Sfinţirea bisericii şi intrarea femeii în altar

Tot ce e legat de domeniile de mai sus...
Avatar utilizator
apologet
Mesaje: 99
Membru din: 22 Aug 2008, 21:17
Confesiune: ortodox
Preocupări: scot balastul din teologie
Localitate: România

Sfinţirea bisericii şi intrarea femeii în altar

Mesaj necititde apologet » 18 Feb 2013, 14:00

Cum se justifica teologic obiceiul romanesc al intrarii femeilor in altar dupa sfintirea/tarnosirea bisericii?
Mie mi se pare o chestiune deplasata si neconforma cu Canoanele.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5322
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfinţirea bisericii şi intrarea femeii în altar

Mesaj necititde protosinghel » 18 Feb 2013, 14:26

1. Haideţi mai întâi să ne lămurim cu canoanele.
- Canonul 69 Trulan: mirenii să nu intre în altar (ci doar clericii hirotoniţi şi hirotesiţi, inclusiv diaconiţele)
- Canonul 44 Laodiceea: femeile să nu intre în altar
- Canonul 15 Nichifor Mărturisitorul: monahii şi monahiile au voie să intre în altar, dar numai în mănăstirea lor (cu binecuvântarea stareţului).
Cu toate acestea, în trecut exista practica ducerii în altar a fetelor, atunci când acestea erau îmbisericite la 40 de zile (încă înainte de Botez!). Prin sec. 13 această practică a dispărut şi în prezent sunt duşi doar băieţii (în funcţie de practica locală: şi înainte sau numai după Botez).

2. Obiceiul intrării în altar a mirenilor (inclusiv a femeilor) este unul tipic românesc şi nu se întâlneşte la alţi ortodocşi; tocmai de aceea nu-l egreez şi mi-i greu să-i depistez originile. Un lucru este clar: sfinţirea sfintei mese (ca şi a veşmintelor, de exemplu) se face în două etape: sfinţirea propriu-zisă şi slujirea primei liturghii pe ea (cu ele). Atunci când se sfinţeşte o biserică nouă, dar episcopul nu slujeşte prima Liturghie pe aceeaşi Sf. Masă, înseamnă că aceasta nu-i sfinţită până la capăt. Şi în această situaţie mirenii pot intra şi se închina ca la un loc în care s-au pus Sf. Moaşte şi care a fost uns cu Sfântul Mir. Tocmai de aceea, în ziua sfinţirii Liturghia se slujeşte undeva afară, la un alt Altar, iar prima Liturghie pe Sf. Masă o face preotul în una din zilele următoare, deja fără nici o solemnitate. Ar fi bine însă ca chiar episcopul să slujească prima Liturghie acolo, numai că aceasta ar înlătura posibilitatea intrării mirenilor prin altar.
Cu totul alta este situaţia în cazul resfinţirii bisericii. Chiar dacă după resfinţire Liturghia se slujeşte undeva afară, mirenii nu pot intra din cauza că pe acea Sf. Masă deja s-a slujit Liturghia şi ea nu poate fi folosită ca loc de evlavie comună, ci este Jertfelnic al Domnului.

3. Mai există însă şi un alt semn de întrebare. Sf. Masă simbolizează Sf. Mormânt. La Sf. Mormânt, ca la prototip, merge oricine să se închine, inclusiv femeile cu menstruaţie şi chiar păgânii, dar la ceea ce închipuie Sf. Mormânt s-au impus reguli împrumutate deja din prescripţiile Vechiul Testament. Tot acolo la Ierusalim, pe Sf. Masă de la Golgota, preoţii aduc antiminsul şi slujesc, după care-l iau şi trece oricine şi se închină fără a-şi pune multe întrebări. Mai ştim că în Bizanţ exista şi regula că dacă cineva urmărit de forţele de ordine reuşea să intre în Biserică şi se ascundea sub Sf. Masă, acesta era automat amnistiat (deşi au fost mai multe excepţii de la această regulă decât respectări ale ei). Ştim că şi fericita Nona, mama Sf. Grigore Teologul, înainte de moarte s-a dus şi s-a rugat cu capul rezemat de Sf. Masă. Se pare însă că era nu doar soţie de episcop, ci şi diaconiţă.

În concluzie: în trecut regulile privind atingerea de Sf. Masă erau mult mai lejere, dar prin sec. 12-13 (deşi avem canoane şi mai timpurii), acestea s-au înăsprit şi, în general, cred că e bine să fie respectate. În această situaţie, mirenii pot fi accetapţi în altar numai dacă se sfinţeşte o biserică nouă, iar prima Liturghie pe acea masă nu se slujeşte în ziua sfinţirii, ci în următoarea.

pijinmarius
Mesaje: 8
Membru din: 17 Aug 2010, 17:50
Confesiune: ortodox

Re: Sfinţirea bisericii şi intrarea femeii în altar

Mesaj necititde pijinmarius » 18 Feb 2013, 22:26

Cred ca titlul ar fi fost mai potrivit, astfel: „Sfințirea/Resfințírea bisericii și intrarea mirenilor în altar”.

Nu cred ca trebuie sa privita intrarea femeii (in general) in Sfantul Altar ca ceva diferit de intrarea barbatilor. Nu cred, de asemenea, ca barbatii ar avea mai multe drepturi de a intra in Sfantul Altar decat ar avea femeile (excluzand o anumita perioada lunara). Deci, daca barbatii au pogoramant ca, avand binecuvantarea preotului, sa intre in Sfanta Sfintelor (desi este si acesta un lucru discutabil), acelasi pogoramant ar trebui sa fie valabil si in cazul femeilor. Cu toate acestea, accesul mirenilor in Sfanta Sfintelor trebuie foarte atent tratata. Daca in vechiul asezamant intra aici doar arhiereul o singura data pe an, astazi clericii intra de cate ori este nevoie, ceea ce trebuie sa ii responsabilizeze in privinta evlaviei si atitudinei fata de acest loc sacru.
Referitor la ce a spus parintele Petru cum ca desavarsirea sfintirii bisericii vine odata cu prima Sf Liturghie, este partial adevarat. „Darul Sfinteste altarul”. Dar sa nu uitam ca la finalul slujbei de sfintire sau resfintire se aseaza pe Sf. Masa, Darul, adica Sf. Chivot purtand Sfintele Taine, deci, chiar si inaintea primei Sf Liturghii savarsite pe altarul nou sfintit, acesta este desavarsit. Astfel, nu cred ca se poate pune problema posibilitatii intrarii mirenilor in Sf Altar la sfintirea de nou, iar la resfintire nu.
Corectitudinea acestei practici in spatiul liturgic romanesc ramane un subiect de discutie cu pareri pro si contra, pareri care nu vor schimba o traditie de cel putin un secol.

Avatar utilizator
IEREU
Mesaje: 175
Membru din: 10 Mar 2010, 21:23
Confesiune: ortodox
Preocupări: muzică corală, profesor de religie
Localitate: Republica Moldova

Re: Sfinţirea bisericii şi intrarea femeii în altar

Mesaj necititde IEREU » 02 Feb 2016, 17:51

După logica „tradiției românești de un secol”, n-ar fi departe gândul dacă vreo credincioasă ar oficia și ierurgii.
http://www.crestinortodox.ro/religie/de ... 51106.html
https://www.youtube.com/watch?v=RGwWy6DJibs
"Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea n-a auzit, şi la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El" (1Cor.2,9)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5322
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Sfinţirea bisericii şi intrarea femeii în altar

Mesaj necititde protosinghel » 03 Feb 2016, 02:20

Deja e o tradiție pe la Bălți să se exagereze și să înțeleagă fiecare așa cum îi convine (rusului)...


Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron