Icoana. Temeiul cinsitirii

Învăţătura de credinţă ortodoxă pt "începători" şi "avansaţi"
ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Icoana. Temeiul cinsitirii

Mesaj necititde ddc » 14 Iun 2011, 20:08

Care este scopul icoanelor?De ce ne inchinam la icoane?

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde maria_andreea » 14 Iun 2011, 20:39

Care este scopul icoanelor? De ce ne inchinam la icoane?
Văd că sunteţi ortodox. Fără să fiu rea şi neînţelegătoare spun că un ortodox chiar dacă nu a citit nicăieri despre Icoane, ar trebui să ştie ce este o icoană şi de ce se închină la ea.

Uitaţi, nici eu nu am citi despre Icoane, dar ca şi creştin ortodox Icoana pt mine reprezintă forma vizuală a împărăţiei cereşti. Toţi sfinţii pictaţi, cu respectarea canoanelor privind Icoanele, au ceva sfânt, curat, nepătimaş, perfect, desăvârşit ... şi în momentul în care priveşti Icoana cu atenţie îţi revii în fire dacă cumva erai supărat, trist, descurajat etc. Deci, Icoana nu este chip cioplit, ci din contră este o bucăţică de Rai pe pământul acesta păcătos care ne reaminteşte că viaţa de aici cu neajunsurile şi luptele ei se termină acolo unde începe viaţa cu adevărat plăcută, ne reaminteşte că suntem datori să-i urmăm în luptă, nevoinţă şi smerenie, după putere pe Sfinţi, cei care ca şi noi au fost oameni, ne dă curaj şi încredere că tot ce ni se părea greu de realizat este posibil...
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

dumi
Mesaje: 7
Membru din: 27 Mar 2011, 16:44
Confesiune: ortodox
Localitate: Chisinau
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde dumi » 14 Iun 2011, 21:52

Care este scopul icoanelor?De ce ne inchinam la icoane?
Ti-aş recomanda sa citeşti lucrarea "Teologia Icoanei" ( ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/Iconograf ... coanei.pdf ). În această lucrare poţi găsi răspuns la multe întrebări pe care te framîntă.

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 14 Iun 2011, 22:20

Care este scopul icoanelor? De ce ne inchinam la icoane?
Văd că sunteţi ortodox. Fără să fiu rea şi neînţelegătoare spun că un ortodox chiar dacă nu a citit nicăieri despre Icoane, ar trebui să ştie ce este o icoană şi de ce se închină la ea.

Uitaţi, nici eu nu am citi despre Icoane, dar ca şi creştin ortodox Icoana pt mine reprezintă forma vizuală a împărăţiei cereşti. Toţi sfinţii pictaţi, cu respectarea canoanelor privind Icoanele, au ceva sfânt, curat, nepătimaş, perfect, desăvârşit ... şi în momentul în care priveşti Icoana cu atenţie îţi revii în fire dacă cumva erai supărat, trist, descurajat etc. Deci, Icoana nu este chip cioplit, ci din contră este o bucăţică de Rai pe pământul acesta păcătos care ne reaminteşte că viaţa de aici cu neajunsurile şi luptele ei se termină acolo unde începe viaţa cu adevărat plăcută, ne reaminteşte că suntem datori să-i urmăm în luptă, nevoinţă şi smerenie, după putere pe Sfinţi, cei care ca şi noi au fost oameni, ne dă curaj şi încredere că tot ce ni se părea greu de realizat este posibil...
De unde stim ca reprezentarile din icoane sunt corecte, mai ales cele ale imparatiei ceresti?nu cumva icoana incearca sa circumscrie cele necircumscrise, si sa materializeze cele ce sunt ne-materiala?Icoana imi pare un mijloc de inchinare inchis.Limiteaza perceptia lucrurilor spirituale prin materializarea lor.

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 14 Iun 2011, 22:23

Care este scopul icoanelor?De ce ne inchinam la icoane?
Ti-aş recomanda sa citeşti lucrarea "Teologia Icoanei" ( ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/Iconograf ... coanei.pdf ). În această lucrare poţi găsi răspuns la multe întrebări pe care te framîntă.
Am citit si am auzit multe insa nu am auzit care este rostul icoanelor si cu ce scop ne inchinam la icoane.Acestea sunt intrebarile si vreau raspunsuri la ele.Nu vad cum trimiterea ta la un anumit link pe care probabil nici nu l-ai citit in intregime si pe care nici nu o sa ma deranjez sa-l citesc, raspunde direct acestor intrebari.

dumi
Mesaje: 7
Membru din: 27 Mar 2011, 16:44
Confesiune: ortodox
Localitate: Chisinau
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde dumi » 15 Iun 2011, 07:17

Care este scopul icoanelor?De ce ne inchinam la icoane?
Ti-aş recomanda sa citeşti lucrarea "Teologia Icoanei" ( ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/Iconograf ... coanei.pdf ). În această lucrare poţi găsi răspuns la multe întrebări pe care te framîntă.
Am citit si am auzit multe insa nu am auzit care este rostul icoanelor si cu ce scop ne inchinam la icoane.Acestea sunt intrebarile si vreau raspunsuri la ele.Nu vad cum trimiterea ta la un anumit link pe care probabil nici nu l-ai citit in intregime si pe care nici nu o sa ma deranjez sa-l citesc, raspunde direct acestor intrebari.
După spusele Sfântului Dorothei, icoana ne învaţă cum să „postim cu ochii”. În acest mod icoana ne ajută să putem scăpa de imaginele care intră şi ies pe calea simţurilor: vederea, auzul, pipăitul, gustul, mirosul, precum şi cuvântul pentru a pastra curaţenia inimii omeneşti în timpul rugaciunii – spune Sfântul Antonie cel Mare. Caci dacă rugăciunea este o întrevedere cu Dumnezeu atunci este necesar absenţa patimilor, surditatea şi respingerea stimulilor lumeşti din afară.
„Aşadar, fraţilor – spune Sfântul Grigorie Teologul – să nu facem fără curăţie cele sfinte, în chip murdar cele sublime, în chip necinstit cele vrednice şi, pentru a vorbi pe scurt, în chip lumesc cele duhovniceşti (...). La noi, toate sunt duhovniceşti: lucrarea, mişcarea, dorinţa, cuvintele, chiar şi mersul sau hainele, până şi gestul, de vreme ce intelectul (nous) cuprinde toate şi modelează omul în toate, potrivit lui Dumnezeu; de aceea şi bucuria noastră este duhovnicească şi solemnă.” (vezi lucrarea "Teologia Icoanei")

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde maria_andreea » 15 Iun 2011, 07:32

De unde stim ca reprezentarile din icoane sunt corecte, mai ales cele ale imparatiei ceresti?
Prin Împărăţie Cerească m-am referit la Iisus Hristos, Maica Domnului, Sfinţi care au trăit pe pământ şi acum sunt pictaţi în Biserici, deci reprezentările sunt corecte faţă de persoanele la care fac referire, iar referitor la alte aspecte iconografice ştiu că există nişte canoane care trebuie respectate de pictor (eu nu le am, dar încercaţi să le găsiţi şi să le citiţi).
Icoana imi pare un mijloc de inchinare inchis. Limiteaza perceptia lucrurilor spirituale prin materializarea lor.
Nu e corect ce spuneţi. Icoana nu e nici de departe un mijloc de închinare închis ci din contră în faţa ei mintea noastră se deschide spre contemplare, spre o rugăciune mai curată. Şi dacă vorbiţi despre percepţia lucrurilor spirituale, trebuie să ştiţi că ea cere în primul rând o inimă curată pe care o obţii singur prin trudă neclintită.

Icoana limitează, circumscrie etc doar atunci când noi suntem limitaţi, circumscrişi pt că raportarea noastră la ea e de la suflet la suflet (prin rugăciune) cu cât avem un suflet mai mare, mai uşor cu atât "lucrurile spirituale" se deschid mai mult...
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 15 Iun 2011, 09:21

ddc,
reprezentarile icoanelor NU sunt corecte ! Este un lucru asumat. Pentru ca nu sunt "reprezentari". de pilda nu sunt portrete. (in cazul unui chip). Este adevarat insa ca pentru omul naiv, ele pot fi luate astfel: "ce frumoasa e maica Domnului", (d.ex).

ddc scrie:Icoana imi pare un mijloc de inchinare inchis. Limiteaza perceptia lucrurilor spirituale prin materializarea lor.

Asta e foarte adevarat. Cand spuneti "perceåtia lucrurilor spirituale" nu folositi "perceptie" la propriu, nu ?
Pentru unii oameni e invers. Sunt atat de materialisti incat o mica unda de spiritual, o mica idee-despre poate fi trezita de icoana.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde maria_andreea » 15 Iun 2011, 10:31

reprezentarile icoanelor NU sunt corecte ! Este un lucru asumat. Pentru ca nu sunt "reprezentari". de pilda nu sunt portrete.
De acord, ele nu sunt corecte pt că nu sunt pur şi simplu "reprezentări" ci mult mai mult, pt că depind şi de "starea sufletului" a celui care pictează/priveşte pe care o poate "prinde" în/din icoană.
Pentru unii oameni e invers. Sunt atat de materialisti incat o mica unda de spiritual, o mica idee-despre poate fi trezita de icoana.
De acord cu dvstră. Astfel, din cele spuse de dvstră, consideraţi că icoana are capacitatea de a-i pune pe cei "atât de materialişti" în legătură cu spiritualul chiar la nivel de undă, idee-despre. Să înţeleg că cei spirituali, după părerea dvstră, nu mai au nevoie de Icoane ?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 15 Iun 2011, 22:10

reprezentarile icoanelor NU sunt corecte ! Este un lucru asumat. Pentru ca nu sunt "reprezentari". de pilda nu sunt portrete.
De acord, ele nu sunt corecte pt că nu sunt pur şi simplu "reprezentări" ci mult mai mult, pt că depind şi de "starea sufletului" a celui care pictează/priveşte pe care o poate "prinde" în/din icoană.
Pentru unii oameni e invers. Sunt atat de materialisti incat o mica unda de spiritual, o mica idee-despre poate fi trezita de icoana.
De acord cu dvstră. Astfel, din cele spuse de dvstră, consideraţi că icoana are capacitatea de a-i pune pe cei "atât de materialişti" în legătură cu spiritualul chiar la nivel de undă, idee-despre. Să înţeleg că cei spirituali, după părerea dvstră, nu mai au nevoie de Icoane ?
Aaaa...greu de raspuns cand puneti intrebarile in nota grandilocventa. S-ar putea sa va tai elanul, desi nu vreau deloc s-o fac. Ma enerveaza faptul ca nu mai avem "guru" (cum o fi la plural ?) seriosi pe forum. Stiti "...ca dracu' de tamaie".

La prima: Nu ele nu "sunt" nimic. Nu le investiti cu vreo valoare fiintiala. SUNT doar niste bucati de lemn. DAR ! Functiunea lor este importanta. De pilda, o cheie nu decat o bucata de fier. Dar cu ea poti deschide usa seifului. Cu icoana poti sa "adulmeci" aroma duhului. nimic mai mult. Daca de pilda va lasati prinsa, captivata, de frumusetea picturii, ati descalificat icoana. (Adica ea poate fi si urata, estetica nu conteaza aici, desi conteaza la un tablou adevarat). Ea doar va sprijina un pic. Dar sa nu credeti, sa nu aveti naivitatea sa va imaginati ca arhanghelul Mihail e un tanar cavaler....etc. Nu este; e un duh. Nu arata in niciun fel pentru ochii nostri. Acesta este si riscul icoanei: ca naivul o poate lua ca pe o reprezentare, ca pe un portret. Ca sa intelegeti chestia cu estetica: daca iconarii si altii autorizati ar fi convenit ca Iisus e bine sa fie reprezentat ca un morcov, din cutare motiv, (sau ce vreti dumneavoastra, lamaie...) n-ar fi fost blasfemie ! Sunt clar ?

La a doua: Omul christofor constient nu mai are nevoie de NIMIC, in afara de sinea sa. La ce-ti mai trebuie icoana daca il cunosti pe Dumnezeu, daca ai numarul Lui de telefon, adresa, CNP-ul....etc ? La nimic, evident.

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 15 Iun 2011, 23:01

Maria-Andreea, revin ptr ca mi-am adus aminte ca am mai raspuns la intrebarea asta si ortodocsii au fost de acord. (Ma iertati, sunt batran...)
Iata: daca vreti sa aflati proprietatile unei "icoane" de pe monitorul calculatorului (stiti cum: click drept, properties, target...) gasiti ca targetul exte un fisier ***.exe. De pilda "icoana" de la word are targetul winword.exe. Este la fel si cu icoana sf. Mihail : faci click pe ea- te rogi (trebuie sa stii cum se face) si ea lanseaza "programul" sf. mihail_exe. (acceptam ca exista acest "program", adica CREDEM. Daca nu credem, degeaba "facem click", degeaba ne rugam).Cum cred ca stiti, icoana de la "word" se poate schimba cu oricare alta, cu unica conditie sa aiba targetul winword.exe. Atat. Icoana in sine nu conteaza si nu are putere, conteaza doar sa crezi ca targetul are putere,si sa sii sa faci click.(daca crezi ca icoana are putere, idolatrizezi)

Chiar ma enerveaza ca domnii ortodocsi calificati tac. Nu e normal ca un eretic sa dea sfaturi unei tinere ortodoxe, si in plus, pe un forum de teologie ortodoxa.

Allez, noapte buna.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde maria_andreea » 15 Iun 2011, 23:13

La prima: Nu ele nu "sunt" nimic. Nu le investiti cu vreo valoare fiintiala. SUNT doar niste bucati de lemn. DAR ! Functiunea lor este importanta. De pilda, o cheie nu decat o bucata de fier. Dar cu ea poti deschide usa seifului. Cu icoana poti sa "adulmeci" aroma duhului. nimic mai mult. Daca de pilda va lasati prinsa, captivata, de frumusetea picturii, ati descalificat icoana. (Adica ea poate fi si urata, estetica nu conteaza aici, desi conteaza la un tablou adevarat). Ea doar va sprijina un pic. Dar sa nu credeti, sa nu aveti naivitatea sa va imaginati ca arhanghelul Mihail e un tanar cavaler....etc. Nu este; e un duh. Nu arata in niciun fel pentru ochii nostri. Acesta este si riscul icoanei: ca naivul o poate lua ca pe o reprezentare, ca pe un portret. Ca sa intelegeti chestia cu estetica: daca iconarii si altii autorizati ar fi convenit ca Iisus e bine sa fie reprezentat ca un morcov, din cutare motiv, (sau ce vreti dumneavoastra, lamaie...) n-ar fi fost blasfemie ! Sunt clar ?
Mie mi se pare că tot asta am spus (sau am vrut să spun) despre Icoane, deci sunt de acord. Am subliniat ceea ce aţi spus referitor la estetică pt că mulţi cad în plasa asta (ex: picturile părintelui Arsenie Boca).
La a doua: Omul christofor constient nu mai are nevoie de NIMIC, in afara de sinea sa. La ce-ti mai trebuie icoana daca il cunosti pe Dumnezeu, daca ai numarul Lui de telefon, adresa, CNP-ul....etc ? La nimic, evident.
Ştiu că o condiţie importantă pt ca omul să devină "christofor conştient" este renunţarea la sine...
Întradevăr nu-ţi mai trebuie Icoana dacă îl cunoşti pe Dumnezeu, însă condiţia dvstră (om hristofor conştient) este valabilă printre creştini, oameni în general ? Noi ştim că până nu treci pragul Raiului nu poţi fi sigur de mântuirea ta, deci în lume fiind nu poţi spune sunt hristofor şi nu mai am nevoie şi de Icoane. Noi, creştinii suntem într-o stare de pocăinţă continuă ştiind că starea noastră nu e desăvârşită, deci noi continuu avem nevoie de Icoane.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde maria_andreea » 15 Iun 2011, 23:23

Bună şi a 2-a explicaţie, deşi eu am înţeles-o şi pe prima ;) :) .
Chiar ma enerveaza ca domnii ortodocsi calificati tac.
Cu siguranţă au motive întemeiate.
Nu e normal ca un eretic sa dea sfaturi unei tinere ortodoxe, si in plus, pe un forum de teologie ortodoxa.
Eretic :o , nu cred că sunteţi, poate doar un ortodox dezamăgit. Şi apoi, staţi liniştit că dacă nu aveam folos din mesajele dvstră nu le citeam şi nici nu răspundeam.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Icoane

Mesaj necititde esenin » 16 Iun 2011, 14:38

Maria_Andreea,
Nu va autoinselati; eu chiar sunt "eretic" pentru ortodocsi ! Ca uneori ne potrivim la pareri- asta este altceva. Cred ca ne mai potrivim si la "duh" adica la atitudinea interioara, dar asta nu este suficient ca sa fii ortodox. De pilda, acum, nu va pot raspunde la toata chestia cu omul hristofor constient, ptr. ca as scandaliza toata suflarea forumista ortodoxa (si catolica, si pe n/p, de altfel). Mai bine luati ce va spun eu ca pe posibilitati, si cereti sfatul autorizat al altui ortodox.

Ca sa intelegeti chestia asta uitati-va la Ioan 1. 1-14 (le puteti invata pe dinafara ptr ca constituie una din cele mai mari rugaciuni):

.....9.Cuvântul era Lumina cea adevărată care luminează pe tot omul, care vine în lume.
Orice om venind in lume vine "dotat" cu o sine Christica. Este adica hristofor (purtator de Christos). Dar:

10.În lume era şi lumea prin El s-a făcut, dar lumea nu L-a cunoscut.
11.Întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au primit.
12.Şi celor câţi L-au primit, care cred în numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui Dumnezeu,


"Lumea" NU ILCUNOASTE ! si nu Il "primeste" Trebuie deci cunostinta lui Christos. Musulmanul e constituit ca si dumneavoastra,dar nu are nicio sansa sa il cunoasca ptr. ca invata prostii despre El. Totusi unii ( crestinii) il putem "cunoaste". E doar o posibilitate, nu va ambalati. Simplul fapt ca stii ceva despre El nu inseamna ca Il cunosti. Acum urmeaza ceva interesant: "Celor câţi L-au primit, care cred în numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui Dumnezeu". Observati ca le-a dat doar "puterea". E puterea omului, care se naste (13) din Dumnezeu. Nu este vorba de omul de carne, animalul-om, care e nascut din parintii lui, ci de omul "de duh", daca pot spune asa. Acela se naste din Dumnezeu. (aici s-ar putea sa gasiti alta opinie la ortodocsi. nici asta a mea nu e chiar fixata, dealtfel). Mai observati ca in 10 oamenii ar trebui sa Il cunoasca, in vreme ce in 12 oamenii trebuie doar sa creada.. Explicatia divergentei se afla la Sf. Pavel, nu mai detaliez.
Asa. Deci conditia minima este sa fii constient ca esti "christofor". De aici pana la "mantuire" este cale lunga insa. Alta conditie (la 12) este sa "crezi in numele Sau". Nu intru nici aici in detalii, caci "numele" inseamna in limba aceea in care a fost scris, extrem de mult. Se poate specula la nesfarsit. Asa ca e mai sanatos sa "credem in numele Sau" in sensul obisnuit al acestor vobe, fara sofisticari riscante.
In suma Il putem cunoaste TOTI. TOTI putem fi "hristofori constienti". Dar pentru alti semeni ai nostri, musulmanii d.ex, societatea sau cultura in care traiesc ii impiedica s-o faca.

"Renuntarea la sine" inseamna renuntarea la "ego". La moftul persoanei sociale: egoismul, fudulia, iubirea lumii, gloria desarta, banii, sexul, puterea....Sunt multe. Sunt sigur ca le veti gasi la vreun parinte ortodox, caci este o preocupare foarte proprie lor. (Au si dreptate, aici eu nu obiectez nimic). Nu este vorba despre renuntarea la sinea profunda si buna a omului, de locul in care esti tu insuti, recules, impacat, fara frustrare, fara invidie, fara ura....etc. Toate acestea fac "ego-ul". Unica raportare crestina la celalalt este iubirea sacrificiala de aproapele. In care te oferi pe tine fara sa ceri nimic in schimb. (Ca Christos, lumii). Aici nu mai vorbeste egoul omului ci sinea sa profunda, Hristos.

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 16 Iun 2011, 20:56

De unde stim ca reprezentarile din icoane sunt corecte, mai ales cele ale imparatiei ceresti?
Prin Împărăţie Cerească m-am referit la Iisus Hristos, Maica Domnului, Sfinţi care au trăit pe pământ şi acum sunt pictaţi în Biserici, deci reprezentările sunt corecte faţă de persoanele la care fac referire, iar referitor la alte aspecte iconografice ştiu că există nişte canoane care trebuie respectate de pictor (eu nu le am, dar încercaţi să le găsiţi şi să le citiţi).
Icoana imi pare un mijloc de inchinare inchis. Limiteaza perceptia lucrurilor spirituale prin materializarea lor.
Nu e corect ce spuneţi. Icoana nu e nici de departe un mijloc de închinare închis ci din contră în faţa ei mintea noastră se deschide spre contemplare, spre o rugăciune mai curată. Şi dacă vorbiţi despre percepţia lucrurilor spirituale, trebuie să ştiţi că ea cere în primul rând o inimă curată pe care o obţii singur prin trudă neclintită.

Icoana limitează, circumscrie etc doar atunci când noi suntem limitaţi, circumscrişi pt că raportarea noastră la ea e de la suflet la suflet (prin rugăciune) cu cât avem un suflet mai mare, mai uşor cu atât "lucrurile spirituale" se deschid mai mult...
De unde sti ca inchinarea adusa persoanelor reprezentate ajunge la ei?Icoana este un mijloc de inchinare inchis atata vreme cat inchide totul intr-o reprezentare.. Nu prea ai prea multe optiuni de ales si de contemplat atata vreme cat ti se pune in fata ceva concret si definit dinainte.

De ce ne inchinam la icoane?

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 16 Iun 2011, 21:03


După spusele Sfântului Dorothei, icoana ne învaţă cum să „postim cu ochii”. În acest mod icoana ne ajută să putem scăpa de imaginele care intră şi ies pe calea simţurilor: vederea, auzul, pipăitul, gustul, mirosul, precum şi cuvântul pentru a pastra curaţenia inimii omeneşti în timpul rugaciunii – spune Sfântul Antonie cel Mare. Caci dacă rugăciunea este o întrevedere cu Dumnezeu atunci este necesar absenţa patimilor, surditatea şi respingerea stimulilor lumeşti din afară.
„Aşadar, fraţilor – spune Sfântul Grigorie Teologul – să nu facem fără curăţie cele sfinte, în chip murdar cele sublime, în chip necinstit cele vrednice şi, pentru a vorbi pe scurt, în chip lumesc cele duhovniceşti (...). La noi, toate sunt duhovniceşti: lucrarea, mişcarea, dorinţa, cuvintele, chiar şi mersul sau hainele, până şi gestul, de vreme ce intelectul (nous) cuprinde toate şi modelează omul în toate, potrivit lui Dumnezeu; de aceea şi bucuria noastră este duhovnicească şi solemnă.” (vezi lucrarea "Teologia Icoanei")
Si cum ne invata icoana toate astea?Care este motivul pentru care ne inchinam la icoane?

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 16 Iun 2011, 21:05

cum impacam icoanele cu a doua porunca din preabuna,sfanta si dreapta lege?

dumi
Mesaje: 7
Membru din: 27 Mar 2011, 16:44
Confesiune: ortodox
Localitate: Chisinau
Contact:

Re: Icoane

Mesaj necititde dumi » 16 Iun 2011, 21:19

cum impacam icoanele cu a doua porunca din preabuna,sfanta si dreapta lege?
"... Scopul ei este de a ne orienta către
transfigurarea tuturor sentimentelor, dar şi a inteligenţei şi a celorlalte aspecte ale naturii
noastre, dezgolindu-le de orice exaltare care nu ar putea fi decât nesănătoasă şi stricătoare.
Asemenea îndumnezeirii pe care o tălmăceşte, ea nu suprimă nimic din ceea ce este omenesc:
nici elementul psihologic, nici diferitele caracteristici ale omului din lume. Astfel, icoana unui
sfânt nu evită să ne arate activitatea sa pământească, pe care el a transformat-o în lucrare
spirituală, fie că este vorba de o lucrare bisericească, precum cea a unui Episcop sau monah,
fie de vreo activitate lumească, precum cea a unui prinţ, soldat sau medic. Însă, ca şi în
Evanghelie, toată povara acestor lucrări, gânduri, cunoştinţe şi sentimente omeneşti este
reprezentată în contact cu lumea divină, iar acest contact purifică totul, mistuind ceea ce nu
poate fi purificat. Fiecare manifestare a naturii umane, fiecare fenomen al vieţii noastre se
luminează, se clarifică, primind adevăratul său sens şi loc." (Teologia Iocanei).

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 16 Iun 2011, 21:39

cum impacam icoanele cu a doua porunca din preabuna,sfanta si dreapta lege?
"... Scopul ei este de a ne orienta către
transfigurarea tuturor sentimentelor, dar şi a inteligenţei şi a celorlalte aspecte ale naturii
noastre, dezgolindu-le de orice exaltare care nu ar putea fi decât nesănătoasă şi stricătoare.
Asemenea îndumnezeirii pe care o tălmăceşte, ea nu suprimă nimic din ceea ce este omenesc:
nici elementul psihologic, nici diferitele caracteristici ale omului din lume. Astfel, icoana unui
sfânt nu evită să ne arate activitatea sa pământească, pe care el a transformat-o în lucrare
spirituală, fie că este vorba de o lucrare bisericească, precum cea a unui Episcop sau monah,
fie de vreo activitate lumească, precum cea a unui prinţ, soldat sau medic. Însă, ca şi în
Evanghelie, toată povara acestor lucrări, gânduri, cunoştinţe şi sentimente omeneşti este
reprezentată în contact cu lumea divină, iar acest contact purifică totul, mistuind ceea ce nu
poate fi purificat. Fiecare manifestare a naturii umane, fiecare fenomen al vieţii noastre se
luminează, se clarifică, primind adevăratul său sens şi loc." (Teologia Iocanei).
mie mi se pare ca ne face labili emotional.

ddc
Mesaje: 217
Membru din: 10 Oct 2009, 16:35
Confesiune: ortodox
Preocupări: Adevarul

Re: Icoane

Mesaj necititde ddc » 16 Iun 2011, 21:43

in plus porunca a doua interzice orice chip cioplit faurit de capul omului.


Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron