Ioan cr,
Ati tras candva o concluzie ezitanta in legatura cu faptul ca gandul pacatului este perceput si nu creat de om, intr-o discutie in care venise vorba despre Ioan Damaschinul, de acum 2 ani.
Gasit o explicatie, tot a lui, despre "mecanica" gandului pacatos. Nu rezolva complet problema responsabilitatii noastre (pe care o ridicati dumneavoastra) dar da cateva directii si "tratamentul":
linkul: http://www.filocalia.ro/referate/27/Cuv ... _Damaschin
Si textul:
"boala": Momeala este gandul adus simplu in minte de vrajmasul, ca de pilda: fa aceasta sau aceea, cum i-a zis Domnului si Dumnezeului nostru: ''Zi ca sa se faca pietrele acestea paini''. Aceasta, cum s-a spus, nu atarna de la noi. Insotirea este primirea gandului strecurat de vrajmas, preocuparea cu el si convorbirea placuta a voii noastre cu el. patima este deprinderea cu gandul strecurat de vrajmas, care se naste din insotire, si invartirea necontenita a cugetarii si a inchipuirii in jurul lui. Lupta este impotrivirea cugetarii fie la stingerea patimii din gand sau a gandului patimas, fie prin invoire, cum zice Apostolul: ''Caci trupul pofteste impotriva duhului, iar duhul impotriva trupului; si acestia se impotrivesc unul altuia''. Luarea in robie este ducerea silnica si fara voie a inimii, stapanit de prejudecata si de o indelungata obisnuinta. Invoirea este consimtirea cu patima din gand. Iar lucrarea insasi implinirea cu fapta a gandului patimas incuviintat.
Tratamentul: Deci cel ce cugeta nepatimas de la inceput, sau respinge prin impotrivire si certare momeala, a taiat dintr-o data toate cele ce urmeaza. Lacomia pantecelui e stinsa prin infranare; curvia prin dorul dumnezeiesc si prin dorinta bunurilor viitoare; iubirea de argint prin compatimirea celor saraci; mania prin dragostea fata de toti si prin bunatate; intristarea lumeasca prin bucuria duhovniceasca; trandavia prin rabdare, staruinta si multumire catre Dumnezeu; salva desarta prin lucrarea ascunsa a poruncilor si prin rugaciunea necontenita intru zdrobirea inimii; mandria prin aceea ca nu judecam si nu dispretuim pe nimeni, cum a facut fariseul, ci ne socotim pe noi ca pe cei mai de pe urma dintre toti.
Pun textul pentru ca problema ramasese nerezolvata. In fine...nici acum nu este complet rezolvata. Suntem in orice caz vinovati de complicitatate cu pacatul, care insa "pluteste in aer" si e adus in minte de "vrasmasul",- nu noi il producem.