IPS Serafim despre ispitele ortodoxiei romanesti

Informaţii, comentarii şi propuneri...
Este şi o subcategorie specială despre BOR.
Petre C
Mesaje: 606
Membru din: 24 Noi 2008, 21:42
Confesiune: ortodox
Localitate: Bucuresti
Contact:

IPS Serafim despre ispitele ortodoxiei romanesti

Mesaj necititde Petre C » 16 Oct 2009, 19:21

Interviu din Lumea Credintei

Care credeţi că este ispita cea mai mare a Ortodoxiei româneşti acum?

Crisparea unor medii – monastice mai cu seamă, dar şi a unor tineri zeloşi – împrumutată de pe la Muntele Athos, de prin Grecia, de prin Rusia, care au discurs radical. Globalizarea o simt şi eu, ea oricum vine, ca un tăvălug. Important e cum îi faci tu faţă, cum te aperi tu. Cred că nu te poţi apăra decât tu ca persoană, ca familie şi poate şi ca neam – dar asta numai dacă suntem uniţi. Însă dacă ţipăm şi ne văităm, condamnându-ne cu repeziciune unii pe alţii, ce realizăm? Ne dezbinăm noi înşine şi slăbim în faţa tăvălugului. Dacă am fi mai blânzi şi mai senini, dar şi mai responsabili, ar fi mult mai bine. Într-adevăr, e o lipsă de comunicare între ierarhie, credincioşi, călugări şi nu avem nici simţul autorităţii – aşa, ca popor. Nu ne supunem deloc legilor – civile sau bisericeşti, nu ne supunem nici măcar autorităţii duhovniceşti. Noi avem o teologie dumnezeiască, singura integral adevărată, pe care însă nu o trăieşte mai nimeni.

În concluzie, ce se poate face?

Cred că monahismul poate fi soluţia... Vedeţi, în Biserica Coptă din Egipt: monahii au regenerat această Biserică începând din anii ‘60. Cum? Ducându-se foarte mulţi tineri intelectuali în mânăstiri. Aceştia au ajuns stareţi, episcopi şi astfel s-a creat o înnoire a Bisericii Copte prin monahism. Aceasta ar putea fi şi la noi calea de regenerare a Bisericii şi a poporului dreptcredincios... Dar unde sunt acei monahi – în număr suficient de mare? În prezent există o întreagă pleiadă de tineri care merg din mânăstire în mânăstire şi storc de la marii călugări (câţi au mai rămas) declaraţii aiuritoare şi pseudo-răspunsuri pe care ei înşişi vor să le audă. E păcat împotriva Duhului Sfânt să ispiteşti astfel oamenii, căci ar trebui să vorbim doar lucrurile lui Dumenzeu – aşa cum au făcut toată viaţa aceşti bătrâni. E un sacrilegiu să-i pui pe aceşti venerabili monahi în asemenea situaţii, şi să induci lumea în rătăcire şi eroare. Acestor tineri li se pare că ei salvează Biserica, că sunt chemaţi să facă asta, dar dacă tu, tinere prieten, n-ai viaţă, n-ai trăire profundă, nu ştii ce-i aia smerenie, nu ştii de ascultare, n-ai trecut nici o clipă prin suferinţe, nu te-a transformat Duhul lui Dumnezeu prin nevoinţă şi durere, atunci ce putere ai tu? Doar pentru că ai citit ceva cărţi, pe sfântul cutare sau cutare din care tot extragi citate din context, asta nu cred că ajunge. Ce minunat exemplu ne dă Sf. Vasile cel Mare, care a trăit în epoca de luptă împotriva Duhului Sfânt. El a scris atunci un întreg tratat despre Duhul Sfânt, să-I apere divinitatea. Dar cum a făcut? Nu L-a numit niciodată, explicit, pe Duhul Sfânt Dumnezeu, tocmai pentru ca să nu îi frustreze în mod direct pe opozanţi. Ce înţelepciune! Astăzi, o asemenea poziţie nuanţată, pedagogică şi delicată tot­odată, ar fi considerată erezie în toată regula, iar tu – ereticul ereticilor. Ce diferenţă de vremuri, ce diferenţă de trăire şi de simţire ortodoxă!
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Înapoi la “ASPECTE ŞI PROBLEME CONCRETE DIN VIAŢA BISERICILOR ORTODOXE”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron