Citind cartea, recent apărută la Editura Deisis, Dumnezeiasca Liturghie - centrul cultului in Ortodoxie, de Nenad Miloşevici, am găsit o informaţie care m-a bulversat. La pagina 136, autorul susţine că una dintre cauzele desprinderii Cununiei de Liturghie au fost căsătoriile mixte, care s-au înmulţit după secolul IX şi au devenit un obicei foarte obişnuit, după secolul XIII. Autorul afirmă că Biserica a fost obligată printr-un decret al împăratului Alexie Comnenul(secolul XI), să binecuvinteze toate căsătoriile, căsătoria religioasă fiind singura legal recunoscută. Autorul concluzionează că unica soluţie a fost dezvoltarea unei slujbe distincte de dumnezeiasca Liturghie, în care Împărtăşirea mirilor să poată fi omisă.
În consecinţă, putem oficia Cununia si famililor mixte? A fost aceasta practica Bisericii de la un moment dat sau numai o concluzie greşită a autorului? O astfel de practică nu contravine canoanelor care opresc căsătoria dintre un ortodox si un eterodox? Este vorba de următoarele: 14 al Sinodului IV Ecumenic, 72 al Sinodului V-VI Ecumenic, 10 şi 31 ale Sinodului de la Laodiceea şi 23 al Sf. Ioan Ajunătorul. Eu mă întreb dacă aceste canoane se referă numai la situaţia în care mirii se împărtăşesc sau privesc căsătoria în general?[