Autenticitatea Bibliei - Lucrearea stiintifica a teologilor

Studiul şi Exegeza Vechiului şi Noului Testament. Probleme de traducere şi intelegere a textului biblic
Mihailul
Mesaje: 5
Membru din: 07 Mai 2013, 16:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: credinta, studiu, filosofie, istorie

Autenticitatea Bibliei - Lucrearea stiintifica a teologilor

Mesaj necititde Mihailul » 21 Mai 2013, 19:39

Doamne-ajuta! Ma adresez aici in general cunoscatorilor si in special teologilor avizati. Tot intalnesc pe site-urile de baza in materie de (dez-)informare cum ca noile (si unele chiar mai vechi) ipoteze cu privire la autenticitatea sau neautenticitatea Scripturii ar fi de necombatut. Cel putin asa sunt prezentate informatiile si, sincer va spun, adesea - in slaba mea credinta - ma smintesc.

De exemplu, am gasit un articol in care cineva aducea dovezi conform carora Moise ar fi fost egiptean (identificandu-l cu o personalitate istorica extra-biblica a carui viata avea multe similitudini si se potrivea), impreuna cu ipotezele istorice conform carora evreii sunt descendentii hicsosilor si ai unor egipteni marginalizati (leprosi, dupa unii) care ar fi parasit Egiptul impreuna cu Moise - print egiptean care a instaurat prima data monoteismul, aducand in Egipt cultul lui Aton. Fiul sau - Tutankaton - avea sa parasesca credinta tatalui si sa-si asume numele de Tutankamon (altul - din cate se pare - decat faraonul de doar 18 ani), reinstaurand politeismul si cultul lui Amon.

Pe langa astfel de exemple, alternative naratiunii biblice, istoricii moderni mai aduc multe consideratii smintitoare. De pilda, evreii au fost politeisti pana in perioada macabeilor. Unii contesta vehement Templul lui Solomon si altii chiar si robia babiloniana. Unii dateaza cea mai mare parte dintre scrierile mozaice ca facand parte din perioada imediat urmatoare robiei babiloniene (inclusiv Pentateuhul, Psalmii, cartile istorice, etc.). E evident ca toti (aproape), chiar si din mediile teologice dupa cate am observat, aduc obiectii cu privire la paternitatea scrierilor aratand mai degraba ca samanata a fost sadita de X (Moise in cazul Pentateuhului sau Isaia in cazul cartii sale), dar ca scrierea asa cum o avem a suferit adaugiri (de ordinul capitolelor) sau chiar a fost re-editata, redacatata din nou, ca si cum noul autor incerca sa astearna in scris o traditie sau sa invie o scriere pierduta (posibile explicatii).

Aici apar si alte atacuri ale istoricilor antihristi. Pe langa cel care sugereaza ca viata lui Iisus a fost inspirata din numeroase mituri antice (usor de demontat si nu catre el ma indrept acum), se mai adauga si altele, inclusiv la adresa lui Moise (venirea pe apa, adoptia, faptul ca nu avea un tata cunoscut - in prima faza, el fiind mentionat ulterior n-ar fi decat un mit babilonian cu radacini egiptene)... Bine-nteles, lista poate continua. Altii identificau Edenul si tot mitul caderii cu un fapt istoric timpuriu, iar in general carti cum ar fi Daniel sau Isaia - care arata profetic perioade care s-au intamplat deja (cum a fost cu grecul Antioh si cu statuia lui Zeus adusa in templu) -, sunt considerate ca fiind scrise mult dupa intamplarea evenimentelor. Fireste, respectivii contesta si Noul Testament, muta timpul scrierii, reduc sursa de ispiratie la una singura (Marcu) pentru toate celelalte si considera ca autorul Evangheliei lui Ioan ar fi cu totul altul decat apostolul - sau decat autorul Apocalipsei - datorita limbajului folosit + ca afirma ca, in urma analizei lingvistice, cartea ar fi fost scrisa la mai multe maini, iar nu doar la una (aici e relativ usor de combatut, dat fiind faptul ca nu Ioan a scris propriu-zis, fiind varstnic, ci ucenicii scribi - care puteau scrie dupa dictare, iar mai apoi din memoria relativ recenta).

Intrebarea mea care ma framanta mai mult decat aflarea raspunsurilor imediate este urmatoarea - in facultatile de Teologie se ating aceste standarde? Se urmareste explicarea/contra-argumentarea/lamurirea tuturor acestor provocari moderne de ordin pur stiintific? Inteleg foarte bine diferenta intre caracterul sacru si tainic al Scripturii - pe care acestia nici nu-l considera macar - si caracterul istoric si stiintific. Si aici sunt doar curios. In facultatile de Teologie (si daca m-ati lamuri ceva mai concret, unde anume, dat fiind faptul ca nu toate sunt de aceeasi anvergura) se pune accent si pe acasta latura pur istorica? Pentru ca daca stam si ne gandim bine, o contradictie de cifre sau o cronologie un pic schimbata poate fi cu siguranta scuzabila. Dar a afirma ca Moise e un mit sau ca un eveniment biblic nu a existat cu desavarsire, el avand si numeroase sensuri profetice s.a.m.d. va dauna foarte mult constiintei teologice si, in general, credintei populare.

In scurt a zice, cum raspunde mediul universitar teologic la aceste provocari? Face fata? Le baga in seama?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5363
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Autenticitatea Bibliei - Lucrearea stiintifica a teologi

Mesaj necititde protosinghel » 18 Iul 2013, 16:20

Eu cred că orice cercetare ştiinţifică este bună şi, dacă nu contravine flagrant Tradiţia Bisericii, poate fi, cel puţin, luată în calcul şi văzută ca o variantă posibilă.
Din păcate, nu există centre ortodoxă de cercetare biblică, care să vină cu altceva în loc. Dar nici nu putem "înghiţi" orice idee protestantă legată de textul biblic. La protestanţi chiar a devenit la modă să vii cu ipoteze şi idei care de care mai trăsnite, iar unii dintre pseudo-profesorii noştri au început să ia acele idei de bune...

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje: 1102
Membru din: 07 Apr 2008, 20:29
Confesiune: ortodox
Preocupări: medicină, teologie, filosofie
Localitate: Italia
Contact:

Re: Autenticitatea Bibliei - Lucrearea stiintifica a teologi

Mesaj necititde Ioan Cr » 22 Iul 2013, 15:08

Concord cu părintele. Să ne amintim că metodele pozitiviste in arheologia biblică le-au inventat protestanţii, iar după ei le-au adoptat și romano-catolicii. Un fel de Reformă-Contrareformă in plan istoriografic. In timp ce toată Biserica luptătoare tinde la cer, ceilalţi caută in fel și chip să o "priponeze" la pămînt.

Dar uitaţi-vă și dumneavoastră la ograda vecinului, o teorie o schimbă pe alta, ceea ce părea de neclintit, devine problematic. Acelasi sofisti de altă dată pe care i-a surprins și Sf. Pavel când predica grecilor.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)


Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron