PRAVILA DE RUGACIUNE

Fiecare scrie ce doreşte şi discuta cu cine vrea, dar pe teme teologice (ce nu se încadrează la vreunul din compartimentele de mai sus)
Gheorghiu Gabriela
Mesaje:15
Membru din:24 Mai 2009, 14:15
Confesiune:ortodox
PRAVILA DE RUGACIUNE

Mesaj necititde Gheorghiu Gabriela » 07 Iun 2009, 12:18

PRAVILA DE RUGÃCIUNE „BOGORODICINAIA”

(adică citirea de 150 de ori a cântării
aduse din ceruri de către arhanghelul
Gavriil ca închinăciune Preasfintei
Fecioare Maria, Născătoarea de
Dumnezeu)
"Născătoare de Dumnezeu Fecioară, bucură-Te! Ceea ce eşti plină de har, Marie, Domnul este cu Tine. Binecuvântată eşti Tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui Tău, că ai născut pre Mântuitorul sufletelor noastre" .
Această pravilă a fost dată de Maica Domnului însăşi în veacul al VII-lea, şi odinioară era săvârşită de către toţi creştinii. Mai pe urmă însă a fost dată uitării.
Preacuviosul Serafim de Sarov a amintit de acea pravilă. În chilia lui s-a găsit o cărticică veche cu descrierea minunilor petrecute cu oamenii care împlineau această pravilă. Citirea de 150 de ori a rugăciunii „Bogorodicinaia" îi aduce creştinului un mare folos. Domnul ne-a arătat cât de puternică este rugăciunea Preacuratei Sale Maici înaintea Lui şi cât de eficient este ajutorul acordat de Ea: în cele mai dificile împrejurări şi cu totul pe neaşteptate Ea ne-a întins mâna Sa izbăvitoare...
Citirea de 150 de ori a rugăciunii "Bogorodicinaia" îndepărtează mânia lui Dumnezeu şi chiar verdictul Judecătorului Cunoscător-de-inimi este amânat.
O, ce mare îndrăzneală! "Bogorodicinaia" din focul patimilor ne scoate, din fundul beznei ne ridică; cu această rugăciune nicicând nu vom pieri, în foc nu vom arde, cei tulburaţi sufleteşte ne vom tămădui, cei întinaţi cu păcatele ne vom curaţi, cei omorâţi de patimi vom învia şi vom cânta cu bucurie: "Născătoare de Dumnezeu Fecioară, bucură-Te!
La începutul acestei pravile se citesc rugăciunile: "Tatăl nostru", "Uşa milostivirii", rugăciunea pentru părintele duhovnicesc şi de mântuire:
Tatăl nostru, Carele eşti în ceruri, sfinţească-Se numele Tău, vie împărăţia Ta, facă-se voia Ta, precum în Cer aşa si pre pământ. Pâinea noastră cea spre fiinţă dă-ne-o nouă astăzi şi ne iartă nouă greşalele noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri. Şi nu ne duce pre noi în ispită ci ne izbăveşte de cel viclean.
Uşa milostivirii deschide-ne-o nouă, Binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, ca să nu pierim noi cei ce nădăjduim întru Tine, ci să ne mântuim prin Tine din nevoi, că Tu eşti mântuirea neamului creştinesc.
Mântuieşte, Doamne, pre părintele meu duhovnicesc (numele) şi pre toţi fiii lui duhovniceşti şi pre fraţii noştri întru Hristos şi pre toate rudeniile cele după duh şi după trup, întăreşte-i, apără-i şi miluieşte-i, dă-le mângâiere în scârbe şi vindecare de boale. Doamne! Trimite-i lui harul Sfântului Duh şi pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu ajută-ne, Doamne, să ne îndreptăm viaţa şi să ne mântuim sufletele noastre. Amin!
Apoi, după fiecare 10 rugăciuni citim "Uşa milostivirii", după care ne rugăm la Maica Domnul după trebuinţele fiecăruia cu cuvintele noastre, adăugând următoarele cereri:
După primele 10 rugăciuni: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, mântuieşte şi păzeşte pre toţi creştinii dreptmăritori, sporeşte-le credinţa şi pocăinţa, iar pre cei adormiţi odihneşte-i în veşnica slavă a Domnului nostru.
După douăzeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, mântuieşte-i şi întoarce-i în Biserica Ortodoxă pre cei rătăciţi şi căzuţi robi ai Tăi (numele).
După treizeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, mântuieşte-1 şi păzeşte-1 pre părintele meu duhovnicesc (numele) şi cu sfinte rugăciunile lui miluieşte-mă pre mine, păcătosul.
După patruzeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, potoleşte întristările noastre şi trimite mângâiere celor scârbiţi şi bolnavi robi ai Tăi (numele).
După cincizeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, izbăveşte-mă de ispite şi de tot răul şi năpăstuirile.
După şaizeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, ajută-mă să săvârşesc toate lucrările mele întru slava lui Dumnezeu spre folosul celor apropiaţi.
După şaptezeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, păzeşte-mă de tot răul şi acoperă-mă cu cinstitul Tău omofor.
După optzeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, înviază sufletul meu şi dăruieşte-mi rugăciune statornică către Tine.
După nouăzeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, ajută-mi cu milostivirea Fiului Tău şi a Stăpânului nostru, ca să-mi trimită harul rugăciunii cele arzătoare şi osârdnice.
După o sută: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, înduplecă-L pre Domnul nostru Iisus Hristos să mă miluiască pre mine păcătosul, să-mi ierte toate păcatele şi să mântuiască păcătosul meu suflet.
După o sută zece: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, aprinde-mă cu iubirea Ta, întăreşte-mă cu credinţa si luminează ochii mei întunecaţi cu păcatele.
După o sută douăzeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, izbăveşte-mă de gânduri deşarte şi dăruieşte-mi cuget şi inimă avântate spre mântuire.
După o sută treizeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, trimite-mi pace sufletească, odihnă şi sănătate trupească.
După o sută patruzeci: O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, dăruieşte-mi sfârşit paşnic şi netulburat şi călăuzeşte-mi sufletul prin vămile cele înfricoşătoare.
După o sută cincizeci : O, Preasfântă Stăpână Născătoare de Dumnezeu, să-mi fii mie, Maică a lui Dumnezeu, zid nebiruit şi protectoare puternică, nu mă respinge pre mine, păcătosul şi nevrednicul, care alerg la împărătescul tău acoperământ, căci Tu eşti nădejdea creştinilor şi adăpostirea păcătoşilor.
La sfârşitul Pravilei de rugăciune rostim :
Cuvine-Se cu adevărat să Te fericim pre Tine, Născătoare de Dumnezeu, Cea pururea fericită şi preanevinovată şi Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce eşti mai cinstită decât heruvimii şi mai slăvită fãră de asemănare decât serafimii, care fără stricăciune pre Dumnezeu-Cuvântul ai născut, pre Tine, Cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, Te mărim.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Doamne miluieşte! (de trei ori).



RUGĂCIUNE CĂTRE PREASFÂNTA
NĂSCĂTOARE DE DUMNEZEU

Preasfântă de Dumnezeu Născătoare Fecioară, acoperă-mă şi mă păzeşte pre mine, robul Tău, de toată răutatea sufletului şi a trupului şi de tot vrăjmaşul cel văzut şi nevăzut.
"Bucură-Te, Ceea ce eşti cu har dăruită Marie, Domnul este cu Tine! Binecuvântată eşti Tu între femei si binecuvântat este rodul pântecelui Tău, că ai născut pre Mântuitorul sufletelor noastre."
Bucură-Te şi Te veseleşte, Născătoare de Dumnezeu Fecioară, şi Te roagă pentru robul Tău. Doamnă şi Stăpână a îngerilor şi Maică a creştinilor, ajută-mi mie, robului Tău. O, Marie, cu totul fără de prihană, bucură-Te, Mireasă nenuntită. Bucură-Te, bucuria celor necăjiţi şi mângâierea celor scârbiţi. Bucură-Te, hrana celor flămânzi şi limanul celor înviforaţi. Bucură-Te, Cea mai sfântă decât sfinţii şi decât toată zidirea mai cinstită. Bucură-Te, sfinţenia Tatălui, lăcaşul Fiului şi umbrirea Duhului Sfânt. Bucură-Te, palatul de lumină al lui Hristos Dumnezeul nostru, împăratul tuturor. Bucură-Te, Maica sărmanilor şi toiagul orbilor. Bucură-Te, lauda creştinilor şi ajutătoarea cea gata a celor ce Te cheamă pre Tine.
Preasfântă Stăpâna mea, păzeşte-mă sub acoperământul Tău, căci în preacuratele Tale mâini îmi pun duhul meu. Fii ajutătoare şi acoperământ sufletului meu în ziua cea înfricoşătoare a judecăţii şi roagă-Te pentru mine, nevrednicul, să intru curat şi limpezit în rai. Să nu mă lepezi Doamna mea pe mine, robul Tău, ci ajută-mi mie şi dă-mi împlinirea cererii. Izbăveşte-mă de toată primejdia, bântuiala, nevoia şi neputinţa şi dăruieşte-mi pocăinţă mai înainte de sfârşit. Ca prin mijlocirea şi ajutorul Tău mântuindu-mă în viaţa aceasta de acum de tot vrăjmaşul văzut şi nevăzut, umblând cu plăcere de Dumnezeu în voia iubitului Tău Fiu şi Dumnezeului nostru, iar în ziua cea înfricoşătoare a judecăţii izbăvindu-mă de veşnica şi grozava muncă, să mă închin, să mulţumesc şi să slăvesc întru tot Sfânt numele Tău, în vecii vecilor. Amin.
Bucură-Te, cea plină de har!
Bucură-Te, ceea ce eşti preafericită!
Bucură-Te, cea preabinecuvântată! Domnul este cu Tine!


PENTRU PRIMA OARA AM AUZIT DE ACEASTA PRAVILA DE RUGACIUNE, AS DORI SA STIU MAI MULTE DESPRE ACEASTA PRAVILA DE LA UN PARINTE SAU O PERSOANA CARE STIE DE EA. O POATE PRACTICA ORICINE, SE MAI PRACTICA?MULTUMESC :)
Sa luam aminte la viata si invataturile sfintilor parinti- indrumatorii ortodoxiei si graitori ai cuvantului lui Dumnezeu : http://ioanagabi.toateblogurile.ro/

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: PRAVILA DE RUGACIUNE

Mesaj necititde protosinghel » 07 Iun 2009, 17:23

PRAVILA DE RUGÃCIUNE „BOGORODICINAIA”

Această pravilă a fost dată de Maica Domnului însăşi în veacul al VII-lea, şi odinioară era săvârşită de către toţi creştinii. Mai pe urmă însă a fost dată uitării.
Preacuviosul Serafim de Sarov a amintit de acea pravilă. În chilia lui s-a găsit o cărticică veche cu descrierea minunilor petrecute cu oamenii care împlineau această pravilă. Citirea de 150 de ori a rugăciunii „Bogorodicinaia" îi aduce creştinului un mare folos. Domnul ne-a arătat cât de puternică este rugăciunea Preacuratei Sale Maici înaintea Lui şi cât de eficient este ajutorul acordat de Ea: în cele mai dificile împrejurări şi cu totul pe neaşteptate Ea ne-a întins mâna Sa izbăvitoare...
Citirea de 150 de ori a rugăciunii "Bogorodicinaia" îndepărtează mânia lui Dumnezeu şi chiar verdictul Judecătorului Cunoscător-de-inimi este amânat.
Aceste fraze şi mai ales cea subliniată de mine (cu bold) sunt cu totul eronate din punct de vedere teologic. Maica Domnului nu dă astfel de pravile... (Poate că n-ar strica să discutăm şi despre sensul cuvântului "pravilă"!)
Pe de altă parte, nicăieri în tradiţia autentică a Bisericii Ortodoxe nu se vorbeşte despre o putere sau o calitate deosebită a acestei rugăciuni şi că ea trebuie rostită de toţi creştinii şi încă de un anumit număr de ori - anume 150. De altfel, acest număr nu are nici o valoare simbolică şi chiar nu ştiu ce exprimă el. De ce anume 150?

Ca să nu se tulbure cei mai "slabi de înger", concretizez totuşi că "pravila" în sine nu este rea. Fac bine cei care o ţin sistematic, dar nici nu trebuie să absolutizăm cele cu privire la numărul de rugăciuni şi alte forme exterioare.

Ormylia

Re: PRAVILA DE RUGACIUNE

Mesaj necititde Ormylia » 08 Iun 2009, 11:08

Eu personal prin "pravilă" înţeleg o rânduială de rugăciune, fie de dimineaţă sau de seară, pe care monahul sau mireanul "trebuie" (corect ar fi - vrea) să o facă. Nu înţeleg prin "pravilă" un număr fix de Acatise, mătănii ş.a. deşi nici nu le exclude.

Cât despre "pravila" de mai sus, despre care se zice că a lăsat-o chiar Maica Domnului, mă gândesc că a rămas de la anumiţi cuvioşi, care poate dintr-o experienţă duhovnicească au primit-o sau aşa au perceput-o ca fiind de la Născătoarea de Dumnezeu, iar ucenicii lor au preluat toate astea şi în felul ăsta a devenit "pravilă". Nu ştiu, nu mă deranjează dar cred că nici nu trebuie absolutizată treaba asta şi altele de genul: Visul Maicii Domnului ş.a.

Gheorghiu Gabriela
Mesaje:15
Membru din:24 Mai 2009, 14:15
Confesiune:ortodox

Re: PRAVILA DE RUGACIUNE

Mesaj necititde Gheorghiu Gabriela » 08 Iun 2009, 13:21

Multumesc mult de raspuns. Am postat aceasta asa numita pravila intre ghilimele, pentru ca aveam suspiciuni si vroiam sa fiu sigura daca intr-adevar tine de randuiala ortodoxa, de aceea am zis sa aflu o parere , un sfat de la cineva in masura sa confirme daca e bine sau nu. Si mi-am pus intrebarea de ce de 150 de ori, mie personal nu-mi spune nimic.
Cu drag Gabriela :)
Sa luam aminte la viata si invataturile sfintilor parinti- indrumatorii ortodoxiei si graitori ai cuvantului lui Dumnezeu : http://ioanagabi.toateblogurile.ro/

Gheorghiu Gabriela
Mesaje:15
Membru din:24 Mai 2009, 14:15
Confesiune:ortodox

Re: PRAVILA DE RUGACIUNE

Mesaj necititde Gheorghiu Gabriela » 08 Iun 2009, 13:34

Parerea mea este ca o rugaciune spusa cu multa evlavie, din inima si cu credinta, rostita o singura data are un raspuns mai devreme sau mai tarziu. Uneori e suficient sa spui si "Maica Domnului ajuta-ma" si primesti intarire.
Si mai cred ca cel mai bine e sa respecti canonul dat de duhovnic pentru ca cu siguranta acela este folositor si ca un medicament pentru sufletul tau, iar daca vrei sa faci ceva peste cred ca e bine sa ii ceri binecuvantare.
Sa luam aminte la viata si invataturile sfintilor parinti- indrumatorii ortodoxiei si graitori ai cuvantului lui Dumnezeu : http://ioanagabi.toateblogurile.ro/

andr3y
Mesaje:184
Membru din:14 Dec 2009, 14:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:ciclism, electronica, fizica, matematica
Localitate:Neamt, Romania
Contact:

Re: PRAVILA DE RUGACIUNE

Mesaj necititde andr3y » 15 Dec 2009, 18:24

Foarte bine spus: conteaza calitatea si nu cantitatea!
Sunt de parere ca e foarte bine ca fiecare crestin sa isi formeze, sub indrumarea duhovnicului, o anumita pravila de rugaciune, pe care sa o tina cu desavarsire si statornicie.
Totusi in ceea ce priveste numarul (pentru 150 cazul de fata, sau de 40 de ori , sau de 3 ori in alte cazuri), eu sunt de parere ca respectivul (sfant, cuvios, parinte, monah) care a pus acest numar, probabil a vrut sa se subanteleaga importanta acelei rugaciuni, intr-un anumit cadrul (de pilda intr-un acatist, sau la rugaciunile de seara ...) si ca e foarte important ca in acel moment sa se repete acea rugaciune. Facand o analogie intre acest numar de rugaciuni rostite si numarul metaniilor primite in cadrul unor canoanele primite de la duhovnic, sa spunem ca pentru savarsirea unui pacat, faptasul primeste un anumit numar de metanii (500 de ex.). Este cu totul nesemnificativ numarul acestora (metanii), duhovnicul, probabil, voind sa il faca pe faptas sa isi dea seama de gravitatea pacatului savarsit. (daca cel in cauza face doar 450, nu e rau, macar a avut intentia de a savarsi canonul); asa si cu numarul atribuit unor rugaciuni in anumite situatii (Doamne miluieste - de 3 ori, de pilda la rugaciunile incepatoare, sau aceeasi rugaciune dar de 40 de ori la sfarsitul citirii unei catisme din Psaltire) are alta semnificatie.
Iertare pentru posibile greseli si Doamne ajuta !


Înapoi la “ALTE SUBIECTE TEOLOGICE”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 91 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX