Anathema
Scris: 31 Dec 2008, 13:23
Ce înseamnă "anathema"?
1. Trimitere în iad sau
2. Separare de Bisericã
sau poate altceva?
Ori 1=2?
Sensul cuvântului grecesc Ανάθεμα (anathema) s-a modificat în timp de la cel de ofrandă adusă zeilor la cel de separare, împărţire, exilare, excomunicare sau chiar a acuza, denunţa, blestema.
Insuşi cuvântul poate fi întâlnit în Noul Testament în mai multe locuri:
1 Cel ce nu iubeşte pe Domnul sã fie anatema! Maran atha! (Domnul vine sau vino Doamne). 1Cor 16:22
2 Căci aş fi dorit sã fiu eu însumi anatema de la Hristos pentru fraţii mei, cei de un neam cu mine, după trup [...] Rom 9:4
3 Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o - să fie anatema!
Precum v-am spus mai înainte, şi acum vă spun iarăşi: Dacă vă propovăduieşte cineva altceva decât aţi primit - sã fie anatema! Gal 1: 8-9
etc.
Un alt loc în care se vorbeşte indirect de anathema este I Cor. 5:5:
"Să daţi pe unul ca acesta satanei, spre pieirea trupului, ca duhul să se mântuiascã în ziua Domnului Iisus. "
Un loc foarte controversat din Sf. Scriptura. Câte talcuiri atâtea păreri; Sf. Efrem Sirul scrie cã aici se vorbeşte despre anatemizare ca o despărţire de bisericã (comunitate), ca păcătosul sã fie lăsat cu faptele sale, ca nu cumva făcând parte din comunitate să-i ducă la pierzanie şi pe alţii.
Sf. Teofilact al Bulgariei dă altã tâlcuire: trupul fratelui ce a greşit va fi "transmis" (în alte traduceri ale Sf. Scripturi întâlnim anume o "transmitere" a păcătosului satanei şi nu "a da" precum in versiunea romaneasca"; deşi pare un detaliu nesemnificativ acest "transmite" ne dă de înţeles că hotarârea nu e definitvă şi în caz că se va pocăi, cel ce a greşit se poate întoace-n Biserică), ca satana să-l chinuie cu boli, spre a-l slăbi (caci de la aceasta vin patimile trupeşti), astfel pedepsind trupul se va salva sufletul (aceasta însã nu înseamnã cã sufletul şi trupul s-ar putea mântui separat).
În trecut trecut excomunicarea şi anatema erau practici distincte. Excomunicarea era interzicerea unei persoane sau grup de persoane Euharistia şi participarea la serviciile divine, pe când Anatema era privită ca o despărţire completă de Biserică.
Deci, se pare ca 2=1, în caz că omul nu se pocăieşte şi nu se reîntoarce la Ortodoxie (căci nu se anatemizează persoane [chiar dacă avem câteva excepţii în istorie] ci învăţături) el rămâne în afara Bisericii, iar aceasta înseamnă şi o condamnare la iad (deşi aici din nou apare întrebarea, există mântuire în afara Bisericii?)