Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Tot ce e legat de domeniile de mai sus...
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5321
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde protosinghel » 11 Mai 2012, 10:54

Aştept păreri şi critici la acest interviu.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde maria_andreea » 11 Mai 2012, 12:41

Numai simplu fapt că s-a ajuns a fii pus în discuţie acest subiect denotă ipocrizia societăţii de astăzi în materie de spiritualitate.
E normal să existe o contribuţie materială (bănească sau de altă natură) pentru că biserica este organizată şi administrată de oameni pentru oameni nu de duhuri.
Modul în care aceste "tarife" a ajuns să fie discutat (e mult, e puţin, nu are temei) e rodul pe care preoţii îl culeg. Mai exact, gradul de toleranţă a superficialităţii în materie de viaţă duhovnicească.

PS: Îmi pare rău, dacă e dur comentariul meu. Cred că m-am molipsit de la "Dionisyie". Însă e drept sunt şi supărată pentru starea de lucruri, în loc să se discute construtiv apar tot felul de subiecte/răspunsuri care denotă abaterea de la esenţa creştină şi cărora pe deasupra trebuie să le găsim explicaţii, înţelegere...

Nu e vorba de subiectul ăsta, în special. Îmi pare rău, dar aşa s-a nimerit!
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Dionysie
Mesaje: 695
Membru din: 20 Dec 2010, 20:57
Confesiune: ortodox
Preocupări: înţelegerea
Localitate: fost: "aletheia"

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde Dionysie » 11 Mai 2012, 21:46

Cred că m-am molipsit de la "Dionisyie".
Nu te-ai molipsit de la mine ci de la adevăr. Şi încă te-ai molipsit prea puţin. Biserica a devenit o afacere între timp, o afacere care comportă este drept anumite riscuri dar a devenit o afacere, iar în unele cazuri chiar o afacere de familie. Dar nu de o familie spirituală, ci de familie de sânge, adică oamenii ăştia nici după 2000 de ani de "creştinism strămoşesc" nu au ajuns să înţeleagă cu ce se mănâncă creştinismul. Pe ei îi interesează maşinile (n-ar fi exclus ca tu să mergi pe jos, ca şi mine şi ca alţii, iar ei merg în maşini 4X4, în gipane, etc), fripturile, chermezele, să-şi facă "onorabil" datoria (nu dragostea, că ei oricum nu cunosc dragostea, pentru ei dragostea este o simplă figură de stil fără aplicaţie practică). Iar dacă Biserica este o afacere, şi profitabilă pentru unii, preoţia a devenit un job, un loc de muncă, unde (voci importante chiar din interiorul bisericii spun că) se promovează şi destui inşi pe bază de .... SIMONIE, pe bază de şpagă (nu ştiu cât şi cam care este piaţa transferurilor, bursa de valori) (cred că ţi-ai dat seama nu tu eşti cea care dai şpaga şi nu ţie ţi se dă şpaga, tu doar vezi un nou spălăcit la tine în parohie). Chiar preoţii se simt nişte intruşi într-o parohie, nişte trimişi în teritoriu ai Ministerului Cultelor, nu pentru a propovădui evanghelia (pe care de cele mai multe ori nu o cunosc aproape deloc, atât în teorie cât şi, şi mai ales, în practică) ci pentru a face botezuri, nunţi şi îngropăciuni. Şi nu te mira că nu este de mirare de vreme ce chiar în facultăţi de teologie ortodoxă li se bagă în cap această mentalitate şi această misiune "apostolică" de a funcţionări la botezuri, nunţi, cumetrii şi gropăciuni. Evanghelia, Hristos, Dumnezeu, adevărul, dragostea, jertfa, lumina cunoşterii spirituale şi multe altele nu sunt pentru ei ci pentru alţii, de care să se şi folosească mai târziu pentru a îşi face ei imagine pe spatele unora pe care în timpul vieţii i-au scuipat în cap. Vezi că şi acum sunt destui care se laudă cu Grigorie Palama, dar ei nu ştiu absolut nimic din ceea ce Sfântul ştia cu adevărat din harul lui Dumnezeu evident; ei doar repetă ca papagalii ceea ce Palama ştia de pe sângele, sudoarea şi lacrimile lui. Deci ca să fie mai clar, popii au ajuns nişte simpli prestatori de servicii, ... "religioase".

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde maria_andreea » 12 Mai 2012, 09:04

Nu toţi sunt aşa "Dionysie". Preoţii pe care îi cunosc se străduiesc să trăiască o viaţă curată, însă e drept că am auzit şi de excepţiile de care aminteai.
Nu e bine să judecăm în aparenţă lucrurile: dacă are un jeep şi ultima inovaţie în materie de IT, gata, preotul e afacerist. Personal cred că trebuie să le facă şi pe acestea (să fie în trend cu descoperirile, dezvoltarea) iar pe cele sfinte să nu le lase. Că riscul spiritual e mare atunci când te încurci cu cele materiale, e altceva şi ţine de discernământul fiecăruia ptr. a decide ce şi cât au nevoie. Dar dacă mâna, ochiul nu te sminteşte de ce să îl tai, scoţi!?

Iar dacă s-a ajuns la aşa situaţie pe alocuri (afaceri, simonie), e vina credincioşilor (marea majoritate) că le finanţează. Dacă vezi un om bolnav, încerci să-l vindeci nu să-l îmbolnăveşti mai tare...
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

valercosma
Mesaje: 63
Membru din: 16 Apr 2011, 12:05
Confesiune: ortodox

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde valercosma » 12 Mai 2012, 11:20

Am invatat dintr-un serial ce apartinea Dosarelor X , o replica :adevarul, este acolo, undeva. Dionisye banuieste multe lucruri care sunt adevarate, si sunt extrem de dureroase, mai ales ca Biserica a devenit o mega afacere, dar nu putem trece cu vedera faptul ca in sinul acestei biserici sunt si oameni de calitae,rugatori in "duh si adevar", pentru a caror rugaciuni Dumnezeu ne mai ingaduie si pe noi pacatosii sa mai bintuim prin aceasta existenta.

CristinaThenewone
Mesaje: 47
Membru din: 09 Mar 2011, 18:46
Confesiune: ortodox

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde CristinaThenewone » 20 Mai 2012, 13:37

Ce am descoperit in Didahia, invatatura celor 12 apostoli, link: http://dovewings.110mb.com/Didahia.htm

,,Capitolul XI

1. Daca vine cineva la voi sa va invete acestea toate, pe care le-am spus mai inainte, primiti-l.
2. Dar daca invaratorul insusi se schimba si invata alta invatatura, ca sa o distruga pe aceasta, sa nu-l ascultati; iar daca invata pentru sporirea dreptatii si cunostintei Domnului, primiti-l ca pe Domnul.
3. Cu privire la apostoli si profeti, potrivit dogmei Evangheliei, sa faceti asa:
4. Orice apostol, care vine la voi, sa fie primit ca Domnul;
5. dar sa nu ramina decit o zi ; iar daca e nevoie, si a doua zi ; dar daca ramine trei zile, este profet fals.
6. Apostolul, cand pleaca, sa nu ia nimic decat paine, pana ce gasese alt salas; dar daca, cere bani, este profet fals.
7. Nu ispititi si nici nu criticati pe orice profet, care vorbeste in duh, ca orice pacat se va ierta, dar pacatul acesta nu se va ierta.
8. Dar nu oricine graieste in duh este profet, ci numai daca are purtarile Domnului. Deci dupa purtari se va cunoaste profetul fals si profetul.
9. Orice profet, care rinduieste, in duh, masa, nu mananca din ea, decat daca este profet fals.
10. Orice profet, care invata adevarul, daca nu face ce invata este profet fals.
11. Orice profet incercat si adevarat, care lucreaza in taina lumeasca a Bisericii, dar nu invata pe altii sa faca ceea ce el insusi face, sa nu fie judecat de voi, ca el cu Dumnezeu are judecata; asa au facut si vechii profeti.
12. Daca, insa, unul spune in duh: "Dati-mi bani sau altceva, pe acela sa nu-l ascultati; dar daca spune sa i se dea pentru altii, care-s lipsiti, nimeni sa nu-l judece."

Deci, cum biserica noastra ortodoxa, este una sfanta soborniceasca si apostolica biserica, se poate deduce ca si preotii ar trebui sa aiba purtarile apostolilor.
Ce-i drept acum este o mare diferenta intre ce ara atunci si ce este acum: atunci invatatura era vinde tot si da saracilor, iar acum ideea din zilele noastre este: strange cat mai mult(e)- casa, masina, calculator, telefoane din ce in ce mai performante, si cine stie ce-or mai aparea (in timp ce unii nu au ce manca).

Un sectant mi-a spus legat de slujitorii lui Dumnezeu (Preotii) :,, in Biblie Dumnezeu a zis ,,in dar ati luat in dar sa dati!". De ce trebuie Preotii sa ceara bani ca sa boteze, sa increstineze pe cineva? Nu asta este menirea lui? Trebuie sa faca ceva doar daca ii platesti? Ori unde te duci: numai bani , bani, bani! Ca sa se roage pt tine trebuie sa ii dai bani. Daca vrea sa se roage intr-adevar, ca om al lui Dumnezeu, o poate face si fara bani. Ca sa te botezi : bani, daca vrei sa faci nunta in biserica: bani, iar la inmormatari din nou: bani. La pomelnicul de la Sf Maslu iar: bani. Dar Preotul are si el salariu ca tot omu. Ei (preotii) vor sa traiasca pe pamant ca in Rai. Eu nu cred ca ei stiu ce inseamna sa nu ai. "

Apostolii se rugau pt comunitate fara sa i-o cera expres cineva, simtea sa faca acest lucru, din iubirea izvorata de la Duhul Sfant. Si tare mult se bucura cand vedea ca oamenii pazesc poruncile, si tind catre desavarsire, ii multumea lui Dumnezeu pt asta.
Un Preot ar trebui sa faca ceea ce este crestineste fara sa ceara o anumita taxa. Din cauza acestor taxe, crestinii ortodocsi, doar cu numele, care vin din Paste in Craciun la biserica, pot fi tentati sa renunte la serviciile bisericii ortodoxe in favoarea celor protestante /neoprotestante. Si nu e de dorit asta.

Am inteles ca ar fi un canon care ar dispune ca Preotii (si alte functii ierarhice) sa traiasca din darurile crestinilor. Dar atunci cand la biserica avem de a face cu taxe, tarife, nu
se mai poate vorbi de dar. Dar e cand omul da de buna voie cat il lasa inima, recunostinta, si bineinteles in functie de cat are. Iar cand avem de a face cu tarife mari (in Romania la un sat 200 lei pt botez, cununie vreo 500, etc, unde 1 euro=aprox 4 lei)...ce sa mai spuna omul de rand, care de abia isi duce traiul dintr-un salaraiu minim pe economie, si cu cateva guri de hranit acasa...

Eu cunosc, momentan, un singur Preot ortodox care nu ia bani pt a se ruga pt crestini. Nu ia nici pt botez, nici pt cununie, nici pt inmormantare. Daca ii intinzi bani, spune: daca vreti sa dati ceva, puneti la cutia milei ! E ceva rar in ziua de azi!

Pr Haralambie
Mesaje: 868
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde Pr Haralambie » 20 Mai 2012, 15:55

Eu personal, nu am salar şi nu mă simt avizat în nici un fel de cele scrise mai sus şi nici nu cer taxă nimănui pt nimic.
Totuşi, aduc câteva precizări în apărarea clerului Ortodox, deşi nu mă folosesc de privilegile celor cu salare.

Dacă cerem purtarea preoţilor ca a apostolilor, atunci este necesar ca toţi creştinii să aducă averile lor să le pună la picioarele apostolilor( preoţilor) cum era în vechime, nu? De ce cereţi numai sărăcie lucie de la preoţi, dar nu mai practicaţi cele ce practicau creştinii din vremea apostolilor?
În plus, preoţii au familie şi ei, copii, nevoi, etc. Salarile sunt foarte mici, simbolice aşi putea spune. La nivelul minim pe economie. Ce să vă mai spun, că sunt preoţi care nu au mai văzut salar în mână de nu ştiu cât timp?

Didahia, este discutabilă în privinţa conţinutului, şi recomandărilor de caracterizare a profeţilor. Eu când citesc expresii naive de genul: 4. Orice apostol, care vine la voi, sa fie primit ca Domnul;5. dar sa nu ramina decit o zi ; iar daca e nevoie, si a doua zi ; dar daca ramine trei zile, este profet fals. Nu am cum decât să descalific total şi din start astfel de sfaturi.
Deci, nu caliatatea învăţăturii.
Nu measajul adus. Nu motivul pt care a venit.
Ci, nr zilelor îl va caracteriza pe profetul care vine dacă este fals sau adevărat, nu? ;) .
Acum, asta poate o fi fost şi o parolă între creştinii acelor vremuri, nu avem de unde să ştim, oricum rămân discutabile recomandările...
Un sectant mi-a spus legat de slujitorii lui Dumnezeu (Preotii) :,, in Biblie Dumnezeu a zis ,,in dar ati luat in dar sa dati!".
La sectanti să le spuneţi. Acea expresie a fost dată apostolilor în prima trimitere la apostolie, nu însă şi în a doua la neamuri. L a doua a spus: Acum însă cel ce are pungă să o ia, tot aşa şi traista, şi cel ce nu are sabie să-şi vândă haina şi să-şi cumpere.Luca2, 22.

Înafară de asta, sectantul respectiv dă 10 % din venit la casa de adunare, pe când ortodocşilor nu lise cere şi nici ei( în mare parte) nu vin, nici cu 1% pe an.
Înafară de asta, doar cârtitorii, care nu sunt practicanţi activi în biserică , sunt nemulţumiţi de acest fapt că sunt taxe, care nu aduc nimic, înafară de aceste taxe.
Dar dacă te uiţi, au bani pt toate prostiile care nu folosesc la nimic. La o nuntă , de ex, în masă, pot să dea de 3-4 ori mai mult şi asta destul de des uneori, dar pt încreştinarea unui om, o dată în viaţă, care va avea viaţă veşnică prin botez, dacă plătesc o taxă oarecare, li se pare ceva extrem de grav. Într-adevăr, ar trebuii refuzate slujbele la mulţi creştini superficiali, care vin doar cu acest prilej în biserică, consumând cele ale Bisericii. Neaducând nici un rod lui Dumnezeu şi cred că atunci nu ar mai fi probleme.
În general, nu sunt taxe prin biserici. În toată moldova( din ro), din câte ştiu( poate o mai fi şi excepţii pe alocuri, doar la scară restrânsă) nu sunt taxe şi preoţii se mulţumesc cu cât li se oferă.
Persoanal, nu am întâlnit până acum un preot care să ceară taxe.
Să nu mă înţelegeţi greşit, Nu sunt de acord cu taxele! Dar şi comportamentul celor mai mulţi ortodocşi care nu oferă nimic Bisericii, te lasă cu un gust amar, sunt mulţi care nici măcar cotizaţia aia de câţiva zeci de lei pe an nu o dau.
În America de exemplu, fiecare enoriaş trebuie să cotizeze pt salarul preotului o anume sumă de bani. Care în funcţie de nr enoriaşilor , între , 100-300, $ lunar,la un salar de 2000-6000$ . Dacă ar fi aşa şi în ro, vă asigur că nu ar mai fi taxe.
Am auzit şi de abuzuri prin Bucureşti, dar respectivii care au nevoie de slujbele necesare, sunt liberi să aleagă şi alte biserici. Cum mulţi au şi făcut-o. De ce, trebuie alese anumite biserici doar? Am întâlnit mulţi care au ales biserici de la oraş, deşi nu era taxă, dar se dădea ceva bani, în schimbul bisericilor din parohia lor, care nu le cerea nimic.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5321
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde protosinghel » 20 Mai 2012, 16:03

De acord cu pr. Haralambie.
Discuţia a pornit de la interviul meu de pe blog. Acolo mi-a fost adresată şi o întrebare, iar o parte din răspuns vreau să-l reiau şi aici.
În interviul de mai sus nu am spus-o atât de categorit, dar acum sunt nevoit să o fac. Dacă cineva este fiu bun al Bisericii Ortodoxe: o frecventează, se împărtăşeşte sistematic, este implicat în proiectele parohiei (fie şi indirect) şi contribuie la întreţinerea parohiei – o astfel de persoană trebuie cununată şi copiii lui trebuie botezaţi fără nici un ban. Dacă însă cineva nu are o legătură vie şi permanentă cu Biserica, în acest caz lui trebuie de-i refuzat săvârşirea oricărui serviciu bisericesc anume pe acest motiv, că nu este fiu vrednic al Bisericii şi nu contează câţi bani îi propun preotului ca să închidă ochii la necredinţa, indiferenţa şi formalismul lor.

CristinaThenewone
Mesaje: 47
Membru din: 09 Mar 2011, 18:46
Confesiune: ortodox

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde CristinaThenewone » 20 Mai 2012, 18:07

În interviul de mai sus nu am spus-o atât de categorit, dar acum sunt nevoit să o fac. Dacă cineva este fiu bun al Bisericii Ortodoxe: o frecventează, se împărtăşeşte sistematic, este implicat în proiectele parohiei (fie şi indirect) şi contribuie la întreţinerea parohiei – o astfel de persoană trebuie cununată şi copiii lui trebuie botezaţi fără nici un ban. Dacă însă cineva nu are o legătură vie şi permanentă cu Biserica, în acest caz lui trebuie de-i refuzat săvârşirea oricărui serviciu bisericesc anume pe acest motiv, că nu este fiu vrednic al Bisericii şi nu contează câţi bani îi propun preotului ca să închidă ochii la necredinţa, indiferenţa şi formalismul lor.
Este o solutie ipotetica, nu? Sau e una cu fundament canonic ?

M-as mira sa refuze majoritatea preotilor banii pe care i-ar putea primii din partea celor ce apeleaza la diversele servicii bisericesti.

CristinaThenewone
Mesaje: 47
Membru din: 09 Mar 2011, 18:46
Confesiune: ortodox

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde CristinaThenewone » 20 Mai 2012, 20:20

În plus, preoţii au familie şi ei, copii, nevoi, etc. Salarile sunt foarte mici, simbolice aşi putea spune. La nivelul minim pe economie. Ce să vă mai spun, că sunt preoţi care nu au mai văzut salar în mână de nu ştiu cât timp?
Oare toti Preotii au acest salariu minim pe economie ? Nu stiu baremul, criteriile.

Oricum, acest salariu minim pe economie il au muuulti oameni din tara asta Romania. Si saracii mai au si copii. La fel trebuie sa se supuna si ei infranarii in patul conjugal ca si Preotii care nu au cum sa mai hraneasca alte guri in plus.
Daca unii Preoti nu si-au primit salariul de nu stiu cat timp, e grav, asta se discuta deschis cu enoriasii bisericii, eventual se face o sesizare, o cerere cu nr de inregistrare, se arata frumusel credinciosilor acea sesizare, ca sa nu para vorbe in vant, eventual enoriasii pot apela la televiziune, si cred ca ar trebui sa isi primeasca intr-un final salariul. Si apoi sa se spere ca nu vor mai aparea probleme (din partea ierarhiei). Nu stiu ce sa zic, Dumnezeu cu mila!
Dar daca s-ar intampla asa ceva, pana s-ar rezolva situatia, enoriasii l-ar putea ajuta financiar pe respectivul Preot.

In Muntenia, din cate am inteles, se cer bani pt serviciile bisericesti, enoriasii nu prea au libertatea de a da cat vor ei (s-or fi molipsit de la cei din Bucuresti, ca e aproape).

Din cauza acestor taxe multi vad in preotie raiul pe pamant, un mod de a face bani in mod facil, fara stres, si pe deasupra de a mai fi si respectati (cu toate ca unii preoti daca ii vezi imbracati civili nu ai zice ca sunt preoti: fara barba, etc.). Nu se incurca in schimb sa faca si cateheze pt toata lumea, macar 30 min dupa slujba de duminica. Lumea care nu are acces la internet habar n-au de multe lucruri.

Enoriasii care au venituri mai mari pot face donatii, iar Preotii sa se roage pt ei, pt milostenia primita. Dar nu prea mi se pare normal sa se ceara din start un tarif (si mare, gandind ce salariu minim pe economie exista) pt serviciile bisericesti pe care e dator fata de Dumnezeu sa le faca. Si ar trebui sa se bucure ca le face: sa se bucure ca increstineaza pe cineva, sa se bucure ca vin oamenii sa faca nunta si nu mai traiesc in curvie. Iar la inmormantare, cand saracul om e necajit, nu prea mi se pare omeneste sa i se ceara bani, multi in comparatie cu salariul minim pe economie (iar acel om mai trebuie sa faca si pomana pt sufletul decedatului.)

Probabil o solutie ar fi un coeficient din salariu (eventual, hotarat de comun acord) pt tarifele serviciilor bisericesti care se fac ocazional: nunti, botezuri, inmormatari.
Dumnezeu a zis ,,in dar ati luat in dar sa dati!".
Acea expresie a fost dată apostolilor în prima trimitere la apostolie, nu însă şi în a doua la neamuri. La a doua a spus: Acum însă cel ce are pungă să o ia, tot aşa şi traista, şi cel ce nu are sabie să-şi vândă haina şi să-şi cumpere.Luca2, 22.
Nu am retinut acest lucru cand am citit Evanghelia dupa Luca. O sa recitesc. Dar fac o precizare: nu la Luca 2, 22 este acest verset, ci la Luca 22:36 (am cautat pe google).

Pr Haralambie
Mesaje: 868
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde Pr Haralambie » 20 Mai 2012, 23:06


Oare toti Preotii au acest salariu minim pe economie ?
Nu toţi, debutanţii cred, dar şi în funcţie de situaţia materială a parohiilor. Eu nu cunosc exact rata salariilor, nu sunt în temă, pt că nu am văzut niciodată un salar în mână şi nici nu am fost interesat. Dar situaţia nu-i aşa de roz, cum vor unii neprieteni s-o arate, poate aţi auzit despre unele scandaluri chiar şi pe net de lipsa salariilor prin Vaslui unde este şi sărăcie, şi chiar prin Constanţa, etc,
Oricum, acest salariu minim pe economie il au muuulti oameni din tara asta Romania. Si saracii mai au si copii. La fel trebuie sa se supuna si ei infranarii in patul conjugal ca si Preotii care nu au cum sa mai hraneasca alte guri in plus.
Să nu uităm că mulţi nu vor să muncească. Apoi sunt nechibzuiţi în privinţa chivernisirii şi cheltuitori. Eu am sute de exemple care mă înconjoară zilnic.
Iar în privinţa copiilor, deşi mulţi au situaţie materială şi posibilitate să-i facă, totuşi, nu vor pt că sunt comozi şi caută doar plăcerea.
Daca unii Preoti nu si-au primit salariul de nu stiu cat timp, e grav, asta se discuta deschis cu enoriasii bisericii, eventual se face o sesizare, o cerere cu nr de inregistrare, se arata frumusel credinciosilor acea sesizare, ca sa nu para vorbe in vant, eventual enoriasii pot apela la televiziune, si cred ca ar trebui sa isi primeasca intr-un final salariul. Si apoi sa se spere ca nu vor mai aparea probleme (din partea ierarhiei). Nu stiu ce sa zic, Dumnezeu cu mila!Dar daca s-ar intampla asa ceva, pana s-ar rezolva situatia, enoriasii l-ar putea ajuta financiar pe respectivul Preot.
Nu este chiar aşa de simplu, şi apoi dacă ai cu cine discuta. Parohienii din satele sărace vin şi ei cu un leu la altar Duminica, câteva zeci de oameni, căci cei mai mulţi nu vin deloc . Sunt parohii multe, în care duminica sunt 3-4 oameni în biserică, iar lumea este la câmp sau la bufet. Dar, câte o dată au şi ei de făcut câte un botez şi cununie, şi atunci se smintesc sau cârtesc mult, că trebuie să dea bani...


Enoriasii care au venituri mai mari pot face donatii.
Teoretic se pot face multe, practic foarte rar se întâmplă, şi asta doar cu ocazia unor construcţii( biserică, etc) care tot comunităţii aparţine nu preotului. Cineva care să dea bani preotului personal , donaţii, nu am văzut. Şi dacă îţi dă 1 leu la altar pt pomelnic, trebuie să te rogi pt el, nu degeaba, tot pt folosul lor.
Acum ce pot să spun, sunt unii preoţi săraci şi nu puţini, încât trebuie să muncască pt întreţinere, şi cred că sunt şi bogaţi datorită unor venituri...

Nu am retinut acest lucru cand am citit Evanghelia dupa Luca. O sa recitesc. Dar fac o precizare: nu la Luca 2, 22 este acest verset, ci la Luca 22:36 (am cautat pe google).
Scuze pt imprecizie, m-am grăbit foarte tare din lipsă de timp.
Cu mult respect.


Avatar utilizator
Florina
Mesaje: 515
Membru din: 02 Apr 2008, 06:16
Confesiune: ortodox
Preocupări: profesor de religie
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde Florina » 29 Mai 2012, 17:04

Sfantul Apostol Pavel nu a acceptat plata lumeasca, insa nici nu o condamna. Ceilalti apostoli au acceptat insa ajutorul comunitatilor:

Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel, Capitolul 9

1. Oare nu sunt eu liber? Nu sunt eu apostol? N-am văzut eu pe Iisus Domnul nostru? Nu sunteţi voi lucrul meu întru Domnul?
2. Dacă altora nu le sunt apostol, vouă, negreşit, vă sunt. Căci voi sunteţi pecetea apostoliei mele în Domnul.
3. Apărarea mea către cei ce mă judecă aceasta este.
4. N-avem, oare, dreptul, să mâncăm şi să bem?
5. N-avem, oare, dreptul să purtăm cu noi o femeie soră, ca şi ceilalţi apostoli, ca şi fraţii Domnului, ca şi Chefa?
6. Sau numai eu şi Barnaba nu avem dreptul de a nu lucra?
7. Cine slujeşte vreodată, în oaste, cu solda lui? Cine sădeşte vie şi nu mănâncă din roada ei? Sau cine paşte o turmă şi nu mănâncă din laptele turmei?
8. Nu în felul oamenilor spun eu acestea. Nu spune, oare, şi legea acestea?
9. Căci în Legea lui Moise este scris: "Să nu legi gura boului care treieră". Oare de boi se îngrijeşte Dumnezeu?
10. Sau în adevăr pentru noi zice? Căci pentru noi s-a scris: "Cel ce ară trebuie să are cu nădejde, şi cel ce treieră, cu nădejdea că va avea parte de roade".
11. Dacă noi am semănat la voi cele duhovniceşti, este, oare, mare lucru dacă noi vom secera cele pământeşti ale voastre?
12. Dacă alţii se bucură de acest drept asupra voastră, oare, nu cu atât mai mult noi? Dar nu ne-am folosit de dreptul acesta, ci toate le răbdăm, ca să nu punem piedică Evangheliei lui Hristos.
13. Au nu ştiţi că cei ce săvârşesc cele sfinte mănâncă de la templu şi cei ce slujesc altarului au parte de la altar?
14. Tot aşa a poruncit şi Domnul celor ce propovăduiesc Evanghelia, ca să trăiască din Evanghelie.
15. Dar eu nu m-am folosit de nimic din acestea şi nu am scris acestea, ca să se facă cu mine aşa. Căci mai bine este pentru mine să mor, decât să-mi zădărnicească cineva lauda.
16. Căci dacă vestesc Evanghelia, nu-mi este laudă, pentru că stă asupra mea datoria. Căci, vai mie dacă nu voi binevesti!
17. Căci dacă fac aceasta de bună voie, am plată; dar dacă o fac fără voie, am numai o slujire încredinţată.

Epistola întâia către Timotei a Sfântului Apostol Pavel, Capitolul 5

17. Preoţii, care îşi ţin bine dregătoria, să se învrednicească de îndoită cinste, mai ales cei care se ostenesc cu cuvântul şi cu învăţătura.
18. Pentru că Scriptura zice: "Să nu legi gura boului care treieră", şi: "Vrednic este lucrătorul de plata sa".

catalinconstantin
Mesaje: 146
Membru din: 06 Mar 2011, 16:14
Confesiune: ortodox

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde catalinconstantin » 08 Iun 2012, 21:51

ŞI eu aveam aceeaşi părere despre taxe: că nu au ce căuta în Biserică.
Dar, studiind vieţile sfinţilor am aflat că existau dări către Biserică sub directa supraveghere a sfinţilor. Tradiţia Bisericii menţionează existenţa contribuţiei fiecărui credicios către Biserică. Eu sunt preot şi îmi place să-mi achit contribuţia anuală la parohia în care se află locuinţa mea (în oraş).
Cred că cel mai bine este ca preotul să nu perceapă taxe fixe, ci să fie la bunăvoinţa credicioşilor. Sfântul Apostol Pavel se întreţinea din altă lucrare. Şi Sfântul Grigorie de Nazianz vorbea despre acel gen de preoţi care se îmbulzeau ca vulturii la stârv transformând altarul în sursă de câştig.

GeorgeChirita
Mesaje: 52
Membru din: 18 Apr 2012, 20:00
Confesiune: ortodox
Preocupări: Dumnezeu si oamenii
Localitate: Piatra Neamt

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde GeorgeChirita » 14 Feb 2017, 20:52

Dupa noul regulament al instantelor de judecata bisericesti, din 2015, adunarile parohiale pot hotari contributii pentru diferite servicii, in functie de veniturile enoriasilor. Pentru inmormantarea familiilor sarace si alte de genul, se recomanda gratuitate. Consider aceasta ingaduinta ca o reglementare si limitare a abuzurilor. In ciuda nesimtirii credinciosilor, prefer ce a spus Mantuitorul la Matei 17: 24-27. Nu pot cere ceva de la fratii mei, oricat de nefrati ar fi in practica, unii de-a dreptul necrestini, dupa canoane. Daca a patit-o Sf. Pavel cu Corintenii cei chemati sfinti, si a trebuit sa munceasca, nu ma consider eu mai special. Un frate al meu spune: nu cer, dar nici nu refuz. Eu mai refuz din motive pastorale, mai ales cand vreau sa fiu sigur ca nu sunt luat de prestator de servicii. Canoul 15 sindul 7 ecumenic zice ca preotii de la oras sa munceasca cu mainile daca nu se descurca, cei de la tara pot sa mai lipseasca o sarbatoare din parohie si sa se duca la biserici mai avute (nimic de braconaj la servicii, totusi).

GeorgeChirita
Mesaje: 52
Membru din: 18 Apr 2012, 20:00
Confesiune: ortodox
Preocupări: Dumnezeu si oamenii
Localitate: Piatra Neamt

Re: Despre "taxele" bisericeşti şi comportamentul preoţilor

Mesaj necititde GeorgeChirita » 15 Feb 2017, 21:55

Eu sunt preot şi îmi place să-mi achit contribuţia anuală la parohia în care se află locuinţa mea (în oraş)..
Nu sunt de acord. Ca preot, esti intaiul enorias al parohiei unde slujesti si te impartasesti, la fel si familia. Evident, daca totusi preoteasa si copiii mai merg pe acolo pe la slujbe, a altceva, dar la mine, unde prefera sa vina la mine, nu ma consider enoriasul parintelui langa a carui biserica locuiesc. Ii respect spatiul misionar al parohiei, dar nu sunt enoriasul lui.


Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron