Ce părere aveţi de această reformulare? Rezolvă ea în vreun fel problema? Credeţi că ar putea fi acceptată la noi?Diaconul: Să ne rugăm pentru cei chemaţi, Domnului.
Strana: Doamne miluieşte.
Diaconul: Ca Domnul să-i miluiască pe dânşii.*
Strana: Doamne miluieşte.
Diaconul: Să i înveţe pe dânşii cuvântul adevărului.
Strana: Doamne miluieşte.
Diaconul: Să le descopere lor Evanghelia dreptăţii.
Preotul desface partea de sus a Antimisului.
Strana: Doamne miluieşte.
Diaconul: Să i unească pe dânşii cu Sfânta Sa sobornicească şi apostolească Biserică.
Strana: Doamne miluieşte.
Diaconul: Mântuieşte, miluieşte, apără şi i păzeşte pe dânşii, Dumnezeule, cu harul Tău.
Strana: Doamne miluieşte.
Preotul: Ca şi aceştia împreună cu noi să slăvească preacinstitul şi de mare cuviinţă numele Tău, al Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor.
Strana: Amin!
_______________
* Nu doar la această reformulare, ci în general în Ieratikonul grecesc, această cerere apare separată în text.
Avand in vedere ca nu mai sunt indemnati "cei chemati" in a se ruga Domnului, noua formulare are sens.Ce părere aveţi de această reformulare? Rezolvă ea în vreun fel problema?
NU! De cand cu noul patriarh, nici la catedrala patriarhala nu se mai rosteste ectenia celor chemati.Credeţi că ar putea fi acceptată la noi?
Peste tot am auzit doar prima si ultima cerere...Diaconul: Iară şi iară cu pace, Domnului să ne rugăm.
Strana: Doamne miluieşte.
Următoarele ectenii de cerere se zic numai dacă slujeşte şi un diacon.
Diaconul: Pentru pacea de sus şi pentru mântuirea sufletelor noastre, Domnului să ne rugăm.
Pentru pacea a toată lumea, pentru bunăstarea sfintelor lui Dumnezeu Biserici şi pentru unirea tuturor, Domnului să ne rugăm.
Pentru sfântă biserica aceasta şi pentru cei ce cu credinţă, cu evlavie şi cu frică de Dum nezeu intră într-însa, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să fim noi izbăviţi de tot necazul, mânia, primejdia şi nevoia, Domnului să ne rugăm.
Apără, mântuieşte, miluieşte şi ne păzeşte pe noi, Dumnezeule, cu harul Tău.
Păi tocmai: prima şi ultima cerere nu mai ai treabă cu ectenia pt cei chemaţi, ci cu a doua pentru credincioşi.Peste tot am auzit doar prima si ultima cerere...
PS: este vorba de ecteniile dinainte de heruvic, pentru cei ce nu le stiu dupa denumirea d ectenii pentru cei credinciosi.
Da! Dar se poate şi la Ectenia de dinainte de Heruvic, aşa cum scriu vechile cărţi chiar şi pt cazul când este Ectenia pt catehumeni.si atunci s-ar face desfacerea ilitonului/antimisului cumva in timpul ecteniei de dupa evanghelie?
Eu credeam că cei ce vor crede în Mine, adică în viitor (de ex. după 2000 ani) prin cuvântul lor suntem noi, credincioşii ortodocşi de astăzi !? :?Eu cred că rugăciunea pentru catehumeni trebuie rostită de către preot, cu sau fără catehumeni în biserică. Îşi are rădăcina în Evanghelie:
"20. Dar nu numai pentru aceştia Mă rog, ci şi pentru cei ce vor crede în Mine, prin cuvântul lor,
Bine că măcar aţi început corect: "eu cred"...Eu cred că rugăciunea pentru catehumeni trebuie rostită de către preot, cu sau fără catehumeni în biserică. Îşi are rădăcina în Evanghelie:
"20. Dar nu numai pentru aceştia Mă rog, ci şi pentru cei ce vor crede în Mine, prin cuvântul lor,
În rest, subiectul nu este epuizat. Ştiu ce spune şi rugăciunea, de aceea nu am făcut vreo referire la ectenie ca fiind nevoie să se mai zică în biserică, ci am accentuat doar rugăciunea. E posibil ca subiectul să devină mai interesant de aici înainte, ori să moară din faşă.Şi mie mi se pare că versetul de la Ioan 17,20 nu are nimic cu rugăciunea liturgică pentru "cei chemaţi", de fapt nebotezaţi, căci dacă le zicem pe nume, deja unele lucruri devin mai clare.
Şi eu cred că orice rugăciune şi cuvânt spus de preot trebuie să fie trecut prin minte, dar nu folosit ca o mantră. Ceea ce face părintele Petru este un început care trebuie urmat şi dus la capăt.
Ideea de acolo a fost demult precizată şi vă rog să recitiţi atent textul în varianta de acum. Cu toate acestea, eu nu înţeleg cum de mai intraţi pe forumul unuia pe care-l consideraţi eretic şi panteist?Părinte Petru, înainte de a mai continua discuţia, vă rog să vă definiţi poziţia cu privire la acestea: viewtopic.php?f=67&t=880#p23464
Nu doresc să fie interpretată dorinţa mea ca pe o răutate la adresa sf.voastre, ci pe o nevoie obiectivă. Eu nu pot concepe ca cineva cu idei eronate dogmatic să îndrepte pe alţii , la modul cum se exprimă şi apologet (tipul acela de agiornamento):
...
În rest, subiectul nu este epuizat. Ştiu ce spune şi rugăciunea, de aceea nu am făcut vreo referire la ectenie ca fiind nevoie să se mai zică în biserică, ci am accentuat doar rugăciunea. E posibil ca subiectul să devină mai interesant de aici înainte, ori să moară din faşă.
Aştept lămuriri din partea protosinghel-ului.
Off, părinte. Dvstră ca un român veritabil, vedeţi istoria Bisericii ca istoria unui om. Oare puteţi să înţelegeţi că 100 de ani pt istoria Bisericii este aproape o nimica toată, iar 1000 ar mai însemne ceva? Şi acum haideţi să vă lămuresc.Am văzut această practică de a trece după ectenia mare ori după Evanghelie chiar, direct la ectenia dinaintea Heruvicului, atât la diferiţi preoţi cât şi pe la arhierei. Însă, la cei sporiţi duhovniceşte nu am văzut o asemenea practică sau mai bine zis apucătură.
Poate că e loc şi de asemenea lucruri, dar nu la scară mare aşa cum se cam doreşte.
Dar cum se întâmplă că la noi se merge doar în sens coborâtor, de a scurta? Rar vezi să se mai zică ecteniile după doxologia mare pe la biserci (ca să nu zic aproape deloc) acolo unde Liturghia începe imediat după Utrenie. Ce să mai zic de citirea canoanelor, ori de slujba înmormântării care, în practică, se configurează ca un Parastas!
Acum să scurtăm şi Liturghia? Şi de ar fi nevoie, omul începe să aibă fobie.
Mi-aţi lăsat impresia că vă cam jucaţi cu vorbele pe acolo. Eu unul spun când o iau razna. Domnul ştie inimile; noi însă, doar ce scrie ori spune omul. Eu nu intru să mă cert pe forum, ori să iau pe careva în zeflemea. Dar când e vorba de dogmă .... fie el şi cu engolpion, nu mi se cade să tac, că voi da răspuns.Ideea de acolo a fost demult precizată şi vă rog să recitiţi atent textul în varianta de acum. Cu toate acestea, eu nu înţeleg cum de mai intraţi pe forumul unuia pe care-l consideraţi eretic şi panteist?
Ba daaa! Să vă dau exemplu de un aggiornamento: -plasarea cuvenită a fumatului (şi a tuturor drogurilor în general), în rândul patimilor din care face parte, precum şi canonisirea lui.Şi vreţi să spuneţi că în Biserica Ortodoxă nu avem nevoie de aggiornamento?
Sunt greu de cap şi nu pricep despre ce vorbiţi.Vă convine actualul sistem de citiri biblice din Biserica Ortodoxă? Sau poate nici n-aţi meditat vreodată la el...
Apropo de agiornamento, că la asta gândeam.Am văzut această practică de a trece după ectenia mare ori după Evanghelie chiar, direct la ectenia dinaintea Heruvicului, atât la diferiţi preoţi cât şi pe la arhierei. Însă, la cei sporiţi duhovniceşte nu am văzut o asemenea practică sau mai bine zis apucătură.
Poate că e loc şi de asemenea lucruri, dar nu la scară mare aşa cum se cam doreşte.
Slavă lui Dumnezeu!1. Ecteniile după Doxologie, dar şi Canoanele, Catismele şi chiar Ceasurile, se pun în 98% din toate bisericile de parohie din Basarabia. La fel şi în toată Patriarhia Moscovei, iar de slujbele din BOR eu nu răspund.
Poate vorbiţi cu altul, nu cu mine.Cu o parte din aceste suprimări sunt totuşi deacord.
.... De ce puneţi acatiste şi lungiţi cu pomenirile la Intrarea Mare, dar lăsaţi Psalmii insuflaţi de Dumnezeu?
Dar cele cinci simţuri ce sunt altceva, decât numai uşi pentru suflet? Păi dacă numai la zăvoare şi trântit de uşi gândim, atunci şi un protestant s-ar pricepe să ne facă aggiornamento.3. Slujbele, pt că sunt slujite de oameni şi pt oameni, pot atinge şi de multe ori ating o masă critică de conţinut şi durată. De aceea scoaterea unor elemente devine necesară. Numai că în acest caz ar trebui să scoatem nu ceea ce ni se pare nouă, ci ceea ce dpdv istoric şi teologic ar fi mai potrivit. Spuneţi vă rog, de câte ori aţi (co-)slujit la o liturghie afară (pe diferite scene) şi aţi continuat să spuneţi: "Uşile, uşile..." (dar care uşi?),
Întrebarea este nu unde să ieşim, ci: De unde să ieşim? De la Cina Domnului, de acolo să ieşim!"Cu pace să ieşim..." (dar unde să mai ieşim, că deja suntem afară?)
Mi-aţi luat vorba din gură...ş.a. de genul acesta? Dar oare slujbele sunt litere moarte? Unde e mintea noastră în acele momente? Eh, părinte...
Păi, totul e simplu. În fiecare an citim aceleaşi pericope biblice, dintre care multe se repetă, dar alte zeci şi sute de pericope nu le citim şi nu le comentăm niciodată. Vi se pare normal? Că doar sistemul actual e făcut pentru mănăstiri, unde se slujeşte zilnic, dar pt parohii el nu este nicidecum valabil.Sunt greu de cap şi nu pricep despre ce vorbiţi.Vă convine actualul sistem de citiri biblice din Biserica Ortodoxă? Sau poate nici n-aţi meditat vreodată la el...
Dacă asociaţi duhovnicia cu tradiţionalismul rigid, când citeşti totul doar ca nu cumva să greşeşti şi Dumnezeu să-ţi dea în cap, atunci nu veţi găsi mare lucru. Bateţi Athosul cu piciorul şi veţi avea "mari surprize"...Am văzut această practică de a trece după ectenia mare ori după Evanghelie chiar, direct la ectenia dinaintea Heruvicului, atât la diferiţi preoţi cât şi pe la arhierei. Însă, la cei sporiţi duhovniceşte nu am văzut o asemenea practică sau mai bine zis apucătură.
Eu cred că protestanţi sunt toţi cei care fără să aibă habar de sensul acelor cuvinte şi de acţiunile concrete care se făceau în acel moment în Liturghia Ortodoxă, au schimbat peste noapte sensul cuvintelor, filozofând ca babele la prăşit..Dar cele cinci simţuri ce sunt altceva, decât numai uşi pentru suflet? Păi dacă numai la zăvoare şi trântit de uşi gândim, atunci şi un protestant s-ar pricepe să ne facă aggiornamento.Spuneţi vă rog, de câte ori aţi (co-)slujit la o liturghie afară (pe diferite scene) şi aţi continuat să spuneţi: "Uşile, uşile..." (dar care uşi?),
Întrebarea este nu unde să ieşim, ci: De unde să ieşim? De la Cina Domnului, de acolo să ieşim!"Cu pace să ieşim..." (dar unde să mai ieşim, că deja suntem afară?)
Am uitat să specific faptul că Rugăciunea pentru cei chemaţi la care m-am referit, este aceea de la Liturghia Darurilor.Şi mie mi se pare că versetul de la Ioan 17,20 nu are nimic cu rugăciunea liturgică pentru "cei chemaţi", de fapt nebotezaţi, căci dacă le zicem pe nume, deja unele lucruri devin mai clare.
Şi eu cred că orice rugăciune şi cuvânt spus de preot trebuie să fie trecut prin minte, dar nu folosit ca o mantră. Ceea ce face părintele Petru este un început care trebuie urmat şi dus la capăt.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori