Sa fie oare ca desi nu intelegem unele lucruri, semnificatii ale cuvintelor duhovnicesti trebuie sa le pastram totusi in inima pentru ca intr-o zi ele sa se desluseasca ?
Foarte frumos subiect, Maria!
Eu cred ca, intr-un sens, Fecioara pastra cuvintele in inima ei
pentru noi. Uitati-va ce pasaj surprinzator gasim in acelasi capitol:
Luca 2:34 Şi i-a binecuvântat Simeon şi a zis către Maria, mama Lui: Iată, Acesta este pus spre căderea şi spre ridicarea multora din Israel şi ca un semn care va stârni împotriviri.
Luca 2:35 Şi prin sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere gândurile din multe inimi.
Cuvintele lui Simeon, cu siguranta profetice, impresioneaza prin contrastul lor - aparent pesimist - fata de binecuvarea la fericire pregustata de Sfanta Fecioara la intalnirea ei cu Sf. Elizaveta. Despre ce "sabie" este vorba? Ce este acest efect pe care il va produce - "ca să se descopere gândurile din multe inimi"? Ce misiune a vrut sa insemne aceasta "sfasiere sufleteasca" pentru Maria?
Primul lucru pe care il putem observa, este natura cuvintelor pe care le lua la inima ei. Ca Pruncul este Hristos, ca cu El este Dumnezeu, ca El este Fiul lui Dumnezeu. Or, tocmai aceasta este temelia mantuirii noastre - "Si aceasta este viata vesnica, ca sa Te cunoasca pe Tine, Singurul Dumnezeu adevarat, si pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis".
Al doilea moment, il culegem din acele putine episoade in care Iisus si Mama Lui intra in dialog, observand in special chipul adresarii, mai rece decat ne-am fi asteptat de la un Fiu, cat si deznodamantul ce le-a urmat: minunea la nunta din Cana Galileei - primul Sau miracol; marea Taina de la picioarele Crucii - prin care s-a incheiat misiunea Fiului pe pamant (si rostul venirii Lui, de altfel - prin moartea sa calce moartea). Si aceasta sunt marturiile despre viata sacramentala - toate tainele, de la cea mai mica la cea mai mare, de Hristos Dumnezeu sunt lucrate. "Fara Mine nimic nu puteti". Iata semnificatia vietii noastre in Hristos.
In al treilea rand, profetul intrevede poate, lupta dogmatica pentru cinstirea binemeritata a Maicii Domnului, care peste veacuri va cunoaste atacuri atat de departate de la adevar: pentru ceea ce noi ortodocsii o fericim (ca cea care a nascut fara stricaciune pe Dumnezeu Cuvantul), tot pentru asta o necinstesc sectarii si hulitorii. "Numai Iisus" inseamna pentru ei "fara Maica Sa". Si daca fara ea - fara Biserica cu atat mai putin. Iisus nu vine Singur in lume, ci S-a intrupat din Fecioara. Fecioara asista la cele mai minunate lucrari ale Fiului Sau, participand mai mult decat oricine si demonstrand cea mai mare smerenie, ascultare si rabdare.
Ar fi poate si altele de adaugat...