Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Tot ce e legat de domeniile de mai sus...
Avatar utilizator
apologet
Mesaje: 99
Membru din: 22 Aug 2008, 21:17
Confesiune: ortodox
Preocupări: scot balastul din teologie
Localitate: România

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde apologet » 04 Noi 2010, 16:50

Părinte Ioachim, eşti foarte neconvingător.
Cam multă mândrie şi puţină consistenţă. Poveşti ca ale matale noi putem citi şi pe alte foruri. De la acest forum însă se aşteptăm la ceva mai mult, măcar la nivel de limbaj.

Iar acum la subiect:
Aşa cum a spus şi p. Petru, cred că trebuie o mai intensă implicare a episcopului în situaţiile speciale de care vorbim şi e clar că nu vorbim despre reguli.
La prima etapă trebuie să facem catehizare şi avertizare, fără a trece la fapte. Apoi, dacă avem şi pile la centru eparhia, dar mai ales în Cer, atunci putem să acţionăm în cazurile când lucrurile întrec măsura.

maicaMaria
Mesaje: 4
Membru din: 05 Noi 2010, 00:23
Confesiune: ortodox

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde maicaMaria » 05 Noi 2010, 10:53

Daca ~90% dintre formularile pe care le gasim despre Sfintele Taine sunt romano-catolice, ni le puteti arata pe cele care existau in Biserica Ortodoxa inainte de a fi sub aceasta influenta? Dar iarasi, daca e posibil (ceea ce nu pare sa se intample), cu referiri EXACTE, nu cu afirmatii de genul "sfintii parinti spun cutare", ci "sf.X spune urmatorul lucru in tratatul Y".

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde maria_andreea » 05 Noi 2010, 11:11

"maicaMaria" cu toţii ştim importanţa şi necesitatea Tainei Cununii, ce ne facem însă cu formaliştii că despre ei era vorba. Cred că nu putem să le "administrăm" aceste Taine gratis pt că se hrăneşte o iluzie falsă (aceea de a fi creştin cu toate "actele",Sf. Taine, în regulă) şi consecinţele unor acte lipsite de sinceritate în viaţa duhovnicească le cunoaştem. După o perioadă de catehizare a preotului cu cei în cauză şi după ce aceştia au înţeles despre ce e vorba acolo ar trebui să participe la Sfintele Taine că altfel devenim o lume de "roboţei" şi atât, o lume a formelor fără fond.
Ultima oară modificat 05 Noi 2010, 11:13 de către maria_andreea, modificat 1 dată în total.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5321
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde protosinghel » 05 Noi 2010, 11:12

Obsesia formei e o ispita crunta, tipic fariseica, care imprastie in jur doar suferinta si confuzie.
AMIN!
Se cuvine oare ca Tainele Bisericii sa fie administrate celor care, nu doar ca nu le constientizeaza valoarea, dar nu sunt in acel moment stapani pe mintea lor? Mantuitorul a poruncit sa nu fie aruncate margaritarele inaintea porcilor. Scurt. Oare se poate administra o Taina fortat, exploatand patima unui om in faza ei maxima?? Ma indoiesc. Da, ok, nenea s-a aranjat in ochii comunitatii si ai preotului. Ce se intampla mai departe cu sufletul lui, totusi? Obsesia literei...
AMIN!

Iar acum să trecem la lucruri mai înalte, care nu se învaţă în şcolile noastre, studenţii teologi fiind bombardaţi cu teoria "ex opera operato".
Părintele Petru a spus: EU CRED CĂ ACEA SLUJBĂ A CUNUNIEI NU ESTE VALABILĂ!" ...Chiar asa sa fie?? Validitatea unei Sfinte Taine depinde de vrednicia savarsitorului sau a primitorului? Poate, dar trebuie neaparat sa vedem care dintre Sfintii Parinti ai Bisericii afirma acest lucru. Ar fi o binecuvantare sa ne citati exact canoanele care precizeaza acest lucru. Pentru ca orice verdict dat despre validitatea unei Sfinte Taine trebuie sa aiba neaparat un suport solid in Sfanta noastra Traditie. Altfel ramanem la nivelul de "EU CRED CA..."
Sf. Grogore de Nyssa, Marele cuvânt catehetic, cap. 40, PSB 30, p. 344Va trebui luat în seamă şi ceea ce urmează dincolo de viaţa pământească şi acest lucru mulţi din cei ce se apropie de harul Botezului îl scapă din vedere şi se înşeală, astfel, crezând că deja s-ar fi născut din nou, câtă vreme aceasta e numai o părere a lor. Doar e limpede, că schimbarea vieţii noastre dobândită prin Botez nu-i propriu-zis o schimbare, dacă noi rămânem tot în starea în care am fost. Despre cel ce rămâne acelaşi, nu ştiu cum s-ar putea crede, că a devenit alt om, câtă vreme în el nu s-a schimbat nici una din trăsăturile lui caracteristice. E doar limpede pentru fiecare că mântuitoarea naştere din nou se face în scopul înnoirii şi schimbării firii noastre... Dacă, însă, Botezul este dat numai pentru spălarea trupului (adică e primit neduhovniceşte, formal - Ierom. Petru), iar sufletul nu se curăţeşte de întinăciunea patimilor, ci duce şi după primirea tainei o viaţă la fel cu cea dinaintea ei, atunci, oricât de îndrăzneţ ar părea, eu o spun fără înconjur: în acest caz apa e numai apă (subl. - Ierom. Petru), pentru că nu se vede nicăieri în cel nou-născut nici o urmă de dar al Duhului; ba încă batjocorim şi chipul lui Dumnezeu..."
Sf. Chiril al Ierusalimului, Procateheza, cap. 4 (Ed. 2003, p. 8)Dacă stărui în intenţia ta rea, eu, care îţi vorbesc, n-am nici o vină; tu însă nu aştepta să primeşti harul. Apa te va primi, dar Duhul nu te va primi (subl. - Ierom. Petru). Dacă cineva se ştie pe sine cu rană, să-şi ia plasture! Dacă a căzut cineva, să se scoale! Nici unul dintre voi să nu fie Simon (Magul)! Să nu fie nici făţărnicie, nici iscodire a celor ce se fac!
Sf. Chiril al Ierusalimului, Cateheze, 17:36 (Ed. 2003, p. 318)Cercetează-ţi sufletul, şi nu arunca mărgăritatele înaintea porcilor. Dacă eşti făţarnic, deşi acum oamenii te botează, Duhul nu te botează! Dar dacă te apropii cu credinţă, oamenii slujesc ritualul văzut, iar Duhul îţi dă ceea ce nu se vede (subl. - Ierom. Petru).
Aceste 3 citate sunt toate despre Botez, că despre Cununie pur şi simplu nu am de unde să vă aduc. Ele nu există, aşa cum nici cuvântul "Cununie" nu este întâlnit niciodată în Canoane. Dar dacă cu Botezul este aşa, apoi cu atât mai mult cu Cununia.
Pe de altă parte, aşa cum spune Sf. Iustin Popovici, "fiecare Taină este în legătură organică cu Botezul". Altfel spus, "fiecare Taină este o actualizare a darului Botezului. Acestea îşi au începutul în Botez şi se desăvârşesc în Euharistie" (prof. A. Zaiţev).
Prin urmare, tot ce am spus despre Botez e valabil şi pentru Cununie.
E frumoasă Ortodoxia, nu? ;)

maicaMaria
Mesaje: 4
Membru din: 05 Noi 2010, 00:23
Confesiune: ortodox

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde maicaMaria » 05 Noi 2010, 11:31

Asa da, parinte, va multumesc mult. E absolut minunata ortodoxia, numai sa o si cunosti, si nu o poti cunoaste altfel decat cercetand, cautand, batand la usa Sf.Scripturi si a Sf.Traditii. Ma surprinde faptul ca nu ati adus si un citat din Sf.Simeon Noul Teolog, care este mai mult decat transant pe aceasta tema.
Si totusi, parinte, chiar ca nu vad sa existe familie ortodoxa fara de Taina Nuntii!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5321
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde protosinghel » 05 Noi 2010, 12:43

Asa da, parinte, va multumesc mult. E absolut minunata ortodoxia, numai sa o si cunosti, si nu o poti cunoaste altfel decat cercetand, cautand, batand la usa Sf.Scripturi si a Sf.Traditii. Ma surprinde faptul ca nu ati adus si un citat din Sf.Simeon Noul Teolog, care este mai mult decat transant pe aceasta tema.
Pur şi simplu nu am vrut să smintesc şi nici să dau prilej cuiva să spună că acest Sfânt a trăit prea târziu... Dar întradevăr e mult mai tranşant.
Si totusi, parinte, chiar ca nu vad sa existe familie ortodoxa fara de Taina Nuntii!
Nici eu. Dar teama unora era că trăiesc sau nu trăiesc în curvie. Aşa cum se poate vedea mai ales din VT, "viaţa cinstită şi patul neîntinat" deja nu este curvie.
Cine însă îşi realizarea idealului creştin în familie aşa cum îl descrie Sf. Pavel la Efeseni 5, are nevoie NEAPĂRAT de binecuvântarea Bisericii. Dar să o primească cu credinţă şi să o valorifice zi de zi, dar nu să o ia ca pe simplă permisiune de a avea relaţii sexuale.
Şi dacă la o familie necreştină (sau dacă vreţi neortodoxă) curăţia căsătoriei se limitează la fidelitate, în cazul nostru vorbim şi despre depăşirea sau biruinţa poftelor. Cine nici măcar nu ştie de asta, nemaivorbind de o luptă în acest sens, nu are rost să-l cununi. Motivele le-am văzut mai sus pe la Sf. Părinţi (cu X şi Y indicat ;) ).

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje: 1113
Membru din: 12 Feb 2010, 05:54
Confesiune: ortodox

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde IOACHIM » 09 Noi 2010, 19:10

Părinte Ioachim, eşti foarte neconvingător.
Cam multă mândrie şi puţină consistenţă. Poveşti ca ale matale noi putem citi şi pe alte foruri. De la acest forum însă se aşteptăm la ceva mai mult, măcar la nivel de limbaj.

Iar acum la subiect:
Aşa cum a spus şi p. Petru, cred că trebuie o mai intensă implicare a episcopului în situaţiile speciale de care vorbim şi e clar că nu vorbim despre reguli.
La prima etapă trebuie să facem catehizare şi avertizare, fără a trece la fapte. Apoi, dacă avem şi pile la centru eparhia, dar mai ales în Cer, atunci putem să acţionăm în cazurile când lucrurile întrec măsura.
E posibil sa ai si tu dreptate! Problema insa e ca nu prea intelegi ca noi aici nu suntem in dusmanie... unii impotriva altora!

Despre implicarea episcopului spuneam tocmai eu (sau spuneam si eu, la fel cu protosinghel) si asta ar insemna dupa logica matale ca el afel de incocnsistent si tine de ...povesti! Daca totusi ai ceva de spus.... fa-o la obiect si punctual iiar bucuros iti voi raspunde! Arata-mi deci ce si UNDE am gresit... iar daca nu... atunci pentru ce ma bati?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5321
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde protosinghel » 09 Noi 2010, 19:55

cu snobismul sau batjocorirea Tainelor sunt de acord, am mai spus-o. Ceea ce insa inteleg eu... e NU ca Biserica nu ar avea normele sau regulile sau randuiala sau canoanele sau principiile pt. a corija aceasta trista realitate! Ele exista...dar fie nu se cunosc, fie se incalca, fie nu se respecta etc etc. NU trebuie sa inventam acum ceva nou! Trebuie sa respectam NORMA Bisericii - ATAT. Suferim de laxism!
- CHiar n-am inteles de ce ar fi canoanele impotriva noastra! Ma mir!
- nu cred ca noi incercam sa-i facem ortodocsi prin taine! E cam dur spus! CRED insa ca suntem toti deopotriva superficiali si neatenti, nepasatori si neintelepti!
Părinte, IOACHIM.
Eu tocmai la asta mă şi refeream. Aplicăm NORMA în acrivia ei sau face iconomie la infinit (aşa cum se obişnuieşte în prezent)?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5321
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde protosinghel » 09 Noi 2010, 23:17

Discuţia despre sensul duhovnicesc al căsătoriei a fost mutată aici.

cornel
Mesaje: 4
Membru din: 11 Oct 2010, 11:44
Confesiune: ortodox

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde cornel » 13 Noi 2010, 18:24

Pr. Protosinghel sunt și eu preot în Eparhia Iașilor și cred că ne cunoaștem ptr. că eu am absolvit facultatea în 2003. Aș vrea să vă împărtășesc și eu o experiență pe care am avut-o și o am în continuare cu o familie din parohie pe care am refuzat să o împărtășeșsc , atât pe soț cât și pe soție deoarece în aproape 8 ani de preoție nu i-am văzut de 3 ori la Biserică. Deși am încercat să stau de vorbă cu ei și să-i lămuresc mă tem că lipsa de cultură dar și alte patimi pe care le au de-o viață(băutura) împiedică orice apropiere. Mai mult decât atât au și un copil decedat , iar când fac parastas vin la sfârșitul Liturghiei când lumea iese din Biserică. Le-am reproșat acest fapt și când au venit să se spovedească le-am spus toate nemulțumirile pe care le am ca preot paroh și duhovnic în ceea ce-i privește. Deși prima dată m-am gândit că am greșit, cu cât trece timpul cred că am făcut bine deoarece soția respectivului nu se mai duce în sat să-și cumpere băutură. În schimb amenință că se vor duce la un alt preot care să nu le ceară frecventarea Bisrericii și care să-i împărtășească cu ochii închiși. Subscriu în cele din urmă la tot ceea ce s-a spus pe forum că nu putem merge orbește înainte și că delăsarea va aduce BO la nivelul celei RC din pdvd al credincioșilor. Puțină severitate nu strică.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5321
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde protosinghel » 13 Noi 2010, 20:52

Mulţumesc pentru intervenţie şi susţinere.
Totodată aţi atins o problemă foarte delicată. Cum să facem ca în cazul în care am luat o anumită decizie poate mai strictă cu cineva, să nu se găsească vreun "coleg de breaslă" care să închidă ochii şi să facă orice slujbă solicitată.

silvestru
Mesaje: 367
Membru din: 09 Apr 2010, 14:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde silvestru » 13 Noi 2010, 22:48

Mulţumesc pentru intervenţie şi susţinere.
Totodată aţi atins o problemă foarte delicată. Cum să facem ca în cazul în care am luat o anumită decizie poate mai strictă cu cineva, să nu se găsească vreun "coleg de breaslă" care să închidă ochii şi să facă orice slujbă solicitată.
Tare ma tem ca nu se poate face nimic ca sa nu fie astfel de colegi,pt ca tine de autoritatea episcopului,ceea ce putem noi e sa informam oamenii pe cat ne sta in putinta in privinta primirii sfintelor taine cu vrednicie/curatia si pregatirea necesara,iar cine asculta ,asculta ,iar cine nu,nu.

In zona unde locuesc eu acest fapt a devenit chiar o problema destul de serioasa,faptul ca uni oameni fug de la preotii care opresc si nu-i impartasesc pt pacate,la altii care totul dezleaga fara nici o opreliste si unii chiar ai ameninta pe acei preoti adevarati,e dureros dar asta e ,oamenii se aleg,preotii formalisti cu oameni asemenea si cei practicanti si seriosi cu cei asemenea.
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

cornel
Mesaje: 4
Membru din: 11 Oct 2010, 11:44
Confesiune: ortodox

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde cornel » 14 Noi 2010, 21:01

Amenințarea este nimic în comparație cu ce poți păți cu asemenea oameni. Eu chiar mă aștept ca atunci când merg cu Ajunul Crăciunului să găsesc poarta închisă. Vestea bună este că demersurile pe care le-am făcut au dat roade în cazul altor credincioși și că rândurile la Biserică au început să sporească și nu să scadă. După ce mi-au ieșit câteva fire de păr alb în cap mi-am zis că oamenii trebuie să asculte de slujitor și nu slujitorul să se coboare la patimile oamenilor.Din nefericire însă aveți dreptate! Inmulțirea parohiilor nu a adus numai beneficii așa cum adeseori spune PF Daniel ci și asemenea situații: Dacă nu mă împărtășești mă duc dincolo! Vorba unui coleg: Cel mai neascultător credincios al meu este cel mai bun credincios al colegului meu!

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 574
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Sensul duhovnicesc al căsătoriei (nunta/cununia/viaţa)

Mesaj necititde presviter » 20 Ian 2011, 22:50


Repet încă o dată, eu nu sunt împotriva Cununiei. Eu sunt împotriva oficierii ei pentru cei necredincioşi, căci Cununia nu este o binecuvântare la relaţiile sexuale (cel puţin aşa ceva nu găsim în textul slujbei), ci binecuvântarea celor care vor să trăiască "în Domnul", cum spune Scriptura. Iar săvârşirea Slujbei (care până acum 200 de ani presupune şi împărtăşirea mirilor) pentru nişte tineri necredincioşi, care se cunună dintr-un snobism, este o profanare a Tainelor şi o osândă pt primitori şi săvârşitori.

Problema însă, după părerea mea, este puţin alta. Noi încercăm să-i facem ortodocşi pe oameni prin Botez şi alte Taine, dar nu prin credinţă şi viaţă plăcută lui Dumnezeu! Nu vreau să fiu înţeles în sens sectar, dar aici greşim mult şi Canoanele sunt cam împotriva noastră.
Părinte Petru,

Mă confrunt destul de des cu o problemă: oameni necununaţi şi necredincioşi care vor să-şi boteze copii.
Se cuvine să-i primim ?
Înţeleg că în Rusia sunt milioane de familii necununate ? Cum se procedează cu copiii lor ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5321
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sensul duhovnicesc al căsătoriei (nunta/cununia/viaţa)

Mesaj necititde protosinghel » 21 Ian 2011, 07:52

Mă confrunt destul de des cu o problemă: oameni necununaţi şi necredincioşi care vor să-şi boteze copii. Se cuvine să-i primim?
1. Citiţi discuţia de mai sus şi citatele aduse de mine din Sf. Părinţi şi veţi înţelege.
2. a) "Dacă un orb va călăuzi un alt orb, ambii vor cădea în groapă", deci dacă ambii părinţi sunt necredincioşi, dar vor totuşi să-şi boteze copilul, NU TREBUIE PRIMIŢI. Aceştia nu ştiu de ce-şi botează copilul şi o fac fie ca urmare a unei "tradiţii", fie pornind de la prejudecăţi superstiţioase.
b) Dar e cu totul altceva dacă unul dintre părinţi este totuşi credincios şi doar celălalt nu, şi poate chiar din cauza asta nu s-au cununat. Şi dacă soţul credincios promite că se va ocupa educaţia creştină a copilului, atunci totul e ok.
3. Acum miercuri, când la noi a fost Boboteaza, am botezat o fetiţă de 7 ani. Părinţii erau necredincioşi, dar fetiţa mergând în clasa 1, părintele i-a explicat la ora de Religie mai multe lucruri şi ea de vreo 2 luni îi bate la cap pe părinţi să o ducă să se boteze. Şi pentru că părinţilor le era ruşine să meargă în sat, au venit la mănăstire. Am stat cu ei de vorbă şi înainte de Postul Mare îi vom cununa şi pe ei, dar îi las să se mai pregătească. Deci Dumnezeu lucrează uneori după o cu totul altă logică decât a noastră.
Înţeleg că în Rusia sunt milioane de familii necununate? Cum se procedează cu copiii lor ?
În Rusia sunt multe lucruri bune, dar mai sunt şi unele chestii neînţelese până la capăt. Iată ce am în vedere:

1. Aşa cum spun hotărârile Sinodului Rus, Biserica recunoaşte căsătoria civilă şi permite soţului necununat să se împărtăşească dacă acesta a rămas necununat din cauza necredinţei celuilalt soţ. Până aici totul e corect şi biblic. Numai că ei ajung să considere Cununia ca o chestie oarecum opţională şi de multe ori nu fac nici un efort de a-l face credincios şi pe celălalt şi de a-i chema la binecuvântarea căsătoriei. E clar că, fiind căsătoriţi civil şi fiind fideli unul faţă de altul, relaţia lor nu este curvie, aşa cum greşit cred mulţi în BOR, dar nici binecuvântarea Bisericii nu au.

2. În astfel de cazuri, din câte ştiu, ruşii botează, dar cu multă reţinere. Mai ales prin oraşe se fac cursuri de catehizare foarte serioase cu candidaţii la botez sau părinţii şi naşii acestora. Sunt obligaţi să meargă seara de 2 ori pe săptămână la biserică cu acest scop.Cunosc multe cazuri concrete - basarabeni care fiind botezaţi şi care merg acolo să muncească, dacă nu cunosc unele lucruri elementare, sunt chemaţi la cateheze şi nu li se dă împărtăşania până nu învaţă; (le-au dat şi biserică cu slujbă şi predică în limba română). De aceea unii renunţă. Dar, ca peste tot, sunt şi preoţi care abia vânează pe cineva care este gata să dea un ban numai să i se facă ceva repede şi fără multe întrebări.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 574
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde presviter » 21 Ian 2011, 10:01

dacă ambii părinţi sunt necredincioşi, dar vor totuşi să-şi boteze copilul, NU TREBUIE PRIMIŢI.
Aşa mă gîndeam şi eu, şi chiar am început să aplic, deşi îmi lipseşte tăria duhovnicească.
Dacă nu expun cu înţelepciune problema, oamenii o iau ca pe un refuz birocratic şi pleacă bombănind.

Spuneţi-mi vă rog cum trebuie procedat în alte 2 situaţii:

1. Dacă un om necredincios este pe moarte şi familia cheamă preotul, iar omul nu se căieşte cu adevărat, pentru că este împietrit, cum facem ? El acceptă să se spovedească, dar răspunde la întrebări într-un mod foarte vag, iar de la sine nu are mai nimic de spus, decît cel mult pe planul moralităţii, fără vreo raportare la Dumnezeu. Trebuie împărtăşit ?

Dar în cazul în care vrea să se împărtăşească, dar este aproape în comă şi nu mai poţi afla nimic de la el ?

2. În cazul necredincioşilor care mor, se prescurtează slujba înmormîntării - şi cum ? - sau nu se pune deloc ?
Eu pînă acum i-am refuzat doar pe cei care doreau să fie incineraţi.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5321
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde protosinghel » 21 Ian 2011, 14:25

Dacă un om necredincios este pe moarte şi familia cheamă preotul, iar omul nu se căieşte cu adevărat, pentru că este împietrit, cum facem ? El acceptă să se spovedească, dar răspunde la întrebări într-un mod foarte vag, iar de la sine nu are mai nimic de spus, decît cel mult pe planul moralităţii, fără vreo raportare la Dumnezeu. Trebuie împărtăşit ?
Dar în cazul în care vrea să se împărtăşească, dar este aproape în comă şi nu mai poţi afla nimic de la el ?
1. Nu există o regulă generală pt orice situaţie care poate apărea în practică. Iar duhovnicul de asta şi se numeşte aşa pt că prin rugăciune tb să vadă măcar un pic cu duhul ce-i cu omul acela şi cum tb să procedeze în cazul lui.
2. Iar dacă e să vorbim despre careva principii generale, atunci cel mai important este desigur pocăinţa sinceră a omului. Să mai recitim tratatul Despre Preoţie al Sf. Ioan Gură de Aur şi să vedem câtă răspundere purtăm pt împărtăşirea cu Sf. Taine a unor oameni nevrednici.
3. E bine că copiii au grijă de părinţii lor mai ales în ce priveşte pregătirea duhovnicească pt moarte. Trebuie învăţaţi şi încurajaţi la asta, dar totodată li se poate explica faptul că mai e nevoie şi de pocăinţa celui ce se află în gura morţii. Şi copiii să-l cheme pe preot de mai multe ori, nu doar când bolnavul nu mai vorbeşte, ca să ai ocazia "să-l câştigi", pt că oricum perspectiva morţii nu-l poate lăsa indiferent.
4. Pentru cei care n-au venit la biserică toată viaţa, au înjurat de Dumnezeu şi au hulit Biserica şi preotul, iar pe patul de moarte nu pot vorbi sau sunt chiar în comă, cred că aceştia nu tb împărtăşiţi. Dar dacă au fost cât de cât mai aproape de Biserică, cred că trebuie să-i împărtăşim. Cunosc personal cazuri pe aici la noi când anumite persoane au spun clar "să nu vină popa la înmormântarea lor", iar copiii, mai multe de ochii lumii, totuşi cheamă preotul. În astfel de situaţii cred că trebuie refuz total.
În cazul necredincioşilor care mor, se prescurtează slujba înmormîntării - şi cum? - sau nu se pune deloc?
E un subiect foarte delicat. Am mai discutat asta şi într-un alt topic dar şi l-a începutul acestuia. Cred că ar fi binevenită o hotărâre sinodală în acest sens, dar până atunci, scoateţi măcar "Cu sfinţii" şi "Veşnica pomenire".

protopsalt
Mesaje: 171
Membru din: 11 Dec 2008, 02:49
Confesiune: ortodox

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde protopsalt » 22 Ian 2011, 07:51

4. Pentru cei care n-au venit la biserică toată viaţa, au înjurat de Dumnezeu şi au hulit Biserica şi preotul, iar pe patul de moarte nu pot vorbi sau sunt chiar în comă, cred că aceştia nu tb împărtăşiţi. Dar dacă au fost cât de cât mai aproape de Biserică, cred că trebuie să-i împărtăşim. Cunosc personal cazuri pe aici la noi când anumite persoane au spun clar "să nu vină popa la înmormântarea lor", iar copiii, mai multe de ochii lumii, totuşi cheamă preotul. În astfel de situaţii cred că trebuie refuz total.
In opinia mea si aici trebuie sa fim ponderati in a pune etichete. Dau un exemplu cunoscut de mine: un prieten de-al meu pe cand era in clasa a XIII-a de seminar a incasat o bataie sora cu moartea de la dirigintele lui, care era preot, pentru ca ii fusese rau si nu s-a dus la o olimpiada (ajunsese la faza pe tara...). Din momentul ala amicul meu s-a intors la 180 de grade: n-a mai vrut sa auda de preoti, de Biserica, de nimic ce are legatura cu clerul si desi ar fi putut intra f usor la facultate, la teologie, a preferat sa faca cu totul alta facultate iar acum lucreaza in presa. In opinia mea,nu e de condamnat si nu trebuie absolutizata superioritatea clerului, ci trebuie actionat cu prudenta in fiecare caz. Daca mai vreti exemple din acestea, am destule, din pacate!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5321
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde protosinghel » 22 Ian 2011, 08:55

In opinia mea,nu e de condamnat si nu trebuie absolutizata superioritatea clerului, ci trebuie actionat cu prudenta in fiecare caz.
Asta am spus-o şi eu chiar la primul punct. Nu există şabloane în acest sens. Şi să-l mai lăsăm şi pe Dumnezeu să lucreze, mai ales că El "nu voieşte moartea păcătosului, ci să se întoarcă şi să fie viu".

nicolae claudiu
Mesaje: 37
Membru din: 27 Feb 2010, 12:43
Confesiune: ortodox

Re: Putem refuza oficierea unor slujbe ortodocşilor formali?

Mesaj necititde nicolae claudiu » 22 Ian 2011, 11:25

In sfarsit si-a mai venit in fire si protosinghelul....


Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron