Scriu rapid si o sa ma opresc cateva zile:
Pravila (las cu litee mari doar ce are raport cu problema):
PREDESTINATIA
1616. -Potrivit cu planul creatiunii, Dumnezeu a predestinat pe toti oamenii la fericirea cea vesnica (Matei 25. 34; I Cor. 2, 9; Evrei 11. 16)
Adică ne-a creat apţi pentru Rai, ba ne-a mai pus şi mijloacele cele mai uşoare la dispoziţie pentru ne înlesni înclinarea spre fericirea veşnică (cum am spune "cade pară mălăiaţă în gura lui Nătăfleaţă"; şi asta pt.că El e Tată, nu tiran). Numai să vrem aceasta. Doar ne-a lăsat libertatea alegerii, într-un fel, de a răspunde prin aceasta pozitv sau negativ la glasul chemării Sale la existenţă; şi nu orice existenţă, ci una fericită. însa nu neconditionat, ci conditionat si anume, ca fiecare om sa lucreze constient si liber cu harul dat lui in chip gratis, conform cu legea Domnului, fiindca EI voieste ca toti oamenii sa se mantuiasca si sa vina la constiinta adevarului (I Tim. 2,4; II Tini. 1,9; I Petru l, 5). Cei ce intrebuinteaza rau vointa lor si nu voiesc sa colaboreze cu harul si legile Domnului, se predestineaza singuri la osanda dreptatii dumnezeiesti, care a fost gatit diavolilor si ingerilor Lui (Matei 25,46; I Tes. 5, 9).
Ca şi cum dvs. aţi hotărî să întrebuinţaţi asta http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... flight.JPG pe drumuri forestiere româneşti. Nu aţi "predestina-o" dvs. la... kaput?Dumnezeu, ca cel ce este atotstiutor cunoaste de mai inainte pe oameni (Efes. 1,4) care vor intrebuinta bine vointa lor si astfel, El le sporeste tot mai mult harul, fara a-i scuti de sufeiintele obstesti, pentru ca ei sa lucreze tot mai mult fapta cea buna, spre slava lui Dumnezeu, folosul aproapelui si mantuirea lor. "Mai inainte de a te fi nascut, Eu te-am ales si te-am facut prooroc al neamurilor" (Ier. 1,5; Isaia 49,1-7; Luca 1,15; Gal. 1,10-16; Rom. 9,6-13).
1617. -"Mult inraitii eretici zic, ca Dumnezeu predestineaza pe unii la slava si osandeste pe altii, fara a tine seama de faptele celor predestinati si osanditi, insa aceasta afirmatie este o nelegiuire... Dumnezeu nu rapeste facultatea de a voi sau a nu voi, de a asculta sau de a nu asculta de Dansul... El nu are nici o legatura cu faptele cele rele ale omului, ci El voieste deopotriva mantuirea tuturor fiindca stim ca la El nu este partinire (Rom. 2, II). Marturisim ca toti cei ce s-au facut vase ale pierzarii, prin vointa lor inraita si inima lor nepocaita, pe buna dreptate cad la osanda. Niciodata sa nu zicem ca Dumnezeu este cauza osandirii vesnice, El, care arata ca se face mare bucurie in cer pentru un pacatos care se pocaieste (Luca 15,7)... Pe cei ce invata astfel ii declaram ca sunt mai rai decat cei vestiti in nelegiuire, si-i supunem anatemei vesnice". -Pavaza Ort. Dec. III.
Ce este neclar până aici?
Damaschinul;
Trebuie sa se stie ca Dumnezeu stie totul dinainte, dar nu le predestineaza pe toate. Cunoaste mai dinainte pe cele ce sunt in puterea noastra, dar nu le predestineaza. El nu voieste sa se faca raul si nici nu forteaza virtutea. Prin urmare predestinarea este opera poruncii prestiutoare a lui Dumnezeu. Predestineaza pe cele ce nu sunt in puterea noastra
Construieşte Porche-ul Spyder, şi ştiind ce poate îi pregăteşte drumul, îi pune la dispoziţie carburantul necesar, etc.
potrivit prestiintei Lui. Caci de pe acum chiar, prin prestiinta Lui, a judecat mai dinainte totul, potrivit bunatatii si dreptatii Lui.
Ştie dinainte cum îţi vei întrebuinţa "Porche-ul" tău, şi consecinţa firească a modului de întreb.ales. Numai că buna întrebuinţare a "Porche-ului" nostru, a lăsat Domnul să conducă la înbunătăţirea acestuia, până la înrudirea cu ăsta
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... flight.JPG de exemplu.
Pravila zice ca Dumnezeupredestineaza la mantuire (la "fericirea cea vesnica"). Damaschinul, "pe cele care nu sunt in puterea noastra". Ori NU NUMAI mantuirea nu e in puterea noastra,
Ca act de colaborare cu harul, mântuirea este posibilă, şi este posibilă doar în Biserică.
ci multe alte lucruri, care sunt deci predestinate.
cele doua propozitii in rosu se contrazic si contrazic chestia preexistentei:
Mai inainte de a te fi nascut, Eu te-am ales si te-am facut prooroc al neamurilor. Daca acela nu exista inainte de a se naste cum l-a predestinat ? PE CINE L-A PREDESTINAT sa fie prorooc ? Caci acela nu exista inca. Sau exista ca proiect al lui Dumnezeu, dar nu ca suflet. Asta ar insemna ca Dumnezeu vorbeste cu propriul sau proiect, si nu cu o alta PERSOANA.
"Mult inraitii eretici zic, ca Dumnezeu predestineaza pe unii la slava.... fara a tine seama de faptele celor predestinati si osanditi, insa aceasta afirmatie este o nelegiuire.
Adevărat.
Pai chiar mai sus avem o predestinare spre a fi prorooc; apoi aflam ca Dumnezeu nu prestineaza la "slava".
Apostolia este "slavă", şi Domnul predestinează cine să fie Apostol:"Le-a răspuns Iisus: Oare, nu v-am ales Eu pe voi, cei doisprezece? Şi unul dintre voi este diavol!"(Ioan.6:70)
(ca doar inraitii eretici zic asta). Cum Dumnezeu prestie daca faptele predestinatului vor fi rele sau bune inseamna ca El predestineaza la a fi prorooc pe cel despre care stie ca va face fapte bune. (daca ar face rele nu ar mai fi).
Rătăciţi neştiind Scipturile! Iuda Iscarioteanul a fost ales Apostol (vas de cinste/slavă, după cum a vrut"Olarul", conform destinaţie în această viaţă, ca "punct de lucru" la mântuirea lui), dar ce a ales... ştim. În acest sens şi Domnul mărturiseşte:
"21. Nu oricine Îmi zice: Doamne, Doamne, va intra în împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu Celui din ceruri.
22. Mulţi Îmi vor zice în ziua aceea: Doamne, Doamne,
au nu în numele Tău am proorocit şi nu în numele Tău am scos demoni şi nu în numele Tău minuni multe am făcut? (aceştia fiind prooroci, taumaturgi,etc.-aici e predestinarea în înţeles ortodox, de care vb. Sf.Ioan Damaschin)
23. Şi atunci voi mărturisi lor: Niciodată nu v-am cunoscut pe voi. Depărtaţi-vă de la Mine
cei ce lucraţi fărădelegea." -Mt.7. Aici e decizia liberă a omului şi sfârşitul pe care şi l-a predestinat din capul locului, alegând să lucreze fărădelegea.
E limpede totul? Înţelegeţi că Sf.Ioan Damaschinul este ortodox?
Biserica Ortodoxă niciodată nu greşeşte domnule esenin. În paticular fiecare poate însă greşi, dacă nu ţine cont tot timpul de înv. Bisericii, care este doar adevărul la care ne conduce Duhului Sfânt (Ioan.16:13 şi FA.15:28).