Cazul Danion VasileAsa cum, din pacate, era de asteptat, spiritele se agita deja in legatura cu asteptatul Mare Sinod. Unul din cei de la care asteptam altceva este teologul Danion Vasile. Acesta, aproape inexplicabil, a devenit brusc un luptator impotriva calendarului nou.
Frate Visarion,Cazul Danion Vasile
Uite asa insala diavolul pe cei care vor sa se mantuiasca. Pe o parte ma surprind cuvintele acestui teolog apostat, dar stiind viclenia diavolului, ma gandesc ca nu ar trebui.
Alta viclenie este cea a calendaristilor. Dau o lista cu 4 sfini care nu au slujit pe calendarul vechi. Pai ar trebui sa le spun: Va dau eu o lista cu 5 sfinti / pe 4 ai vostri, care au slujit pe nou. Mare e viclenia diavolului si a calendaristilor.
Ai dreptate in sensul ca poate nu sunt ziditoare discutiile despre calendar. Insa nici interdictia de a vorbi (nu au fost decat 3-4 replici pe subiectul asta), in contextul in care totusi la Sinodul Pan-Ortodox se va discuta asta, nu stiu daca ar fi binevenita. Eu cred ca totusi e un subiect care poate fi tratat cu moderatie si bun simt, fara a insista prea mult pe el. Ceea ce si cred ca facem.Mai lasati si voi chestiile astea cu calendaru, ca innebunesc, sunt rusi aici care nu vor sa vina la romani la biserica....
Mai bine nu l-ar fi schimbat nimeni, ca nu a adus nimic bun schimbarea asta, tot atata era daca azi eram azi sau pe alta data...
Biserica a îndreptat calendarul, nu oamenii
-Parinte, dar cum a fost indreptarea calendarului in Biserica noastra, caci stilistii zic ca patriarhul Miron Cristea a uitat de randuiala veche si a stricat calendarul nostru cel sfant?
Părintele Cleopa: Nu patriarhul Miron Cristea a indreptat calendarul, ci Biserica noastra dreptmaritoare de Rasarit, in frunte Cu patriarhul ecumenic de la Constantinopol si cu toti patriarhii Bisericilor Ortodoxe care au fost acolo de fata, sau au trimis delegati si imputerniciti pentru a semna in locul lor.
— Dar cand s-a facut aceasta indreptare?
Părintele Cleopa: In anul 1923 s-au adunat la Constantinopol, intr-un sinod, reprezentanti ai tuturor Bisericilor Ortodoxe. Acolo, cercetand cu frica lui Dumnezeu si cu amanuntime chestiunea calendarului Iulian si vazand ca prin indreptarea lui nu se aduce nici o stirbire dogmelor, canoanelor Bisericii si randuielilor Sfintilor Parinti si ca prin ramanerea in urma a calendarului de la 21 la 8 martie, se calca randuiala stabilita de Sfantul si Marele Sinod ecumenic de la Niceea, au hotarat cu totii sa indrepte calendarul Iulian si sa aduca echinoctiul de la 8 martie la 21 martie, cum este acum.
Hotararea a fost primita de toate Bisericile Ortodoxe, care au luat parte la sinod, prin mitropoliti, episcopi si delegatii lor, urmand ca fiecare Biserica sa faca indreptarea calendarului cand va gasi vremea potrivita. Astfel, in anul 1924, la 10 martie, a indreptat calendarul Patriarhia ecumenica de Constantinopol si Biserica Greciei. Apoi, pe rand, Patriarhia Alexandriei, Patriarhia Antiohiei si in anul 1924, in octombrie, a indreptat calendarul si Biserica noastra Ortodoxa Romana, socotind ziua de 1 octombrie drept 14 octombrie, sarind peste cele 13 zile cu care ramasese in urma calendarul Iulian.
Iar Sfintele Pasti le serbam odata cu crestinii ce tin stilul vechi din celelalte tari, pentru unitatea si pacea Bisericilor noastre surori, care inca nu au indreptat calendarul, precum Biserica Rusa, Biserica Ierusalimului s.a. Caci asa s-a facut intelegerea la Moscova, in anul 1948, la Sinodul Panortodox, unde au fost de fata aproape toate Bisericile Ortodoxe, prin reprezentantii lor. (…)
“Calendarul este un ceas. Pentru el să ne sfădim?”
Părintele Cleopa: Calendarul a fost schimbat de cinci ori pana acum, si cand va fi nevoie iar o sa-1 schimbe. Calendarul este un ceas al vremii si daca tu ai calendar cu un ceas in urma sau cu doua, de-acum al tau este bun, ca a ramas in urma? Sau pentru calendar sa ne sfadim, sa ne dezbinam, sa ne uram ca nu mai suntem ortodocsi? Ai auzit vreodata zicand: ,,Sfinte mucenice calendare, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi?” Ai auzit nebunii de acestea? Calendarul daca ar fi sfant, ar trebui sa ne inchinam la calendar! Or calendarul este dogma? Toate dogmele sunt sintetizate in Crez.
Imi pare o usoara contradictie intre ce spuneti si ce spune Pr. Cleopa (dar si Pr. Argatu)....1. Toţi oamenii de bună-credinţă (şi cel puţin în acest context îl putem încadra şi pe Danion Vasile, Rafel Udrişte ş.a.) trebuie să recunoască faptul că "reforma calendaristică" din 1923-24 a fost o greşeală. Deci nu atât calendarul este greşit, pt că şi cel vechi e relativ, cât reforma în sine şi dezbinarea care s-a produs. .
si............ Deci nu atât calendarul este greşit, pt că şi cel vechi e relativ, ....
nu e absolut nici o contradictie... :P !... Calendarul a fost schimbat de cinci ori pana acum, si cand va fi nevoie iar o sa-1 schimbe....
(reforma in sine datorita dezbinarii pe care a generat-o !)Deci nu atât calendarul este greşit, pt că şi cel vechi e relativ, cât reforma în sine şi dezbinarea care s-a produs.
Pentru unii poate părea şocant, dar atât p. Cleopa cât şi ceilalţi care au făcut apologia stilului nou, au greşit. Ei de fapt, prin autoritatea pe care o aveau, îi îndemnau pe toţi să facă ascultare de Biserică - şi asta a fost f. bine, dar nu înseamnă că dacă p. Cleopa era pro- calendar nou, toţi trebuie să treacă la acest calendar pt că aşa a zis p. Cleopa. Nicidecum!Imi pare o usoara contradictie intre ce spuneti si ce spune Pr. Cleopa (dar si Pr. Argatu)....1. Toţi oamenii de bună-credinţă (şi cel puţin în acest context îl putem încadra şi pe Danion Vasile, Rafel Udrişte ş.a.) trebuie să recunoască faptul că "reforma calendaristică" din 1923-24 a fost o greşeală. Deci nu atât calendarul este greşit, pt că şi cel vechi e relativ, cât reforma în sine şi dezbinarea care s-a produs. .
Daca a devenit de bun simt sa vorbesti de "apostazia Patriarhei Ecumenice"....@5. Stabilirea unui calendar comun pentru Praznice
1. Toţi oamenii de bună-credinţă (şi cel puţin în acest context îl putem încadra şi pe Danion Vasile, Rafel Udrişte ş.a.) trebuie să recunoască faptul că "reforma calendaristică" din 1923-24 a fost o greşeală. Deci nu atât calendarul este greşit, pt că şi cel vechi e relativ, cât reforma în sine şi dezbinarea care s-a produs.
Daca "reforma calendaristică" a fost o greseala,de ce atunci Bisericile Ortodoxe au continuat sa adopte calendarul indreptat? Puteti numi un Sinod care sa condamne "reforma" ? Ce veti spune daca Sinodul Pan-Ortodox va reafirma indreptarea calendarului, lasand la latitudinea bisericilor locale adoptarea lui sau nu (si aceasta a fost atitudinea de pana acum la nivel inter-ortodox).Apostazia Patriarhiei Ecumenice – Enciclica din 1920
Some monks at Russia's biggest monastery, Holy Trinity Saint Sergius Lavra, 50 kilometers from Moscow, have threatened to leave if the church's leaders accept INN. "The Holy Scriptures are the highest authority for us," a monk, who declined to give his name, told ENI. "We have the right and the duty to disobey the hierarchy if it detracts from Orthodoxy."
Nu e chiar aşa.Puteti numi un Sinod care sa condamne "reforma" ? Ce veti spune daca Sinodul Pan-Ortodox va reafirma indreptarea calendarului, lasand la latitudinea bisericilor locale adoptarea lui sau nu (si aceasta a fost atitudinea de pana acum la nivel inter-ortodox).
Dupa traducerea lui Google Translation, se vrea sa se creeze niste structuri de genul SCOBA din SUA, dar cu autoritatea unui sinod. Un fel precum conferinta episcopilor din Australia sau Franta, etc. Presedinte al sinodului sa fie in functie de ordinea bisericilor autocefale din diptice.
Ortodocsii americani ar trebui sa se uite putin si pe statistici. Patriarhia ecumenica detine 2/3 din ortodoxia americana (parohii, manastiri, credinciosi). Ar fi si putin nepotrivit sa nu detina intaietatea in sinod. Ce e drept asta ii va supara pe rusi.Asa am inteles si eu. Oricum, ordinea in diptice e urmatorul lucru care se va discuta. Am inteles insa ca prima ar fi Patriarhia Ecumenica, ceea ce o sa ii deranjeze putin pe ortodocsii americani, vezi si discutiile de mai sus.
În perioada 6-12 iunie 2009, la centrul ortodox al Patriarhiei de Constantinopol din Chambesy, în apropierea oraşului Geneva, au avut loc şedinţele celei de-a IV-a Consfătuiri panortodoxe presinodale, convocată de Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, cu acordul Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Locale, exprimat în cadrul Întâlnirii Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Locale din 10-12 octombrie 2008, la Fanar, şi confirmat în cadrul schimburilor ulterioare de scrisori.
Consfătuirea a început cu săvârşirea Dumnezeieştii Liturghii din sărbătoarea Cincizecimii şi s-a desfăşurat sub preşedinţia Înaltpreasfinţitului Mitropolit Ioan de Pergam, din cadrul Patriarhiei Ecumenice, cu sprijinul secretarului pentru pregătirea Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, Înaltpreasfinţitul Mitropolit Ieremia de Elveţia. La Consfătuire au participat reprezentanţii tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale, care au primit invitaţiile corespunzătoare de la Sanctitatea Sa Bartolomeu, patriarhul Ecumenic.
Întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe Locale au salutat participanţii consfătuirii prin intermediul mesajelor sau al reprezentanţilor. Participanţii la consfătuire au transmis telegrame tuturor Întâistătătorilor Bisericilor Locale, cerând rugăciunile lor şi binecuvântarea pentru sesiunile de lucru care urmau.
Conform dorinţei Întâistătătorilor şi a reprezentanţilor Bisericilor Ortodoxe Locale, menţionată în Mesajul participanţilor la Întrunirea amintită, de la Fanar, în octombrie 2008, tema Consfătuirii presinodale a fost legată de organizarea diasporei ortodoxe. Hotărârea legată de ordinea de zi a fost luată de participanţi la începutul lucrărilor.
Consfătuirea, în duh de dragoste frăţească şi încredere, a analizat documentele pregătite la întrunirile Comisiei panortodoxe pregătitoare din 10-17 noiembrie 1990 şi 7-13 noiembrie 1995, la Chambesy. În documente au fost introduse completări, corectări şi explicaţii, adoptate în baza consensului.
Consfătuirea a recunoscut că toate Sfintele Biserici Ortodoxe doresc rezolvarea chestiunii organizării diasporei ortodoxe în baza tradiţiei şi a practicii eclesiologice şi canonice a Bisericii Ortodoxe. Consfătuirea a luat hotărârea creării de noi adunări episcopale în unele regiuni ale lumii, pentru reglementarea situaţiei diasporei, adică a credincioşilor care locuiesc în afara graniţelor Bisericilor Ortodoxe Locale. Preşedinţii acestor adunări sunt primii dintre episcopii Patriarhiei Ecumenice din zona respectivă, iar în lipsa acestora, următorii [ierarhi], în conformitate cu ordinea din Dipticele Bisericilor. Participanţii acestor adunări sunt toţi episcopii canonici, recunoscuţi de către toate Bisericile Ortodoxe şi care păstoresc comunităţi în fiecare din aceste regiuni. Activitatea adunării episcopale este îndreptată spre manifestarea şi confirmarea unităţii Bisericii Ortodoxe, slujirea pastorală comună a locuitorilor ortodocşi din regiune şi mărturia comună a acestora în faţa lumii. Hotărârile din cadrul adunării episcopale se vor lua în baza unanimităţii Bisericilor, episcopii cărora sunt reprezentaţi în adunare.
Consfătuirea a aprobat, de asemenea, un proiect de regulament care să definească bazele activităţii adunărilor episcopale în diaspora ortodoxă.
Celelalte puncte de pe ordinea de zi a Sfântului şi Marelui Sinod, şi anume metoda de proclamare a autocefaliei şi autonomiei, precum şi ordinea dipticelor, vor fi analizate la următoarele şedinţe ale comisiilor presinodale pregătitoare şi prezentate pentru aprobare următoarelor consfătuiri panortodoxe presinodale.
Chambesy, Geneva, 12 iunie 2009
Semnează, preşedintele Consfătuirii,
Mitropolitul Ioan de Pergam
Pacat ca nu s-a mers mai departe cu discutia si sa se caute rezolvari la situatii in care nu este implicata in mod direct diaspora:Basilica:
În perioada 6-12 iunie 2009, la centrul ortodox al Patriarhiei de Constantinopol din Chambesy, în apropierea oraşului Geneva, au avut loc şedinţele celei de-a IV-a Consfătuiri panortodoxe presinodale, convocată de Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, cu acordul Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Locale, exprimat în cadrul Întâlnirii Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Locale din 10-12 octombrie 2008, la Fanar, şi confirmat în cadrul schimburilor ulterioare de scrisori.
Consfătuirea a început cu săvârşirea Dumnezeieştii Liturghii din sărbătoarea Cincizecimii şi s-a desfăşurat sub preşedinţia Înaltpreasfinţitului Mitropolit Ioan de Pergam, din cadrul Patriarhiei Ecumenice, cu sprijinul secretarului pentru pregătirea Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, Înaltpreasfinţitul Mitropolit Ieremia de Elveţia. La Consfătuire au participat reprezentanţii tuturor Bisericilor Ortodoxe Autocefale, care au primit invitaţiile corespunzătoare de la Sanctitatea Sa Bartolomeu, patriarhul Ecumenic.
............
Chambesy, Geneva, 12 iunie 2009
Semnează, preşedintele Consfătuirii,
Mitropolitul Ioan de Pergam
Înapoi la “ASPECTE ŞI PROBLEME CONCRETE DIN VIAŢA BISERICILOR ORTODOXE”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 17 vizitatori