Sinodul Panortodox

Informaţii, comentarii şi propuneri...
Este şi o subcategorie specială despre BOR.
Avatar utilizator
mardadisho
Mesaje:95
Membru din:02 Ian 2014, 17:24
Confesiune:ortodox
Preocupări:pacea in partea noastra de Univers
Localitate:Bucuresti
Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde mardadisho » 13 Apr 2016, 09:35

Nu stiu ce va fi, dar chiar oameni deosebiti si echilibrati ca PS Longin exagereaza mult. Daca vor face schisma, vor avea surpriza neplacuta, ca, pe linga caterisire, vor fi in postura ridicola de a nu fi urmati decit de...cel mult niste june habotnice si babe quasi-senile.

Avatar utilizator
mardadisho
Mesaje:95
Membru din:02 Ian 2014, 17:24
Confesiune:ortodox
Preocupări:pacea in partea noastra de Univers
Localitate:Bucuresti

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde mardadisho » 02 Mai 2016, 15:54

Hristos a inviat!

Nu va fi nici o problema majora la acest sinod. Este asa cum spune parintele protosinghel. E o usurare sa scap de pseudo-paranoia indusa de blogurile cu tendinte zelotiste.

Avatar utilizator
mardadisho
Mesaje:95
Membru din:02 Ian 2014, 17:24
Confesiune:ortodox
Preocupări:pacea in partea noastra de Univers
Localitate:Bucuresti

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde mardadisho » 13 Mai 2016, 13:27

Un punct de vedere deopotriva critic, dar ponderat si lucid, fara isterii si atacuri de panica: http://www.atitudini.com/2016/05/sfantu ... din-creta/

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 03 Iun 2016, 10:11


Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 07 Iun 2016, 11:36

După Biserica Bulgară, iată că şi Patriarhia Antiohiei refuză să participe la Sinodul din Creta.
http://www.romfea.gr/epikairotita-xroni ... gia-sunodo
Interesant ce poziţie va adopta Sinodul BOR!?

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde presviter » 07 Iun 2016, 13:00

Parinte Petru, vă mulțumesc pentru poziția sinceră și tranșantă pe care o exprimați față de ”marele ” Sinod. Aș vrea însă să aduceți cîteva clarificări:

1. Care este șantajul rușinos între Patriarhia Ecumenică și BO ceho-slovacă ?
2. Sunteți de acord cu proiectul de document despre post propus în anii 70 ? De ce folosiți expresia ”de frica iudeilor” ?
3. Spuneți că documentul despre relația ortodocșilor cu celelalte confesiuni creștine nu ar trebui să fie unul fundamentalist. Dar cum ar trebui să fie ?
4. Cum ar fi posibil ca un sinod să fie resuscitat ca ecumenic dupa mai bine de 1000 de ani ?! Cel puțin referitor la Sinodul Sf. Fotie, autoritățile bizantine au avut la dispozitie peste cinci veacuri ca sa-l adauge la cele 7, dar n-au facut-o nici înainte de 1054, când nimic nu le împiedica, și nici după 1453, când s-au încheiat dialogurile unioniste.

Dar daca totuși se vor adauga aceste 2 Sinoade la seria celor Ecumenice, eu propun să-l includă și pe cel de la Iași din 1642, care a fost cu adevarat pan-ortodox și de referință pentru acele vremuri tulburi.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 10 Iun 2016, 23:46

Până acum 4 Biserici Autocefale au refuzat să meargă la Sinod:
- Biserica Bulgariei (1 iunie)
- Patriarhia Antiohiei (6 iunie)
- Biserica Serbiei (9 iunie)
- Biserica Georgiei (10 iunie)
- Patriarhia Moscovei (13 iunie) - ??? (Urmează să decidă Sinodul extraordinar de luni)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 11 Iun 2016, 00:08

1. Care este șantajul rușinos între Patriarhia Ecumenică și BO ceho-slovacă ?
Întâi-stătătorul Bisericii Cehiei şi Slovaciei, ÎPS Rostislav, a fost recunoscut de Constantinopol abia în ianuarie 2016, după ce s-a pus bine în genunchi papei de la Istanbul şi şi-a cerut iertare pentru criticile aduse la adresa politicii lui Bartolomeu. Până la acel moment, Fanarul miza pe omul lor, arhiepiscopul Simeon, pe care-l considerau "locţiitor de mitropolit" după demisionarea lui Christofor. Rostislav însă era considerat omul ruşilor (deşi a studiat în Grecia, nu în Rusia) şi de aceea n-a fost acceptat la şedinţa întâi-stătătorilor din martie 2014.
2. Sunteți de acord cu proiectul de document despre post propus în anii 70 ? De ce folosiți expresia ”de frica iudeilor” ?
Nu sunt întru totul de acord, dar cred că anumite elemente trebuiau propuse mai cu curaj, ca normă de post pentru mireni. Iar expresia "frica iudeilor" am folosit-o cu referire la frica pe care unii ierarhi o au faţă de unele curente şoviniste în Biserică şi care e străin de duhul ascetic autentic al Bisericii. Trebuie să înţelegem că posturile în Biserică s-au lungit şi s-au înmulţit. Asta a dus la slăbirea calităţii. Este imposibil să posteşti serios 250 de zile din 356, aşa cum se întâmplă pe stilul vechi când Postul Sfinţilor Apostoli e cel mai lung, iar în mănăstiri se posteşte şi lunea.
3. Spuneți că documentul despre relația ortodocșilor cu celelalte confesiuni creștine nu ar trebui să fie unul fundamentalist. Dar cum ar trebui să fie ?
Eu cred că un astfel de document trebuie să lase loc dialogului şi colaborării. În acelaşi timp cred că trebuie să fie definită erezia, iar termenul de "biserică" să nu fie folosită cu referire la eterodocşi.
4. Cum ar fi posibil ca un sinod să fie resuscitat ca ecumenic dupa mai bine de 1000 de ani ?! Cel puțin referitor la Sinodul Sf. Fotie, autoritățile bizantine au avut la dispozitie peste cinci veacuri ca sa-l adauge la cele 7, dar n-au facut-o nici înainte de 1054, când nimic nu le împiedica, și nici după 1453, când s-au încheiat dialogurile unioniste.
Toţi au considerat Sinodul lui Fotie drept "al VIII-lea Ecumenic". Poziţia a fost revizuită cu ocazia "Unirii de la Lyon" apoi şi cea de la "Ferrrara-Florenţa". Grecii aveau nevoie de ajutorul militar al latinilor şi nu voiau să-i supere foarte tare. Deja din sec. 7 fiecare accepta sau nu doar Sinoadele pe care le voia. Astfel, latinii niciodată n-au recunoscut "Sinodul Trulan".
Dar daca totuși se vor adauga aceste 2 Sinoade la seria celor Ecumenice, eu propun să-l includă și pe cel de la Iași din 1642, care a fost cu adevarat pan-ortodox și de referință pentru acele vremuri tulburi.
La 1642 n-a fost nici un fel de Sinod. E un lucru demonstrat. A fost o consfătuire teologică de la care practic au lipsit ierarhii. Tocmai de aceea, Patriarhia de Constantinopol a organizat un alt Sinod în 1643 şi abia acolo a aprobat Mărturisirea de Credinţă a lui Petru Movilă. Dar astăzi noi trebuie să recunoaştem că acel Catehism e plin de idei latine, unele foarte străine Ortodoxiei. Aşa că, nu avem ce recunoaşte. Din contra, ar fi bine să uităm, chiar dacă la moment acea Mărturisire a ajutat în lupta cu calvinii (numai că prin argumente romano-catolice).

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde presviter » 14 Iun 2016, 21:21

Trebuie să înţelegem că posturile în Biserică s-au lungit şi s-au înmulţit. Asta a dus la slăbirea calităţii. Este imposibil să posteşti serios 250 de zile din 356, aşa cum se întâmplă pe stilul vechi când Postul Sfinţilor Apostoli e cel mai lung, iar în mănăstiri se posteşte şi lunea.
Posturile s-au lungit şi s-au înmulţit nu la întâmplare, ci ca un răspuns precis la secularizare şi la decădere duhovnicească. Şi dacă ele s-au înmulţit acum peste o mie de ani, când oamenii oricum trăiau cu mult mai multă cumpătare decît azi, de ce să socotim că sunt prea multe zile de post în secolul poftelor şi al cancerului?
S-a îmbolnăvit cineva de post ? S-a sfinţit cineva dintre cei sănătoşi înjumătăţind înfrânarea tradiţionala?
Este o exagerare să spuneţi că e imposibil.
Duhul Ortodoxiei este ascetic, iar asceza începe cu postire.
presviter scrie:
3. Spuneți că documentul despre relația ortodocșilor cu celelalte confesiuni creștine nu ar trebui să fie unul fundamentalist. Dar cum ar trebui să fie ?

Eu cred că un astfel de document trebuie să lase loc dialogului şi colaborării. În acelaşi timp cred că trebuie să fie definită erezia, iar termenul de "biserică" să nu fie folosită cu referire la eterodocşi.
Credeţi că eterodocşii vor mai vrea dialog când vor înţelege că noi nu-i considerăm ca biserici ?
Şi chiar, şi-a pus cineva din mai marii noştri problema unei metanoia pentru Documentul de la Balamand, de exemplu ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 15 Iun 2016, 01:14

Posturile s-au lungit şi s-au înmulţit nu la întâmplare, ci ca un răspuns precis la secularizare şi la decădere duhovnicească. Şi dacă ele s-au înmulţit acum peste o mie de ani, când oamenii oricum trăiau cu mult mai multă cumpătare decît azi, de ce să socotim că sunt prea multe zile de post în secolul poftelor şi al cancerului?
A ţine postul după Tipic înseamnă a nu mânca cu ulei toată 7 săptămâni ale Postului Mare şi cele 2 săptămâni ale Postului Adormirii Maicii Domnului, în afară de sâmbătă şi duminică. Lucrul ăsta nu-i deloc simplu. Poate în România n-a mai rămas lume care să muncească, că toţi sunt prin Italia, Spania şi Portugalia. Dar un post atât de aspru nu este accesibil nici măcar femeilor care fac curăţenie cu clor în fiecare zi. Ştiu pe unele carea le-a luat salvarea. Eu nu ştiu în ce lume trăiţi şi ce cazuri aţi întâlnit, dar postul monahal nu este accesibil mirenilor. Şi nu există nici o prevedere canonică scrisă până acum care ar permite îmblânzirea posturilor pentru mireni.
S-a îmbolnăvit cineva de post ?
Da, eu. Şi foarte grav: la 12, 15 şi 22 de ani. De fiecare dată am ajuns la spital anume din cauza postului. Şi nu s-a găsit nimeni care să mă înveţe şi să-mi dea dezlegare...
S-a sfinţit cineva dintre cei sănătoşi înjumătăţind înfrânarea tradiţionala?
Da, toţi cei din primul mileniu creştin.
Este o exagerare să spuneţi că e imposibil.
N-am spus-o din pod, ci din experienţă.
Duhul Ortodoxiei este ascetic, iar asceza începe cu postire.
Acesta este un principiu corect şi indiscutabil. Trebuie doar să-i reevaluăm sensul şi limitele.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde presviter » 15 Iun 2016, 08:49

postul monahal nu este accesibil mirenilor. Şi nu există nici o prevedere canonică scrisă până acum care ar permite îmblânzirea posturilor pentru mireni.
Duhovnicii din Romania , în marea lor majoritate, consideră că mirenii au dezlegare din principiu la untdelemn, deci la mancare gătită. A ține fără untdelemn, precum și a ajuna periodic, nu doar în 2, 3 zile ale Postului Mare, ține de rîvna și antrenamentul fiecăruia. Iar cei care muncesc din greu n-au nevoie de dezlegare ca să mănînce mai mult, dar de post. Asta întotdeauna a fost posibil, acolo unde omul vrea. Dar ca să vrea, are nevoie de o lege statornică a postului, nu de aggiornamento.
presviter scrie:
S-a îmbolnăvit cineva de post ?

Da, eu. Şi foarte grav: la 12, 15 şi 22 de ani. De fiecare dată am ajuns la spital anume din cauza postului. Şi nu s-a găsit nimeni care să mă înveţe şi să-mi dea dezlegare...
Ar trebui să ne împărtășiți această experiență, ca să nu ajungă și alții la boală. Dar cazurile personale se tratează prin dezlegare și prin duhovnici pricepuți, nu prin relaxare generală dictată de sus.
presviter scrie:
S-a sfinţit cineva dintre cei sănătoşi înjumătăţind înfrânarea tradiţionala?

Da, toţi cei din primul mileniu creştin.
Mă iertați, dar asta nu pot s-o cred. Știți bine că azi mulți mireni mănîncă carne în toate zilele de dulce, unii și de trei ori pe zi. Credeți că așa trăiau cei din primul mileniu ? Ar fi de adus multe mărturii din viețile sfinților și din alte scrieri bisericești care exprimă duhul ascetic al primului mileniu, dar pe care îl regăsim foarte bine și în Rusia țaristă și chiar în cea sovietică, a se vedea posturile din comunitatea Sf. Iona din Odessa. Iar cu privire la relațiile dintre soți, Clement Alexandrinul spune că acestea se întîmplau la intervale de ~ 3 ani, după cum veneau copii. Și asta nu se întîmpla doar în Alexandria (cel mai cosmo oraș al vremii !) și doar în sec. II. Ori azi tendința practică este de dezlegare și în cele 4 posturi, dacă le mai ajustăm oare cu ce ne alegem ?

Ne mai fac de rușine și mulți adepți ai altor religii și filosofii, care adoptă un stil de viață bazat pe post permanent. Desigur, nu mâncarea ne va pune pe noi înaintea Domnului, dar
Fericiţi voi care flămânziţi acum, că vă veţi sătura.
Luca VI, 21
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 15 Iun 2016, 12:01

Duhovnicii din Romania , în marea lor majoritate, consideră că mirenii au dezlegare din principiu la untdelemn, deci la mancare gătită.
Ceea ce consideră ei nu este bazat pe vreo prevedere canonică scrisă. Acest lucru trebuie reglementat. Pentru că nu toţi duhovnicii din România sau din alte părţi consideră la fel.
A ține fără untdelemn, precum și a ajuna periodic, nu doar în 2, 3 zile ale Postului Mare, ține de rîvna și antrenamentul fiecăruia.
La moment asta e o regulă care nu cruţă pe nimeni.
Ar trebui să ne împărtășiți această experiență, ca să nu ajungă și alții la boală. Dar cazurile personale se tratează prin dezlegare și prin duhovnici pricepuți, nu prin relaxare generală dictată de sus.
Treaba cu "dezlegările date de duhovnicii pricepuţi" e una subiectivă şi făcută după ureche. Chiar nu pot exista nici un fel de reglementări generale, măcar minime?
Iar despre mine, nu vreau să spun prea multe. În clasele a 8-9 am stat de 5 ori în spital cu stomacul! Din cauza absenţelor eram să pierd clasa 8. M-a înţeles direcţia şcolii şi am dat examenul la matematică singur, fără restul colegilor.
Apoi la 22 de ani, când eram frate de mănăstire, ţineam postul ca toată obştea, deşi stareţul ştia că sunt bolnav. După prima săptămână a Postului Mare m-a luat salvarea. Aveam 49 kg (la 176 cm); analizele jalnice. Consecinţele le suport până acum. De ani de zile nu pot mânca deloc fasole, mazăre, năut, ceapă, usturoi, mere şi alte fructe şi legume. Carne nu mănânc de 18 ani. Şi ce-mi mai rămâne?

Iar mulţi oameni din lume sunt în condiţii şi mai problematice. Spune şi pr. Emilianos că în zilele noastre problema mâncării e diferită decât în trecut, în special din cauza chimicalelor pe care le mâncăm, le bem sau le înhalăm. De aceea, oamenii nu pot posti ca în vechime.
Eu nu propun anularea posturilor sau o relaxare extremă, ci o flexibilitate. Plus că ceea ce e valabil în România, nu-i valabil în altă parte. Ruşii nu pot avea aceleaşi reguli de post ca românii, mai ales din cauza frigului extrem şi lipsa multor fructe şi legume, dar şi grecii sau ortodocşii din Asia nu pot respecta anumite prevederi, din cauza căldurii şi a pământului nefertil. Şi în practica pastorală se întâlnesc situaţii care depăşec limitile experienţei unui preot din România...

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde presviter » 15 Iun 2016, 18:58

Ei, oricum, date fiind știrile pe care ni le-ați dat pe blog, rămâne așa cum am stabilit. Reformele data viitoare, întru mulți ani.
Pesemne că asta este voia Domnului, să nu se întîmple mai nimic prin Ortodoxie, cu excepția celor mistice. În fond, un singur lucru trebuie.

Vă mulțumim pentru că ne țineți la curent și vă dorim multă sănătate !
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
mardadisho
Mesaje:95
Membru din:02 Ian 2014, 17:24
Confesiune:ortodox
Preocupări:pacea in partea noastra de Univers
Localitate:Bucuresti

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde mardadisho » 17 Iun 2016, 12:39

postul monahal nu este accesibil mirenilor. Şi nu există nici o prevedere canonică scrisă până acum care ar permite îmblânzirea posturilor pentru mireni.
Duhovnicii din Romania , în marea lor majoritate, consideră că mirenii au dezlegare din principiu la untdelemn, deci la mancare gătită. A ține fără untdelemn, precum și a ajuna periodic, nu doar în 2, 3 zile ale Postului Mare, ține de rîvna și antrenamentul fiecăruia. Iar cei care muncesc din greu n-au nevoie de dezlegare ca să mănînce mai mult, dar de post. Asta întotdeauna a fost posibil, acolo unde omul vrea. Dar ca să vrea, are nevoie de o lege statornică a postului, nu de aggiornamento.
presviter scrie:
S-a îmbolnăvit cineva de post ?

Da, eu. Şi foarte grav: la 12, 15 şi 22 de ani. De fiecare dată am ajuns la spital anume din cauza postului. Şi nu s-a găsit nimeni care să mă înveţe şi să-mi dea dezlegare...
Ar trebui să ne împărtășiți această experiență, ca să nu ajungă și alții la boală. Dar cazurile personale se tratează prin dezlegare și prin duhovnici pricepuți, nu prin relaxare generală dictată de sus.
presviter scrie:
S-a sfinţit cineva dintre cei sănătoşi înjumătăţind înfrânarea tradiţionala?

Da, toţi cei din primul mileniu creştin.
Mă iertați, dar asta nu pot s-o cred. Știți bine că azi mulți mireni mănîncă carne în toate zilele de dulce, unii și de trei ori pe zi. Credeți că așa trăiau cei din primul mileniu ? Ar fi de adus multe mărturii din viețile sfinților și din alte scrieri bisericești care exprimă duhul ascetic al primului mileniu, dar pe care îl regăsim foarte bine și în Rusia țaristă și chiar în cea sovietică, a se vedea posturile din comunitatea Sf. Iona din Odessa. Iar cu privire la relațiile dintre soți, Clement Alexandrinul spune că acestea se întîmplau la intervale de ~ 3 ani, după cum veneau copii. Și asta nu se întîmpla doar în Alexandria (cel mai cosmo oraș al vremii !) și doar în sec. II. Ori azi tendința practică este de dezlegare și în cele 4 posturi, dacă le mai ajustăm oare cu ce ne alegem ?

Ne mai fac de rușine și mulți adepți ai altor religii și filosofii, care adoptă un stil de viață bazat pe post permanent. Desigur, nu mâncarea ne va pune pe noi înaintea Domnului, dar
Fericiţi voi care flămânziţi acum, că vă veţi sătura.
Luca VI, 21
Sfinția voastră, am o nedumerire: de ce relațiile dintre soți aveau loc așa rar? Nu contest că Clement Alexandrinul relatează corect, dar...îmi pare exagerat. Așa "dinamică", astăzi, ar spulbera efectiv cele mai multe cupluri. La urma urmei, e vorba de relații fizice necesare și binecuvîntate de Dumnezeu, nu de curvie sau preacurvie. Mă iertați.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde presviter » 20 Iun 2016, 17:29

Pe de-o parte, creştinii de atunci trăiau în Duhul, şi tot în Duhul umblau, ceea ce le dădea un orizont diferit de al nostru. Nouă ni se pot părea multe lucruri exagerate, dar sfinţii ne vor judeca pe noi, şi nu noi pe ei.
Relaţiile lor fizice nu erau neapărat necesare, ci mai degrabă o dăruire a unuia către altul. Erau binecuvântate, dar în vederea naşterii de prunci, de unde rezulta temporizarea menţionată de Clement.
Şi sf. Paisie Aghioritul menţionează aspecte similare în vol. IV al Cuvintelor duhovniceşti, ca dovadă că acolo unde vine harul, nu mai contează aşa mult secolul.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 21 Iun 2016, 16:09

Să nu uităm că scrierile mai multor autori alexandrini erau influenţate de idei gnostice, care aveau o aversiune faţă de trupt. De aceea şi canoanele despre "necurăţia femeii" apar tot în mediul alexandrin.
În Antiohia, inclusiv în scrierile Sf. Ioan Gură de Aur, nu exista nici un fel de aversiune faţă de trup. Naşterea de prunci în teologia antiohiană este ultimul scop al familiei, nicidecum primul. Primul sco este anume împreunarea, pentru a-i feri de desfrânare, aşa cum spune şi Pavel la I Cor 7.

Deci să nu prezentăm ideea lui Clement ca fiind normativă pentru Biserică. Niciodată n-a fost şi nu poate fi.

Avatar utilizator
mardadisho
Mesaje:95
Membru din:02 Ian 2014, 17:24
Confesiune:ortodox
Preocupări:pacea in partea noastra de Univers
Localitate:Bucuresti

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde mardadisho » 27 Iun 2016, 10:56

Va multumesc pentru raspiunsuri, sfintiile voastre!
In alta ordine de idei, se pare ca intr-adevar Sinodul din Creta este un latrocinium.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 27 Iun 2016, 12:30


fellow
Mesaje:5
Membru din:23 Oct 2013, 09:44
Confesiune:ortodox
Preocupări:web hosting

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde fellow » 27 Iun 2016, 15:13

Multumim pentru articol! Nu am văzut nici o părere a sfinției voastre legate de capitolul ”Ontologia persoanei” din documentul despre misiunea bisericii. Aici este scrisoarea IPS Ierotei Vlahos: https://graiulortodox.wordpress.com/2016/05/31/11980/

Aici este un articol in română tradus de la Pr. Dr. Doru Costache: http://www.rostonline.ro/2016/06/pr-dr- ... ele-sinod/ .

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 27 Iun 2016, 18:50

Eu scriu doar despre ceea ce mă pricep bine. Nu-mi place să copii argumentele de la alţii şi să dau impresia că mă pricep la de toate.
În acelaşi timp, în abordările mele există nuanţe care n-au ai fost atinse de alţii...


Înapoi la “ASPECTE ŞI PROBLEME CONCRETE DIN VIAŢA BISERICILOR ORTODOXE”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron