Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Învăţătura de credinţă ortodoxă pt "începători" şi "avansaţi"
dumio
Mesaje: 471
Membru din: 03 Aug 2010, 14:58
Confesiune: ortodox

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde dumio » 17 Dec 2010, 00:44

Sfintiti Parinti, iertati si blagosloviti pe mine pacatosul. Sincer dezamagitor cind vezi preotii bisericii noastre crestin ortodoxe certinduse intre ei.Eu cred asa daca sunt neintelegeri intre preotii ortodocsi se discuta dar nu public caci bietul crestin ortodox citind si vazind cum se cearta preotii intre ei ce spune.??? Ma dar ce fac preotii astia se cearta de la cutare lucru. Si uite asa cistiga sectarii oamenii.Mai bine zis uite asa diavolul cistiga suflete.
Poate ca ar trebui facut mai mult catehism in biserica decit cearta in public ca sa se sminteasca bietii crestini. Si inca odata imi cer iertare eu pacatosul ca nu sunt eu demn a va sfatUI ce sa faceti.
Eu unul va spun ca simplu crestin ortodox cu tristete in suflet ma durut sa vad preotii intre ei certinduse. Eu cred ca rufele murdare se spala totusi in familie .Nu in fata crestinilor ortodocsi si asa haituiti din toate partile de sectari.Rid dracii de sectari de se prapadesc cind vad cum se cearta preotii intre ei.Eu unul ca un crestin ortodox sa zicem ,,incercat,, ma durut enom dar va dati seama un crestin ortodox care umbla sa cunoasca si el tainele dreptei credinte cind vede asa ceva lasa tot si fuge la sectari sau nu mai crede in Dumnezeu .Si atunci cine se face oare responsabil in fata lui Dumnezeu de sufletele pierdute?
Inca o data blagosloviti si iertati pe mine pacatosul iar daca am suparat cu ceva va rog sa ma iertati .
:cry: :cry: :cry: :cry:
Frate Iulian, nu te sminti! Pentru o iota din adevar s-au certat si Sfintii Parinti in sinoade si chiar s-au si batut! Acum, ca sa fim seriosi, pai aici nu ne spalam rufele in familie? Este totusi un forum ortodox. Iar "fratii'' cacodocsi (adica ereticii) nu prea au acces aici, ci doar la interconfesional. Tu trebuie sa inveti ca pentru o invatatura corecta trebuie sa luptam mult si sa muncim mult!

Avatar utilizator
iulianbracau
Mesaje: 80
Membru din: 17 Sep 2010, 23:25
Confesiune: ortodox

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde iulianbracau » 18 Dec 2010, 15:50

Frate Iulian, nu te sminti! Pentru o iota din adevar s-au certat si Sfintii Parinti in sinoade si chiar s-au si batut! Acum, ca sa fim seriosi, pai aici nu ne spalam rufele in familie? Este totusi un forum ortodox. Iar "fratii'' cacodocsi (adica ereticii) nu prea au acces aici, ci doar la interconfesional. Tu trebuie sa inveti ca pentru o invatatura corecta trebuie sa luptam mult si sa muncim mult!
Doamne Ajuta Parinte blagosloviti si iertati ,aveti dreptate asa este . Ce sa fac si eu minte de om pacatos. Am gresit sa ma iertati .Doamne Ajuta .

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Impedimente la hirotonie pentru calugari

Mesaj necititde dimitrie » 22 Dec 2010, 01:14

Ceea ce am scris este afirmat de manualele de dogmatică, liturgică și cele de drept canonic.
Unde o fi erezia? Un cuvânt prea des folosit pe acest forum!
Acum chiar că mă gândesc să vă întreb: cei de pe forum chiar sunteți ortodocsi?????
Că văd că învățăturile ortodoxe, dogmel, normele canonice, moralitatea, spiritualitatea vă sunt cam străine.
Din ce "biserică ortodoxă adevărată" faceți voi parte?
Oare Săniloae a vorbit de mai multe taine?
Sau o fi și el eretic?
Aş dori ,vă rog frumos, să ştiu unde a vorbit Părintele D.Stăniloae de numărul Sf.Taine, căci sunt f. interesat . Am predicat în 2007 despre acest lucru, aşa cum m-a luminat Dumnezeu, despre nr. de 7 al Sf.Taine, în scop antiecumenist, la Mân. Brâncoveni de hram (Izv. Tămăduirilor). şi bucuros voi posta ideile . Posibil mulţumitor.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
nora
Mesaje: 176
Membru din: 21 Dec 2010, 16:03
Confesiune: ortodox
Localitate: Grecia

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde nora » 23 Dec 2010, 13:03

Parinti, iertati va rog
In urma acestui topic am cautat sa vad exact ce este taina si ce este ierurgie.
Si iata ce am gasit:
Taina:
Harul divin, pierdut prin păcatul lui Adam, a fost redobândit şi dăruit oamenilor prin jertfa pe cruce a Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
„Căci legea prin Moise s-a dat, iar harul şi adevărul prin Iisus Hristos au venit” (Ioan 1, 17)
Această putere sau energie care izvorăşte din jertfa de pe cruce, care îi îndreptează şi îi sfinţeşte pe credincioşii ortodocşi, nu lucrează în mod nemijlocit asupra acestora, ci este legată de anumite semne şi lucrări văzute.
Sfintele Taine sunt purtătoarele şi transmiţătoarele harului divin în mod real.
Sfintele Taine sunt lucrări văzute, instituite de Mântuitorul nostru Iisus Hristos şi încredinţate Sfintei Sale Biserici Ortodoxe, prin care celor ce le primesc se împărtăşeşte harul nevăzut al Duhului Sfânt.
Tainele au o funcţie unificatoare a credincioşilor în Hristos şi în Biserica Ortodoxă.
Tainele au fost instituite de Mântuitorul nostru Iisus Hristos: „…iar harul şi adevărul prin Iisus Hristos au venit” (Ioan 1, 17)
Sfinţii Apostolii sunt: „iconomi ai tainelor lui Dumnezeu” (I Corinteni 4,1; I Petru 4, 10)
Partea nevăzută a tainei :
Este împărtăşirea harului divin celor care le primesc ;
Scopul Tainelor fiind sfinţirea oamenilor, harul ce se împărtăşeşte prin ele se numeşte har sfinţitor.
Taina, deşi e rânduită de Biserica Ortodoxă, este expresia voinţei Întemeietorului Tainelor, Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Care lucrează nemijlocit în Biserica Sa Ortodoxă prin Duhul Sfânt, deci partea văzută lucrează în Taină nu de la sine şi prin sine, ci prin prezenţa Duhului Sfânt, în conformitate cu voinţa Celui ce le-a instituit.

Deci eu inteleg ca taina este lucrarea Duhului Sfant, primita prin Jertfa lui Iisus la Cruce pentru noi oamenii , toti oamenii, ca sa putem sa dobandim fiinta dintai cea a omului inainte de pacat si astfel sa ajungem sa ne mantuim si sa dobandim raiul.
De la Iisus Hristos si pana astazi , oamenii au reusit sa reveleze tainele pe care Dumnezeu prin Iisus Hristos ni le-a dat ca sa putem sa ne desavarsim. Am vazut, din studiul dvs. parinte cum aceste taine au fost revelate pe rand de catre Sfintii nostri Parinti. Si e si normal sa fie asa. Au fost cate doua , cate trei, cate sase, s-au continutul lor s-a modificat. cert este ca noi astazi, nu cred ca contrazicem pe nici un bun Sfant Parinte al nostru cand vorbim despre taine.

Botezul, este taina fara de care nu putem sa ne mantuim, pentru ca daca nu spalam prin botez pacatele omenirii inclusiv cel stramosesc nu ne asezam pe calea crestina.
Botezul a fost instituit de insusi Iisus Hristos: „Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh…” (Matei 28, 19)
este o taina? da este o taina. prin care omul se impartaseste cu Harul Divin, si devine crestin.

Mirungerea - Harul primit ce este necesar creşterii şi desăvârşirii moral-spirituale a crestinilor - Pecetea darului Duhului Sfant. ceea ce am primit prin botez trebuie pecetluit asa cum scrie si in Scriptura:
„Iar cel ce ne întăreşte pe noi … şi ne-a uns pe noi este Dumnezeu, Care ne-a şi pecetluit pe noi” (II Corinteni 1, 21-22)
„Să nu-L întristaţi pe Duhul Sfânt al lui Dumnezeu, întru care aţi fost pecetluiţi în ziua răscumpărării” (Efeseni 4, 30)
Este mirungerea o taina? da, este o taina. este lucrarea Duhului Sfant care este astfel pecetluita.

Sfânta Euharistie este Taina prin care, sub forma pâinii şi a vinului, creştinul se împărtăşeşte cu însuşi Trupul şi Sângele Domnului, prezente în mod real prin prefacerea elementelor (pâinea şi vinul) la jertfa euharistică de la Sfânta Liturghie.
Este cea mai însemnată dintre toate Tainele, deoarece în timp ce prin celelalte Taine creştinul ortodox primeşte numai harul divin, prin Sfânta Euharistie el se împărtăşeşte cu însăşi izvorul harului, cu Domnul Iisus Hristos întreg.
„Luaţi, mâncaţi, acesta este trupul Meu…, apoi luând paharul şi mulţumind, a zis: Beţi dintru acesta toţi, acesta este sângele Meu, al legii celei noi…” (Matei 26, 26-28; Marcu 14, 22; Luca 22, 10)
„Aceasta să o faceţi întru pomenirea Mea” (Luca 22, 19)
Este o taina? Da, este o taina, este impartasirea cu Duhul Sfant.

Spovedania
Pocăinţa este Taina prin care creştinul ortodox, pocăindu-se de păcatele săvârşite şi mărturisindu-le înaintea preotului duhovnic ortodox, primeşte de la Dumnezeu, prin dezlegarea preotului, iertarea păcatelor, fiind reaşezat în starea harică.
Instituirea :
„Amin grăiesc vouă: Oricâte veţi lega pe pământ, vor fi legate şi în cer, şi oricâte veţi dezlega pe pământ, vor fi dezlegate şi în cer” (Matei 18, 18)
„Luaţi Duh Sfânt, cărora le veţi ierta păcatele, se vor ierta lor; şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute” (Ioan 20, 22-23)
Fara spovedanie crestinul nu se poate mantui pentru ca: ``carora le veti tine, vor fi tinute.`` Prin marturisire inseamna recunoastere a greselilor si dorinta de indreptare, primirea iertarii.
Este o taina? Da. Pentru ca este o lucrare a duhului Sfant, cea a iertarii pacatelor noastre.

Preotia - Taina prin care o persoană e consacrată în scopul de a săvârşi toate celelalte Taine, ca reprezentant văzut al Mântuitorului nostru Iisus Hristos, adevăratul săvârşitor al tuturor Tainelor.
Preoţia este Taina în care, prin punerea mâinilor episcopului şi prin rugăciune, harul divin se pogoară asupra unui candidat anume pregătit, sfinţindu-l şi aşezându-l într-o treaptă a ierarhiei bisericeşti, împărtăşindu-i acestuia puterea de a învăţa cuvântul lui Dumnezeu, de a săvârşi lucrările sfinte şi de a-i conduce pe credincioşi pe calea mântuirii.
„Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, şi Eu vă trimit pe voi. Acestea zicând, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt, cărora le veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute” (Ioan 20, 21-23).
ce ar insemna crestinul fara de preot ca nu am fi noi la fel ca ereticii care alearga din usa in usa sa sminteasca?
se cuvine sa invatam de la preotii nostrii asa cum Iisus Hristos a spus.
este o taina? da, este lucrarea Duhului Sfant, cea care ne-a dat apostolii, cea care ne da preotii sa ne invete pe noi crestinii cum sa mergem pe Calea crestina.

Cununia - Nunta este Taina prin care un bărbat şi o femeie, care s-au hotărât în mod liber să trăiască împreună întreaga lor viaţă, în scopul de a se ajuta reciproc, a naşte şi a creşte copii şi a se feri de desfrânare, primesc, prin rugăciunile preotului, harul divin care sfinţeşte legătura lor şi îi ajută la împlinirea scopului ei.
este taina prin care legatura celor doi este sfintita si ii face sa fie un una: trup si suflet.

Maslul - Maslul sau Eleoungerea este Taina în care, prin rugăciunile preoţilor şi prin ungerea cu untdelemn sfinţit, se împărtăşeşte creştinilor bolnavi harul vindecării de bolile sufleteşti şi trupeşti, precum şi iertare de păcate.
„Şi ieşind ei (Apostolii), au propovăduit tuturor să se pocăiască. Şi scoteau afară demoni mulţi şi ungeau cu untdelemn mulţi bolnavi şi-i făceau sănătoşi” (Marcu 6, 12-13)
„De este cineva bolnav între voi, să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru dânsul, ungându-l cu untdelemn întru numele Domnului. Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi-l va ridica pe el Domnul, şi de va fi făcut păcate se vor ierta lui” (Iacov 5, 14-15)

Iata tainele in numar de 7 si nu am nici o indoiala despre acestea ca nu ar fi. Trebuie sa recunosc insa, ca imi pun intrebari despre tunderea in monahism daca ar putea fi taina sau nu, pentru ca omul pe pamant are doua cai de mantuire: cea din lume prin cununia cu un alt suflet crestin sau cea din monahism prin cununia cu Hristos. Dupa mine, un suflet pacatos, cred ca tunderea in monahism este si ea o taina desi astazi nu este inclusa in randul celor 7 de catre biserica ortodoxa.
dar cum am mai spus, noi crestinii evoluam, sub ochii lui Dumnezeu, si ceea ce trebuie revelat cu siguranta va fi revelat.
dar aici stimati preoti mult mai invatati, puteti sa ne invatati si pe noi.
Bucuraţi-vă pururea.
Rugaţi-vă neîncetat.
Daţi mulţumire pentru toate, căci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos Iisus, pentru voi.

vasinec

Re: Impedimente la hirotonie pentru calugari

Mesaj necititde vasinec » 26 Dec 2010, 10:34

Am predicat în 2007 despre acest lucru, aşa cum m-a luminat Dumnezeu, despre nr. de 7 al Sf.Taine,
In Sfanta Scriptura, casatoria sau botezul nu sunt prezentate ca taine ci sunt explicate (punandu-se accent pe puterea si grija lui Dumnezeu). In schimb, Scriptura vorbeste despre o taina care lipseste din cele 7 taine ale ortodoxiei: taina credintei.

"sã pãstreze taina credintei într-un cuget curat" (1 Timotei 3:9).

Intrebare: de ce va lipseste taina credintei (taina precizata de Cuvantul lui Dumnezeu)?

electric77
Mesaje: 1072
Membru din: 26 Sep 2010, 13:03
Confesiune: alta religie

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde electric77 » 26 Dec 2010, 10:52

Eu nu inteleg de ce mirungerea este o taina, si de ce se considera ca atunci se primeste Duhul Sfant. De fapt, nu e decat o ungere cu ulei in mijlocul fruntii. Dar nu asa se primeste Duhul Sfant, conform Bibliei. Toti cei care au primit umplerea cu Duhul Sfant au proorocit si au vorbit in limbi, asa se arata in Scripturi.

dumio
Mesaje: 471
Membru din: 03 Aug 2010, 14:58
Confesiune: ortodox

Re: Impedimente la hirotonie pentru calugari

Mesaj necititde dumio » 26 Dec 2010, 15:49

Am predicat în 2007 despre acest lucru, aşa cum m-a luminat Dumnezeu, despre nr. de 7 al Sf.Taine,
In Sfanta Scriptura, casatoria sau botezul nu sunt prezentate ca taine ci sunt explicate (punandu-se accent pe puterea si grija lui Dumnezeu). In schimb, Scriptura vorbeste despre o taina care lipseste din cele 7 taine ale ortodoxiei: taina credintei.

"sã pãstreze taina credintei într-un cuget curat" (1 Timotei 3:9).

Intrebare: de ce va lipseste taina credintei (taina precizata de Cuvantul lui Dumnezeu)?
Sf. Ap Pavel vorbeste si despre taina faradelegii (mystirion tes anomias), asadar, daca vrei, poti s-o treci si pe asta in lista tainelor adventiste. Nu am nimic cu credinta, pentru ca ea trebuie sa lucreze in toate cele 7 taine recunoscute in acest fel de BO, caci altfel nu lucreaza spre mantuire ci spre osanda.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Impedimente la hirotonie pentru calugari

Mesaj necititde dimitrie » 27 Dec 2010, 00:00

Am predicat în 2007 despre acest lucru, aşa cum m-a luminat Dumnezeu, despre nr. de 7 al Sf.Taine,
In Sfanta Scriptura, casatoria sau botezul nu sunt prezentate ca taine ci sunt explicate (punandu-se accent pe puterea si grija lui Dumnezeu). In schimb, Scriptura vorbeste despre o taina care lipseste din cele 7 taine ale ortodoxiei: taina credintei.

"sã pãstreze taina credintei într-un cuget curat" (1 Timotei 3:9).

Intrebare: de ce va lipseste taina credintei (taina precizata de Cuvantul lui Dumnezeu)?
Cred că acest capitol cu Tainele, nu ar trebui discutat decât între ortodocşi, şi aceasta datorită faptului că unii dintre noi ortodocşii, nu sunt deplin lămuriţi sau convinşi de numărul fix de 7 Sf. Taine ( el având temei biblic) ale Bisericii. La fel şi cu altele trebuie asemenea procedat, ce constituie lucruri delicate (nu şi neclare), sublime ale ortodoxiei("Uşile, uşile..."= disciplina arcana ). Altfel vom mai fi luaţi în derâdere, şi nu e folositor nimănui.
Iar domnului vasinec, îi voi răspunde, deoarece m-a citat:
- Când noi ne referim la SfinteleTaine, avem în vedere doar esenţa lucrărilor harului din care răsare, creşte şi se desăvârşeşte Biserica, până ce Hristos ia chip desăvârşit în ea (cf.Gal.4:19);
-Şi acum, d-le vasinec (ce aţi căutat aţi găsit ), "taina credinţei" din 1 Tim.3:9, nu aduce nimic nou, ci, doar reia într-o formă prescurtată cuvintele Domnului: "Nu daţi cele sfinte câinilor, nici lepădaţi mărgăritarele voastre înaintea porcilor, ca nu cumva, să le calce cu picioarele lor, şi întorcându-se să vă rupă pre voi"(Mt. 7:6). Căci noi tocmai discutam lucruri delicate, şi aţi intervenit dvs., după cum Domnul a spus. Cu asta ne-aţi adus aminte, să fim un pic mai atenţi, dar nu înseamnă că suntem cu totul lipsiţi de disciplina păstrării tainei credinţei. Şi nu vă ironizez, ci sunt strict obiectiv. Singur v-aţi pus în această delicată situaţie.
Nu includ în scurta mea obsv. şi pe electric77 (căci am văzut că e un om sincer interesat, şi mai arată şi respect) ori pe alţii asemenea domniei sale.
Mâine, de voi mai trăi (deşi am aproape 34 de ani), şi mai apoi dacă Domnul îmi va ajuta, vă voi expune bucuros cuvântul cu privire la cele 7 Sfinte Taine ale Bisericii (eu mereu mă veselesc cu duhul mereu când cuget la acestea, şi consider că nu trebuie să ţin lumina sub obroc), cu riscul de a păţi ce mai sus am păţit, însă, cinstind pe cei ce au arătat nobleţe duhovnicească, dintre neortodocşi.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

oanna
Mesaje: 73
Membru din: 29 Noi 2010, 23:29
Confesiune: ortodox

Re: Impedimente la hirotonie pentru calugari

Mesaj necititde oanna » 27 Dec 2010, 07:47

Intrebare: de ce va lipseste taina credintei (taina precizata de Cuvantul lui Dumnezeu)?
pentru ca nu lipseste din BO!
Si in denominatiile np se gaseste credinta dar nu cea apostolica ci ceva aparut dupa sec XVII.

Avatar utilizator
nora
Mesaje: 176
Membru din: 21 Dec 2010, 16:03
Confesiune: ortodox
Localitate: Grecia

Re: Impedimente la hirotonie pentru calugari

Mesaj necititde nora » 27 Dec 2010, 12:34

In Sfanta Scriptura, casatoria sau botezul nu sunt prezentate ca taine ci sunt explicate (punandu-se accent pe puterea si grija lui Dumnezeu). In schimb, Scriptura vorbeste despre o taina care lipseste din cele 7 taine ale ortodoxiei: taina credintei.

"sã pãstreze taina credintei într-un cuget curat" (1 Timotei 3:9).

Intrebare: de ce va lipseste taina credintei (taina precizata de Cuvantul lui Dumnezeu)?
A spus avva Antonie: va veni o vreme când vor înnebuni oameni, şi dacă vor vedea pe unul nesmintit, se vor ridica împotriva lui, zicând: aiurezi – pentru că nu va fi ca ei.
A spus tot el: nimeni neispitit nu va putea merge în împărăţia cerurilor. Că de aceea se spune: înlătură ispitele şi nimeni nu mai e mântuit.
Patericul egiptean

Iata cum vorba ta ispita este si credinta noastra pentru tine ``taina`` (neinteleasa) este.
Bucuraţi-vă pururea.
Rugaţi-vă neîncetat.
Daţi mulţumire pentru toate, căci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos Iisus, pentru voi.

Adrian54
Mesaje: 11
Membru din: 22 Ian 2018, 11:36
Confesiune: ortodox
Preocupări: Spiritualitate crestina, Informatica

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde Adrian54 » 23 Oct 2018, 18:21

Imi permit sa redeschid discutia, chiar dupa multi ani. Pentru mine problema se pune abia acum.

Am 64 de ani si merg de la 12-14 ani destul de regulat la Biserica. N-am avut o educatie crestin-ortotoxa, parintii mei neavand o legatura apropiata cu Biserica. Nici o pregatire teologica normala (seminar, facultate) nu am. Am citit insa cate ceva pe aceasta tema (manuale de dogmatica, liturgica, scrieri ale Sfintior parinti, Filocalie), nu in intregime, si poate ca n-as fi luat la examene o nota prea buna, dar nici nu pot spune ca sunt "pe dianafara".

Si acum problema mea: In Crez spunem: Cred .... "Intr-una Sfanta, Soborniceasca si Apostolesca Biserica." Pentru mine, si probabil pentru multi altii, Biserica "palpabila", cea la care mergem Dumineca este pastratoarea Sfintelor Taine, fiind indreptatita la aceasta prin succesiunea apostolica, care vine direct de la Hristos. Deci toata mantuirea o cred posibila doar prin Sfintele Taine, care sunt cele 7. Parintii in Catedrala la predicile catehetice tinute in prezenta Mitropolitului invatau aceste lucruri. Am icercat sa inteleg tot sensul vietii in lumina acestei invataturi.

Acum sunt apropiat de o manastire ortodoxa de inspiratie atonita, staretul venind de la muntele Atos, si care are aceeasi invatatura cu cea care constiuie subiectul discutie din acest thread, care cosidera altfel Sfintele Taine decat cele invatate de mine. Ca si Protosinghel, se refera la Aghiasma, Calugarie ca si Taine. De asemenea se refera la "istoria Sfintelor Taine". Din cele invatate de mine, Sfintele Taine, asa cum le-am invatat eu, sunt esentiale pentru mantuire, deci sunt o Dogma. Asta ma face sa am mari semne de intrebare daca avem aceeasi credinta. Nu mai indraznesc sa ma spovedesc si sa ma impartasesc la aceasta manastire.

Cum vedeti dumneavoastra: avem sau nu aceeasi credinta?

Constantinos
Mesaje: 463
Membru din: 08 Apr 2011, 18:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cartile Sfintilor Parinti
Localitate: Bucuresti

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde Constantinos » 25 Oct 2018, 19:33

Biserica este apostolica daca tine cont de invataturile apostolilor si a unor sfinti care au ajuns la masura apostolica . Un asemenea sfant nu a stabilit daca Mirungerea cu Marele Mir pe care a primit-o Mihai ca rege este Taina sau nu . Este Taina sfintirea Iordanului de catre ( doi ) Sfantul Ioan Botezatorul si Domnul Iisus Hristos la Boboteaza ? Probabil de aici citirea de doua ori a rugaciunilor de sfintire la aghiazma mare ( nu de trei ori ) . Este mucenicia Taina daca chinuitorul este un nebun ( chiar antihrist ) dar cununile vin din cer prin lucrarea Duhului Sfant ? Mai nou s-a dovedit ( zic eu ) ca dogma ar trebui sa fie faptul ca omul este alcatuit din duh omenesc , suflet si trup , nu cum se invata peste tot ca omul este suflet si trup ( bineinteles nu ca dogma ) . Daca nu simtiti nevoia de Impartasanie si Spovedanie atunci nu este necesar sa le faceti nicaieri ( poate le-ati facut destul si nu ati simtit folosul ) . Din totul sufletul trebuiesc dorite nu doar pentru ca asa este scris ; pregatiri ( doar ) mentale pentru aceste Taine fac multi . Daca cititi mai mult din scrierile Sfintilor poate veti observa ca uneori duhovnicul a fost doar monah , nu si preot , ca botezul cu apa il poate face cateodata si mirenii iar de Impartasit a reusit si un mirean care inlocuise in trecut un preot ( apoi s-a spovedit la un episcop , probabil la Sfantul Iosif Naniescu , iar acesta la hirotonit si i-a recomandat sa considere valabile toate tainele si slujbele pe care le savarsise fiind simplu crestin ) .

Adrian54
Mesaje: 11
Membru din: 22 Ian 2018, 11:36
Confesiune: ortodox
Preocupări: Spiritualitate crestina, Informatica

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde Adrian54 » 26 Oct 2018, 00:41

Biserica este apostolica daca tine cont de invataturile apostolilor si a unor sfinti care au ajuns la masura apostolica .
Dupa cate stiu eu, Biserica este apostolica si in puterea succesiunii apostolice. Orice episcop este si un urmas al apostolilor (sau a unui apostol?). Desigur tinerea invataturilor apostolilor este esentiala, dar nu doar pentru episcop ci si pentru orice crestin. Pentru mine, ca unul care nu depind administrativ de vre-un episcop, motivul pentru care am o consideratie deosebita fata de el, este calitatea de urmas al apoltolilor trimisi de Domnul, si nu functia lui administrativa, si nu neaparat vrednicia lui ca pastor. Daca intareste credinciosii in credinta, sau initiaza projecte de dragoste crestina, cu atat mai bine; daca nu, ramane totusi "pre"-sfintit prin puterea succesiunii apostolice, si Domnul insusi va suplini scaderile lui.
Este Taina sfintirea Iordanului de catre ( doi ) Sfantul Ioan Botezatorul si Domnul Iisus Hristos la Boboteaza ?
Eu cred (in sensul de Crez) ca prin Botezul Domnului in Iordan, El Insusi ne-a dat Sfanta Taina a Botezului, El fiind "Binecuvantare Iordanului". Ce rol are in inceputul Sfintei Taine a Botezului Sfantul Ioan Botezatorul, sa explice teologii luminati.
Este mucenicia Taina daca chinuitorul este un nebun ( chiar antihrist ) dar cununile vin din cer prin lucrarea Duhului Sfant ?
O problema foarte interesanta. Chinuitorul este un oricum un nebun, chiar daca nu in sens medical. Dar de ce mucenicia nu este considerata intre Tainele Bisericii, desi este sigur ca mucenicul este incununat de Insusi Domnul? Poate pentru ca mucenicul nu primeste Cununa in trupul acesta. Toate Sfinte Taine ale Bisericii, le primesc cei in trup, si au ca savarsitor vizibil tot pe unul in trup, de regula preotul. Teologi invatati ar putea poate da lamuriri.
Daca cititi mai mult din scrierile Sfintilor poate veti observa ca uneori duhovnicul a fost doar monah , nu si preot , ca botezul cu apa il poate face cateodata si mirenii iar de Impartasit a reusit si un mirean care inlocuise in trecut un preot
In conditii extreme, Botezul poate fi savarsit intr-o forma simpla si de mirean, si apoi, daca este posibil, completat de preot. Oricum savarsitorul vizibil este Insusi Domnul.
Din cate am impresia, va referiti la parinti din pustia Egiptului care nu erau preoti, dar aveau ucenici pe care-i sfatuiau, sau chiar le porunceau. N-am citit ca sa-i fi si dezlegat.
Mirean sa impartaseasca? Poate, daca avea Particele, sa le fi dat celor ce li se cuveneau. Rugaciunea Epiclezei insa nu poate fi rostita de un mirean, si nu pot sa-mi inchipui ca un episcop sa aprobe un astfel de sacrilegiu.
Daca nu simtiti nevoia de Impartasanie si Spovedanie atunci nu este necesar sa le faceti nicaieri
Aceasta este problema mea. Nevoie de Spovedanie si Impartasanie simt, dar nu cred ca este corect s-o fac la un preot despre care am indoieli ca are aceeasi credinta cu a mea. Sfintele Taine, asa cum am fost eu invatat, sunt pentru mine credinta, mai exact credinta in Biserica pe care o marturisec in Crez.

Constantinos
Mesaje: 463
Membru din: 08 Apr 2011, 18:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cartile Sfintilor Parinti
Localitate: Bucuresti

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde Constantinos » 26 Oct 2018, 11:55

Mai corect este succesiune ierarhica , apostolii au fost si ierarhi iar Sfantul Stefan apostol si arhidiacon . Multi dintre ierarhii tuturor timpurilor nu aveau si darurile enumerate de Apostolul Pavel : " Şi pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învăţători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor .Oare toţi sunt apostoli? Oare toţi sunt prooroci? Oare toţi învăţători? Oare toţi au putere să săvârşească minuni? Oare toţi au darurile vindecărilor? Oare toţi vorbesc în limbi? Oare toţi pot să tălmăcească? " . Ca sa ajunga cineva apostol nu are trebuinta de ajutorul direct al altui apostol, daca se pun cu adevarat in lucrare poruncile atunci crestinul ia darurile potentiale venite din Mirungerea cu Marele Mir ( la inceput era punerea mainilor si pogorarea Duhului Sfant ) si devine facator de minuni, tamaduitor sau prooroc si apostol.
Botezul pe care il primesc crestinii in numele Sfintei Treimi vine din jertfa de pe Cruce ( asa gasisem la Sfantul Ioan Hozevitul ) , din Coasta impunsa a izvorat sange si apa adica Impartasirea si Botezul. Botezul nostru se numeste si botez in numele lui Iisus fiindca este dator crestinul sa cheme numele Domnului . Cum ar putea sa se roage si sa fie considerat botezat daca nu prea implineste " Paharul mantuirii voi lua si numele Domnului voi chema " ? Botezul lui Ioan se numeste botez al pocaintei ( aghiazma ajuta destul de mult spre pocainta ) si nu a fost indestulator ; sfântul apostol Pavel, întâlnind în calea sa pe unii care primiseră botezul lui Ioan, i-a întrebat: «Primit-ati voi Duhul Sfânt când ati crezut ? lar ei au zis către el: Dar nici n-am auzit, dacă este Duh Sfânt. Si el a zis : Deci în ce v-ati botezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis : Ioan a botezat cu botezul pocăintei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică in Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus» .
Unii dintre mucenici au primit cununa inca fiind in trup : sfantul Dimitrie Izvoratorul de Mir si-a vazut cununa in inchisoare , cei 40 de mucenici inca erau vii in Iezer cand au coborat cununile , altii care au primit denumirea de marturisitori sunt cei care au scapat cu viata din chinuri , nu au pierdut total harul , unii chiar l-au sporit .
Din Limonariu . " Capitolul 25 DESPRE FRATELE DIN MANASTIREA HOZEVA : Avva Grigore, care a fost soldat inainte de-a se calugarii, ne povestea: In chilia Hozeva era un frate care invata slujba sfintei Proscomidii. Intr-o zi a fost trimis sa aduca prescuri. In drum spre manastire a rostit slujba sfintei Proscomidii dupa toata randuiala. Diaconii au luat prescurile si le-au pus pe disc in sfantul altar spre ale proscomedi avva Ioan, supranumit Hozevitul, pe atunci preot , care mai tarziu a ajuns episcop al Cezareii Palestinei. Pe cand slujea insa, n-a vazut ca de obicei pogorarea Duhului Sfant, s-a dus in diaconion aruncandu-se cu plansete cu fata la pamant. Si i s-a aratat ingerul Domnului spunandu-i ca fratele, pe cand aducea prescurile, a rostit pe drum sfanta Slujba si au fost sfintite, asa ca ele sunt desavarsite. Si de atunci a dat porunca batranul ca nimeni, daca nu-i hirotonit sa nu mai invete pe de rost slujba sfintei Proscomidii si nici sa n-o rosteasca la intamplare, in orice vreme, in afara de altar. "

Adrian54
Mesaje: 11
Membru din: 22 Ian 2018, 11:36
Confesiune: ortodox
Preocupări: Spiritualitate crestina, Informatica

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde Adrian54 » 26 Oct 2018, 15:36

Ca sa ajunga cineva apostol nu are trebuinta de ajutorul direct al altui apostol, daca se pun cu adevarat in lucrare poruncile atunci crestinul ia darurile potentiale venite din Mirungerea cu Marele Mir ( la inceput era punerea mainilor si pogorarea Duhului Sfant ) si devine facator de minuni, tamaduitor sau prooroc si apostol.
Fiindcă eu de la Domnul am primit ceea ce v’am predat şi vouă: Că Domnul Iisus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâine şi, mulţumind, a frânt şi a zis: „Luaţi, ... (1 Corinteni 11,23)
Fara "am primit si v'am predat" nu avem Dumnezeiasca Euharistie. Deci este esentiala succesiunea apostolica, de la episcop la candidat. Dumnezeiasca Euharistie are o materie concreta, paine si vin, deci si sfintirea ei trebuie sa mearga pana la apostolii care au primit-o de la Domnul in foisor. Asa ni s-a dat.

Foarte frumos ati spus despre Botez din apa si sangele din coasta Domnului. In Octoih, Glas 3, Mirecuri la Vecernie gasim:
"Picaturile sangelui celui curs din Dumnezeu si ale apei care s-a scurs din coasta Ta, au innoit lumea; cu apa, ca un indurat, speli pacatele tuturor, Doamne, iar cu sangele scrii iertare."

Exemplu ce l-ati dat se refera la Proscomidie nu la rugaciunea Epiclezei. Si chiar si aici, urmarea este interdictia rostirii Proscomidiei de catre cei neunsi. De ce, nu inteleg, dar asa este.

Pr Haralambie
Mesaje: 888
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde Pr Haralambie » 28 Oct 2018, 20:51

Adrian54, puteți detalia diferența de învățătură a părintelui respectiv fata de ce știați dinainte?
Cu mult respect.

Adrian54
Mesaje: 11
Membru din: 22 Ian 2018, 11:36
Confesiune: ortodox
Preocupări: Spiritualitate crestina, Informatica

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde Adrian54 » 06 Noi 2018, 00:32

Adrian54, puteți detalia diferența de învățătură a părintelui respectiv fata de ce știați dinainte?
Parinte Haralambie, iata ce stiu eu despre Sfintele Taine, si ce invatatura aud de la parintele.

Ce stiam eu:
Mantuirea se obtine prin sfintele Taine. Ele sunt 7 la numar: Botezul, Mirungerea, Sfanta Euharistie, Spovedania, Preotia, Nunta, Sfantul Maslu. La toate aceste Sfinte Taine prezenta Domnului Iisus este sigura, el fiind savarsitorul real al fiecarei din aceste Taine, savarsitorul vazut fiind preotul sau episcopul slujitor.
Consecinta pentru mine: Daca toata lucrarea de mantuire se petrece prin aceste Taine, tot ce este esential in viata trebuie inteles in lumina lor, mai ales cand ne referim in general, si nu in situatia particulara a unui om, cand Domnul il cheama sau actioneaza la viata lui asa cum numai El stie. In fiecare din aceste 7 Taine trebuie sa vad pe insusi Hristos Dumnezeu, si sa am o atitudine de inchinare fata de prezenta Lui in ele. O pozitie aparte o are Sfanta Euharistie, unde El este prezent in mod material. Eu am anumite dificultati cu Sfantul Maslu, dar asta este problema mea. O alata concluzie care o trag este ca Biserica este acolo unde se slujesc aceste Taine.
Pe langa Sfintele Taine se mai slujesc in Biserica si ierurgiile. Ele nefiind esentiale pentru mantuire, eu le-am ignorat; poate nu este atitudinea cea mai aleasa.

Ce invata parintele despre care am vorbit:
Mai exista si alte Taine: Calugaria, Agiasma, poate si altele. Asta este pentru mine o alta credinta.
Nu stiu exact ce este tunderea in calugarie, dar in ea nu cred ca Hristos este cu siguranta prezent, asa cum este prezent spre exemplu in Botez ca haina. Este ceva direct intre calugar si Hristos, iar slujba de tundere este, dupa intelegrea mea, mai curand un semn de primire in cinul calugaresc, si nu ceva fiintial pentru calugar, el fiind in cazul normal deja in relatia speciala cu Domnul. Daca el insa nu este in aceasta relatie cu Domnul, nu-mi dau seama ce semnificatie mai are tunderea. Oricum, pentru un astfel de om, iesirea din calugarie, de care in mod real nu apartine, nu cred ca este o lepadare de Hristos.
Parintele vazand in calugarie o taina, o forma superiaora de traire in Hristos, si Sfantul Botez il interpeteaza in aceasta lumina. Pentru dansul, taierea suvitei de par a celui Botezat, este un semn ca ceva din chemarea la o viata superioara, calugaria, se intrevede deja in Botez. Aceasta interpretare contravine cu ceea ce intelg eu: Cati in Hristos v-ait botezat in Hristos v-ati si imbracat. Aleluia. Aceasteia nu este nimic superior. Toate celelalte sunt doar moduri concrete de a-ti savarsi mantuirea. Asa am inteles eu, si altceva este o alta credinta decat cea pe care am primit-o. O astfel de interpretare cred ca n-ar fi posibila daca nu s-ar fi “adaugat” Calugria la Taine.

O alta diferenta fata de cele invatate de mine: Agiasma ca Taina. Nu m-a preocupat nici o data subiectul Agiasmei, dar cred ca ar fi foarte gresit sa ma inchin ei. Si eu rareori stropesc cu cateva picaturi de Aghiasma cand ma tem c-ar putea fi duhuri necurate, dar prea mare importanta nu-i dau.

Un alt aspect la care dansul se refera este evolutia istorica a Tainelor. Dansul afirma ca Sfintii Parinti nu se refera la cele 7 Taine, si ca aceasta invatatura ar fi influenta Romei, ca raspuns la reforma lui Luther. Pentru mine Sfintele Taine sunt reperele vizibile si sigure a lucrarii lui Hirstos spre mantuirea celor ce le primesc; slujbele esentiale ale Bisericii, fara de cere Biserica din aceasta lume este greu de inteles. In acest sens ele sunt pentru mine o dogma, la care nu se poate adauga sau taia ceva. Istoria constientizarii lor, pentru credinta mea, nu este esentiala. Pentru mine este ca si cu Crezul; istoria Sinoadelor, si contextul istoric in care a fost formulat are o importanta secundara. Esential este sa ma inderep dupa el inchinandu-ma Sfintei Treimi. Accentuarea evolutiei istorice a intelgerii Sfintelor Taine, nu a prezntei lor, le relativizeaza, le desacralizeaza, deoarece Hristos Dumnezeu, acelasi din vesnicie, savarsitorul real al Tainelor, este trecut cu vederea.

Alt lucru pe care dansul il spune, este o anumita gradualizare a Tainelor, ele atingand punctul cel mai inalt in Sfanta Euharistie. Eu sunt prea necredincios pentru a indrazni sa fac o ierarhie a Sfintelor Taine. Daca asa ceva exista, ar fi mai bine uniua ca mine sa nu i se spuna. Sau, cel ce vorbeste in acest fel, trece cu vederea esenta lor diviana.

Constantinos
Mesaje: 463
Membru din: 08 Apr 2011, 18:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cartile Sfintilor Parinti
Localitate: Bucuresti

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde Constantinos » 08 Noi 2018, 21:05

Domnule Adrian , ati scris : " Exemplul ce l-ati dat se refera la Proscomidie nu la rugaciunea Epiclezei."
Copiez din alta parte : " Proscomidia a constituit întotdeauna o parte a Sfintei Liturghii. Dar în primele secole creștine ritualul ei era mult mai simplu, evoluând ulterior până la forma de azi. În esență consta în primirea de către diaconi a darurilor de pâine și vin aduse de credincioși și alegerea celor menite pentru jertfă urmând ca episcopul sau preotul să le binecuvinteze... Diaconii strângeau darurile la proscomidiar, le alegeau pe cele necesare
pentru Sfânta Jertfă și le aduceau apoi la altar punându-le pe Sfânta Masă. Aici episcopul sau preotul le afierosea ca daruri de jertfă printr-o
rugăciune specială."
Ar urma intrebarea : Cum este posibil ca unii sfinti, nu foarte mari si renumiti, sa vada o pogorare a Duhului Sfant ce venea prin binecuvantare si rugaciune iar alti sfinti mari sa nu vada ( sau sa vada decat ) pogorarea de la transformarea in Trupul si Sangele Mantuitorului ?
La Sfantul Maslu se sfinteste uleiul . Uleiul poate fi sfintit in mai multe feluri : maslu , Marele Mir , alt ulei la botez aplicat inainte de scufundari , de la litie , de la candela ce arde si pe care il poate sfinti direct un anumit suflet de sfant . Este folosit pentru sfintirea omului ( tesutul adipos , grasimea din oase ) . Apa folosita la Botez are rolul de a sfinti intai apa prezenta in trupul omului , apoi harul trece in duhul si sufletul omului . La copiii mici apa este prezenta in procentaj mai mare decat la adult . Trupul si Sangele Mantuitorului sfintesc omul intreg . Sfantul Siluan Atonitul spune ceva de genul " cine are har putin il simte cu sufletul , cine are har mai mult il simte si cu trupul si daca pastreaza acest har in trup (mai mare ) ,trupul lui se va transforma in sfinte moaste " . Pare ca botezul sangelui este mai mare decat botezul obisnuit .Exista taine si in Biserica biruitoare : un anumit frate bolnav a fost calugarit de catre ingeri in Lavra Pecerska , Sfantul Simeon Noul Teolog a fost vazut dupa adormire imbracat in Patriarh ( de Constantinopol ) chiar daca in timpul vietii a fost doar ieromonah ( staret ), tot in Kiev moastele unui rasofor au fost gasite imbracate in schimonah iar oasele schimonahului imbracate in hainele rasoforului . Totusi nu cred ca toti cei care se vor mantui vor fi imbracati in calugari chiar daca nu se vor mai insura , marita si vor fi asemenea ingerilor .
In Apocalipsa scrie ceva despre copacul vietii cu frunze tamaduitoare , ce se gaseste in rai, acolo nu vor putea tamadui decat sanatatea .
Rugaciunile ce se inalta sus impreuna cu fumul de tamaie sfintesc aerul atmosferei ( respiram mai mult decat jumatate din formula chimica a apei ) .

Pr Haralambie
Mesaje: 888
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde Pr Haralambie » 09 Noi 2018, 11:37

Domnule Adrian54, sa nu vă smintiți de acel părinte care va spus și altceva decât știați dumneavoastră. Biblia, Apostolii, nu vorbesc de un număr fix de 7 Sfinte Taine. Noul Testament vorbește în general despre Taina Mântuii Oamenilor. Sfinții părinți ai Bisericii, nu au fost întotdeauna constanți pe numărul Sfintelor Taine și nici pe enumerarea lor strictă. Aceasta a variat în istorie.
De pilda atât Sf Dionisie Areopagitul cât și Sf Maxim Mărturisitorul in cartea Teologia Ierarhiilor cerești, cat și Sf Teodor Studiul, vorbesc despre Sfintele Taine ca fiind:Botezul, Iluminarea, Euharistia, Pocăință, Preoția, Călugăria, Trecerea din această viață. Ei nu spun nimic despre Căsătorie și nici despre Sf Maslu. Asta nu înseamnă acestea din urmă nu sunt Sf Taine. Sau Călugăria și Trecerea din această viață, care sunt excluse din schema actuala, nu ar fi Sfinte Taine.
Acum, trebuie sa eliminăm confuzia dintre Taine și Ierurgii. Ierurgia este slujba săvârșită de preot. Taina este lucrarea harului Lui Dumnezeu în om sau in materie, in sthii, in lume.
Orice Taina se realizează prin lucrarea harului invocat prin Ierurgie =slujbă, săvarsita de preot.
Schema actuala de 7 Sfinte Taine, pe care o cunoaștem, (7 fiind numărul deplinătății, al lucrării harului in lume), a fost preluată de la romano-catolici, și a fost învățătura lui Petru Lombardo, undeva după anul 1200. Biserica Ortodoxă de răsărit, nu avea la acea vreme o învățătură concretizată și definitiva cu privire la numărul și care anume sunt exact Tainele Bisericii. Împărțirea aceasta bolnava și confuză intre Taine și Ierurgii a venit prin curentul scolastic, tot de la romano-catolici. Ei au limitat Tainele Lui Dumnezeu doar asupra omului, sub teoria că o taină trebuie să aibă un săvârșitor (protul) un primitor ( omul viu) și o materie, și au spus că sfințirea casei, pomului, mașinii, grădinii, etc, nu poate fi numită Taina deoarece nu are un primitor rațional, viu, cum ar fi omul. Și au numit o doar Ierurgie, adică slujbă sfințitoare a materiei. Și astfel au introdus aceasta confuzie de termeni. Dacă înțelegem termenii, atunci știm că Cununia este slujba ( ierurgia) Căsătoriei. Hirotonis este slujba preotiei. Și așa fiecare Taina se realizează printr-o slujba de sfintire( Ierurgie). Cu privire la numărul Sfintelor Taine, au fost sfinți precum Sf Iustin Popovici, care spun că acest număr este Infinit. Adică și materia se bucura te Tainele Lui Dumnezeu. De exemplu, toiagul lui Aron care a înfrunzit a fost o Taină. Noi putem sa i spunem minune, pentru că se minunează lumea, dar minunea este tot o Taină. Nu putem să limităm Tainele lui Dumnezeu doar la omul viu deoarece însăși Biserica a luat ființă prin costa Mântuitorului când a curs Apă și Sange ( Botezul și Euharistia) pe când Trupul Mântuitorul era mort pe cruce. Iertați.
Cu mult respect.

Adrian54
Mesaje: 11
Membru din: 22 Ian 2018, 11:36
Confesiune: ortodox
Preocupări: Spiritualitate crestina, Informatica

Re: Numărul Sf. Taine în Biserica Ortodoxă

Mesaj necititde Adrian54 » 09 Noi 2018, 17:03

Parinte Haralmbie,

Eu va multumesc pentru distinctia ce o faceti intre Taina si slujba ei de sfintire (ierurgia). Gandindu-ma la ceea ce eu am stiut, cam in acelasi fel vedeam si eu lucrurile; ma bucur ca mi-ati confirmat acest punct de vedere.

In acest context poate ati putea sa va referiti si la Sfanta Euharistie si Dumenzeiasca Liturghie. Aici “bunul meu simt” im spune ca Dumenzeiasca Liturghie este altceva decat ierurgia Sfintei Euharistii.

In rest, ceea ce spuneti ma descumpaneste total.
Și așa fiecare Taina se realizează printr-o slujba de sfintire( Ierurgie).
Atunci cand se savarseste ierurgia Tainei pot fi sigur ca s-a legat in cer (de catre insusi Hristos) si pe pamant. (Poate daca primitorul este total fara credinta, lucrurile sa stea altfel.) Despre alte acte ale Bisericii, nu am credinta ca lucrurile stau la fel.

Pentru mine cele 7 Taine sunt ca un cristal cu 7 fete, de o tarie absoluta. Atunci cand unii parinti vad Tainele untru-un fel sau altul, asta pentru mine seamana mai curand cu o masa de lut din care fiecare face ce crede de cuvinta. In acest caz, nu mai pot crede ca savarsitorul real al tainei este Hristos, caci El nu se supune unui om, fie el chiar un Sfant Parinte. Ce mai ramane atunci din Sfintele Taine ale Bisericii si ce este Biserica pe pamant?

Desigur ca Tainele lui Dumnezeu sunt nesfarsite la numar (Ev. Matei 10,29 “Au nu se vând două vrăbii pe un ban? Şi nici una din ele nu va cădea pe pământ fără ştirea Tatălui vostru.”). Daca credem in Tatal Atottiitorul, atunci totul si fiecare in parte este o Taina, dar nu si Taina a Bisericii; nu orice are si o ierurgie. Sau credeti ca ierurgiile cunoscute ar putea acoperi tot ce se petrece pe pamant, fara sa mai vorbim de univers, si astfel totul si toate sunt Taine a Bisericii?

Presupunand ca diferiti parinti, care aveau invataturi diferite despre Sfintele Taine, stiau unii de altii, cum se vedeau reciproc? Considerau pe celalat ca ratacit de la credinta, sau considerau problema Tainelor nu chiar atat de importanta incat o alta parere sa fie o ratacire de la credinta? Daca a doua este adevarata, mai puteau ei sa creada ca Hristos insusi savarseste intotdeauna in mod real Sfanta Taina? V-as fi foarte recunoscator daca mi-ati putea raspunde.


Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron