textul de la cap. 3:11-15
Din cate stiu, partea aceasta: "el însă se va mântui, dar aşa ca prin foc" este destul de controversata. Cum intelegeti pasajul?
Din comentariile pe care le-am citit, dar şi din observaţiile personale pe marginea textului, cred că aici trebuie să înţelegem următoarele:
- Sf. Pavel se referă aici la persoana lui Apollo, despre care scrie mai sus (1:12, 3:4-6 şi 4:6) şi care (aşa cum deducem din textul Epistolei) a rămas să predice Evanghelia în Corinth după plecarea Sf. Pavel, dar pe lângă predicarea lui Hristos, urmărea şi propria-i faimă, mai ales că era un bun orator. Acest lucru a dus la împărţirea corinthenilor în mai multe tabere - în special:
cei înţelepţi, adepţi ai lui Apollo şi
cei proşti(tradus la noi cu
nebuni), adepți ai lui Pavel. Însăşi persoana Sf. Pavel era de multe ori contestată sau chiar batjocorită (cf. cap. 2-4).
- Când Sf. Pavel vorbeşte despre faptul că unii (avându-l în vedere pe Apollo) zidesc pe Evanghelia lui Hristos "aur, argint, sau pietre scumpe, lemne, fân, trestie", are în vedere că acesta urmăreşte propria-i faimă şi se amăgeşte cu laudele omeneşti, uitând că misiunea lui constă în "predicarea lui Hristos şi Acela Răstignit", adică smerit (cf. 1:23, 2:2). În sine însă predica lui poate aduce rod, dar el rămâne păgubit, adică nu va lua plata ce i se cuvine în urma acestei slujiri (cf. cap. 4). Ideea va rămâne valabilă şi cu privirea la slujirea preoţilor nevrednici în Biserică.
- În cele din urmă, când Sf. Pavel zice că şi el
"se va mântui, dar aşa ca prin foc", (cred că) vrea să spună că mântuirea lui va fi foarte anevoioasă, "ca o trecere prin flăcări", cum explică şi ÎPS Bartolomeu Anania. Nu cred că Sf. Pavel îndrăzneşte să condamne pe cineva la chinuri veşnice, din moment ce nu îndrăzneşte să facă acest lucru nici cu desfrânatul de la cap. 5, pt care cere doar excluderea din Biserică (căci acesta este sensul Anathemei), ca să nu aducă sminteală şi tulburare în comunitate, nădăjduind totuşi în întoarecerea şi mântuirea sufletului lui (cf. 5:5).
- Textul de faţă nu poate nicidecum servi arugment pt "Purgatoriu". Chiar mai mulţi teologi romano-catolici spun asta...