Eu nu înţeleg de ce avem atitudinea aceasta faţă de cei de alte confesiuni ?
Vorba sf Ioan Gură de Aur. Este un război bun şi o pace rea!
Atitudinea asta dură faţă de cei de alte credinţe poate fi din zel bun, cunoştinţă, iubire de Adevăr, de Dumnezeu şi de oameni. Poate fi şi din râvnă rea, habotnică şi prostie, asta trebuie oprită.
Credeţi că sfinţii se supără dacă ei vorbesc despre moaştele lor ca de nişte oase simple, având în vedere că vorbesc aşa în necunoştinţă de cauză ? Sau că nu le cinstesc amintirea prin acceptarea icoanelor ?
Normal că se supără. Mă mir că încă mai există astfel de întrebări de la ortodocşi. Păi nu sfinţii au hotărât acestea la al VII -lea sinod ecumenic?
Cei care cutează să cugete sau să înveţe altfel, sau, urmând blestemaţilor eretici, [îndrăznesc] să dispreţuiască predaniile Bisericii, născocind sau lepădând ceva dintre cele ale Bisericii, fie Evanghelie, fie semn al crucii, fie icoană zugrăvită, fie sfinte moaşte de mucenici, sau [îndrăznesc] să cugete strâmb şi viclean pentru a răstălmăci ceva din Predaniile legiuite ale Bisericii Soborniceşti, încă şi [de vor îndrăzni cu necuviinţă] să folosească în chip profan sfintele vase sau sfintele mănăstirilor: poruncim ca toţi aceştia, dacă sunt episcopi sau clerici, să fie caterisiţi, iar dacă sunt monahi sau laici, să fie îndepărtaţi de la împărtăşanie [să fie afurisiţi].
Dacă np s-ar limita doar la a avea reţinere faţă de astea, dar atitudinea din patea celor mai mulţi, este una denigratoare, hulitoare, dispreţuitoare la adresa rămăşiţelor sfinţilor, icoanelor, sf cruci, etc, numindu-le în derîdere cadavre, mortăciuni, lemne, idoli, etc. Şi atunci este explicabilă atitudinea unor ortodocşi...
Îmi vine în minte minunea de la ruşi de prin 1950 cu Zoie, care a pedepsit-o sf Nicolae, 128 de zile, pt îndrăzneala ei de-a lua icoana sfântului şi, a adansat cu ea.
Sau Dumnezeu se supără dacă afirmăm înţelesuri greşite (erezii) despre El, din neştiinţă ?
Din neştiinţă? Dacă ar fi din neştiinţă în momentul aflării adevărului se îndreaptă erezia şi nu se supără Dumnezeu. Dar cum să fie din neştiinţă dacă li se spune de 1000 de ori şi repeţi ca papagalul la infinit până oboseşti la epuizare.
Şi cum să nu se supere Dumnezeu. Nu a spus El că toate se vor ierta oamenilor, dar hula împotriva Duhului Sfânt nu li se va ierta oamenilor nici în veacul de acum nici în cel viitor? Mai există încă astfel de incertitudini?
Dacă nu şti taci d-le din gură că nimeni nu te judecă pt tăcere, şi n-o fă pe predicatorul. Cercetează, caută, întreabă până găseşti. Dar în momentul în care tu te apuci să predici, aia nu mai e neştiinţă, cu părere de rău.
De acord, Sf. Nicolae a dat o palmă Lui Arie pentru erezia lui, dar acela înşela mase de oameni, ori aici pe forum nu se pune problema asta căci fiecare ortodox crede conştient sau vrea să creadă conştient, iar dacă un anonim spune lucruri smintitoare, ele sunt spuse "în carantină", la sub-forumul inter-religios şi inter-confesional sau de cineva care nu este ortodox deci se înţelege că omul nu cunoaşte ce vorbeşte atunci când face afirmaţii despre ortodoxie.
Ce garanţie aveţi că şi forumul nu serveşte la a înşela mase de oameni, atunci când este un mediu propice pt răspândirea ereziilor?
Nici o garanţie!
Înafară de asta, nu numai sf Nicolae a fost aşa ci toţi sfinţii, chiar dacă nu au dat cu palma. Dar s-au luptat până la moarte pt credinţă.
De ce nu încercăm să fim în primul rând ortodocşi şi abia apoi să vorbim despre ortodoxie ?
Maria Andreea, s-ar putea să fiţi subiectivă, judecând după aparenţă, necunoscând viaţa şi profunzimea trăirii celor care mai scriu pe aici. De aceea e bine să avem reţinere.
Vă spun asta pt că sunt obositoare tachinările unora faţă de alţii mai ales când am putea discuta atâtea altele propice perioadei în care ne aflăm sau măcar să o folosim ca prilej de a demonstra că postul implică şi bunătatate, răbdare, înţelegere, iubire faţă de ceilalţi...
E adevărat că sunt obositoare tachinările, dar uneori mai este nevoie şi de astea, când se sare calul. Postul Implică şi cele spuse, dar mai implică să-ţi aperi şi credinţa. Aşa ca să nu mai înjosim şi noi pe ortodocşi, este destul că o fac cei dinafară.
Am observat că şi alţii au parte de acelaşi tratamant ofensiv din partea ortdocşilor...
Am observat şi eu un lucru, că cei care judecă şi acuză pe ortodocşi de intoleranţă sunt la fel de intoleranţi, dacă nu chiar mai mult, faţă de cei pe care îi judecă şi-i acuză.
Şi să nu credeţi că, a fi permisibil în orice situaţie, este o virtute.
Eu iar sunt de acord cu dl "esenin", prima adată harul, trăirea apoi vorbirea.
Ia uite, sf Ioan Gură de Aur , predicatorul pocăinţei, iubirii, tolerării, răbdării, n-a ţinut cont de cele de mai sus şi spune oamenilor aşa.
"Pe eretic cand il auzi vorbind si hulind pe Dumnezeu, sa-l lovesti peste gura, ca ti se sfinteste mana".
Şi apoi ce vreţi să spuneţi, că ortodocşii care vorbesc aici nu au harul, trăirea şi vorbirea? Protestanţii nicioadată nu vor recunoaşte acest lucru la ortodocşi, sper să nu fiţi şi dvs la fel.
La fel şi sf Ioan Teologul , Apostolul iubirii: la eretic bună ziua să nu-i dai şi cu el la masă să nu stai.
Credeţi-mă că cele pe care le spunem pot răni/sminti mai mult decât "ereziile" altora.
Să ştiţi domniile voastre un lucru. Cuvintele mierloase şi blânde au înşelat şi smintit pe mult mai mulţi decât cele care poate rănesc sau poate sunt dure. La ceast fapt se referă şi cuvântul care spune, să ne ferim de proorocii mincinoşi îmbrăcaţi în haine de oi. Adică, care imită blândeţea oilor.
Sf Prooroc Ioan Botezătorul, îi numea pui de vipere pe cei care veneau la el şi nu i-a smintit. Şi nu făcea minuni, boteza doar.
La fel şi Hristos îi făcea pe cei care meritau, făţarnici, morminte văruite, şi chiar satană, etc, etc,
Şi nu s-au smintit decât smintiţii, care erau smintiţi din faptele lor.
Părerea mea, pe forum nu se poate face misiune sectanţilor decât dacă faptele (aşa cum pot fi ele înţelese prin intermediul scrierii) întăresc cuvintele.
Cum să nu se poată face misiune dacă încă le mai dăm şi apă la moară...
Să nu creadă cineva că cele scrise aici au menirea să incite , ştiu eu, la violenţă, ură, scandal. Nu! Vreau doar ca cei care-i judecă prea aspru de intoleranţă pe ortodocşi să aibă ei toleranţă şi răbdare.
că poate sunt motivaţi s-o facă.
Ietată-mi fie intervenţia, dar am avut timp să despic firul, şi am considerat necesar.
Esete adevărat, cuvântul nostru trebuie să fie dres şi purtarea noastră faţă de cei dinafară, fără pată şi cu multă înţelepciune.
Dar şi cei de alte credinţe să se limiteze la dialog nu la prozelitism.