Ba exista bel et bien. Nu fiti simplist. Kant ii zice "lege morala". Atata doar ca "legea naturala" (din fizica, d. ex.) nu trece prin subiectivitati umane, in vreme ce cea morala trece. Asta n-o face mai putin lege. Ea este "obiectiva", dar este "in noi"- asa scrie pe mormantul lui Kant. Dar manifestarea ei aici pe pamant trece prin eurile noastre, in vreme ce manifestarea legii lui arhimede, d. ex. nu trece, caci apa nu are "eu", nu are subiectivitate. Apa deci nu poate incalca legea scufundarii corpurilor. Dar eul uman POATE incalca legea morala. Asta n-o face mai putin lege. Este "lege morala" sa-ti iubesti aproapele. dar unii il urasc.. Mie imi place ateismul, dar serios.Dacă acceptăm că universul se manifestă conform unor legi imutabile, atunci nu poate exista o moralitate. Totul se întâmplă deoarece aşa trebuie să se întâmple, şi nu se poate întâmpla altfel. Dacă am considera universul la un moment t1 având starea s1, într-un moment următor t2 acesta nu se poate afla decât într-o singură stare s2, determinabilă conform acestor legi. Pornind de la starea s1 nu poate exista nici o altă stare s3 diferită de s2, în care să fie universul în momentul t2. Viitorul este fixat, ca şi trecutul. Nu există niciun "aş fi putut alege diferit" implicat de responsabilitatea morală.
Nu e intamplatoare, dar e in dupa alta lege. Omul (singurul subiect moral) creeaza morala, incalcand legea morala existanta la acel moment. Aceasta "manifestare a universului" este in parte lege data de Dumnezeu, in parte lege constituita de noi. Intai dumneazeu a scris-o pe table, apoi "in sufletul nostru " (in Isaia, cred). Cand ziceti "incontrolabila" va referiti la oameni ? Cred ca ati vrut sa spuneti "intamplatoare", nu ? Subiectul (a)moral poate da alt curs actiunii sale (vedeti exemplul cu parintii neiubitori), care insa nu e "intamplator". e doar altfel.Dacă am nega determinismul descris anterior, ar însemna să acceptăm o manifestare întâmplătoare a universului, existenţa unor efecte fără cauză. Însă nici aceasta nu ar fi suficient pentru a justifica o existenţă a moralităţii, deoarece această manifestare a universului ar fi incontrolabilă. Poate exista responsabilitate morală pentru o acţiune incontrolabilă?
Asta este teoria "actului gratuit" (la Andre Gide, d. ex.). Nu inseamna deloc nici una nici alta; plasati cauzalitatea morala (DESPRE OM VORBIM, nu despre pietre) in zona legii naturale. Nu e deloc la fel. Exista tentativa de a trece dincolo de bine si de rau, plasandu-l pe dumnezeu in zona legitatii naturale. Faptul ca actiunea are/nu are cauza nu este relevant. Este relevant in fizica, dar o piatra care se misca dupa ce e lovita de alta, NU are "organul" cu care sa decida daca se misca sau nu. Omul il are. Poate sa nu se miste. E voia lui. Piatra n-are "voie". Totul este sa puneti corect problema. reformulati-o (in mintea dumneavoastra, nu va dau eu "tema de studiu"!) luand in calcul ca pietrele nu au "eu", in vreme ce oamenii au.Pentru a demonstra că noi avem "liber arbitru" (şi implicit că poate exista moralitate) trebuie arătat că acţiunile noastre au consecinţe (cauzalitate) dar şi că acţiunile noastre, bazate pe deciziile pe care le luăm, sunt fără cauză. După părerea mea o absurditate. Concluzia este că nu există "liber arbitru", moralitate, bine, rău... toate acestea sunt iluzii proiectate de creierul nostru. Totul este acţiune şi reacţiune, sau... haos.
Ati auzit de principiul indeterminarii al lui Heisenberg? E un mixt stiintific din cele doua.Esenin, eu am pus problema că universul ori se manifestă determinabil (manifestare cauzală descrisă prin legi imutabile), ori indeterminabil (întâmplător, incontrolabil). Eu înţeleg cele două poziţii/premise ca fiind exclusive, unicele posibile pentru a descrie realitatea. Dacă este greşit ce am scris sau sunt alte posibilităţi vă rog să le explicaţi mai detaliat.
E suficient sa nu limitati universul la materie si energie.Într-adevăr, eu accept determinismul, însă ambele nu pot susţine existenţa unui liber arbitru.
Este o obiectie inteligenta si merita atentie (preferabil in alt topic).Poate ar fi fost mai bine să fi început cu definiţia liberului arbitru, fără de care nu cred că se poate justifica existenţa moralităţii. Eu înţeleg liberul arbitru ca fiind capacitatea unui sistem (a omului) de a produce una din mai multe acţiuni/cauze posibile. Însă tocmai acest posibil este problema. Ori el nu există, dacă trăim într-o lume determinabilă, ori acel posibil este întâmplător, incontrolabil, dacă trăim într-o lume indeterminabilă. Cu alte cuvinte însăşi noţiunea de liber arbitru este o imposibilitate. Dacă dv susţineţi un alt fel de liber arbitru vă rog să-l descrieţi.
Recunosc că sunt curios cum demonstrează experimentele existenţa întâmplării, însă n-am răbdarea, timpul şi nici sursele din care să înţeleg toată metodologia şi interpretarea matematică folosită. Intuitiv am aceeaşi părere ca şi Einstein, că teoriile propuse în fizica cuantică nu reprezintă punctul final în elucidarea funcţionării universului. În plus, se poate într-adevăr demonstra existenţa întâmplării, sau invers, a ordinii care ar trebui să rezulte din determinism? Determinismul implică după părerea mea că orice aspect al manifestării universului poate fi descris matematic printr-o funcţie continuă (lege a naturii). Dacă admitem existenţa şi celei mai mici întâmplări care să întrerupă continuitatea descrisă de determinism, ce ne-ar împiedica să admitem că totul este întâmplare? Cum se poate justifica un mixt? o întâmplare locală, temporară? Sau dacă observăm manifestări ale universului cărora nu le putem asocia o funcţie continuă, cum se poate demonstra că aceasta nu există?Ati auzit de principiul indeterminarii al lui Heisenberg? E un mixt stiintific din cele doua.
Prin univers înţeleg tot ce există. Că înţelegerea noastră a universului este limitată (ex. dualitatea undă-particulă) nu înseamnă că în univers există o parte imaterială neinteligibilă: ce nu se supune cauzalităţii, dar care produce efecte cauzale neîntâmplătoare. Am auzit pe cineva punând retoric problema liberului arbitru astfel: dacă d-zeu a înzestrat pe fiecare cu aceeaşi capacitate de a alege, oare nu este mediul factorul determinant în acţiunile noastre? Iar dacă nu mediul este factorul determinant în acţiunile noastre, nu este oare faptul că d-zeu nu ne-a înzestrat pe fiecare cu acelaşi fel de liber arbitru? Oricum, determinismul rămâne.E suficient sa nu limitati universul la materie si energie.Într-adevăr, eu accept determinismul, însă ambele nu pot susţine existenţa unui liber arbitru.
Raportarea este ori de tipul cauză-efect (determinabilă), ori de fapt nu există, totul fiind întâmplare.Dvs pare sa excludeti din ecuatie raportarea subiectului fata de obiectul alegerii sale - or, chiar in relatie sta libertatea (care nu depinde deci de posibilitatea efectului: de aici nemarginirea dorintelor si a fanteziei).
Pai de-aia....! (aveti parerea asta)Libertatea este acelaşi lucru cu liberul arbitru din perspectiva posibilităţii acţiunilor alternative, care dacă ar exista ar presupune întâmplare sau anarhie, după cum aţi scris.
Cred ca faceti confuzie intre prestiinta si predeterminare. Prestiinta poate foarte bine coexista atat cu hazardul, cat si cu liberul arbitru.Dar dumnezeu are un punct de vedere atat de larg incat poate pre-sti rezulatul (si are si timp sa astepte). Nu exista hazard. Exista doar cauzalitati foatre foarte indepartate, asa ca nu mai le sezizam inceputul. Daca nu e asa, atunci nici Dumnezeu (si nimic altceva/cineva) nu este Cauza prima. Este - ce spuneti dumneavoastra- ceva ortodox ? Chiar sunt curios !.
Cred ca liberul arbitru se poate caracteriza cel mai bine prin termenul "adeziune", caci presupune intotdeauna atat o decizie (alegerea-rezultat), cat si o judecata (alegerea-act). Libera este pentru ca constiinta de sine o conditioneaza, ori fara aceasta prezenta a Eu-ului efectul nu i se poate imputa. Suntem liberi cand suntem noi insine, "in fire". Dar si experienta personala, asteptarile de viitor, "mediul" - in masura in care contribuie la identitatea noastra, chiar daca ne conditioneaza, nu ne instraineaza de noi insine, deci nu iau nimic din libertatea noastra. Intrebarea este daca manipularea, spre ex., facuta insensibil, desfiinteaza sau nu libertatea noastra (de vreme ce poate conditiona identitatea; ca si educatia, de altfel).Libertatea este acelaşi lucru cu liberul arbitru din perspectiva posibilităţii acţiunilor alternative, care dacă ar exista ar presupune întâmplare sau anarhie, după cum aţi scris.
Liberul arbitru presupune existenta libertatii, adica (sensul primar pt. mine) a posibilitatii actiunilor alternative (o imposibilitate dupa parerea mea). Liberul arbitru este un caz special de libertate; o libertate conform naturii noastre, sau supusa vointei noastre. De unde si absurditatea: liberul arbitru presupune in acelasi timp atat indeterminism (posibilitatea actiunilor alternative; ceva incontrolabil) cat si determinism (manifestare conform vointei/naturii noastre; ceva controlabil). Einstein spunea:"Liberul arbitru" este intr-adevar, libertatea de a alege. (dintre doua alternative). Dar ea presupune existenta prealabila a libertatii. Care deci ar trebui sa fie un pic altceva. Spus altfel: libertatea este virtualitatea liberului arbitru. Al doilea nu se poate misca decat in interiorul primeia. O pune (pe prim) in fapt, o transforma din virtualitate "perfecta" in realitate ("imperfecta"). Ca energia "cinetica" fata de energia "potentiala".
Revenind la sensul relativ (in opinia mea) al libertatii, pe care il folositi dv. Eu inteleg (poate gresit) din ce scrieti ca omul este creat cu o natura, care manifestandu-se in conditii ideale (?) produce doar actiuni libere/morale. Intrebare: Daca nu natura divin creata a omului produce actiunile amorale sau imorale (nelibere), ce anume din "Eu"-ul caruia ii este atribuita responsabilitatea morala o face, si cum devine realitate acel ceva?Eu nu cred in liberul arbitru (libertatea vointei). Cuvintele lui Schopenhauer: "Omul poate face ce vrea, dar nu poate voii ce vrea", ma insotesc in toate situatiile din viata mea si ma impaca, cu actiunile celorlalti, chiar daca ele imi sunt dureroase. Aceasta constientizare a lipsei liberului arbitru ma opreste sa ma iau pe mine sau pe semenii mei prea in serios ca indivizi ce actioneaza si judeca, si de a-mi pierde temperamentul.
Din intrebarea de la sfarsitul mesajului dv. sa inteleg ca sunteti in dilema daca exista intr-adevar un "Eu" liber (responsabil moral), nealterabil de mediu (cauzalitati exterioare)?Cred ca liberul arbitru se poate caracteriza cel mai bine prin termenul "adeziune", caci presupune intotdeauna atat o decizie (alegerea-rezultat), cat si o judecata (alegerea-act). Libera este pentru ca constiinta de sine o conditioneaza, ori fara aceasta prezenta a Eu-ului efectul nu i se poate imputa. Suntem liberi cand suntem noi insine, "in fire". Dar si experienta personala, asteptarile de viitor, "mediul" - in masura in care contribuie la identitatea noastra, chiar daca ne conditioneaza, nu ne instraineaza de noi insine, deci nu iau nimic din libertatea noastra. Intrebarea este daca manipularea, spre ex., facuta insensibil, desfiinteaza sau nu libertatea noastra (de vreme ce poate conditiona identitatea; ca si educatia, de altfel).
Pentru mine hazardul/intamplarea presupune existenta unei infinitati de stari in care se poate afla universul in orice moment, inclusiv starea unica implicata de determinism - cu conditia ca acesta sa nu fie cazul in fiecare moment al existentei universului (obs.: pt. mine nu exista mai multe arome de determinism; prin predeterminare inteleg determinismul pe care l-am definit repetat in mesajele mele). Ne puteti explica logic cum functioneaza prestiinta divina in conditiile hazardului, negand determinismul? Sau aveti o definitie diferita pt. hazard?Cred ca faceti confuzie intre prestiinta si predeterminare. Prestiinta poate foarte bine coexista atat cu hazardul, cat si cu liberul arbitru.Dar dumnezeu are un punct de vedere atat de larg incat poate pre-sti rezulatul (si are si timp sa astepte). Nu exista hazard. Exista doar cauzalitati foatre foarte indepartate, asa ca nu mai le sezizam inceputul. Daca nu e asa, atunci nici Dumnezeu (si nimic altceva/cineva) nu este Cauza prima. Este - ce spuneti dumneavoastra- ceva ortodox ? Chiar sunt curios !.
Altceva este (si mi se pare o teza interesanta) "cauzalitatea indepartata". Sunt cu totul de acord, pentru noi poate fi ceea ce se cheama "efectul fluture" ("hazard" in realitate determinat). Si numai o fiinta omnistienta poate distinge hazardul (daca exista) din orice lant de cauze eficiente.
Dubiul vizeaza numai expresivitatea liberului arbitru in toate conditiile (inclusiv in raportul cu noi insine, deci in constiinta noastra). Daca putem defini existenta noastra ca identitate (continuitate a constiintei de sine), atunci trebuie sa acceptam in mod necesar si identitatea in luarea deciziilor, indiferent de erorile posibile (ca si in cazul dezinformarii pe neobservate). Responsabilitatea este tocmai regasirea acestei identitati in actele comise: cat de mult am fost "prezenti" intr-o situatie decizionala data. Dar intrucat putem fi afectati si de false amintiri, ca si de uitare, avem mereu nevoie de un garant care sa ne poata "procura" perfect pe noi pentru noi insine si pentru ceilalti, incat in actul imputat noua libertatea sa fie indubitabila. Aceasta nicidecum nu neaga posibilitatea deciziilor autentice (libere), ci doar amana probele si le incredinteaza unui tribunal perfect (Dumnezeu, Care "cerceteaza inimile" si la Care nu exista partinire)Din intrebarea de la sfarsitul mesajului dv. sa inteleg ca sunteti in dilema daca exista intr-adevar un "Eu" liber (responsabil moral), nealterabil de mediu (cauzalitati exterioare)?
Pentru mine hazardul/intamplarea presupune existenta unei infinitati de stari in care se poate afla universul in orice moment, inclusiv starea unica implicata de determinism - cu conditia ca acesta sa nu fie cazul in fiecare moment al existentei universului (obs.: pt. mine nu exista mai multe arome de determinism; prin predeterminare inteleg determinismul pe care l-am definit repetat in mesajele mele).
Nu a spus ceva asemanator "esenin" prin teza cauzalitatii indepartate? Daca puteti elabora, chiar un exemplu doua.Din definitia pe care am dat-o intamplarii se observa ca universul poate exista perfect conform determinismului pana la infinit si totusi aceasta sa fie o intamplare daca in trecut a existat cel putin o stare contrara determinismului.
Prestiinta poate fi mai bine inteleasa (fara contradictii pentru mintea noastra) in termeni retrospectivi: pentru o inteligenta infinita (Dumnezeu), viitorul este totuna cu trecutul - iar un eveniment trecut nu poate fi influentat prin actul de cunoastere. Daca imi ingaduiti aceasta aproximare, veti reusi sa intelegeti si negarea determinismului (doar vorbeam de coexistenta prestiintei si a hazardului).Ne puteti explica logic cum functioneaza prestiinta divina in conditiile hazardului, negand determinismul?
Accept doar in parte reprosul, "esenin" (nu pot sa ma abtin ca sa va citez aici argumentul lui nemessis: "daca nu putem explica in momentul de fata ceva, nu inseamna ca nici peste 100 de ani nu o sa putem." sic! ) Observati ca notiunea de hazard are obarsie atee: singura notiune asemanatoare, dar admisa in credinta noastra este liberul arbitru (explicandu-l pe care ajungem neaparat la ideea de Dumnezeu, asa cum am aratat deja).Cam la fel este si ideea de "hazard'? Sunt de acord ca nu vedem cauza intamplarii produse de "hazard" dar asta inseamna ca exista realmente hazardul ? Cum putem afla ca exista, daca nu are nicio legitate ? Putem sti noi ceva ce scapa oricarei legitati ? Nu.
Romani 7:15-25, acolo Pavel sustine ca mintea (omul dinauntru) este curata (ii place Legea) insa carnea este cea responsabila de comiterea pacatului. Deci conform acelui pasaj carnea actioneaza independent de minte... ma intreb cine primeste pedeapsa atunci? Doar carnea, sau si mintea?Dubiul vizeaza numai expresivitatea liberului arbitru in toate conditiile (inclusiv in raportul cu noi insine, deci in constiinta noastra). Daca putem defini existenta noastra ca identitate (continuitate a constiintei de sine), atunci trebuie sa acceptam in mod necesar si identitatea in luarea deciziilor, indiferent de erorile posibile (ca si in cazul dezinformarii pe neobservate). Responsabilitatea este tocmai regasirea acestei identitati in actele comise: cat de mult am fost "prezenti" intr-o situatie decizionala data. Dar intrucat putem fi afectati si de false amintiri, ca si de uitare, avem mereu nevoie de un garant care sa ne poata "procura" perfect pe noi pentru noi insine si pentru ceilalti, incat in actul imputat noua libertatea sa fie indubitabila. Aceasta nicidecum nu neaga posibilitatea deciziilor autentice (libere), ci doar amana probele si le incredinteaza unui tribunal perfect (Dumnezeu, Care "cerceteaza inimile" si la Care nu exista partinire)Din intrebarea de la sfarsitul mesajului dv. sa inteleg ca sunteti in dilema daca exista intr-adevar un "Eu" liber (responsabil moral), nealterabil de mediu (cauzalitati exterioare)?
Daca hazardul este sau nu inceputul unei cauzalitati de alta natura depinde de cum intelegem lucrurile. Parerea mea este ca odata ce se introduce intamplarea in univers nu se poate afirma cand si unde intervine; de aici si exclusivitatea afirmata de mine: ori intamplare, ori determinism. Sa luam de exemplu miscarea unei particule. La un moment dat ea isi schimba traictoria intr-un mod ce nu poate fi justificat prin intermediul niciunei legi a naturii. Deci instantaneu particula isi schimba proprietatile. Intrebarea mea este de ce aceasta interventie a intamplarii trebuie restrictionata doar pentru acel moment? De ce tot aceeasi intamplare nu poate fi responsabila si de proprietatile particulei in momentele cand ea se comporta conform unei (presupuse) legi a naturii? Cu alte cuvinte ceea ce percepem noi a fi lege a naturii sa fie de fapt tot intamplare... Daca nu m-am facut inteles voi reveni.Nu sunt sigur ca am inteles bine definitia dvs. Dupa parerea mea, hazardul este si el o cauzalitate (intrucat determina un efect), iar din momentul interventiei sale devine capul de serie al unor evenimente determinate. Ceea ce defineste hazardul este nedeterminarea: cauzalitate necauzata, spontaneitate.Pentru mine hazardul/intamplarea presupune existenta unei infinitati de stari in care se poate afla universul in orice moment, inclusiv starea unica implicata de determinism - cu conditia ca acesta sa nu fie cazul in fiecare moment al existentei universului (obs.: pt. mine nu exista mai multe arome de determinism; prin predeterminare inteleg determinismul pe care l-am definit repetat in mesajele mele).Nu a spus ceva asemanator "esenin" prin teza cauzalitatii indepartate? Daca puteti elabora, chiar un exemplu doua.Din definitia pe care am dat-o intamplarii se observa ca universul poate exista perfect conform determinismului pana la infinit si totusi aceasta sa fie o intamplare daca in trecut a existat cel putin o stare contrara determinismului.
In universul supus hazardului trecutul cunoscut este doar cel observat (corect), altfel trecutul este la fel ca viitorul, necunoscut. Sunteti de acord cu aceasta afirmatie?Prestiinta poate fi mai bine inteleasa (fara contradictii pentru mintea noastra) in termeni retrospectivi: pentru o inteligenta infinita (Dumnezeu), viitorul este totuna cu trecutul - iar un eveniment trecut nu poate fi influentat prin actul de cunoastere. Daca imi ingaduiti aceasta aproximare, veti reusi sa intelegeti si negarea determinismului (doar vorbeam de coexistenta prestiintei si a hazardului).Ne puteti explica logic cum functioneaza prestiinta divina in conditiile hazardului, negand determinismul?
O alta problema este in a explica logic relatia dintre imaterial (minte/suflet) si material (creier). Cum mintea/sufletul si materia sunt la fel astfel incat sa poata interactiona, dar in acelasi timp sa fie diferite? Logic, ele nu pot interactiona decat daca impart o calitate in comun sau ceva ce ambele au...Desi emisfera dreapta nu are acces la centrii limbajului si asadar nu poate vorbi, ea poate scrie cuvinte prin aranjarea unui bloc de litere prin atingere. Intr-un studiu al deconexiunii caloase, un pacient a fost intrebat care i-a fost profesia sa ideala. Verbal (folosind emisfera stanga), pacientul a raspuns ca el ar vrea sa fie un desenator/proiectant. Totusi, cu mana stanga (folosindu-si emisfera dreapta), el a construit cuvintele “cursa automobile”.
Dupa cum Andrew Newberg si Eugene D'Aquili spun despre rezultate ca acesta:Un ateist este justificat sa intrebe cum aceasta proba poate fi impacata cu dualismul (minte-creier). Evident, la acesti pacienti cu deconexiune caloasa, jumatatile diferite ale creierului lor au acces la informatii diferite si pot chiar avea opinii diferite. Dar sub ipoteza sufletului, aceasta este mult mai dificil de explicat. Se presupune, ca sufletul nu are caile sale interne de distribuire/impartire a informatiei care pot fi distruse sau separate. Daca o parte a sufletului cunoaste ce se petrece, tot sufletul ar trebui sa stie. Daca o parte a sufletului crede un anumit lucru, tot sufletul ar trebui sa-l creada. Descartes insusi a scris ca sufletul este prin natura sa indivizibil, ca nu ar avea sens sa se vorbeasca de o “jumatate de suflet”. Dar faptele arata ca acesta nu este cazul.Cercetarile arata ca in aceste cazuri de deconexiune caloasa, creierul genereaza ceea ce pare a fi doua constiente separate. Cercetarile pe pacienti cu deconexiune caloasa l-a condus pe omul de stiinta si laureatul Nobel, Roger Sperry, sa traga concluzia, “Tot ce am vazut indica, ca operatia i-a lasat pe acesti oameni cu doua minti separate, adica, doua sfere de constienta separate. Ce este experimentat in emisfera dreapta pare sa ramana complet in afara domeniului emisferei stangi.”
Editat: corectat din "constiinta" in "constienta"Dogbert: Crezi ca procesele chimice ale creierului controleaza ce fac oamenii?
Dilbert: Bineinteles.
Dogbert: Atunci cum putem invinui oamenii pentru actiunile lor?
Dilbert: Deoarece oamenii au liber arbitru (vointa libera) sa faca dupa cum aleg.
Dogbert: Spui ca “liberul arbitru” nu este parte a creierului?
Dilbert: Bineinteles ca este. Dar e partea aceea a creierului care-i acolo undeva fiind doar oarecum libera.
Dogbert: Deci, tu spui ca partea “liberului arbitru” a creierului este scutita de legile naturale ale fizicii.
Dilbert: Evident. Altfel nu am putea invinui oamenii pentru nimic din ce fac.
Dogbert: Crezi ca partea “liberului arbitru” a creierului este atasata sau doar pluteste prin preajma?
Dilbert: Taci.
Înapoi la “ALTE SUBIECTE TEOLOGICE”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 37 vizitatori