Iarăşi DESPRE SUFLET

Învăţătura de credinţă ortodoxă pt "începători" şi "avansaţi"
Avatar utilizator
nora
Mesaje:177
Membru din:21 Dec 2010, 16:03
Confesiune:ortodox
Preocupări:contabil
Localitate:Londra
Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde nora » 23 Dec 2010, 09:19

Eclesiastul Cap.12
5. Şi te temi să mai urci colina şi spaimele pândesc în cale şi capul se face alb ca floarea de migdal şi lăcusta sprintenă se face grea şi toţi mugurii s-au deschis, fiindcă omul merge la locaşul său de veci şi bocitoarele dau târcoale pe uliţă;
6. Mai înainte ca să se rupă funia de argint şi să se spargă vasul de aur şi să se strice ulciorul la izvor şi să se sfărâme roata fântânii,
7. Şi ca pulberea să se întoarcă în pământ cum a fost, iar sufletul să se întoarcă la Dumnezeu, Care l-a dat.

Omul traieste- urca colina , imbatraneste - se teme sa mai urce dar capul se face alb ca floarea de migdal si moare - merge la locasul sau de veci.
cum moare?
- ca pulberea se intoarce in pamant cum a fost iar
- sufletul se intoarce la Dumnezeu Care l-a dat.

Deci sufletul a trait viata pamanteasca si apoi se intoarce la Dumnezeu sa traiasca viata cea vesnica. Unde se intoarce? acolo unde ii e locul. Dupa masura faptelor sale bune cat a trait in viata pamanteasca. un Dumnezeu drept care da fiecaruia dupa cum a ales.
Bucuraţi-vă pururea.
Rugaţi-vă neîncetat.
Daţi mulţumire pentru toate, căci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos Iisus, pentru voi.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde dimitrie » 24 Dec 2010, 00:58

Nora, dacă eşti femeie, cinstea e de partea noastră. Mă bucură această intervenţie a dvs. pe forum. Cu toţii s-au străduit să lumineze conurile de umbră din mintea eterodocşilor în privinţa existenţei sufletului. Dar unde satana şi-a băgat unghia - cum spune Cuv. Paisie Aghioritul, nu mai poţi vedea vreo licărire de logică în gândirea eterodocşilor (lucru trist dealtfel).
Aţi mai adus de faţă încă un cuv. asemeni unei alte flori, ce compune minunatul buchet al învăţăturii despre suflet ce creşte din pamântul Scripturii. Laud efortul tuturor binecinstitorilor ce s-au nevoit în acest sens pe forum.
Acum, aş vrea să aduc înaintea ortodocşilor (deoarece pe ceilaţi îi socotesc fără putinţa de a mai recepta cuv. Scripturii după cum au dovedit-o până acum din fapte), un ultim cuvânt, al marelui Apostol Pavel, despre existenţa conştientă a sufletului în afara trupului, după cum scrie la 2Corinteni 12:
2. Cunosc un om în Hristos, care acum paisprezece ani - FIE ÎN TRUP, nu ştiu; FIE ÎN AFARĂ DE TRUP, nu ştiu, Dumnezeu ştie - a fost răpit unul ca acesta până la al trilea cer.
3. Şi îl ştiu pe un astfel de om - FIE ÎN TRUP, FIE ÎN AFARĂ DE TRUP, nu ştiu, Dumnezeu ştie -
4. Că a fost răpit în rai ŞI A AUZIT cuvinte de nespus, ...
Deci, sufletul aude, vede ... Să mai vorbim şi despre Valaam vrăjitorul, căruia Domnul i-a deschis ochii să vadă pe îngerul Domnului cu sabia scoasă ... (Num. 22,31). Dar despre care ochi se spune aici, că doar nu scrie în Scripturâ că era orb? Bineînţeles, că despre cei ai sufletului e cuvântul Scrpturii. Noi înţelegem, că lumina din noi doar nu e întuneric, ...(Mt. 6,23).
Ultima oară modificat 24 Dec 2010, 16:45 de către dimitrie, modificat 1 dată în total.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Avatar utilizator
nora
Mesaje:177
Membru din:21 Dec 2010, 16:03
Confesiune:ortodox
Preocupări:contabil
Localitate:Londra

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde nora » 24 Dec 2010, 13:12

Umila si pacatoasa femeie sunt. ca ce as fi fost eu daca as fi mintit?
va rog sa ma iertati.
Citesc Scriptura si ma intreb , de ce am asteptat Doamne atatia ani ? Poate, ca sa mi se destepte mintea sa inteleg si sa vad? Scriptura acum este pentru mine cheia care deschide lacatul tuturor solutiilor greutatilor omului, ale tuturor pacatosilor, este cheia care deschide usa caii spre mantuire. Ti-e greu? fugi la Scriptura si o sa iti fie usor. esti sarac? fugi la Scriptura si o sa fi bogat.
Bunule Dimitrie, frumoase cuvinte ale Apostolului Pavel, datatoare de speranta, care ne invata ce inseamna smerenia.
Sa folosim ce ne-a mai ramas din viata asta, ca sa putem si noi , cand trecem in lumea sufletelor, cea vesnica, sa fim dusi macar cu o geana de o secunda sa vedem raiul si apoi sa mergem unde ne este locul.
Ca masura pacatelor noastre noi stim? Pentru ca noi pacatosii intotdeauna credem ca pacatul altuia e mai mare decat pacatul nostru. Si asa dintr-un pacat poate mic il facem mare si gresim.
Bucuraţi-vă pururea.
Rugaţi-vă neîncetat.
Daţi mulţumire pentru toate, căci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos Iisus, pentru voi.

vasinec

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde vasinec » 26 Dec 2010, 10:16

Daca sufletele apar in forma omeneasca dupa moarte
Daca credem in aparitia sufletelor, in forma omeneasca, dupa moarte, inseamna ca suntem spiritisti. Vin cu o completare, absolut necesara, la afirmatia dvs.:
"daca sufletele apar in forma omeneasca dupa moarte SI INVIERE ...".

ddc
Mesaje:217
Membru din:10 Oct 2009, 16:35
Confesiune:ortodox
Preocupări:Adevarul

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde ddc » 09 Mai 2011, 20:16

Care este originea si cand incepe existenta sufletelor?

Exista vrea diferenta intre suflet si duh?Daca da care e asta?

Evr: 4.12: Căci cuvântul lui Dumnezeu e viu şi lucrător şi mai ascuţit decât orice sabie cu două tăişuri, şi pătrunde până la despărţitura sufletului (psyche-ului) şi duhului (pneuma), dintre încheieturi şi măduvă, şi destoinic este să judece simţirile şi cugetările inimii,

Constantinos

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Constantinos » 09 Mai 2011, 23:13

Creştinismul (întreg) a respins trihotomismul şi a acceptat doar dihotomismul. Dupa Sfantul Ignatie Briancianinov duhul este lucrarea trupului si a sufletului.
Pentru intelegerea acestui lucru dau exemplul pe care l-am gasit in Dialoguri despre moarte al Sfantului Grigorie cel Mare, pagina 68: Faptul ca forta sufletului, prin ascutimea sa, cunoaste uneori viitorul se arata limpede din urmatoarea intimplare. In orasul nostru, in urma cu doua zile, avocatul Cumquodeus
a murit din cauza unui junghi dintr-o coasta. Cu putin inainte de a muri, l-a chemat la el pe slujitor si i-a poruncit sa-i pregateasca
vesmintele de plecare. In timp ce sluga credea ca stapanul se smintise, neascultandu-i catusi de putin poruncile,acesta s-a ridicat si s-a imbracat , spunand ca
se va duce pe via Appia, la biserica Fericitului Sixtus. Nu dupa mult timp, deoarece boala i s-a agravat, a murit. S-a luat hotararea ca trupul sa-i fie depus la biserica Fericitului Ianuarius martirul, pe via Praenestina. Dar, pentru ca celor ce se ingrijeau de inmormantarea lui li s-a parut prea departe, le-a
venit brusc o alta idee, iesind cu sicriul pe via Appia. Fara sa stie ce spusese Cumquodeus, l-au inmormintat chiar in biserica pe care el insusi o prezisese.
Stiind ca acel barbat fusese implicat in treburile lumesti si doritor de castiguri pamantesti, cum de a putut el sa prezica ceva, daca nu tocmai forta si
ascutimea sufletului sau au prevazut ce se va intampla cu trupul lui?
(Buna pentru a sti ca nu toate proorociile sunt de la draci sau de la Dumnezeu ci si de la oameni). Cum nu este aceeasi Dumnezeirea(Treimea) inaccesibila si dumnezeirea (energia necreata) nu este acelasi sufletul cu duhul omului (dupa Serafim Rose demonii foarte repede incearca si de cele mai multe ori reusesc sa ia in stapanire pe cei ce au duhul mai puternic, adica pe cei ce au abilitati paranormale ).

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde esenin » 10 Mai 2011, 09:32

Faptul ca forta sufletului, prin ascutimea sa, cunoaste uneori viitorul se arata limpede din urmatoarea intimplare. ........, cum de a putut el sa prezica ceva, daca nu tocmai forta si
ascutimea sufletului sau au prevazut ce se va intampla cu trupul lui?
.... Cum nu este aceeasi Dumnezeirea(Treimea) inaccesibila si dumnezeirea (energia necreata) nu este acelasi sufletul cu duhul omului (dupa Serafim Rose demonii foarte repede incearca si de cele mai multe ori reusesc sa ia in stapanire pe cei ce au duhul mai puternic, adica pe cei ce au abilitati paranormale ).
Este "ascutimea sufletului" adica spritul cel care a vazut ce se va intampla. Asta ca sa ramanem in termenii acceptati de ortodoxie, si anume ca duhul este doar "ascutimea" sufletului. Sf. Pavel are totusi o idee un pic diferita"1.Tes.5. 23. Însuşi Dumnezeul păcii să vă sfinţească pe voi desăvârşit, şi întreg duhul vostru, şi sufletul, şi trupul să se păzească, fără de prihană, întru venirea Domnului nostru Iisus Hristos".

Chiar si citatul din Evr.4.12, epistola cu paternitate indoielnica, atribuita altcuiva (http://www.cosmovisions.com/textEpitreHebreux.htm), se intrevede posibilitatea separarii duhului de suflet: "şi pătrunde până la despărţitura sufletului (psyche-ului) şi duhului (pneuma)". Altfel spus trihotomia omului, daca nu e initiala, se poate dobandi prin lucrarea lui Dumnezeu. Caz in care duhul poate sa judece simtirile si cugetarile inimii.

Ce spune Sfantul Ignatie Briancianinov, ca "duhul este lucrarea trupului si a sufletului" este bizar, cel putin pentru unii dintre oameni. Pavel zice in Romani 8: 14. Căci câţi sunt mânaţi de Duhul lui Dumnezeu sunt fii ai lui Dumnezeu.15. Pentru că n-aţi primit iarăşi un duh al robiei, spre temere, ci aţi primit Duhul înfierii, prin care strigăm: Avva! Părinte!16. Duhul însuşi mărturiseşte împreună cu duhul nostru că suntem fii ai lui Dumnezeu.
Deci, cel putin "Duhul infierii" este primit si nu rezultatul vreunei conlucrari a trupului si sufletului. Asta e un punct de vedere naturalist altoit pe corpul religios. Duhul este, la acest sfant, un produs al unui proces natural.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde esenin » 10 Mai 2011, 10:43

Eclesiastul Cap.12
5. Şi te temi să mai urci colina şi spaimele pândesc în cale şi capul se face alb ca floarea de migdal şi lăcusta sprintenă se face grea şi toţi mugurii s-au deschis, fiindcă omul merge la locaşul său de veci şi bocitoarele dau târcoale pe uliţă;
6. Mai înainte ca să se rupă funia de argint şi să se spargă vasul de aur şi să se strice ulciorul la izvor şi să se sfărâme roata fântânii,
7. Şi ca pulberea să se întoarcă în pământ cum a fost, iar sufletul să se întoarcă la Dumnezeu, Care l-a dat.

Omul traieste- urca colina , imbatraneste - se teme sa mai urce dar capul se face alb ca floarea de migdal si moare - merge la locasul sau de veci.
cum moare?
- ca pulberea se intoarce in pamant cum a fost iar
- sufletul se intoarce la Dumnezeu Care l-a dat.

Deci sufletul a trait viata pamanteasca si apoi se intoarce la Dumnezeu sa traiasca viata cea vesnica. Unde se intoarce? acolo unde ii e locul. Dupa masura faptelor sale bune cat a trait in viata pamanteasca. un Dumnezeu drept care da fiecaruia dupa cum a ales.
.....Corinteni 12:
2. Cunosc un om în Hristos, care acum paisprezece ani - FIE ÎN TRUP, nu ştiu; FIE ÎN AFARĂ DE TRUP, nu ştiu, Dumnezeu ştie - a fost răpit unul ca acesta până la al trilea cer.
3. Şi îl ştiu pe un astfel de om - FIE ÎN TRUP, FIE ÎN AFARĂ DE TRUP, nu ştiu, Dumnezeu ştie -
4. Că a fost răpit în rai ŞI A AUZIT cuvinte de nespus, ...
Deci, sufletul aude, vede ...
Iata cum ortodoxul sarguincios citeste "suflet" acolo unde acest cuvant nici macar NU ESTE SCRIS. Asta este mai mult decat "interpretatre" a Bibliei; este rastalmacire.

Constantinos

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Constantinos » 10 Mai 2011, 10:52

Duhul însuşi mărturiseşte împreună cu duhul nostru că suntem fii ai lui Dumnezeu. Exista si duh omenesc si Duhul Sfant. Un exemplu din zilele noastre: Un frate dintr-o manastire (care nu este plin de Duhul Sfant ci mai mult pacatos ) a plecat prin Rusia la o manastire unde a stat vreo 3 luni. Cand s-a intors, unii care erau noi veniti in manastire si nu stiau de el au zis de cand l-au vazut ca este rus , fara ca acesta sa-si deschida gura sau sa se comporte in vreun anumit fel. Apoi cand a inceput sa se roage in biserica toti si-au dat seama ca a imprumutat ceva din felul rusilor.
Jertfa lui Dumnezeu este duhul umilit, inima infranta si smerita Dumnezeu nu o va urgisi. Placut lui Dumnezeu este duhul copilului, lacrimile sufletului si ale trupului.

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Ioan Cr » 10 Mai 2011, 10:58

Mi-a venit acum o idee poate trasnita, daca nu cumva sufletul si duhul sunt doua stari ale aceleiasi naturi: statica (psyche, ca loc, "spatiu"), respectiv dinamica (pneuma - vant, miscare). Astfel, vorbind de structura (concept static), omul este dihotomic, iar analizandu-l in act, devine trihotomic (cand incepe sa se manifeste si duhul).

Daca nu ma insel, deja la Aristotel gasim notiunea "actului pur", care (cred) coincide cu cea a duhului (adaugat: este vorba de notiunea de Dumnezeu).
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde esenin » 10 Mai 2011, 12:43

Ioan Cr.
Nu e deloc o idee trasnita. Nu mai tin minte care e care dar, cred ca "praxis" era actiunea a carei finalitatea este actul insusi, si in care conta buna savarsire a actiunii, buna ei derulare, iar cealalta "poiesis" era actiunea care viza un scop in afara ei, de pilda producerea unui obiect. (s-ar putea sa le fi inversat, nu mai tin minte cum era). Adica: prima este o fiintare ("essere") care se "ex-prima" (ca Dumnezeu care iese din fiintare imobila ptr a exista) a doua este pur si simplu productia a ceva. Asa ca daca vedeti duhul ca fiintare, ca essenta, atunci, intr-adevar sufletul poate fi vazut ca existenta sa, ca iesire din virtualitate, (el ii zice "putere") catre ex-terior.
Dar nu stiu daca mai e si ortodoxa. Chiar daca el nu admite o preexistenta a spiritului, o presupune tacit, ca substanta prima (cum ati zice dumneavoastra) a existentei. (Cum e lutul pentru oala). Forma duhului (intrupat) este sufletul.

Problema, Constantinos, nu este daca duhul exista sau nu, caci el exista. Problema este: 1. daca el este sau nu parte a sufletului si 2. Daca el este creat de jos in sus cum zice Sfantul Ignatie Briancianinov (prin conlucrarea trupului cu sufletul) sau daca este...cum sa-i zic ?....."secretie" divina. (ma iertati).
La 1) eu am oferit o cale de acomodare care se gaseste in Evrei: intai este parte a sufletului, dar prin induhovnicire, devine o a treia parte a omului. Asa ca de aici incolo omul este trihotomic. (de aceea va spune Sf. Pavel ca de-acum duhul e in stare sa judece sufletul - pentru ca adevenit altceva decat sufletul, il vede de sus, intrucatva; afectele nu mai interfereaza cu gandirea.)
La 2) erezia sfantului este mare: Cand zice ca duhul este un produs al actiunii conjugate a trupului si sufletului, el decade parte noastra cea mai sfanta, spiritul nostru, prin care suntem "toti fii ai Celui Preainalt", la o productie aferenta doar intruparii. (caci trupul nu dureaza decat atat). Duhul nostru nu mai este "cadou" de la Dumnezeu, ci un vulgar produs terestru.

Constantinos

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Constantinos » 10 Mai 2011, 18:29

Daca era electronica dadeam numarul paginii din cartea Ofranda Monahilor Contemporani dar asa zicand din memorie ( nu-i atat de buna) poate am gresit ceva , oricum Sfantul Ignatie nu a gresit. E greu deocamdata sa spun care este diferenta dintre suflet (minte, simtire ,vointa lucratoare, toate trei au duh si se poate din cauza pacatului si a dracilor una sa gandesti , alta sa simti si altceva sa faci) si spirit (care se poate sa fie tot una cu sufletul). Duhul Sfant a pus lumina peste mintea , simtirea si vointa lui Adam, de aceea Pavel putea zice ca are vointa, simtirea si mintea lui Hristos. Mai este constiinta nepervetita sau glasul lui Dumnezeu si memoria (iar cand va veni Mangaietorul va va aduce aminte de toate pe care le-am spus ). S-ar putea ca la fel de importante sa fie mintea , simtirea si vointa, fara intai, al doilea , al treilea cum nu este nici la Fiul , Duhul si Tatal. Acum sunt dezorientat si nu stiu care este partea cea mai sfanta sau daca exista . Problema poate se punea ce este omul fara a fi "posedat" de draci sau locuit de catre Dumnezeu, iar unii ziceau un animal cu suflet. Cu asta inchei aici pana-mi voi face ordine prin teme.

Veronika
Mesaje:135
Membru din:05 Sep 2010, 23:00
Confesiune:ortodox
Preocupări:biologie, spiritualitate ortodoxa
Localitate:Chişinău

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Veronika » 11 Mar 2012, 15:55

vorbind despre om, vedem că sufletul acestuia este o realitate spirituală şi raţională (deodată) creată de Dumnezeu, care unită cu trupul îi dă viaţă acestuia, dar care nu trebuie totuşi confundată cu (sau redusă la) viaţa biologică a trupului. Atunci când Scriptura numeşte "viaţa" drept "suflet", ea ţine cont de percepţia cea mai simplă şi mai evidentă, că unirea sufletului cu trupul înseamnă viaţă, iar despărţirea acestora înseamnă moarte.





Sper că şi-a găsit fiecare răspuns la întrebările adresate mai sus. ;)

Constantinos

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Constantinos » 21 Mar 2012, 18:53

Nu am ascultat predica lui Anitulesei Gheorghe , vreau totusi sa intreb daca este posibil ca un suflet sa cantareasca 0,01 g asa cum am gasit pe un site unde se zice ca niste specialisti germani in anul 1988 au cantarit 200 muribunzi. Apoi ar trebui si ca niste specialisti ortodocsi in genetica (am auzit ca exista unul renumit in America) sa ia un ovul care cantareste 1,5 micrograme si unul fecundat care ar trebui sa cantareasca cel putin 1,5 micrograme + 0,01 g daca sufletul se daruieste in acel moment si sa le compare . Cred ca Parintele Nicolae Tanase se pricepe cel mai bine sa dea un raspuns peste mai multi ani.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Intrebari scurte

Mesaj necititde protosinghel » 09 Oct 2012, 23:43

Cândva eram preocupat de antrolopologia creştină, dar când am văzută câtă neclaritate este, m-am lăsat...
Acum să nu se mire adventiştii, dar creştinismul clasic (ortodocşii şi romano-catolicii) nu au o teologie clară cu privire la esenţa sufletului, ceea ce nu înseamnă că ar pune la îndoială existenţa acestuia. Şi tocmai de aceea adventiştii nu au ce se amesteca în discuţia noastră!
Sunt şi multe alte neclarităţi vizavi de trihotomism. Chiar nu înţeleg de ce este considerat eretic şi de ce trebuie să ne scremem în interpretarea trihotomismului evident al Sf. Ap. Pavel sau al Sf. Maxim Mărturisitorul.
De aceea, eu prefer să mă ambţin în comentarii atunci când vine vorba de antropologie. Acuşi apare câte un "tradiţionalist" care-ţi dă în cap chiar şi la cea mai timidă ipoteză.

Metamorfoza
Mesaje:104
Membru din:06 Aug 2012, 17:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Filozofia si Teologia

Re: Adam şi primii oameni. Biblia spune totul?

Mesaj necititde Metamorfoza » 10 Oct 2012, 00:04

"Problema" pe care eu o "vad" e ca omul a fost creat din prima trup si suflet.Ori esenta noastra e in suflet , inauntru.. De multe ori ceea ce e esenta noastra si adancul sufletului nostru nici nu poate fi exprimat si descoperit in modalitatea aceasta de existenta.. Ori daca esenta e inauntru atunci ce nevoie mai e de circumscrierea ei in forma?De ce se va intampla acelasi lucru si la inviere?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Adam şi primii oameni. Biblia spune totul?

Mesaj necititde protosinghel » 10 Oct 2012, 00:13

Şi dacă sufletul este psyche-ψυχη, de ce problemele sufleteşti sunt altceva decât problemele psihice? Şi de ce psihiatria este o ramură a medicinii ştiinţifice?

Metamorfoza
Mesaje:104
Membru din:06 Aug 2012, 17:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Filozofia si Teologia

Re: Adam şi primii oameni. Biblia spune totul?

Mesaj necititde Metamorfoza » 10 Oct 2012, 00:57

Deja e problema de semantica aici.. greaca asta.. limba problematica.. ψυχή (psūchê) din ceea ce am citit acu 5 min inseamna viata si cred ca se refera la intreg "sufletul uman" ... In scrierile lui Aristotel inseamna suflet. Psihic in psihologie are o alta conotatie diferita de cea teologica si anume de minte/constienta.. Problemele umane pot fi rezolvate prin ratiune dar sunt teologi(nu neaparat crestini) care vorbesc de ratiuni ale inimii.. Deci rationalul nu se limiteaza numai la minte (la ganduri) ci si la emotii (sentimente).. B. Pascal spunea ca inima are ratiunile ei pe care ratiunea nu le cunoaste.. Adica are un mod al sau dupa care functioneaza, o lege a sa.. Omul daca nu impaca cele doua ratiuni nu cred ca isi poate rezolva cu adevarat problemele..


Trihotomia pare a fi o conceptie Platonica.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Adam şi primii oameni. Biblia spune totul?

Mesaj necititde protosinghel » 10 Oct 2012, 12:47

Cu articole de pe wikipedia nu ajungem departe. Nimic nou nu mi-aţi spus.
Adevărul poate fi doar unul. Spuneţi-mi care este el?

Mă refer la adevărul teologic cu privire la esenţa şi raportul dintre: trup (sarks) - corp (soma) - suflet (psyche) - raţiune/minte (nous) - duh (pneuma). Biblia vorbeşte despre toate acestea ca despre realităţi diferite, iar comentariile patristice, influenţate fie de un curent filosofic, fie de altul, de multe ori se contrazic.
Deci nu vreau teorii, ci adevărul teologic în ultimă instanţă, pe care Biserica, din păcate, niciodată nu s-a trudit să-l formuleze. Şi despre asta spuneam eu că lipseşte în teologia noastră.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Adam şi primii oameni. Biblia spune totul?

Mesaj necititde esenin » 13 Oct 2012, 00:02

Parinte, va dau un raspuns eretic:
Nu ma asez in registrul moral, pentru ca ar complica lucrurile.
Le avem pe toate trei. Ganditi-va la asta: observam niste fenomene electrice anarhice. Dupa ce cercetam, descoperim ca ele asculta de legea lui Ohm, ca exista un tipar duhovnicesc dupa care chestia electrica se desfasoara. Acuma: ochiul este croit ca sa perceapa lumina si nu altceva. La fel si mintea ca sa descopere legea lui Ohm...Adica activitatea de gandire este de aceeasi natura cu obiectul caruia i se aplica, nu zicem ca „percepem” legea lui Ohm, ci ca „gandim”. E imperfecta, o percepem ca intr-o oglinda murdara, dar este de aceasta natura, nu poate fi altfel, caci atunci ar trebui sa putem vedea cu urechile, si mirosi cu ochii. In plus, suntem constienti cand simtim ceva, (cand avem perceptii sau sentimente),. Dar nu suntem constienti de activitatea ganditoare. Trebuie sa ne daruim complet gandului. Ne putem „vedea” dinafara cand suntem tristi, dar nu ne putem vedea cand gandim. (Omul rudimentar poate fi insa rapit si de simturi). Devenim constienti de gandire doar dupa ce s-a produs. BANUIESC (nu sunt sigur) ca asta e motivul pentru care nu suntem , „oficial” dotati si cu duh, pentru ca este inobservabil, si ca activitate umana, si ca „lume a nevazutelor” (sf. Pavel). Dar asta ne da si ocazia sa credem!
De obicei, cand zicem „induhovnicire” ne referim la domeniul moral, si chiar il excludem pe cel intelectual. Dar tot „Lege” este si Legea morala! Cred ca ne implicam sufleteste MAI MULT in ea decat in legea lui Ohm, pentru ca „este scrisa in inimile noastre”. (Cea alui Ohm e scrisa doar in natura). Nu mai e lege naturala, pentru ca Dumnezeu a mutat-o, e in noi. Cand o vom intelege pe toata, „nu ne vom mai intreba unii pe altii”...etc, (In Isaia, sai Eremia....am uitat).


Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 10 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX