Icoana. Temeiul cinsitirii

Învăţătura de credinţă ortodoxă pt "începători" şi "avansaţi"
ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 16 Iun 2011, 22:09

un cineva care traieste lucrurile astea, care se inchina la icoane fara sa aiba constiinta intinata de vreun gand?acela sa-mi dea un raspuns cu ce simte el.de ce face el asa?nu ma intereaza atat de mult raspunsuri filozofice copiate ci raspunsuri care au substanta.

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 16 Iun 2011, 22:44

E un raspuns precis si simplu: porunca a doua a fost data pe vremea cand nimeni nu stia cum poate arata <dumnezeu. Dar El s-a intrupat si de atunci stim cum arata, cel putin in aceea ipostaza. Arata ca un om, (Iisus). Deci il putem picta caci stim ca nu ne inselam. Nu stim cum arata cu precizie; deci nu ii putem face un portret, Doar pictam un om, conventional, respectand cateva conventii.

dumi
Mesaje: 7
Membru din: 27 Mar 2011, 16:44
Confesiune: ortodox
Localitate: Chisinau
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde dumi » 16 Iun 2011, 23:37

in plus porunca a doua interzice orice chip cioplit faurit de capul omului.
Cinstirea icoanelor nu contravene poruncii a 2-a a Decalogului. Întradevăr în Vechiul Testament era interzisă închinarea la imagini. Sunt cîteva motive pentru care Dumnezeu le-a interzis venerarea imaginilor cele mai importante sunt doua:
1. Poporul Israel aveau înclinatia catre idolatrie, exista riscul ca toata faptura şi toate chipurile create sa fie divinizate si adorate
2. Dumnezeu s-a revelat poporului Israel doar prin cuvînt dar nu şi prin chipul Sau ca să se implinească Scripturile.
În Vechiull Testament observăm că Dumenzeu în chip nevăzut vorbeşte poporului Israel prin gura prorocului sau: „Aţi auzit glasul cuvintelor Sale, dar nu aţi văzut nici un chip, ci numai glasul” şi „Aveţi grijă, căci nu aţi văzut nici o asemănare” .
Însă în Noul Testament lucrurile se shimbă. Astfel odata cu venirea Fiului lui Dumnezeu a Domnului şi Mintuitorului nostru Isus Hristos oamenilor li s-au descoperit pe lingă cuvînt şi chipul lui Dumnezeu. De aceia şi Mîntuitorul le vorbeşte: Odinioară: „n-aţi văzut chipul lui Dumnezeu”; acum: „Fericiţi sunt ochii care văd ce vedeţi voi”, adică „chipul Dumnezeului nevăzut”, Hristos. De aceia reprezentarea lui Dumnezeu în icoane nu este o încălcare a poruncii a 2-a a Decalogului fiincă însuşi Dumnezeu a binevoit ca să fie cunoscut - „Odinioară văzut ai fost de oameni, iar acum Te vedem sub chipul cel nefăcut de mână omenească” (al doilea tropar de la prima slavă a canonului).

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 17 Iun 2011, 09:01

ddc,
porunca adoua nu interzice orice chip faurit de mana omului ! De unde o scoateti ? Interzice doar faurirea unui chip la care te-ai putea inchina.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 969
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Icoane

Mesaj necititde dimitrie » 18 Iun 2011, 00:06

Care este scopul icoanelor?
1. "sfinţească-se numele Tău" ... . Slăvirea, cinstirea lui Dumnezeu.
Explicaţie:Cinstea adusă chipului (icoanei) este primită de către Însuşi Protochip (Întâiul Chip), adică de Dumnezeu. Ioan.5:23, 13:20, etc.
2. Mântuiea noastră
De ce ne inchinam la icoane?
Adică, de ce le cinstim, venerăm (iar nu le adorăm, căci adorarea este formă de închinare cuvenită Protochipului - Dumnezeu) ? Pentru că:
- venerarea lor este conformă adevărului biblic şi patristic, şi deci după voinţa lui Dumnezeu;
- prin intermediul lor şi în baza credinţei noastre, se revarsă harul lui Dumnezeu: sfinţitor, vindecător, etc.

Cinstirea icoanelor este indispensabilă mântuirii.
Explicaţie:
Fiul este icoana Tatălui, şi necinstirea icoanei duce la necinstirea chipului dintâi:
23. Ca toţi să cinstească pe Fiul cum cinstesc pe Tatăl. Cine nu cinsteşte pe Fiul nu cinsteşte pe Tatăl care L-a trimis. Ioan.5:23
Omul este chip, icoană a lui Dumnezeu. Necistirea acestui chip duce la necinstirea lui Dumnezeu. Amintiţi-vă de Decalog, de Fericiri, etc., de cuvintele Dreptului Judecător ce vor fi rostite către "capre" şi către "oi" : " Duceţi-vă de la Mine ...": "Veniţi la Mine ... de moşteniţi..." EL Se indenticfică cu icoana Sa (omul în acest caz) - Mt. 25; 35-46. O altă referire (directă de această dată) la legitimitatea legăturii dintre icoană şi protochipul ei, o aflăm la Lc.20;24-25, etc.(textele paralele). Vezi şi Ioan. 13; 2o.
Acesta este un subiect mult prea vast însă.

PS. Revizuiţi, vă rog, discuţiile de pe alte topic-uri asemănătoare acestuia (icoanele)!
Prietene, sunt atâtea explicaţii ortodoxe cu privire la cinstirea icoanelor, pe internet (şi nu fără temei biblic), că nu-ţi este scuzată lipsa unui minim de cunoştinţe despre icoane! A pune o întrebare fără un minim de efort de a afla răspunsul în prealabil, nu este un lucru tocmai potrivit.
Iată şi un minim...:
http://cleopasihastria.wordpress.com/
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 19 Iun 2011, 11:34

pe baza carui temei ne confectionam noi icoane?ni le-a poruncit noua Dumnezeu?nu contravine insusi confectionarea lor,ca sa nu zic inchinarea la ele, cu porunca a doua?ce inseamna inchinarea la icoane?cum trebuie sa ne inchinam si sa ne raportam la ele?de ce ne inchinam la ele?

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 19 Iun 2011, 11:39

Care este scopul icoanelor?
1. "sfinţească-se numele Tău" ... . Slăvirea, cinstirea lui Dumnezeu.
Explicaţie:Cinstea adusă chipului (icoanei) este primită de către Însuşi Protochip (Întâiul Chip), adică de Dumnezeu. Ioan.5:23, 13:20, etc.
2. Mântuiea noastră
De ce ne inchinam la icoane?
Adică, de ce le cinstim, venerăm (iar nu le adorăm, căci adorarea este formă de închinare cuvenită Protochipului - Dumnezeu) ? Pentru că:
- venerarea lor este conformă adevărului biblic şi patristic, şi deci după voinţa lui Dumnezeu;
- prin intermediul lor şi în baza credinţei noastre, se revarsă harul lui Dumnezeu: sfinţitor, vindecător, etc.

Cinstirea icoanelor este indispensabilă mântuirii.
Explicaţie:
Fiul este icoana Tatălui, şi necinstirea icoanei duce la necinstirea chipului dintâi:
23. Ca toţi să cinstească pe Fiul cum cinstesc pe Tatăl. Cine nu cinsteşte pe Fiul nu cinsteşte pe Tatăl care L-a trimis. Ioan.5:23
Omul este chip, icoană a lui Dumnezeu. Necistirea acestui chip duce la necinstirea lui Dumnezeu. Amintiţi-vă de Decalog, de Fericiri, etc., de cuvintele Dreptului Judecător ce vor fi rostite către "capre" şi către "oi" : " Duceţi-vă de la Mine ...": "Veniţi la Mine ... de moşteniţi..." EL Se indenticfică cu icoana Sa (omul în acest caz) - Mt. 25; 35-46. O altă referire (directă de această dată) la legitimitatea legăturii dintre icoană şi protochipul ei, o aflăm la Lc.20;24-25, etc.(textele paralele). Vezi şi Ioan. 13; 2o.
Acesta este un subiect mult prea vast însă.

PS. Revizuiţi, vă rog, discuţiile de pe alte topic-uri asemănătoare acestuia (icoanele)!
Prietene, sunt atâtea explicaţii ortodoxe cu privire la cinstirea icoanelor, pe internet (şi nu fără temei biblic), că nu-ţi este scuzată lipsa unui minim de cunoştinţe despre icoane! A pune o întrebare fără un minim de efort de a afla răspunsul în prealabil, nu este un lucru tocmai potrivit.
Iată şi un minim...:
http://cleopasihastria.wordpress.com/
da, dar atat Hristos cat si aproapele sunt 'icoane' VII.

dumi
Mesaje: 7
Membru din: 27 Mar 2011, 16:44
Confesiune: ortodox
Localitate: Chisinau
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde dumi » 19 Iun 2011, 21:48

pe baza carui temei ne confectionam noi icoane?ni le-a poruncit noua Dumnezeu?nu contravine insusi confectionarea lor,ca sa nu zic inchinarea la ele, cu porunca a doua?ce inseamna inchinarea la icoane?cum trebuie sa ne inchinam si sa ne raportam la ele?de ce ne inchinam la ele?
După cum Evanghelia a fost scrisă pentru a păstra cuvintele de învătătură a Mintuitorului nostru Isus Hristos tot aşa şi chipul Sau a Dumnezeului-Om a fost zugravit pe icoană pentru a păstra amintiriea Celui Care a venit în trup. Deci dacă admitem că am primit Adevarul în cuvînt şi chip desăfirşit atunci Adevărul trebuie revelat nu doar prin cuvînt, ci şi arătat prin imagine şi aceasta Sfântul Evanghelist Ioan o spune cu multă forţă, de la primele cuvinte ale primei sale Epistole: „Ceea ce era la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi mâinile noastre au pipăit...”. De aceia confectionarea icoanelor reprenită de fapt o formă de redare a Adevarului prin imagine.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde protosinghel » 20 Iun 2011, 00:17


Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 969
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Icoane

Mesaj necititde dimitrie » 20 Iun 2011, 08:54

Frumoase răspunsuri!
Dar ce zici ddc, să cinstim icoanele neînsufleţite ori nu? Dar înainte de a răspunde, ţine cont şi de următoarele:


A) "5. Astfel a adunat David pe toţi Israeliţii, de la Şihorul egiptean până la intrarea Hamatului, ca să strămute chivotul Domnului din Chiriat-Iearim.

6. Atunci s-a dus David şi tot Israelul la Chiriat-Iearim, ce este în Iuda, ca să strămute de acolo chivotul lui Dumnezeu, înaintea căruia se cheamă numele Domnului Celui care sade pe heruvimi.

7. Şi au adus chivotul lui Dumnezeu într-un car nou din casa lui Abinadab; iar carul îl conduceau Uza şi Ahia.

9. Dar când au ajuns la aria lui Chidon, Uza şi-a întins mâna, ca să sprijine chivotul, căci boii erau să-l răstoarne.

10. Atunci S-a mâniat Domnul pe Uza şi l-a lovit, pentru că şi-a întins mâna spre chivot; şi el a murit acolo pe loc înaintea lui Dumnezeu.
" (1Paralipomena.13)
Ţinând cont de aceasta, compară cu:
B) http://www.google.ro/url?sa=t&source=we ... Ag&cad=rja , http://www.google.ro/url?sa=t&source=we ... 1g&cad=rja
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 20 Iun 2011, 10:16

parinte protosinghel, sunteti sigur ca citatul din Ioan, ca Dumnezeu "s-a lasat vazut si pipait - in Christos" trebuie luat ad-literam ?
Daca ar fi asa oare ce rost mai are credinta ? caci ea exista in baza faptului ca Dumnezeu (si toata lumea duhovniceasca) sunt INVIZIBILE (Pavel). Prin urmare, cel putin cei care L-au vazut pe Christos (Petru, d.ex.) nu au de ce sa mai creada. Ei pot sa CUNOASCA, credinta nu mai are niciun rost, cel putin pe perioada intruparii (vorbesc in termenii lui Pavel).
Ce au vazut si pipait ei nu e Dumnezeu, ci trupul in care s-a intrupat El. Oamenii nu pot vedea si pipai decat ceea ce este "trup" (chiar daca un "trup" poate fi si arbustul arzand al lui Moise). ORI DUMNEZEU ESTE DUH, NU TRUP. Noi nu vedem nici macar sufletul omului, ce sa mai vorbim de Dumnezeu ?.
Sunteti sigur deci ca expresia "vederea lui Dumnezeu" in Iisus trebuie luata la propriu ?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde protosinghel » 20 Iun 2011, 22:33

Dar de când credinţa şi cunoaşterea sunt în opoziţie. Hristos ne cere credinţă şi tot El ne cere cunoaştere (Ioan 17:3). Nu e vorba de credinţa în existenţa Lui, ci de cu totul altceva.
Iar faptul că Hristos a fost văzut şi pipăit, trebuie luat ad-literam, pt acesta este un adevăr fundamental, transmis nouă de martorii oculari. Mai ales în epoca ereziilor gnostice, realitatea întrupării lui Hristos trebuia "probată", nu doar afirmată. Pe de altă parte, acesta este şi un argument al posibilităţii de a-L picta pe Hristos.

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 21 Iun 2011, 03:28

Dumnezeu Tatal ne cere cunoastere, dar, dar dandu-ne afara din rai, ne si reteaza posibilitatea ei (a cunoasterii ), caci nu-L mai putem vedea si auzi, nemaifiind "fata catre fata" cu El. (Il vedem "ca in ghicitura"). Pentru ca nu ne mai "vizitam", suntem constransi (nu de cineva, ci ca o consecinta a caderii din Rai) sa credem, credinta neexistand in Rai. Altfel, L-am fi cunoscut, cum Il cunosteau Adam si Eva. Sunt deci intr-o mica opozitie: Una (credinta) este pentru ca nu este alta (cunoasterea). Dar, fireste, una creste din alta, exista si aceasta latura a raportului. Nu vorbesc nici eu de credinta in existenta Lui.
Daca denumiti generic "Hristos" si trupul si Duhul, atunci da, reiese ca ati pipait Duhul, pipaind trupul. Dar e o alegorie, mai degraba. Cum sa pipaiti un Duh, fie el Duh Sfant ? Nu cred ca cineva a pipait Duhul, in timpul vietii Lui. (Ce martori "oculari" (tactili) ai duhului stiti dumneavoastra ?). Nici macar Toma n-a pipait Duhul ci tot trupul, caci era reintrupat. (sau, daca nu, dati in Rudolf Steiner: a pipait "fantoma"; e un pic ridicol).
Nu L-ati pipait nu pentru ca trupul Sau n-ar fi una cu Duhul, (se poate admite, dar cred ca, luata unilateral, e o erezie) ci pentru ca degetele dumneavoastra nu pot pipai Duhul si nici ochii nu Il pot vedea. (ar fi putut daca ati fost in rai, dar nu sunteti).
Cand pictam o icoana pictam trupul Sau, duhul ramane nevazut, aici pe pamant.
Tocmai ca argumentul este ca am vazut trupul in care s-a intrupat. Nimeni n-a pictat altceva decat trupul. Duhul, eventual, se simbolizeaza, dar nu se reprezinta pictural. Nu exista icoane cu Duhul sfant.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde protosinghel » 21 Iun 2011, 10:50

Atât Toma, cât şi femeia cu scurgere de sânge, atingându-L pe Hristos sau poala hainei luni, "au simţit dumnezeirea" cum zice o cântare ortodoxă. Hristos este în două firi şi ele nu pot fi despărţite. Noi împărtăşindu-ne cu trupul şi sângele Său, ne unim cu "Unul din Treime". Aici e misterul şi el nu poate fi prea mult raţionalizat. De aici şi icoana...

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 21 Iun 2011, 19:33

Atât Toma, cât şi femeia cu scurgere de sânge, atingându-L pe Hristos sau poala hainei luni, "au simţit dumnezeirea" cum zice o cântare ortodoxă. Hristos este în două firi şi ele nu pot fi despărţite. Noi împărtăşindu-ne cu trupul şi sângele Său, ne unim cu "Unul din Treime". Aici e misterul şi el nu poate fi prea mult raţionalizat. De aici şi icoana...
spune-mi si mie care este scopul pentru care ne confectionam icoane?apoi spune care este scopul inchinarii la icoane si de ce ne inchinam icoanei in loc sa ne inchinam direct celor reprezentati in ele?

dupa cum am spus Iisus , oamenii, persoanele... sunt 'icoane' vii... adica sunt viata... cum poti compara pe Hristos, oameni , viata cu materia?are materialul din care e confectionata icoana viata?as prefera sa mi se raspunda prin formulari oficiale, doctrinare , ba chiar dogmatice daca exista, dar ma multumesc cu orice fel de raspuns care adreseaza direct intrebarile..

