Biblia Explicatii verset cu verset (Noul Testament)

Studiul şi Exegeza Vechiului şi Noului Testament. Probleme de traducere şi intelegere a textului biblic
CrestinismAutentic
Mesaje: 100
Membru din: 29 Noi 2018, 22:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: istoria religiilor

Biblia Explicatii verset cu verset (Noul Testament)

Mesaj necititde CrestinismAutentic » 31 Ian 2019, 17:23

Biblia Explicatii verset cu verset (Noul Testament)

Psalmii Explicatii verset cu verset
http://forum.teologie.net/viewtopic.php ... 805#p42429

CATALOG Biblia - editii in limba romana
http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=13&t=3913
CATALOG Noul Testament - editii in limba romana
http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=13&t=3914


BIBLIA -traduceri in romana dupa 2000 (2000-2009)
http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=13&t=3792


Noul Testament Evanghelia dupa Matei Explicatii verset cu verset
http://forum.teologie.net/viewtopic.php ... 436#p42436

Noul Testament Evanghelia dupa Ioan Explicatii verset cu verset
http://forum.teologie.net/viewtopic.php ... 806#p42432

Noul Testament Evanghelia dupa Luca Explicatii verset cu verset
http://forum.teologie.net/viewtopic.php ... 443#p42443

Noul Testament - Evanghelia dupa Marcu - Explicatii verset cu verset
http://forum.teologie.net/viewtopic.php ... 447#p42447

Arsenie Boca - sfant sau eretic?
http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=57&t=3813

Evanghelia dupa Ioan - traduceri GRESITE in limba romana
http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=13&t=3844
Ultima oară modificat 18 Apr 2019, 09:11 de către CrestinismAutentic, modificat de 9 ori în total.

CrestinismAutentic
Mesaje: 100
Membru din: 29 Noi 2018, 22:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: istoria religiilor

Noul Testament - Evanghelia dupa Ioan Explicatii verset cu verset

Mesaj necititde CrestinismAutentic » 31 Ian 2019, 17:24

Noul Testament - Evanghelia dupa Ioan - Explicatii verset cu verset

Biblia Explicatii verset cu verset (Vechiul Testament)
http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=13&t=3805




Teofilact al Bulgariei a facut o sinteza din scrierile vechi.
Teofilact al Bulgariei - Talcuirea Sfintei Evanghelii de la Ioan
citeste - click pe link:
https://www.scribd.com/document/2403964 ... de-La-Ioan

Evanghelia dupa Ioan - comentariu verset cu verset
https://ia601507.us.archive.org/19/item ... n%20RF.pdf

Ioan Gura de Aur - Comentar la Evanghelia de la Ioan
https://www.scribd.com/document/1357120 ... -Dupa-Ioan

NU se poate STABILI autorul Evangheliei dupa Ioan.
TOATE celelalte 3 Evanghelii (Matei, Marcu, Luca) sunt MENTIONATE de PAPIAS in jurul anului 130.
SUBLINIEZ - NU EXISTA ARGUMENTE pentru a respinge teoria că Apostolul Ioan a fost omorat de evrei (impreuna cu fratele lui Iacov), deoarece SURSA acestei informatii este PAPIAS (scrierile lui Papias sunt din perioada 110-135), din scierile caruia a preluat informatia istoricul/episcop EUSEBIUS din CEZAREEA Palestinei. PAPIAS reprezinta cea mai VECHE SURSA.
(Aceasta traditie de la Papias a fost mentionata si de IOAN G. COMAN - Patrologie vol. 1).

Jean Calvin - Ioan, comentarii (Editura Logos)
https://scribd.com/document/64249997/Ev ... Comentarii

Chiril al Alexandriei - Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan (PSB 41)
https://www.scribd.com/document/3981337 ... tea-IV-pdf

Comentariu al Noului Testament - John F. Walvoord & Roy B. Zuck (Editura Multimedia Arad)
versiune engleza
https://b-ok.cc/book/3427550/c95635

Comentariul cultural-istoric al Noului Testament - Craig S. Keener (Editura Casa Cartii)

Comentariile Tyndale, vol. 4. Ioan - de Colin G. Kruse (Editura Scriptum)

Beniamin Faragau - Evanghelia dupa Ioan

Introducere şi comentariu la Sfânta Scriptură vol. IX: Literatura ioaneică - Raymond E. Brown

Traducere si comentariu Evangheliei dupa Ioan - Cristian Badilita

Evanghelia dupa Ioan, comentariu biblic, vol. 6 - 7 - Gerhard Maier

John C. Ryle - Cugetari asupra Evangheliei dupa Ioan. Vol.1-2

Sa studiem Ioan - Mark Johnston

Comentariul Biblic al Credinciosului -Noul Testament - William MacDonald
https://scribd.com/document/82537174/Wi ... iosului-NT

Andre Scrima - Comentariu integral la Evanghelia dupa Ioan

Augustin - Comentariu la Ioan (vol.1-2, engleza)
https://ia800503.us.archive.org/27/item ... 01augu.pdf
https://ia800502.us.archive.org/21/item ... 02augu.pdf

Origen - Commentary on the Gospel According to John Books 1-10
https://b-ok.cc/book/1251574/4d9694

Papa Benedict al XVI-lea (Joseph Ratzinger) - Isus din Nazaret (3 volume)

Raymond E. Brown - Moartea lui Mesia. Din Ghetsemani până la mormânt, vol.1-2 (Editura Sapientia)

Manual biblic
https://scribd.com/document/110769350/Manual-Biblic-2
https://www.scriptum.ro/media/blfa_files/378.pdf

Introducere în Noul Testament - D.A. Carson, Douglas J. Moo
https://scribd.com/document/67863885/Introducere-in-NT
versiune engleza
https://b-ok.cc/book/1201785/848355

Introducere în studiul Noului Testament - Iosif Feher
https://edoc.site/iosif-feher-introduce ... -free.html

Dicţionarul Noului Testament - editor Daniel G. Reid
https://scribd.com/doc/86944896/Diction ... ent-G-Reid

Jean/John Calvin - Comentarii (engleza)
https://b-ok.cc/book/1109345/dedfcc

Cercetarea Noutestamentara Romaneasca - Ghid Bibliografic
https://scribd.com/document/49141674/Ce ... bliografic

Bibliografie biblica
https://scribd.com/doc/41661743/Bibliografie-biblica


Evanghelia dupa Ioan incepe cu întruparea Cuvântului PREEXISTENT al lui Dumnezeu în Iisus (1:1-18) şi după aceea trece direct la zilele de început ale lucrării lui Iisus - botezul Lui de către Ioan Botezatorul, chemarea primilor ucenici (1:19-51) şi întoarcerea Sa de la Iordan în Galilea (1:43). Dar scena activităţii lui Iisus nu este limitată în principal la Galilea, ca în celelalte evanghelii. Într-o împrejurare scena este Samaria (4:1-42), dar cel mai adesea scena este Ierusalimul, de obicei pe vremea unor sărbători evreieşti. Ultimul dintre incidente este învierea lui Lazăr, care i-a determinat pe liderii evrei să hotărască să-L elimine pe Iisus (11:45 şi urm.), deşi, la fel ca în evangheliile sinoptice, duşmănia lor era în creştere de mai multă vreme (de ex. 7:1). De aici încolo naraţiunea urmează cursul din evangheliile sinoptice - ungerea din Betania (12:1-11), intrarea triumfală (12:12-19), Cina Domnului (13), descrisă fără nici o referire la aspectele ei sacramentale, arestarea (18:1-12), judecata lui Iisus şi lepădarea lui Petru (18:13-19:16), răstignirea şi învierea (20-21). Totuşi, în această secţiune există mult material care nu este găsit în evangheliile sinoptice, în special ultimele cuvântări şi rugăciunea (14-16; 17), detaliile judecăţii înaintea lui Pilat (18:28-19:16) şi arătările după înviere.
Revelaţia lui Iisus către lume este tema capitolelor 1-12, care se încheie cu un pasaj rezumativ şi cu o schimbare clară a temei (12:36b-50).
Întrucât lumea, în general, nu a crezut în El (12:37), Iisus S-a întors spre ucenicii Săi şi în cap. 13-17 avem o revelaţie a gloriei Sale către ucenici.
A treia secţiune a Evangheliei (cap. 18-21) ne arată că a sosit ceasul în care Iisus este glorificat ca Fiul lui Dumnezeu .
Sunt 2 modalităţi în care această revelaţie le este prezentată oamenilor. Mai întâi, sunt semnele sau lucrările pe care le-a făcut Iisus, dintre care 7 (dacă excludem învierea) sunt relatate pe larg. Ele sunt semne nu numai pentru că sunt dovezi ale unor puteri miraculoase şi supranaturale (4:48) ci şi pentru că prin caracterul lor ele arată că autorul lor este trimis de Dumnezeu (9:16) ca Mesia şi Fiul lui Dumnezeu (3:2; 6:14; 7:31).
Există de asemenea ceva ce am putea numi o altă serie de semne în cuvinte. De 7ori (6:35; 8:12; 10:7, 11; 11:25; 14:6; 15:1; la care se poate adăuga 8:24) Iisus spune: „Eu sunt..." O serie de concepte - care existau deja în limbajul religios curent - sunt preluate de Iisus şi folosite pentru a exprima cine este El şi ce a venit să facă. Un lucru deosebit de semnificativ este faptul că folosirea acestor declaraţii „Eu sunt" constituie o revendicare voalată a DIVINITATII.
Persoana lui Iisus. Aceste semne şi mărturii sunt menite să arate că Iisus este în primul rând FIUL lui Dumnezeu. Încă de la începutul Evangheliei se afirmă că El este Cuvântul (LOGOS) lui Dumnezeu (1:14, 17), deşi acest termen specific nu este repetat în Evanghelia după Ioan (din cauza aceasta multi cercetatori considera ca PROLOGUL a fost ADAUGAT de alt autor, mai ales ca din punct de vedere teologic exista o contradictie cu alte versete din evanghelie). Este INTERPRETABIL daca se poate considera ca prin folosirea termenului „Cuvântul" Ioan (autorul) s-a putut adresa evreilor care făcuseră deja câţiva paşi în direcţia considerării Cuvântului creator al lui Dumnezeu (Psalmul 33:6) ca fiind o fiinţă SEPARATA de Dumnezeu (vezi descrierea figurată a INTELEPCIUNII în Proverbe 8:22 şi urm.), precum şi păgânilor educaţi care considerau Cuvântul ca principiul ordinii şi raţiunii în univers (stoicismul). Dar ceea ce spune Ioan ''MERGE'' mult mai departe decât tot ce s-a spus anterior.
În a doilea rând, Iisus este Mesia din neamul lui David, care era aşteptat de evrei (7:42). De fapt, marea întrebare a evreilor a fost dacă acest Iisus era Mesia (7:26 ş.urm.; 10:24) şi mărturia ucenicilor este tocmai că El este Mesia (1:41; 4:29; 11:27; 20:31).
În al treilea rând, El este Fiul omului. Acest termen este cheia pentru felul în care Iisus S-a privit pe Sine în evangheliile sinoptice, unde termenul este asociat cu 3 idei: „tăinuirea" Mesianităţii Lui, necesitatea suferinţei Lui şi funcţia lui de Judecător la parousia Sa (a doua venire). Aceste idei sunt latente în Ioan (vezi 12:34; 3:14; 5:27), dar accentul cade pe 2 idei: că Fiul omului a fost trimis din cer ca să-L reveleze pe Dumnezeu şi ca să fie Mântuitorul oamenilor (3:13; 9:35).
Un alt set de titluri exprimă ce a venit să facă Iisus pentru oameni şi ce le oferă El. Acestea sunt rezumate în 14:6, unde Iisus declară că El este calea, adevărul şi viaţa. Ultimul dintre aceste cuvinte, VIATA, este Cuvântul favorit al lui Ioan în sensul de „mântuire". Lumea oamenilor este într-o stare de moarte (5:24 şi urm.) şi este destinată să fie judecată (3:18,36). Ceea ce le oferă Iisus oamenilor este viaţa, definită de Ioan ca şi cunoaşterea lui Dumnezeu şi a lui Iisus Hristos (17:3). A-L primi pe Iisus prin credinţa în El (3:36; 6:29) înseamnă a primi pâinea vieţii, iar a mânca trupul Lui şi a bea sângele lui Iisus (o expresie în care mulţi cercetători văd o aluzie la Cina Domnului) înseamnă a te împărtăşi din viaţa veşnică (6:54).
Acelaşi adevăr este prezentat prin descrierea lui Iisus ca lumina lumii (8:12), în special în cap. 9. Starea oamenilor este descrisă ca orbire (9:39-41) sau întuneric (3:19; 12:46) iar Iisus este cel care vindecă orbirea şi care dă lumină celor ce umblă în întuneric. El este descris de asemenea ca şi calea către Dumnezeu (14:1-7). La această idee se face aluzie în 10:9, unde El este uşa staulului, dar aici vine în prim plan o altă idee - Iisus este Păstorul cel bun care îşi dă viaţa pentru oile Sale. În această descriere sunt conţinute 3 idei vitale. Mai întâi, Iisus este adevărata împlinire a promisiunii din Vechiul Testament că Dumnezeu va trimite un Păstor pentru poporul Său. În al doilea rând, moartea Lui nu se datorează doar opoziţiei duşmanilor Săi, ci este o moarte mântuitoare pentru oameni (10:11), o moarte prin care ei sunt atraşi la Dumnezeu (12:32). În al treilea rând, imaginea turmei introduce ideea de biserică.

Probleme textuale (MS=manuscrise)
Două pasaje găsite în AV (şi în trad. românească) în Evanghelia după Ioan nu fac parte din textul original şi au fost trecute în paranteză în traducerile moderne. Acestea sunt Pericope de Adulteria (7:53-8:11), o întâmplare despre Iisus care a fost păstrată în afara evangheliilor sinoptice şi care şi-a croit drum în anumite MS. târzii ale Evangheliei după Ioan, şi explicaţia despre tulburarea apei (5:3b-4), care este omisă în cele mai bune MS.
O problemă specială este ridicată de cap. 21. În timp ce E. C. Hoskyns susţine că a fost o parte integrantă a Evangheliei originale, majoritatea cercetătorilor cred, fie că a fost o adăugire făcută de autor mai târziu (idee mai puţin probabilă), fie că a fost adăugată de altcineva. Argumentul principal este că 20:31 pare să fie concluzia cărţii; unii cercetători consideră că există diferenţe stilistice între cap. 21 şi cap. 1-20, dar după părerea lui C. K. Barrett acestea nu sunt decisive
Unii cercetători (de ex. R. Bultmann) cred că ordinea prezentă a materialului din Evanghelia după Ioan nu este aceea dată de autor, ci a fost alterată considerabil, probabil prin faptul că foile de papirus au fost combinate într-o ordine greşită. Totuşi, nu există dovezi textuale în sprijinul acestei idei. Este clar că variaţiile în ordinea textului găsite în cap. 18 în anumite ms. sunt modificări ulterioare şi Tatian (cca. 170), care a făcut anumite modificări ale ordinii atunci când a combinat evangheliile într-o singură naraţiune, nu vine în sprijinul reconstituirilor moderne.
Probabil că Evanghelia a trecut prin câteva etape de compunere şi lucrul acesta face ca analiza să fie extrem de dificilă.
După o perioadă în care Evanghelia după Ioan a fost privită ca o carte elenistă, cele mai apropiate paralele ale sale fiind găsite în iudaismul elenizat, în religiile misterelor şi chiar în filosofia greacă, in prezent este redescoperit cadrul Evangheliei care este în esenţă iudaic.
Multe dovezi au fost găsite în tradiţiile aramaice care stau la baza evangheliilor sinoptice. La baza Evangheliei după Ioan s-ar putea afla o colecţie aramaică de afirmaţii (ale lui Iisus), probabil aramaica fiind limba maternă a lui Iisus. În Evanghelia după Ioan ideile sunt exprimate adesea cu ajutorul juxtapunerii sau a paralelismului care sunt specifice literaturii semitice. Toate indicaţiile sunt că Evanghelia după Ioan are un cadru lingvistic aramaic, deşi teoria că a fost scrisă original în aramaică este neconvingătoare.
Deşi există relativ puţine citate, majoritatea ideilor cheie din Evanghelia după Ioan au fost luate din Vechiul Testament (de ex. cuvântul, lumina, păstorul, Duhul, pâinea, viţa, dragostea, mărturia) şi Iisus este zugrăvit ca împlinirea Vechiul Testament.
Întrucât iudaismul din Palestina a fost supus influenţelor elenistice timp de aproape 2 secole, nu este necesar să căutăm o altă sursă de influenţă asupra lui Ioan. Gradul de asemănare dintre ideile din Evanghelia după Ioan şi din scrierile lui Filon din Alexandria a fost estimat în moduri diferite.
Textele iudaice secrate de la Qumran ne ajută de asemenea să completăm cadrul Evangheliei după Ioan, deşi importanţa lor pentru înţelegerea Noului Testament tinde să fie exagerată. De obicei este atrasă atenţia asupra dualismului dintre lumină şi întuneric şi asupra speranţelor mesianice găsite în aceste texte, dar rădăcinile acestor idei se află în Vechiul Testament şi este puţin probabil sa avem o influenţă directă de la Qumran asupra lui Ioan.
Alte influenţe formative posibile sunt discutate în detaliu de C. H. Dodd. El respinge pe bună dreptate mandaismul, un sincretism păgân-creştin ale cărui scrieri au apărut mult mai târziu decât Evanghelia după Ioan. Totuşi, el acordă o atenţie considerabilă religiei eleniste a misterelor, descrisă în special în Corpus Hermeticum (LITERATURA ERMETICĂ); o serie de tratate care, în forma lor prezentă, probabil că provin din Egipt, din secolul al 3-lea. Deşi acestea conţin paralele de idei interesante care demonstrează că Evanghelia după Ioan ar fi putut fi înţeleasă şi de păgâni, nu numai de evrei, este puţin probabil să existe o afiliere strânsă de idei.
În secolul al 2-lea a existat un ''gnosticism creştin'' dezvoltat şi trebuie să credem că în secolul 1 a existat o formă oarecare de „pre-gnosticism", reflectat în polemica din Coloseni şi 1 Ioan. Teoria că Ioan a fost influenţat de ereticii gnostici cărora li se împotriveşte a fost propusă de E. F. Scott (The Fourth Gospel, 1908, p. 86-103). R. Bultmann şi E. Kasemann au argumentat că în Evanghelia după Ioan Iisus este prezentat în termenii MITURILOR gnostice. Părerea lui C. H. Dodd potrivit căreia creştinismul ioanin este COMPLET DIFERIT de gnosticism, în ciuda unui fond comun este
corecta.
Care este DIFERENTA dintre Iisus (din Evanghelia dupa Ioan) si Demiurgul de la sectele gnostice?
-in Evanghelia dupa Ioan (versetul 3) - Toate lucrurile au venit în existen­ță PRIN Iisus (adica Iisus nu a creat singur), in timp ce la sectele gnostice
DE CATRE Demiurg (a creat singur).
Afirmatia ca Iisus ar fi un fel de Demiurg NU ESTE CORECTA.

Existenţa Evangheliei după Ioan în Egipt înainte de anul 150 d.Cr. este atestată de Papirusul Ryland 457, cel mai vechi fragment dintr-un manuscris
(NU se poate face DATAREA exacta a acestui manuscris, ca si datare s-a acceptat perioada 125 - 150).
Folosirea Evangheliei după Ioan ca o Evanghelie autoritară alături de celelalte trei este atestată de Papirusul Egerton 2, datat de asemenea înainte de anul 150 (C. H. Dodd, New Testament Studies, 1953, p. 12-52). Evanghelia a fost folosită de Tatian în Diatessaron, iar Irenaeus (cca. 180) vorbeşte despre un canon format din 4 evanghelii. Este cert ca Evanghelia după Ioan a fost cunoscută şi folosită în cercurile eretice gnostice - de ex. de Ptolomaeus, un ucenic al lui Valentinus, de Evanghelia lui Petru (cca. 150) şi (cu destul de multă certitudine) de autorul valentinian al Evangheliei Adevărului.
Cunoaşterea Evangheliei după Ioan de către alţi scriitori din această perioadă este dificil de atestat. În scrierile lui Ignatius (cca. 115) şi Iustin Martirul si Filosoful (cca. 150-160) există urme de limbaj ioanin, dar nu se ştie cu certitudine dacă acesti autori cunosteau Evanghelia după Ioan.

Tradiţiile cu privire la autorul Evangheliei după Ioan sunt date de Irenaeus, care spune că Ioan, ucenicul Domnului, a redactat Evanghelia la Efes. Această tradiţie este repetată de Clement din Alexandria (cca. 200) şi în prologul anti-marcionit la Evanghelia după Ioan; totuşi, datarea acestuia în secolul al 2-lea este suspectă. Canonul Muratorian (cca. 180-200) dă o LEGENDA potrivit căreia autorul este apostolul Ioan, iar faptul că autorul a fost apostolul Ioan a fost acceptat de Ptolomaeus. Dar Papias, care a avut acces direct la tradiţiile apostolice, păstrează tăcere în această problemă, iar Policarp, care - potrivit lui Irenaeus - a fost un ucenic al lui Ioan, citează Epistolele dar nu şi Evanghelia (Policarp aproape sigur NU a fost ucenicul Ap. Ioan). Nici lucrarea apocrifă Faptele lui Ioan nu spune nimic despre Evanghelie. La începutul secolului al 3-lea a existat oarecare opoziţie faţă de ideea că autorul a fost apostolul Ioan, probabil datorită faptului că Evanghelia a fost folosită de către gnostici.
La sfârşitul secolului al 19-lea ideea că apostolul Ioan a scris Evanghelia a Patra a fost larg acceptată pe baza dovezilor externe de mai sus şi pe baza dovezilor interne. Acestea din urmă au fost formulate de B. F. Westcott şi de J. B. Lightfoot (Biblical Essays, 1893, p. 1-198), care au demonstrat ca Evanghelia a fost scrisă de un evreu din Palestina.
Au fost aduse o serie de ARGUMENTE IMPOTRIVA acestui raţionament. Mai întâi, este teoria că Ioan a murit ca martir la o vârstă tânără, dar această teorie este respinsă de majoritatea cercetătorilor.
SUBLINIEZ - NU EXISTA ARGUMENTE pentru a respinge teoria că Apostolul Ioan a fost omorat de evrei, deoarece SURSA acestei informatii este PAPIAS, din scierile caruia a preluat informatia istoricul EUSEBIU DE CEZAREEA (Palestinei).

În al doilea rând, pretinsele inexactităţi geografice şi istorice ale lui Ioan sunt aduse ca argumente împotriva faptului că autorul ar fi fost un martor ocular. Totuşi, cele mai recente date arheologice au confirmat exactitatea Evangheliei după Ioan (cf. R. D. Porter, TU 73, 1959, p. 329-337).
În al trilea rând, cel mai solid argument este reticenţa cu care biserica a acceptat Evanghelia după Ioan.
CREDIBILITATEA lui Irenaeus a fost pusă la îndoială (dar cu o justificare incertă) şi s-a observat că autorii crestini care ar fi de aşteptat SA CUNOASCA Evanghelia după Ioan şi SA CITEZE din ea, nu o fac (NU EXISTA citate din Evanghelia dupa Ioan pana la Irenaeus, aprox. anul 170). Împotriva acestei idei este menţionată slăbiciunea generală a argumentelor bazate pe lipsa menţionării (cf. W. F. Howard, The Fourth Gospel in Recent Criticism and Interpretation, 1955, p. 273) şi faptul că dovezile pentru acceptarea şi folosirea celorlalte 3 evanghelii sunt aproape la fel de sumare înainte de perioada în care găsim toate cele patru evanghelii acceptate împreună.
TOATE celelalte 3 Evanghelii (Matei, Marcu, Luca) sunt MENTIONATE de PAPIAS IN JURUL ANULUI 130.
PAPIAS A REDACTAT O CULEGERE cu ''cuvintele'' lui Iisus. FAPTUL ca Papias, care a strans informatii/traditii despre Iisus, nu mentioneaza Evanghelia după Ioan inseamna:
a) Evanghelia după Ioan NU EXISTA in anul 130 sau
b) Papias a considerat Evanghelia după Ioan FALSA sau MODIFICATA.
În fine, suntem în necunoştinţă completă cu privire la împrejurările publicării Evangheliei după Ioan, cu excepţia unei note sumare din 21:24.

Tradiţia veche îl leagă pe apostolul Ioan de Asia Mică şi în special de Efes.
Totuşi, nu putem ignora alte locuri care au fost sugerate. Aparenta lipsă de cunoaştere a Evangheliei după Ioan în Asia Mica conferă greutate afirmaţiilor că a fost scrisă în Alexandria: Evanghelia după Ioan a fost folosită aici foarte devreme de către gnostici (vezi de asemenea şi papirusurile), climatul de idei (iudaism elenistic) putea fi considerat propice, iar îndepărtarea Alexandriei ar fi putut explica circulaţia înceată a Evangheliei. Totuşi, NU EXISTA nici o tradiţie care să-l lege pe Ioan de Alexandria. S-a propus de asemenea Antiohia (capitala provinciei romane Siria, Antiohia pate fi inclusa in zona Asia Mica) dar fără prea mult succes. Unii au asociat Evanghelia după Ioan cu S Palestinei, ţinând seama de cadrul de idei, dar lucrul acesta confirmă numai faptul că autorul a fost un locuitor al Palestinei.

Evanghelia este datată de obicei în perioada 90 - 100. Această părere este bazată pe presupusa dependenţă a lui Ioan de evangheliile sinoptice şi de caracterul post-paulin al teologiei sale (NU este necesar să considerăm că Evanghelia după Ioan a depins de teologia paulină).
Dacă este legată de Efes, trebuie plasată după lucrarea lui Pavel acolo; faptul acesta este confirmat de data Epistolelor 1-3 Ioan, care nu se poate să fi fost înainte de anii 60.
Dacă Evanghelia este legată de vreun alt loc de compunere, de ex. Palestina, o dată mai timpurie, este posibilă dar puţin probabilă. Esenţa în disputa cu privire la „cadrul palestinian" = nu mai este necesar ca data să fie foarte târzie pentru a explica dezvoltarea ideilor. (Cf. J. A. T. Robinson, op. cit., p. 94-106.)

Relaţia cu celelalte evanghelii sinoptice

Părerea acceptată până în urmă cu vreo 40 de ani a fost că Ioan a cunoscut evangheliile sinoptice, cel puţin Marcu şi Luca, şi că a scris pentru a le completa.
O critică serioasă a acestei păreri a venit din partea lui P. Gardner-Smith (St. John and the Synoptic Gospels, 1938), B. Noack (Zur Johanneischen Tradition, 1954) şi C. H. Dodd (Historical Tradition in the Fourth Gospel, 1963), care au argumentat că Ioan s-a bazat pe tradiţia orală care a stat la baza evangheliilor sinoptice şi că a scris independent de acestea. Cele mai apropiate puncte de contact sunt între Ioan şi Luca, în special în naraţiunea patimilor, dar este îndoielnic dacă aceasta dovedeşte dependenţa literară; se poate ca Luca să fi avut acces la tradiţiile relatate de Ioan sau se poate chiar să-l fi cunoscut personal pe autor (cf. G. W. Broomfield, John, Peter and the Fourth Gospel, 1934).
Informaţiile lui Papias despre Marcu şi Logia provin de la „bătrânul" Ioan, care s-ar putea să fie asociat cu compunerea Evangheliei după Ioan. Clement din Alexandria a scris: „La sfârşit, Ioan, înţelegând că faptele exterioare au fost relatate limpede în Evanghelie, fiind îndemnat de prietenii săi şi inspirat de Duhul Sfânt a compus o Evanghelie spirituală". Desigur, putem accepta această descriere a Evangheliei după Ioan ca o Evanghelie spirituală şi fără să credem că Ioan a scris-o ca urmare a cunoaşterii celorlalte evanghelii, dar este dificil să credem că el nu a cunoscut deloc conţinutul lor, chiar dacă nu a avut copii ale lor în faţa sa atunci când a scris. Prin urmare, întrebarea rămâne în continuare deschisă.

Se ridică două probleme. Prima este dacă naraţiunile sinoptice şi cea ioanină sunt compatibile unele cu altele şi dacă pot fi încadrate într-o singură relatare. Desigur, trebuie să ţinem cont că nici una dintre evanghelii nu pretinde să dea o naraţiune cronologică exactă, aşa încât o reconstituire detaliată a evenimentelor este imposibilă.
A doua problemă este legată de cazurile în care par să existe contradicţii istorice între evanghelii, inclusiv cazurile în care se susţine că Ioan ar corecta în mod intenţionat informaţiile date în evangheliile sinoptice. Exemple de felul acesta sunt motivul arestării lui Iisus (în special, motivul omiterii învierii lui Lazăr din evangheliile sinoptice; vezi un răspuns posibil în J. N. Sanders, NTS 1, 1954-1955, p. 34); data curăţirii Templului; data cinei de pe urmă şi a răstignirii (vezi N. Geldenhuys, Commentary on the Gospel of Luke, 1950, p. 649-670). S-ar putea ca amploarea unor asemenea dificultăţi să fie exagerată, dar trebuie să recunoaştem că există probleme reale la care încă nu au fost găsite răspunsuri. În orice caz, conţinutul naraţiunilor Evangheliei nu este afectat de aceste diferenţe.

Învăţătura atribuită lui Iisus în Evanghelia după Ioan se deosebeşte în mod simţitor în stil şi conţinut de aceea din evangheliile sinoptice. Idei familiare cum sunt Împărăţia lui Dumnezeu, demonii, pocăinţa şi rugăciunea lipsesc, şi apar subiecte noi, cum sunt adevărul, viaţa, lumea, statornicia şi mărturia. În acelaşi timp există legături strânse şi complexe între cele două tradiţii şi apar teme comune, de ex. Tatăl, Fiul omului, credinţa, dragostea şi trimiterea. Stilul şi vocabularul sunt de asemenea diferite. În Evanghelia după Ioan nu găsim pilde şi Iisus vorbeşte adesea în discursuri lungi sau în dialoguri care nu au paralele în evangheliile sinoptice.
De aceea, mulţi teologi cred că Ioan ne dă propriile sale idei şi meditaţii asupra cuvintelor lui Iisus, şi nu ipsissima verba, chiar cuvintele lui Iisus. Această concluzie este sprijinită cu tărie de faptul că un stil şi un conţinut similar este găsit în 1 Ioan.
Un teolog atât de conservator cum este Westcott, de pildă, a considerat că în Ioan 3:16-21 avem cuvintele lui Ioan şi nu ale lui Iisus.

S-a sugerat că multe dintre dificultăţile prezentate de obicei ca argumente împotriva istoricităţii Evangheliei după Ioan nu sunt nicidecum atât de serioase pe cât se susţine.
Pe de altă parte, impresia generală pe care ne-o dă Evanghelia după Ioan, după ce citim evangheliile sinoptice, este că aici avem o interpretare a vieţii lui Iisus şi nu doar o strictă relatare a vieţii Lui.


Primul comentariu la Evanghelia dupa Ioan (verset cu verset) a fost realizat de Heracleon (este considerat gnostic),
iar al doilea comentariu complet - Origen. Comentariul lui Heracleon s-a pierdut, dar avem citate din Heracleon in comentariul lui Origen (aproape 50 de citate). Clement din Alexandria citează de la Heracleon un pasaj care pare a fi dintr-un comentariu la Luca. Aceste scrieri sunt remarcabile pentru interpretările lor mistice și alegorice ale textului.
Din pacate, in romana au fost traduse numai fragmente din comentariul lui Origen.
Origen - Comentariu la Evanghelia dupa Ioan (cartea I)
https://scribd.com/document/66436932/Or ... -Dupa-Ioan


NU se poate STABILI autorul Evangheliei dupa Ioan.
SUBLINIEZ - NU EXISTA ARGUMENTE pentru a respinge teoria că Apostolul Ioan a fost omorat de evrei (impreuna cu fratele lui Iacov), deoarece SURSA acestei informatii este PAPIAS (scrierile lui Papias sunt din perioada 110-135), din scierile caruia a preluat informatia istoricul/episcop EUSEBIUS din CEZAREEA Palestinei. PAPIAS reprezinta cea mai VECHE SURSA.
(Aceasta traditie de la Papias a fost mentionata si de IOAN G. COMAN - Patrologie vol. 1).
Aceasta informatie de la PAPIAS, epicop de Hierapolis (oras din Asia Mica) care a strans traditii despre Iisus Hristos din mai multe comunitati crestine, inclusiv din Ephes/Efes, DEMONSREAZA FALSITATEA traditiei conform careia Apostolul Ioan ar fi redactat Evanghelia dupa Ioan
in Efes in perioada 90-100, de asemenea, DEMONSREAZA FALSITATEA traditiei conform careia Apostolul Ioan ar fi venit in Efes impreuna cu mama lui Iisus (Maica Domnului) in anul 70 (Papias a strans informatii inclusiv de la ''batranii'' din comunitatea crestina din Efes).
De asemenea, NU SE POATE DEMONSTRA ca autorul acestei Evanghelii este Apostolul Ioan (fiul lui Zevedeu) sau un ucenic al Apostolului Ioan.
Irenaeus/Irineu de Lyon este primul care a afirmat ca autorul Evanghelia dupa Ioan este Apostolul Ioan (fiul lui Zevedeu), in jurul anului 170.

TOATE celelalte 3 Evanghelii (Matei, Marcu, Luca) sunt MENTIONATE de PAPIAS in jurul anului 130.
FAPTUL ca Papias, care a redactat o culegere cu traditii despre Iisus (s-a pastrat pana in Evul Mediu), nu mentioneaza Evanghelia după Ioan inseamna:
a) Evanghelia după Ioan NU EXISTA in anul 130 sau
b) Papias a considerat Evanghelia după Ioan FALSA sau MODIFICATA.
Irenaeus/Irineu de Lyon afirma ca Papias a fost ucenicul Apostolului Ioan (FALS), iar istoricul EUSEBIU DE CEZAREEA considera ca Papias a fost ucenicul PREZBITER-ului Ioan (afirmatia lui Eusebiu este CORECTA).
IN CONCLUZIE: Papias reprezinta SURSA cea mai sigura, Apostolul Ioan nu a murit in Efes (asa cum apare in BIBLIA ORTODOXA, conform explicatiilor de la Bartolomeu Anania).
Apropo de aceste FALSE TRADITII - Apostolul Ioan a inviat in Efes mai multi morti decat Iisus.
Ultima oară modificat 07 Apr 2019, 10:59 de către CrestinismAutentic, modificat de 46 ori în total.

CrestinismAutentic
Mesaje: 100
Membru din: 29 Noi 2018, 22:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: istoria religiilor

STUDII la Evanghelia dupa Ioan (cele mai importante)

Mesaj necititde CrestinismAutentic » 31 Ian 2019, 17:26

STUDII la Evanghelia dupa Ioan (cele mai importante)

1. D.A. Carson — The Gospel According to John (Pillar New Testament Commentary, 1990)
https://b-ok.cc/book/2650021/c2c311
2. Leon Morris — The Gospel According to John (New International Commentary on the New Testament, 1995)
https://b-ok.cc/book/2700046/93209f
3. Craig S. Keener — The Gospel of John (vol.1-2, 2003)
https://b-ok.cc/book/2163239/fc94b5
4. Andreas J. Kostenberger — John (Baker Exegetical Commentary on the New Testament, 2004)
https://b-ok.cc/book/2378422/89205e
5.Herman Ridderbos — The Gospel of John (1997)
https://b-ok.cc/book/2491538/2209eb
6. Raymond E. Brown - The Gospel and Epistles of John: A Concise Commentary
https://b-ok.cc/book/1199735/ab4b2d
7. William Hendricksen - John
8. Charles K. Barrett - The Gospel According to St. John: An Introduction With Commentary and Notes on the Greek Text
9. Thomas L. Brodie - The Gospel According to John: A Literary and Theological Commentary
https://b-ok.cc/book/951992/4418fa
10. George R. Beasley-Murray - John
https://b-ok.cc/book/3521474/f36dd3
11. J. Ramsey Michaels - The Gospel of John (New International Commentary on the New Testament)
https://b-ok.cc/book/1112954/ca7cb1


The Messiah in the Old and New Testaments (Mcmaster New Testament Studies)
https://b-ok.cc/book/987364/af3ee6

Craig S. Keener - The IVP Bible Background Commentary: New Testament
https://b-ok.cc/book/3435690/fb459a

Carson, Donald A. The Gospel According to John PNTC 1990 Pastoral
Köstenberger, Andreas J. John [Plagiarism Acknowledged] BECNT 2004 TechnicalPastoral
Morris, Leon The Gospel according to John NICNT 1971 TechnicalPastoral
Keener, Craig S. The Gospel of John: A Commentary 2003
Brown, Raymond E. The Gospel of John AYB 1966 PastoralTechnical
Ridderbos, Herman N. The Gospel of John: A Theological Commentary 1997
Hendricksen, William John HK 2002 TechnicalPastoral
Beasley-Murray, George R. John WBC 1999 Technical
Calvin, John John CCC 1994 DevotionalSpecial Study
Burge, Gary M. John NIVAC 2000 PastoralDevotional
Bruce, F. F. The Gospel of John: Introduction, Exposition, Notes 1994
Barrett, Charles K. The Gospel According to St. John: An Introduction With Commentary and Notes on the Greek Text 1978 Technical
Kruse, Colin G. John TNTC 2004 PastoralDevotional
Ultima oară modificat 08 Feb 2019, 06:59 de către CrestinismAutentic, modificat de 2 ori în total.

CrestinismAutentic
Mesaje: 100
Membru din: 29 Noi 2018, 22:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: istoria religiilor

Noul Testament Evanghelia dupa Matei Explicatii verset cu verset

Mesaj necititde CrestinismAutentic » 01 Feb 2019, 13:56

Noul Testament - Evanghelia dupa Matei - Explicatii verset cu verset



Teofilact al Bulgariei - Talcuirea Sfintei Evanghelii de la Matei
citeste - click pe link:
https://scribd.com/document/240395539/A ... e-La-Matei

William Hendriksen - Evanghelia dupa Matei

Efthimie Zigaben/Zigabinos - Comentarul Sfintei Evanghelii dupa Matei (traducere veche 1933)

Comentariile Tyndale, vol. 1. Matei - R. T. France

Ioan Gură de Aur - Omilii la Matei
https://scribd.com/document/398132993/P ... ea-III-pdf

Beniamin Faragau - Evanghelia dupa Matei
https://scribd.com/doc/229253418/Beniam ... Dupa-Matei

Introducere şi comentariu la Sfânta Scriptură vol. VIII: Evangheliile sinoptice - Raymond E. Brown

Noul Testament în tâlcuirea Sfinţilor Părinţi. Vol. 1 - Matei - Usca, Ioan Sorin

Evanghelia dupa Matei, comentariu biblic, vol. 1-2 - Gerhard Maier (Editura Lumina Lumii)

Traducere si comentariu Evangheliei dupa Matei - Cristian Badilita

Cugetari asupra Evangheliei dupa Matei - John C. Ryle

Comentariu Biblic: Matei pentru toti, Vol.1-2 - Tom Wright

Origen - Omilii la Matei
https://scribd.com/document/398131395/P ... ocalia-pdf

Dicţionarul Noului Testament - editor Daniel G. Reid
https://scribd.com/doc/86944896/Diction ... ent-G-Reid


Bibliografie - STUDII - Noul Testament

Studii de teologie biblică a Noului Testament apărute în revistele Bisericii Ortodoxe Române
https://scribd.com/doc/87543399/Bibliografie-NT

Sinteza Bibliografie din reviste teologice
https://scribd.com/document/51928190/Si ... -teologice

Cercetarea Noutestamentara Romaneasca - Ghid Bibliografic
https://scribd.com/document/49141674/Ce ... bliografic

Bibliografie biblica
https://scribd.com/doc/41661743/Bibliografie-biblica

INDEX revista Studii Teologice
http://www.studiiteologice.ro/index.php ... =0&lang=ro

BIbliografie Studii Teologice
https://scribd.com/doc/113891233/BIblio ... -Teologice

Revista Studii Teologice-Index Cronologic Al Articolelor Publicate 2004-2008
https://scribd.com/document/143787469/R ... -2004-2008

BIBLIOGRAFIA REVISTEI MITROPOLIA MOLDOVEI ŞI SUCEVEI 1948-1989
https://scribd.com/document/131868703/B ... -1989-2009

Indice Bibliografic Mitropolia Olteniei 1948-1998
https://scribd.com/doc/109495099/Indice ... a-Olteniei

Ghid bibliografic - Glasul Bisericii 1973-2002
https://scribd.com/document/329979213/G ... 3-2002-pdf

Bibliografia Revistei BOR Vol. 2 (1874-2004)
https://scribd.com/document/131868697/A ... -1874-2004
Bibliografia Revistei BOR Vol. 3 (1874-2004)
https://scribd.com/document/131868704/A ... -1874-2004



STUDII la Evanghelia dupa Matei (cele mai importante)

1. D. A. Carson — “Matthew” in The Expositor’s Bible Commentary (1984)
https://b-ok.cc/book/2824004/168e41
2. Leon Morris — The Gospel According to Matthew (Pillar New Testament Commentary, 1992)
https://b-ok.cc/book/2645164/db48d4
3. R. T. France — The Gospel of Matthew (New International Commentary on the New Testament, 2007)
4. Craig S. Keener — A Commentary on the Gospel of Matthew (1999)
https://b-ok.cc/book/2378664/b8cfef
5. W.D. Davies and D.C. Allison — Matthew 1-7, Matthew 8-18, Matthew 19-28 (International Critical Commentary, 1988, 1991, 1997)
Ultima oară modificat 03 Mar 2019, 17:53 de către CrestinismAutentic, modificat de 9 ori în total.

CrestinismAutentic
Mesaje: 100
Membru din: 29 Noi 2018, 22:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: istoria religiilor

Noul Testament - Evanghelia dupa Matei - Explicatii verset cu verset

Mesaj necititde CrestinismAutentic » 01 Feb 2019, 13:59

STUDII la Evanghelia dupa Matei

Carson, Donald A. Matthew EBC 1984 Pastoral
France, R. T. The Gospel of Matthew NICNT 2007 TechnicalPastoral
Blomberg, Craig L. Matthew NAC 1992 Pastoral
Morris, Leon The Gospel According to Matthew PNTC 1992 Pastoral
Hagner, Donald A. Matthew WBC 1993 Technical
Allison Jr., Dale C.; Davies, W. D. Matthew ICC 1988 Technical
Nolland, John The Gospel of Matthew NIGTC 2005 Technical
Hendricksen, William Matthew HK 1981 TechnicalPastoral
Wilkins, Michael J. Matthew NIVAC 2004 PastoralDevotional
Keener, Craig S. Matthew IVPNTC 1997 Devotional

CrestinismAutentic
Mesaje: 100
Membru din: 29 Noi 2018, 22:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: istoria religiilor

Noul Testament Evanghelia dupa Luca Explicatii verset cu verset

Mesaj necititde CrestinismAutentic » 04 Feb 2019, 11:46

Noul Testament - Evanghelia dupa Luca - Explicatii verset cu verset


Talcuirea Sfintei Evanghelii de la Luca - Teofilact al Bulgariei
citeste - click pe link:
https://scribd.com/doc/240396088/A4-Sf- ... de-La-Luca

Evanghelia lui Luca: introducere si comentariu - Leopold Sabourin

Talcuire la Evanghelia dupa Luca - Efthimie Zigaben
https://ia801509.us.archive.org/7/items ... %20-EZ.pdf

Evanghelia dupa Luca - Beniamin Faragau

Evanghelia dupa Luca, comentariu biblic, vol. 4-5 - Gerhard Maier (Editura Lumina Lumii)

Parabolele lui Luca. Din amonte în aval - Michel Gourgues

Cugetari asupra Evangheliei dupa Luca vol.1-2 - John C. Ryle

Traducere si comentariu Evangheliei dupa Luca - Cristian Badilita

Chiril al Aleandriei - Comentariu la Evanghelia dupa Luca vol.1-2 (engleza)
https://b-ok.cc/book/958604/af574c
https://b-ok.cc/book/899342/2b8fc4

Ambrozie de Mediolanum/Milan - Comentariu la Evanghelia dupa Luca (engleza)
https://b-ok.cc/book/1188698/7a5e1d



STUDII la Evanghelia dupa Luca (cele mai importante)

1. Leon Morris — Luke (Tyndale New Testament Commentaries, 1988).
2. Robert H. Stein — Luke (New American Commentary, 1993)
https://b-ok.cc/book/3513221/1c266e
3. Darrell L. Bock — Luke 1:1-9:50; Luke 9:51-24:53 (Baker Exegetical Commentary on the New Testament, 1994, 1996)
https://booksc.xyz/g/Review%20by:%20Dar ... 20Matthews
Darrell L. Bock — Luke (IVP New Testament Commentaries)
https://b-ok.cc/book/2814275/1b654c
4. John Nolland — Luke 1:1-9:20; Luke 9:21-18:34; Luke 18:35-24:53 (Word Biblical Commentary, 1989,1993)
https://booksc.xyz/book/39233769/03d4a1
5. I. Howard Marshall — The Gospel of Luke (New International Greek Testament Commentary, 1978).
Luke Timothy Johnson - The Gospel of Luke (Sacra Pagina)
https://b-ok.cc/book/3483519/9ef2ea
6. Hendricksen, William - Luke HK 1978
7. Evans, Craig A. -Luke (Understanding the Bible Commentary Series)
https://b-ok.cc/book/2593920/56201d
8. Gooding, D. W. -According to Luke: A New Exposition of the Third Gospel 1987
9. France, R. T. Luke TTCS 2013 (Teach the Text Commentary Series)
https://b-ok.cc/book/2824001/12849a
10. Wright, N. T. Luke for Everyone NTE 2001 Devotional
https://b-ok.cc/book/2380536/414a0b
Ultima oară modificat 03 Mar 2019, 17:55 de către CrestinismAutentic, modificat de 4 ori în total.

CrestinismAutentic
Mesaje: 100
Membru din: 29 Noi 2018, 22:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: istoria religiilor

STUDII la Evanghelia dupa Luca

Mesaj necititde CrestinismAutentic » 04 Feb 2019, 11:47

STUDII la Evanghelia dupa Luca

Bock, Darrell L. Luke BECNT 1994 TechnicalPastoral
Stein, Robert H. Luke NAC 1993 Pastoral
Green, Joel B. The Gospel of Luke NICNT 1997 TechnicalPastoral
Marshall, I. Howard The Gospel of Luke NIGTC 1978 Technical
Morris, Leon Luke TNTC 1988 PastoralDevotional
Bock, Darrell L. Luke NIVAC 1996 PastoralDevotional
Fitzmyer, Joseph A. The Gospel of Luke AYB 1982 PastoralTechnical
Nolland, John Luke WBC 1989 Technical
Hendricksen, William Luke HK 1978 TechnicalPastoral
Liefeld, Walter L. Luke EBC 1984 Pastoral
Bovon, François Luke HERM 2012
Bock, Darrell L. Luke IVPNTC 1995 Devotional
Tannehill, Robert C. Luke ANTC 1996 Pastoral
Johnson, Luke Timothy The Gospel of Luke SP 2006 Roman CatholicTechnicalPastoral
Gooding, D. W. According to Luke: A New Exposition of the Third Gospel 1987
Liefeld, Walter L.; Pao, David W. Luke REBC 2005 Pastoral
Butler, Trent C. Luke HNTC 2000 Devotional
Tannehill, Robert C. The Narrative Unity of Luke-Acts 1989
Neale, David A. Luke 1-9: A Commentary in the Wesleyan Tradition NBBC 2011
Tiede, David L. Luke ACNT 1988
Ryken, Philip Graham Luke (2 volume set) REC 2009
Vinson, Richard B. Luke SHBC 2008
France, R. T. Luke TTCS 2013
Patella, Michael The Gospel According to Luke: New Testament NCBS 2005
Carroll, John T. Luke NTL 2012
Edwards, James R. The Gospel According To Luke PNTC 2015 Pastoral
Jeffrey, David Lyle Luke BTC 2012
Culpepper, R. Alan Luke NIB 1995 Pastoral
Wright, N. T. Luke for Everyone NTE 2001 Devotional
Ryle, J. C. Luke CCC 1993 DevotionalSpecial Study
Caird, George B. The Gospel of Saint Luke PEL 1971 PastoralDevotional
Pate, C. Marvin Luke MGC 1995 DevotionalPastoral
Just, Arthur A. Luke CC 1997
Garland, David E. Luke ZECNT 2011
Evans, Craig A. Luke UBNT 1990
Craddock, Fred B. Luke INT 1990 Devotional

CrestinismAutentic
Mesaje: 100
Membru din: 29 Noi 2018, 22:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: istoria religiilor

Noul Testament Evanghelia dupa Marcu Explicatii verset cu verset

Mesaj necititde CrestinismAutentic » 05 Feb 2019, 09:50

Noul Testament - Evanghelia dupa Marcu - Explicatii verset cu verset


Talcuirea Sfintei Evanghelii de la Marcu - Teofilact al Bulgariei
citeste - click pe link:
https://scribd.com/document/203398378/S ... -Marcu-pdf

Evanghelia dupa Marcu, comentariu biblic, vol. 3 - Gerhard Maier

Comentariu la Evanghelia dupa Marcu - I. Karavidopoulos
https://ia801505.us.archive.org/26/item ... %20-IK.pdf

Sa studiem Marcu - Sinclair Ferguson

Aminteste-ti si istoriseste evanghelia - Silvano Fausti
(Cateheza narativa a lui Marcu)

Traducere si comentariu Evanghelia dupa Marcu - Cristian Badilita

Minunile lui Isus comentariu biblic - Isidor Martinca

Cugetari asupra Evangheliei dupa Marcu - John C. Ryle

Simboluri, parabole si imagini în Evanghelii - Isidor Martinca


STUDII la Evanghelia dupa Marcu (cele mai importante)

The Messiah in the Old and New Testaments (Mcmaster New Testament Studies)
https://b-ok.cc/book/987364/af3ee6

1. R.T. France — The Gospel of Mark (The New International Greek Testament Commentary, 2002).
https://booksc.xyz/book/39653830/f99645
2. William L. Lane — The Gospel According to Mark (The New International Commentary on the New Testament, 1974).
3. James R. Edwards — The Gospel According to Mark (The Pillar New Testament Commentary, 2002)
https://b-ok.cc/book/2376748/6211ff
4. Ben Witherington III — The Gospel of Mark: A Socio-Rhetorical Commentary (2001)
https://b-ok.cc/s/?q=Ben+Witherington+I ... el+of+Mark
5. R. Alan Cole — Mark (The Tyndale New Testament Commentaries, 1989)
Tyndale New Testament Commentary
https://b-ok.cc/book/2556783/03765c
Tyndale Old Testament Commentary
https://b-ok.cc/book/2556784/fa21f5
6. The Gospel according to St Mark: An Introduction and Commentary (Cambridge Greek Testament Commentaries) C. E. B. Cranfield
https://b-ok.cc/book/846483/927412
7. The Gospel According to St. Mark: The Greek Text with Introduction, Notes, and Indexes
https://b-ok.cc/book/2667876/369c0d
8. Mann, C. S. Mark: A New Translation with Introduction and Commentary 1986
https://b-ok.cc/book/2484478/ad3ebd
Ultima oară modificat 03 Mar 2019, 17:55 de către CrestinismAutentic, modificat de 2 ori în total.

CrestinismAutentic
Mesaje: 100
Membru din: 29 Noi 2018, 22:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: istoria religiilor

STUDII la Evanghelia dupa Marcu

Mesaj necititde CrestinismAutentic » 05 Feb 2019, 09:51

STUDII la Evanghelia dupa Marcu

France, R. T. The Gospel of Mark NIGTC 2002 Technical
Lane, William L. The Gospel of Mark NICNT 1974 TechnicalPastoral
Edwards, James R. The Gospel According to Mark PNTC 2001 Pastoral
Brooks, James A. Mark NAC 1991 Pastoral
Stein, Robert H. Mark BECNT 2008 TechnicalPastoral
Garland, David E. Mark NIVAC 1996 PastoralDevotional
Guelich, Robert A. Mark 1:1-8:26 WBC 1989 Technical
Cranfield, C. E. B. The Gospel according to St Mark: An Introduction and Commentary CGTC 1959 Technical
Cole, R. Dennis Mark TNTC 1989 PastoralDevotional
Evans, Craig A. Mark 8:27-16:20 WBC 2001 Technical
Bock, Darrell L. Mark CBC 2006
Gundry, Robert Horton Mark: A Commentary on His Apology for the Cross 2000
Donahue, John R. The Gospel of Mark SP 2002 Roman CatholicTechnicalPastoral
Boring, M. Eugene Mark NTL 2006 Technical
Collins, Adela Yarbro Mark HERM 2007 Technical
Hooker, Morna D. The Gospel According to Saint Mark BNTC 1992
Rhoads, David; Dewey, Joanna; Michie, Donald Mark as Story Second Edition 1999
Strauss, Mark L. Mark ZECNT 2014
Marcus, Joel Mark AYB 2009
Juel, Donald H. The Gospel of Mark IBT 1999
Moloney, Francis J. The Gospel of Mark: A Commentary 2002
Beavis, Mary Ann Mark PAI 2011 TechnicalPastoral
Harrington, Daniel J. Meeting St. Mark Today: Understanding the Man, His Mission, and His Message 2011
Black, C. Clifton Mark ANTC 2010
Healy, Mary Gospel of Mark CCSS 2008 Roman Catholic
Witherington III, Ben The Gospel of Mark: A Socio-Rhetorical Commentary SRC 2001 Special Study
Taylor, Vincent The Gospel According to St Mark: The Greek Text with Introduction, Notes and Indexes 1966
Anderson, Hugh The Gospel of Mark NCB 1981
Hughes, R. Kent Mark: Jesus, Servant and Savior PtW 1989 Pastoral
Ferguson, Sinclair B. Let's Study Mark 1999
Culpepper, R. Alan Mark SHBC 2007
Hiebert, D. Edmond The Gospel of Mark: An Expositional Commentary aExpC 1994 Pastoral
Kernaghan, Ron Mark IVPNTC 2007 Devotional
Williamson, Lamar Mark INT 1983 Devotional
Hall, Christopher A.; Oden, Thomas C. Mark ACCS 2005 Special Study
Mann, C. S. Mark: A New Translation with Introduction and Commentary 1986 PastoralTechnical
Moloney, Francis J. Gospel of Mark 2012


Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron