Pagina 1 din 1

Cine şi cum trebuie sa poarte reverenda / dulama?

Scris: 18 Iul 2008, 15:32
de Bogdan Popovici
Uitandu-ma mai deunazi la Trinitas, am observat ca psaltii patriarhiei sunt in rasa, din care unele au captuseala rosie. Ce inseamna asta? Iertat sa-mi fie, dar lucrurile astea nu le-am facut in facultate, ci doar ce am prins prin seminar, cand stateam in strana doar in vesta... Ma intereseaza simbolistica asta a culorii captuselii, asta daca inseamna ceva, desigur. Inca ceva: citetul (hirtotesit) poate sa poarte reverenda? Eu stiu ca da, insa colegul de parohie m-a facut cu ou si otet ca i-am permis citetului nostru (dascalului) sa isi puna reverenda desi e hirotesit intru aceasta...

Re: Cine trebuie sa poarte reverenda?

Scris: 18 Iul 2008, 19:28
de diaconul_Catalin
citetul (hirtotesit) poate sa poarte reverenda?
Eu cand am fost hirotesit intru citet, inainte de momentul hirotesiei, am fost pus sa ma imbrac in reverenda binecuvantata de catre episcop; deci, citetul, ipodiaconul si alti hirotesiti pot purta reverenda.

Re: Cine trebuie sa poarte reverenda?

Scris: 21 Iul 2008, 20:24
de protosinghel
1. Toţi clericii, atât inferiori (citeţi, psalţi sau ipodiaconi hirotesiţi), cât mai ales cei superiori, trebuie să poartă dulamă /reverendă. În Biserica Greacă, Rusă şi altele, cu excepţia celei Române, toţi aceştia pot lua şi rasă deasupra, chiar dacă nu sunt monahi. Monahii tot timpul poartă şi dulamă şi rasă.
2. În Biserica Greacă este obiceiul ca psalţii nehirotesiţi să poarte nişte rase speciale, distincte de cele ale clericilor. Aceasta pot avea culoare roşie la guler, dau anumite panglici la mâneci. Acest obicei, mai ales după 1990 a trecut şi în BOR şi nu numai. În mod normal, şi acestea trebuie purtate cu binecuvântarea episcopului.
3. În Biserica Rusă se practică ca şi studenţii teologi din anii superiori să poarte dulamă.
4. În Biserica Rusă, dulamele uneori au şi altă culoare decât cea neagră. Culoarea tradiţională însă în Biserica Ortodoxă este cea neagră.

Re: Cine trebuie sa poarte reverenda?

Scris: 02 Iul 2011, 20:24
de Alexandru b17
citetul (hirtotesit) poate sa poarte reverenda?
Eu cand am fost hirotesit intru citet, inainte de momentul hirotesiei, am fost pus sa ma imbrac in reverenda binecuvantata de catre episcop; deci, citetul, ipodiaconul si alti hirotesiti pot purta reverenda.
Parinte diacon, din ce zona a tarii (provincie istorica) sunteti (Moldova, Muntenia, Ardeal, Banat,etc)?

Re: Cine trebuie sa poarte reverenda?

Scris: 02 Iul 2011, 23:35
de protosinghel
Parinte diacon, din ce zona a tarii (provincie istorica) sunteti (Moldova, Muntenia, Ardeal, Banat,etc)?
Părintele este din Moldova, dar regula e pan-ortodoxă! ;)

Re: Cine trebuie sa poarte reverenda?

Scris: 14 Iul 2012, 21:44
de porfirie
Vad din ce in ce mai des dulame (ca la noi rasa nu se poartă :( ) de toate culorile mov, gri, albastru...
S-a zis mai sus culoarea traditionala este neagră, asta am citit si eu prin carti negra= care are diferitele simbolistice...
Poate cineva dezvolta mai mult despre acest fapt, este corect/nu... de ce si ce este de facut..?

Re: Cine trebuie sa poarte reverenda?

Scris: 31 Iul 2012, 17:29
de rmonica
Eu stiam ca citetul (hirtotesit) poate sa poarte reverenda, asa am si vazut in general.

Re: Cine trebuie sa poarte reverenda/dulama?

Scris: 31 Iul 2012, 20:47
de protosinghel
Eu stiam ca citetul (hirtotesit) poate sa poarte reverenda, asa am si vazut in general.
Bineînţeles, numai că de aceştia nu prea avem.

Re: Culoarea veşmintelor clericale

Scris: 08 Iun 2013, 20:37
de Iustin
Preacuvioase părinte Petru, când a intrat reverenda/dulama ca și uniformă în BO respectiv BOR?

Re: Culoarea veşmintelor clericale

Scris: 10 Iun 2013, 02:01
de protosinghel
Preacuvioase părinte Petru, când a intrat reverenda/dulama ca și uniformă în BO respectiv BOR?
Canonul 27 Trulan (691) obligă pe clerici să poarte uniforma rânduită clericilor (nu se dau detalii), iar Canonul 16 de la Sinodul 7 Ecumenic ne dă de înţeles că aceste haine clericare (care nu-s tot una cu veşmintele liturgice!) trebuie să fie cât mai simple şi mai modeste, fără culori pestriţe. Era tocmai epoca în care regulile monahale începeau să domine viaţa întregii Biserici, de aceea putem crede că e vorba despre haine de culoare neagră.
Cu toate acestea, risc să cred că ambele canoane se referă la rasă, care se îmbracă peste dulamă, şi nu la dulamă. Atâta timp cât toată lumea purta haine mai jos de genunchi şi chiar până la glezne, dulama era de fapt haina uzuală a oricărui om şi doar rasa destingea clericul de omul simplu. De aceea, grecii consideră că un preot fără rasă nu este în uniformă completă.

Dulama în forma şi înţelesul actual, s-a generalizat în BO şi BOR abia în sec. 19, când bărbaţii au început să poarte pantaloni, iar în BOR s-a considerat că nici nu este nevoie de rasă pentru a distinge clericul de laici şi aşa rasa a rămas mai mult în uzul monahal.