Iarăşi DESPRE SUFLET

Învăţătura de credinţă ortodoxă pt "începători" şi "avansaţi"
Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje: 1104
Membru din: 07 Apr 2008, 20:29
Confesiune: ortodox
Preocupări: medicină, teologie, filosofie
Localitate: Italia
Contact:

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Ioan Cr » 22 Oct 2012, 10:34

de ce ingerii sunt duhuri, ce esenta/constitutie au duhurile si ce constitutie are sufletul ?
Sufletul este duh, asa cum si ingerii. Sf. Ioan Damaschinul vorbeste de diferite gradatii ale "volatilitatii" duhurilor, extremele fiind Dumnezeu=Duh Absolut, "fata de care orice alt duh este grosolan", iar pe de alta parte, sufletul uman, duh si el, insa intrepatruns cu trupul, legat de el, numai impreuna formand fiinta umana (sufletele celor morti nu sunt deplin oameni, fiind fara trupuri, dar vor deveni abia la Invierea de la Judecata).

Dupa asemanarea cu lumea celor "vazute", formata din fiinte, obiecte si procese, se poate ipotiza si existenta in lumea duhului a entitatilor analoage: ingerii sunt fiinte rationale, dar ce este "sabia" unui inger, daca nu un "obiect" rational, sau ce este gandul, daca nu un proces rational. Exista miscare in lumea duhului? Exista schimbare? In ce mod, prin ce mecanism, duhul poate influenta materia/lumea vizibila. Aici aveti "masa rotunda" a celor mai mari desbateri metafizice si dogmatice din toate timpurile. Erorile pot fi extrem de grave, duhul redus la creatura poate submina eternitatea divina (arianism), creatura absolutizata poate anihila duhul (ateism, materialism vulgar mecanicist etc).

Doar cateva idei.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Metamorfoza
Mesaje: 104
Membru din: 06 Aug 2012, 17:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Filozofia si Teologia

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Metamorfoza » 22 Oct 2012, 14:48

intrebarea era mai mult pentru cei ce sustin trihotomia.

e spatial sufletul dupa moarte? (incadrat in spatiu)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde protosinghel » 22 Oct 2012, 15:33

intrebarea era mai mult pentru cei ce sustin trihotomia.
e spatial sufletul dupa moarte? (incadrat in spatiu)
Aici pe pământ spaţiu înseamnă 3D. Dincolo poate însemna altceva. De aceea eu mă limitez în a crede că sufletul rămâne o realitate duhovnicească conştientă şi limitată, nu omniprezentă.

Metamorfoza
Mesaje: 104
Membru din: 06 Aug 2012, 17:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Filozofia si Teologia

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Metamorfoza » 22 Oct 2012, 15:40

intrebarea era mai mult pentru cei ce sustin trihotomia.
e spatial sufletul dupa moarte? (incadrat in spatiu)
Aici pe pământ spaţiu înseamnă 3D. Dincolo poate însemna altceva. De aceea eu mă limitez în a crede că sufletul rămâne o realitate duhovnicească conştientă şi limitată, nu omniprezentă.
intrebarea e cum incape sufletul atunci in trupul nostru?

are sufletul o "forma" , un "corp" , o "incadrare" ceva?

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje: 1104
Membru din: 07 Apr 2008, 20:29
Confesiune: ortodox
Preocupări: medicină, teologie, filosofie
Localitate: Italia
Contact:

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Ioan Cr » 22 Oct 2012, 15:56

intrebarea era mai mult pentru cei ce sustin trihotomia.
Eu cred ca primul lucru cu care trebuie impacata orice doctrina/teologumena crestina, este soteriologia. Nimic nu are sens (atat teoretic, cat si practic, inclusiv pe plan personal-individual) daca contravine, cat de putin, mantuirii. Din cate stiu, sper sa nu gresesc, aceasta a fost piatra de incercare in desbaterile ecumenice, inclusiv in discutia despre trihotomie (foarte veche si ea, cu radacini gnostice). Personal asi vrea o inraurire (si) in aceasta directie a discutiei. Bineinteles, dogmatica este si ramane unitara, nu exista dogme "majore" sau "minore".
e spatial sufletul dupa moarte? (incadrat in spatiu)
Notiunea de "spatiu" se cuprinde in conceptul de "materie", materia este intinsa, deci spatiala prin natura sa. Mai corect, cu referire la creaturi rationale, e sa folosim termenul de circumscris/limitat. Cum poate fi o entitate spirituala limitata, neavand intindere? Evident, prin vecinatatea altei entitati de aceeasi natura.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Metamorfoza
Mesaje: 104
Membru din: 06 Aug 2012, 17:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Filozofia si Teologia

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Metamorfoza » 22 Oct 2012, 18:15

intrebarea era mai mult pentru cei ce sustin trihotomia.
Eu cred ca primul lucru cu care trebuie impacata orice doctrina/teologumena crestina, este soteriologia. Nimic nu are sens (atat teoretic, cat si practic, inclusiv pe plan personal-individual) daca contravine, cat de putin, mantuirii. Din cate stiu, sper sa nu gresesc, aceasta a fost piatra de incercare in desbaterile ecumenice, inclusiv in discutia despre trihotomie (foarte veche si ea, cu radacini gnostice). Personal asi vrea o inraurire (si) in aceasta directie a discutiei. Bineinteles, dogmatica este si ramane unitara, nu exista dogme "majore" sau "minore".
e spatial sufletul dupa moarte? (incadrat in spatiu)
Notiunea de "spatiu" se cuprinde in conceptul de "materie", materia este intinsa, deci spatiala prin natura sa. Mai corect, cu referire la creaturi rationale, e sa folosim termenul de circumscris/limitat. Cum poate fi o entitate spirituala limitata, neavand intindere? Evident, prin vecinatatea altei entitati de aceeasi natura.
daca e limitat/circumscris de alt suflet, atunci ar iesi ca si Dumnezeu care e duh, e limitat.

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje: 1104
Membru din: 07 Apr 2008, 20:29
Confesiune: ortodox
Preocupări: medicină, teologie, filosofie
Localitate: Italia
Contact:

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Ioan Cr » 22 Oct 2012, 19:14

daca e limitat/circumscris de alt suflet, atunci ar iesi ca si Dumnezeu care e duh, e limitat.
Daca Dumnezeu ar fi creat, da. Dar nu este asa. Dumnezeu este Duh necreat, cu proprietati radical diferite. Spre ex, omniprezenta Ii ingaduie sa fie peste tot in acelasi timp, ceea ce nu reuseste nicidecum unui inger. El este si tot in toate, pe toate le penetreaza, inclusiv gandurile cele mai ascunse (omnistienta). Bineinteles, natura Lui e alta. E Duh dupa proprietatile pe care le impartaseste cu alte duhuri, dar are multe alte atribute cu care Se diferentiaza categoric. Astfel, citand din Sf. Ioan Damaschinul, El le cuprinde pe toate, El nefiind cuprins de nimic. El este limita, dar nu este limitat. Este transcendent, deasupra a tot, dar si omniprezent, Atottiitorul, Viata.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Metamorfoza
Mesaje: 104
Membru din: 06 Aug 2012, 17:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Filozofia si Teologia

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Metamorfoza » 22 Oct 2012, 22:34

mda.. tot nu mi s-a raspuns.. are sufletul corp?

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde dimitrie » 23 Oct 2012, 14:53

mda.. tot nu mi s-a raspuns.. are sufletul corp?
Tot ce este mărginit este corporal, evident. Există chiar și asemănare fizică între cele două părți constitutive ale omului - trupul și sufletul, sufletul având forma trupului, cu cap, mâini, picioare, etc. (Apoc.4:4,15:2). Astfel că, dacă cineva vede sufletul unui om repausat, îndată și recunoaște persoana respectivă (vezi 1Reg.28).
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Metamorfoza
Mesaje: 104
Membru din: 06 Aug 2012, 17:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Filozofia si Teologia

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Metamorfoza » 23 Oct 2012, 23:12

mda.. tot nu mi s-a raspuns.. are sufletul corp?
Tot ce este mărginit este corporal, evident. Există chiar și asemănare fizică între cele două părți constitutive ale omului - trupul și sufletul, sufletul având forma trupului, cu cap, mâini, picioare, etc. (Apoc.4:4,15:2). Astfel că, dacă cineva vede sufletul unui om repausat, îndată și recunoaște persoana respectivă (vezi 1Reg.28).
dumneavoastra credeti in trihotomie?e duhul o entitate separata de suflet si are duhul un corp distinct de suflet sau suflet = duh?

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje: 1104
Membru din: 07 Apr 2008, 20:29
Confesiune: ortodox
Preocupări: medicină, teologie, filosofie
Localitate: Italia
Contact:

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Ioan Cr » 24 Oct 2012, 11:52

mda.. tot nu mi s-a raspuns.. are sufletul corp?
Tot ce este mărginit este corporal, evident. Există chiar și asemănare fizică între cele două părți constitutive ale omului - trupul și sufletul, sufletul având forma trupului, cu cap, mâini, picioare, etc. (Apoc.4:4,15:2). Astfel că, dacă cineva vede sufletul unui om repausat, îndată și recunoaște persoana respectivă (vezi 1Reg.28).
dumneavoastra credeti in trihotomie?e duhul o entitate separata de suflet si are duhul un corp distinct de suflet sau suflet = duh?
Cititi despre desbaterea istorica despre natura duhului intre doi sfinti, Sf. Ignatie Briancianinov si Sf. Teofan Zavoratul aici
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Metamorfoza
Mesaje: 104
Membru din: 06 Aug 2012, 17:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Filozofia si Teologia

Re: Iarăşi DESPRE SUFLET

Mesaj necititde Metamorfoza » 24 Oct 2012, 12:39

daca sufletul nu este etern cum poate fi nemuritor?

E interesanta ideea sf Teofan cum ca sufletul contine trupul si nu invers si ca sufletul e o natura spirituala de ordin superior.. . Si in Hristologie , Hristos e un Ipostas divin, Ipostasul divin contine cele doua firi.. daca sufletul e marginit la forma trupului atunci cum poate intra in el infinitatea si eternitatea?atunci cum pot oamenii de constitutie mica sa aiba suflete mari?

daca spiritele nu pot avea aceeasi natura cu Dumnezeu atunci cum poate spiritul fi nemuritor?

as spune ca aceasta interpretare a sf Teofan este totusi controversiala pentru crestinismul si ortodoxia fundamentala.

practic dezbaterea dintre cei doi pare sa faca referinta la natura sufletului : divin sau creat.. sunt teologii vechi precum hinduismul care cred ca sufletul este divin si ca de fapt fiecare suflet, este (o parte din) Dumnezeu..


Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron