Pagina 1 din 2

Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 05 Ian 2009, 23:39
de AUREL
Monahul oprit de la taina preotiei de Sf Canoane, poate fi citet sau cantaret !?
Care sunt in principiu ascultarile lui ?
Multumesc

Re: RANDUIALA MONAHALA

Scris: 06 Ian 2009, 14:07
de protosinghel
Păi va face ce-i va spune stareţul sau, în cazuri speciale, poate primi o ascultare mai deosebită chiar de la ierarhul care l-a oprit.
Dacă e bun la strană, desigur poate fi citeţ sau cântăreţ, mai ales că harul preoţiei nu i se ia, ci doar nu are voie să-l folosească, pt că, pe perioada opririi, acest har nu este lucrător. Desigur ne referim la opririle canonice...

Re: Aspecte ale rânduielilor monahale

Scris: 06 Ian 2009, 15:00
de AUREL
Ma refer doar la monahul care este oprit de canoane pentru hirotonie.

Re: Aspecte ale rânduielilor monahale

Scris: 06 Ian 2009, 15:22
de protosinghel
Aaaa, aţi avut în vedere impedimentele la hirotonie?
Păi atunci e mai simplu. În primul rând, în cazul celor care primesc tunderea monahală, ele trebuie văzute altfel (e mult de discutat), iar în al doilea rând, hirotesia în citeţ sau psalt nu e necesară pt ca orice monah să-şi facă treaba la strană...

Re: Aspecte ale rânduielilor monahale

Scris: 06 Ian 2009, 15:34
de AUREL
Sa inteleg deci ca in timp ce un laic oprit de la hirotonie nu poate primi nici hirotesia, iar calugarul cu aceiasi situatie
poate fi citet sau cantaret fara hirotesie datorita cinului monahicesc ?

Re: Aspecte ale rânduielilor monahale

Scris: 06 Ian 2009, 15:48
de protosinghel
Dar la ce-i trebuie unui laic hirotesia?
Deja de câteva sute bune de ani, hirotesia în citeţ şi ipodiacon este doar o rânduială pregătitoare pt hirotonia în diacon. Aşa percepe astăzi Biserica Ortodoxă Universală acest lucru şi nu are rost să forţăm nota...

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 13 Mar 2009, 11:57
de diaconul Daniel
Se poate face hirotonire de diacon la liturghia darurilor inainte sfintite? Arhieraticonul prevede aceasta, dar parerile celor cu care am vorbit sunt impartite.

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 13 Mar 2009, 15:33
de protosinghel
Se poate face hirotonire de diacon la liturghia darurilor inainte sfintite? Arhieraticonul prevede aceasta
Da, se poate. Arhieraticonul spune bine. La această Liturghie nu se aduce Sfânta Jertfă, dar nici diaconul nu o va aduce, ci doar va sluji ca ajutător. Preotul şi arhiereul însă, nu pot fi hirotoniţi decât la o Liturghie completă, pt că ei sunt cei care aduc Sf. Jertfă.
dar parerile celor cu care am vorbit sunt impartite.
Depinde cu cine aţi vorbit?! :)

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 13 Mar 2009, 16:22
de diaconul Daniel
Problema ma priveste direct. Din mila lui Dumnezeu voi fi hirotonit diacon saptamana viitoare in cadrul unei Liturghii a Darurilor inainte sfintite. Unii preoti cunoscuti mie au pus la indoiala canonicitatea acestei situatii si eram si eu ingrijorat. Intradevar arhieraticonul prevede randuiala dar aceasta nu era destul devreme ce destule lucruri sunt prevazute in cultul BOR fara a fi intru totul in regula si stiti asta ca am mai discutat. Probabil "contestatarii" au spus acestea din nestiinta sau pentru ca au citit unele pasaje din manualele de liturgica, de genul:
"Nu se savarsesc hirotonii la Liturghia Darurilor mai inainte sfintite" (manualul parintelui Braniste, Bucuresti 2005, p.338), cu urmatoarea specificatie la nota de subsol: "asa la Teodor Balsamon, in Comentariul la can.49 Laodiceea. Dar dupa altii la aceasta liturghie se poate face hirotonire de diacon. Vezi, de ex. Simeon al Tesalonicului, Rasp. la intreb.25, trad.rom.,p.318; Arhieraticonul la sfarsitul randuielii hirotoniei de diacon; Ghenadie. Liturgica, p.189"
O exprimare asemanatoare o are si manualul parintelui Vasile Mitrofanovici (1929), de data aceasta fiind adus ca si contrargument Veniamin al Nijegorodului dupa care hirotonirile de diacon se pot face.
Totodata am gasit si pe siteul Predanie, la randuiala Liturghiei Darurilor mai inainte sfintite cu arhiereu ca specificati si dv. locul hirotonirii intru diacon dupa Heruvic, specificand ca hirotoniri de preot sau arhiereu nu se pot face dar de diacon da. Deci, in concluzie, pot sta linistit chiar daca exista contrargumente de genul acestui Teodor Balsamon?

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 16 Mar 2009, 17:42
de protosinghel
Stai liniştit şi roagă-te şi pt noi!
Totul e în regulă. Hirotonia este valabilă. E poate să fie nevalabilă din alte motive, dar acum nu despre asta discutăm... ;)

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 22 Mar 2009, 23:57
de diaconul Daniel
intrebare: La hirotonie se poate schimba numele candidatului? Cunosc cazuri cand, uneori intentionat, alteori poate din greseala, numele de botez al candidatului a fost inlocuit cu un nume asemanator care sa fie de sfant, de exemplu din George in Gheorghe sau din Dan in Daniel.

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 23 Mar 2009, 00:04
de protosinghel
George şi Gheorghe sunt acelaşi nume citit diferit.
Dan înseamnă (din slavonă) "dat" şi este o prescurtare a lui Bogdan ("dat de Dumnezeu). N-are deci nimic cu Daniel.

Cât despre această practică de la hirotonie, ştiu despre existenţa ei şi nu cred că e ceva greşit în ea. Nu am găsit argumente nici pro nici contra, dar dacă aş fi episcop (dar nu voi fi niciodată :lol: ), aş practica-o în anumite situaţii.

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 23 Mar 2009, 00:10
de diaconul Daniel
Pai in cazul meu tocmai s-a practicat. Din Dan Traian am fost facut Daniel. Sa inteleg ca acum, inaintea lui Dumnezeu sunt Daniel, nu mai sunt Dan, nu?
P.S. In legatura cu numele, cred ca totusi exista o legatura intre Dan si Daniel de vreme ce ambele nume se regasesc in istoria poporului evreu (Daniel proorocul, si Dan fiul lui Iacov)

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 23 Mar 2009, 00:36
de protosinghel
In legatura cu numele, cred ca totusi exista o legatura intre Dan si Daniel de vreme ce ambele nume se regasesc in istoria poporului evreu (Daniel proorocul, si Dan fiul lui Iacov)
Înainte de a te uita la "legătură" (sau mai degrabă asemănare), uite-te la distincţie.
Din Dan Traian am fost facut Daniel. Sa inteleg ca acum, inaintea lui Dumnezeu sunt Daniel, nu mai sunt Dan, nu?
În faţa lui Dumnezeu, după părerea mea, sfinţia ta eşti:
1. Om, după chipul Său
2. Creştin
3. Diacon
4. Dan Traian
5. Daniel

Dacă e să o luăm mai serios, cred că nu trebuie să te problematizezi prea mult mai ales că numele "Dan" este şi el creştin. În plus vei evita o mulţime de probleme privind aceste nume, mai ales în faţa instanţelor civile (atunci când va trebui să semnezi ca preot paroh, de exemplu).
Numele "Traian" însă, cred că va trebui să rămână mai în umbră şi cred că asta a fost prima intenţie a episcopului care te-a hirotonit.
La spovedanie şi împărtăşire poţi spune, de exemplu, "Dan Daniel". Aşa sigur nu vei greşi... :)

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 23 Mar 2009, 01:01
de diaconul Daniel
Desi e off-topic, insist in problema numelor. Eram curios in principal pentru a sti ce nume sa folosesc acum in cult, la pomelnice, la impartasire, etc. Mai ales ca nu stiam ca "Dan" e nume de crestin (nu cunosc vre-un sfant in calendar cu acest nume). Bineinteles ca in rest voi ramane cu numele de "civil". Apoi, la asemanarea dintre Daniel ("Dumnezeu este judecatorul meu") si Dan ("jude"), ma refeream tocmai la originea lor ebraica.

Re: Intrebari scurte

Scris: 25 Apr 2010, 18:57
de protosinghel
Pot fi hirotoniti 2 mai mai multi diaconi/preoti sau arhierei in cadrul aceleiasi Liturghi? Exista vreun canon care sa stipuleze acest lucru? Daca da, care?
E un principiu vechi în Biserica Ortodoxă, ţinut cu stricteţe până astăzi. La fel cum şi împărtăşirea o singură dată pe zi, aceasta nu este reglementată canonic, dar e de la sine înţeleasă.
Unde gasesc si eu o harta (online) cu impartirea administrativa a Bisericii Ortodoxe Ruse (episcopii, mitropolii, episcopi). Sau macar un articol, pagina web, daca nu exista harta. Poate sa fie si in rusa, o sa il pun pe Google Translator la treaba.
Lista eparhiilor din Biserica Rusă o găseşti aici (în limba rusă). Aveam pe undeva o şi o hartă, dar trebuie să o caut şi să o scanez... Poate altă dată.

Ţin încă o dată să amintesc că în Biserica Rusă nu există episcopii, arhiepiscopii şi mitropolii (ca în BOR), ci toate se numesc "eparhii" egale în rang, iar titlurile de "arhiepiscop" sau "mitropolit" se dau "ad persnonam", după cum vrea patriarhul (un fel de papism).
Există doar câteva scaune care prin statut sunt Mitropolii (cu mitropoliţi în frunte): Kiev, Tokio, Peterburg, Minsk şi Chişinău, precum şi întâi-stătătorul ROCOR-ului (unit cu Moscova).

Re: Intrebari scurte

Scris: 25 Apr 2010, 20:02
de Victor
E un principiu vechi în Biserica Ortodoxă, ţinut cu stricteţe până astăzi. La fel cum şi împărtăşirea o singură dată pe zi, aceasta nu este reglementată canonic, dar e de la sine înţeleasă.
Va multumesc pentru raspunsuri.
Atunci pot fi considerate nevalide astfel de hirotonii? Citisem despre o biserica locala care mai face, din cand in cand, astfel de hirotonii. Nu intotdeauna se justifica argumentul iconomiei. Ba chiar citisem ca o alta biserica locala, sora, nici nu vrea sa recunoasca astfel de hirotonii.

Re: Intrebari scurte

Scris: 29 Mai 2010, 21:20
de tatalungilor
.

De hirotonia unei singure persoane in cele trei trepte (diaconie, preotie, arhierie) in cadrul aceleiasi liturghii nu a auzit sa se intample. Doar hirotonii multiple in aceiasi treapta, dar nu la aceasi persoana.
Cat despre recunoasterea hirotoniilor, stiu ca Patriarhia Ierusalimului si (poate mai putin) cea a Constantinopolului nu recunosc ca valide astfel de practici...
in 1620patriarhul teofan al ierusalimului,la kiev,a hirotonit 6 episcopi deodata.poate e un raspuns

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 29 Mai 2011, 21:00
de catalinconstantin
Nu am primit hirotesia intru duhovnic inca, fiind preotit de 5 luni.
Pot sa citesc molitve la credinciosi? (de dezlegare de juramant, blestem s.a)

Va multumesc.

Re: Hirotonie, hirotesie şi altele

Scris: 29 Mai 2011, 21:08
de catalinconstantin
In privinta numelor fiecare cred ca a observat ca generatia celor cu un nume este intalnita doar la morti, pe cand generatia celor cu doua nume isi face aparitia.
La proscomidie pomenirea celor din urma cere mai multa atentie si mai mult timp. In criza de timp, eu am recurs la pomenirea doar a celui dintai nume, chiar si daca nu este de sfant.