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 21 Iun 2011, 19:46

Atât Toma, cât şi femeia cu scurgere de sânge, atingându-L pe Hristos sau poala hainei luni, "au simţit dumnezeirea" cum zice o cântare ortodoxă. Hristos este în două firi şi ele nu pot fi despărţite. Noi împărtăşindu-ne cu trupul şi sângele Său, ne unim cu "Unul din Treime". Aici e misterul şi el nu poate fi prea mult raţionalizat. De aici şi icoana...
interesant ce spui aici

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 21 Iun 2011, 20:07

Atât Toma, cât şi femeia cu scurgere de sânge, atingându-L pe Hristos sau poala hainei luni, "au simţit dumnezeirea" cum zice o cântare ortodoxă. Hristos este în două firi şi ele nu pot fi despărţite. Noi împărtăşindu-ne cu trupul şi sângele Său, ne unim cu "Unul din Treime". Aici e misterul şi el nu poate fi prea mult raţionalizat. De aici şi icoana...
interesant ce spui aici

...dar FALS. Inteligenta nu face bine intotdeauna, mai ales cand devine speculatie. Ca sa reprezinti pictural ceva trebuie ca perceptia ta sa fie rationalizabila. Nu poti sa reprezinti pictural, in icoana, o mireasma, nu poti sa reprezinti un "simtamant" ca al femeii cu scurgere. POTI, dimpotriva, sa pictezi ceea ce supune legilor perspectivei, sau ale reprezentarii plane (bizantinii nu rationalizeaza complet perspectiva, au perspectiva axonometrica sau ierarhica de multe ori). Este vorba deci despre acel simt care este rationalizabil . Muzica, de pilda se poate, si se rationalizeaza, dar tactilitatea nu, mirosul nu, gustul nu. Duhul lui Christos, de care vorbim, desi este sensibil, (se poate simti de catre femeia cu scurgere) NU este reprezentabil, caci EXACT CUM SPUNETI, parinte, nu este rationalizabil. Este prea vag, este exact ce numeste sf. Pavel "vedere in ghicitura".

(ddc, nu ne inchinam icoanei ci celor reprezentati in ele !)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde protosinghel » 21 Iun 2011, 20:19

Cred că falsă sau, mai degrabă, parţială, este înţelegerea dvstră.
Încercaţi să pătrundeţi mai multe în cele spuse despre "perspectivă" (care, apropo, în pictura bizantină este "inversă") şi veţi afla singur adevărul.
Şi nu uitaţi că firile divină şi umană sunt în Hristos neconfundate, neschimbate, neîmpărţite şi nedespărţite! Şi aici nu avem ce raţionaliza, decât dacă supra-raţionalizăm apofatic.

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 21 Iun 2011, 20:39

Parinte, in chestia cu perspectiva, asta mi-e meseria; am fost cativa ani prof de perspectiva la nivel universitar. (cautati pe google imagini "mantegna hristos" - aceasta este inversa; intelegeti si de ce. Daca ar fi inversa in icoanele noastre, ar fi o catastrofa pentru simtul comun. Fara ironie, daca e nevoie, va pot face un curs.)

Şi nu uitaţi că firile divină şi umană sunt în Hristos neconfundate, neschimbate, neîmpărţite şi nedespărţite! Şi aici nu avem ce raţionaliza, decât dacă supra-raţionalizăm apofatic..

Ele sunt asa cum ziceti. Pe noi ne doare "nedespartite si neimpartite". Dar omul nu poate decat sa le imparta, ca perceptii. (Si intelectualiceste, la dualisti). Trupul il vedem, duhul nu. Asta este impartirea si despartirea pe care omul o opereaza, chiar daca nu vrea, si este si baza credintei (nu a teologiei). Cand veti vedea si icoane ale Duhului Sfant, imi schimb ideea. Nu "rationalizam" DECAT ceea ce vedem, e evident. Faceti diferenta intre obiectul perceptiei si subiect !.
Cu respect,

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 21 Iun 2011, 20:55

Ma gandesc sa explic totusi de ce "perspectiva inversa" la bizantini nu e decat un mic moft bovarist autovalorizant.
Metoda geometrica da in urma constructiei un "punct de fuga" natural situat in adancimea picturii. Doar prin opozitie cu aceasta metoda se poate defini o perspectiva "inversa" (adica in care pctul de fuga este spre spectator). este ce face Mantegna, este tot o constructie geometrica, riguroasa. Daca un apostol din spatele scenei este reprezentat mai mare decat cel din fata, aceasta este "perspectiva inversa" doar printr-un abuz de limbaj, asa cum e "perspectiva atmosferica" la chinezi, sau cea "ierarhica" la egipteni d. ex. De fapt acestea nu sunt perspective decat printr-o exagerare, care vrea sa legitimeze tocmai lipsa rigorii geometrice. (pentru intelegere cautati pe net exempe)


Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron