Iertati-ma, paululs, dar sunt varza, aceste rationamente:
-La "doua minti separate" (Andrew Newberg si Eugene D'Aquili ): Una este "mintea" alta "constiinta", alta "constienta". Ca sa rezolvati teorema lui pitagora nu va trebuie decat minte. Constiinta nu are niciun rol, aici. Teorema nu e nici "buna" nici "rea". (in acest caz constiinta ar avea ceva de facut). Mai trebuie sa fiti si constient, in stare de constienta, sa nu dormiti. Confuzia se face si la case mai mari (la damaschinul d.ex.) dar asta nu e un motiv sa o faca si altii.
-faptul ca omul cu "deconexiune caloasa" vroia sa aiba doua meserii diferite nu spune nimic despre identitatea lui; spune despre vointa lui. Ar fi spus ceva despre identitate daca ar spus, cu o emisfera, ca este Popescu si cu cealalta, Ionescu. Si nici macar atunci, ptr ca sentimentul de identitate de sine se pastreaza indiferent de ce nume exterior iti atribui. (o femeia care-si schimba numele la mariaj ramane cu acelasi sentiment de sine). Doua vointe intr-un singur "suflet" apar in cateva patologii, schizofrenia, d.ex. (Era o doamna/domnisoara pe forum care se plangea de asta. Totusi domnisoara isi pastreaza sentimentul de sine, si anume, unic). Exista insa si manifestari, la schizofrenici, in care un om "este" mai multi. Asta ne-ar interesa, ca argument.
-Despre "Daca o parte a sufletului cunoaste ce se petrece, tot sufletul ar trebui sa stie....etc". Cine scrie asa ceva isi imagineaza sufletul ca pe o substanta materiala prin care "informatia" se difuzeaza", ca atunci cand pui un plic de ceai in apa calda, si culoarea sa se difuzeaza in tot lichidul. Dar modelul asta nu tine cont de faptul ca sufletul este imaterial, si ca deci niciun model din lumea materiala ni i se poate aplica. Incercati sa explicati unui orb din nastere cum e culoarea verde, dindu-i modele luate din campul perceptiilor sale (mirosul, tactilitatea....etc) Credeti ca o sa reusiti ? Asa e si cu modelui sufletului-ceai.
- Descartes a spus intr-adevar ca sufletul este "unul si indivizibil cum e si gandirea noastra" (asta a spus, si nu ca e doar indivizibi); Asta se "traduce" asa: "sufletul are o identitate". Pe de alta parte, Descartes este cineva tributar mecanicismului. El vede trupul ca pe o masina care sa scalda intr-o zeama unica (ca ceaiul de mai sus) care il penetreaza si care este sufletul. Este, vizibil foarte reductionist. Daca il alegeti pe el ca sa combateti ex. sufletului, atunci alegeti adversarul cel mai usor de invins. Fireste ca nu are dreptate "de tot'. Are doar in parte.
O alta problema este in a explica logic relatia dintre imaterial (minte/suflet) si material (creier). Cum mintea/sufletul si materia sunt la fel astfel incat sa poata interactiona, dar in acelasi timp sa fie diferite? Logic, ele nu pot interactiona decat daca impart o calitate in comun sau ceva ce ambele au...
- Aici semnalati, daca va dati seama, problema dualismului: cum sa treci dintr-o "lume" in alta. (se mai poate vedea intre patratelele 2 si 3 si 5 si 6 ale benzii desenate). O spun in termeni generali, ca s-o puteti declina in cazuri particulare: Aparent un proces face parte din lumea materiala, si este obiectiv perceptibil, masurabil....etc, altul face parte din lumea subiectiv-psihica si nu este direct observabil. Procesul fizico chimic nu este cel psihic. (procesul neuronal nu este senzatia). Totusi ele ar trebui sa sa "interactioneze", cum sugerati. Cum le putem impaca ? Presupunand un singur proces (sa-l numim "senzatia obiectiva") la care particip atat eu ca subiectivitate, cat si neuronul X. In mine procesul se va numi "senzatia de galben", in neuron "chimia neuronala a galbenului". Ele sunt manifestari, intr-adevar diferite, ale unui singur lucru: senzatia"obiectiva" de galben. Asa cum, mutati mutandis, teorema lui pitagora se aplica oricarui triunghi dreptunghic. In cazul "sufletului" acest principiu ("calitatea in comun") se va manifesta atat ca subiectivitate psihica, cat si ca proces neuronal, in moduri diferite, de la o "lume" la alta.