceiurile pe care ni le-au predat Sfinţii Părinţi ai Sfintei noastre Biserici Ortodoxe,
să fie dat anatemei şi scos afară din rândul Sfintei noastre Biserici, condusă de Domnul nostru Iisus Hristos. Voi, binecredincioşilor creştini ortodocşi să rămâneţi în cele în care v-aţi născut, aţi crescut şi v-aţi învăţat. Şi, când va sosi vremea, însuşi sângele vostru să-l vărsaţi, ca să păstraţi credinţa care ne-au lăsat-o Sfinţii Părinţi; şi mărturisirea voastră să o păstraţi şi să vă feriţi de aceştia. Să vă ajute Domnul nostru Iisus Hristos şi smeritele noastre rugăciuni să fie cu voi cu toţi. Amin.” De asemenea, calendarul gregorian a fost condamnat de Sinoadele Pan-Ortodoxe de la Constantinopol din 1587 şi 1593; Sinoadele locale de la Ierusalim din 1670, 1903 şi 1924; Sinoadele locale de la Constantinopol din 1827, 1895, 1902 şi 1904; Sinodul local de la Petrograd din 1903;
Sinodul local de la Bucureşti din 1903; Sinoadele locale de la Atena din 1903, 1921, 1935, 1938, 1949, 1950, 1957, 1974 şi 1985; Sinodul local de la Alexandria din 1924; Sinodul local de la Antiohia din 1924; Sinodul local din Cipru din 1924; Sinodul local de la Karloviţ din 1926
2. Sfinţii Părinţi ai sinoadelor ecumenice ştiau de întârzierea calendarului iulian faţă de cel solar, căci la data stabilirii calendarului iulian(anul 46 î.Hr), echinocţiul era la 24 martie, iar Sfinţii Părinţi au luat ca reper data de 21 martie(325 d.Hr), adică 3 zile mai devreme. Cu toate acestea, Pascalia întocmită de ei este ciclică, datele stabilite repetându-se pentru fiecare 532 de ani, şi nu ia în consideraţie vreo întârziere sau abatere de la anul solar
3. Sinoadele ecumenice II, III, IV şi VI au întărit cele hotărâte de Sfinţii Părinţi de la Sinodul I ecumenic (printre care şi calendarul)
4. Calendarul gregorian micşorează şi uneori anulează postul Sfinţilor Apostoli (atunci când Paştele se prăznuieşte mai târziu de 3 mai); de asemenea în unele situaţii nu permite prăznuirea Bunei Vestiri, care poate cădea în săptămâna patimilor sau chiar de Înviere
5. BOR şi BO Finlandeză - unicile BO din lume care au sărbătorit Paştile la date necanonice: 1926 (22 martie/4 aprilie, înaintea paştelui jidovilor), 1929 (18/31 martie, în afara intervalului canonic(22 martie-25 aprilie)) [Act respins cu mare protest de Mitropolitul Basarabiei Gurie Grosu, în Basarabia fiind sărbătorit Paştile după tradiţia ortodoxă; mai mult decât atât, calendarul nou a primit o rezistenţă foarte puternică din partea basarabenilor, care a durat până în 1938, când a încetat prigoana de către BOR a vechilor calendarişti din Basarabia]
6. Calendarul gregorian a fost introdus în BOR de către francmasoni (Cuza-Meletie-Miron); [când Cuza-Vodă a încercat înnoirea calendarului, Sfântul Calinic de la Cernica, împotrivindu-se, a spus: „Iară eu cu cei fără de lege nu mă voi socoti”]
Am uitat să menţionez că ideea studierii calendarului mi-a venit atunci când mi-am dat seama că nu pot participa la slujba Crăciunului, căci vacanţa începea înainte de 25 decembrie, când mă întorceam în Moldova, şi se sfârşea înainte de 7 ianuarie, astfel slujba de Naşterea Domnului era un eveniment la care nicidecum nu puteam lua parte...
Rog părintele să nu se supere pe îndrăzneala mea, dar aş vrea să discutăm despre această problemă serioasă.