Cunoasterea lui Dumnezeu

Învăţătura de credinţă ortodoxă pt "începători" şi "avansaţi"
Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Cunoasterea lui Dumnezeu

Mesaj necititde dimitrie » 15 Feb 2012, 14:54

celprost spune: va spun pasii care trebuie facuti ca sa ajungem la contemplatie:
- 1. credinta in Dumnezeu,
- 2. frica lui Dumnezeu,
- 3. paza minti,
- 4. trezvia,
- 5. nepatimirea,
- 6. contemplatia,
si mai sunt doua deasupra,
- 7. vederea lui Dumnezeu (vederea Fetei sau a Slavei, nu Fiintei) si
- 8. unirea cu Dumnezeu (indumnezeirea).
Apoi contemplatia are si ea trei nivele:
- contemplatia naturala, a lucrurilor,
- contemplatia sinelui, sufletului si
- contemplatia dumnezeirii sau Teologia.

Vedeti acum cine ar trebui sa fie apelati cu numele de teologi? Cei care au ajuns cel putin la ultimul nivel din treapta a sasea.
Cine este autorul acestei înşiruiri de "paşi" către contemplaţie?
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

celprost
Mesaje: 161
Membru din: 09 Feb 2012, 12:39
Confesiune: ortodox
Preocupări: sinceritatea, simplitatea, bunul simt

Re: Cunoasterea lui Dumnezeu

Mesaj necititde celprost » 15 Feb 2012, 15:40

celprost spune: va spun pasii care trebuie facuti ca sa ajungem la contemplatie:
- 1. credinta in Dumnezeu,
- 2. frica lui Dumnezeu,
- 3. paza minti,
- 4. trezvia,
- 5. nepatimirea,
- 6. contemplatia,
si mai sunt doua deasupra,
- 7. vederea lui Dumnezeu (vederea Fetei sau a Slavei, nu Fiintei) si
- 8. unirea cu Dumnezeu (indumnezeirea).
Apoi contemplatia are si ea trei nivele:
- contemplatia naturala, a lucrurilor,
- contemplatia sinelui, sufletului si
- contemplatia dumnezeirii sau Teologia.

Vedeti acum cine ar trebui sa fie apelati cu numele de teologi? Cei care au ajuns cel putin la ultimul nivel din treapta a sasea.
Cine este autorul acestei înşiruiri de "paşi" către contemplaţie?
celprost spune: pasii sau treptele sunt o sinteza luata de la mai multi Sfintii Parinti. In Scara sa Sfantul Ioan Scararul e cel mai meticulos in a descrie treptele urcusului duhovnicesc. Insa, cum prefer simplitatea, am cautat o descriere mai simpla. La inceput am gasit o impartire in trei trepte, in special la Sf. Maxim, actiunea/despatimirea, contemplatia si unirea cu Dumnezeu. Contemplatia cu cele trei nivele e descrisa chiar de Sf. Maxim. Apoi am gasit la Parintele Cleopa pasii pana la despatimire, ceea ce la Sf. Maxim corespundea cu viata activa. Parintele Cleopa chiar arata foarte frumos cum se nasc una din alta aceste trepte: frica lui Dumnezeu din credinta in Dumnezeu, paza mintii din frica lui Dumnezeu, trezvia din paza mintii. Foarte multi Sfinti Parinti nu fac distinctie intre trezvie si paza mintii. Insa toti recunosc ca trezvia e paza mintii facuta de la sine si neincetat. Paza mintii se lucreaza cu oarece efort, mai cu pauze, mai intens, cum poate fiecare, dar cand ai ajuns la trezvie, aceea e neincetata, chiar si in somn, desi noua ne pare incredibil. Vederea lui Dumnezeu e adevarat ca poate fi confundata cu contemplatia si, mai ales, cu ultimul nivel al acestia, cel al contemplatiei dumnezeirii. Dar, din cauza ca are un caracter aparte si o teologie aparte, data chiar de Sf. Simeon Noul Teolog, am facut distinctie intre ele. Treptele exista sub diverse forme la Sfintii Parinti, dar unii comaseaza doua, trei, patru, dintre ele intr-una singura. De ex. trezvia si paza mintii pot si comasate, sau contemplatia si vederea lui Dumnezeu, iarasi, credinta si frica lui Dumnezeu pot fi si ele comasate. Totusi, numarul de opt pare optim, nici prea mare nici prea mic, iar treptele dau o imagine ce poate fi inteleasa mai usor. Dar se pot utiliza si alte clasificari, desigur, functie si empatia noastra fata de un anumit sfant.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici! Că închideţi împărăţia cerurilor înaintea oamenilor; că voi nu intraţi, şi nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsaţi.
(Matei 23:13)

Dionysie
Mesaje: 695
Membru din: 20 Dec 2010, 20:57
Confesiune: ortodox
Preocupări: înţelegerea
Localitate: fost: "aletheia"

Re: Cunoasterea lui Dumnezeu

Mesaj necititde Dionysie » 20 Feb 2012, 21:13

Intr-adevar Fiinta Dumnezeirii e unica, comuna celor Trei Persoane si umple totul, dar in acelasi timp e si transcendenta, adica nu are nici cea mai mica atingere cu creatia. E "dincolo" de ea. "Forma" imanenta a dumnezeirii sunt energiile necreate. Acestea "coboara" la noi, "coboara" in creatie, ating creatia, o sustin si o proniaza. Energiile necreate, desi nu sunt Fiinta dumnezeirii, ele reprezinta intreaga dumnezeire si sunt comune Celor Trei Persoane dumnezeiesti. Ele se mai numesc lucrari, energii sau lumina necreate/necreata.

Ortodoxia spune ca Dumnezeirea se manifesta sub trei "forme": Fiinta, Ipostasul si energiile necreate. Fiinta e transcendenta, neparticipabila, inaccesibila, Ipostasul e Persoana si se relationeaza cu persoana umana, iar energiile necreate sunt forma imanenta, participabila a dumnezeirii.
Aş vrea, dacă puteţi, domnule celprost, să lămuriţi niţel cele subliniate de mine şi, dacă se poate să argumentaţi de ce Fiinţa nu s-ar putea face într-un anume fel accesibilă tocmai prin intermediul energiilor necreate? Nu ştiu exact ce ar însemna această accesibilitate, dar nu ştiu dacă puteţi argumenta că fiinţa dumnezeiască nu se poate face, într-un anume sens, accesibilă tocmai prin mijlocirea energiilor necreate. Din câte ştiu, energiile necreate sunt nedespărţite de fiinţa dumnezeiască.

celprost
Mesaje: 161
Membru din: 09 Feb 2012, 12:39
Confesiune: ortodox
Preocupări: sinceritatea, simplitatea, bunul simt

Re: Cunoasterea lui Dumnezeu

Mesaj necititde celprost » 20 Feb 2012, 22:52


Ortodoxia spune ca Dumnezeirea se manifesta sub trei "forme": Fiinta, Ipostasul si energiile necreate. Fiinta e transcendenta, neparticipabila, inaccesibila, Ipostasul e Persoana si se relationeaza cu persoana umana, iar energiile necreate sunt forma imanenta, participabila a dumnezeirii.
Aş vrea, dacă puteţi, domnule celprost, să lămuriţi niţel cele subliniate de mine şi, dacă se poate să argumentaţi de ce Fiinţa nu s-ar putea face într-un anume fel accesibilă tocmai prin intermediul energiilor necreate? Nu ştiu exact ce ar însemna această accesibilitate, dar nu ştiu dacă puteţi argumenta că fiinţa dumnezeiască nu se poate face, într-un anume sens, accesibilă tocmai prin mijlocirea energiilor necreate. Din câte ştiu, energiile necreate sunt nedespărţite de fiinţa dumnezeiască.
Cand vorbesc de Fiinta dumnezeiasca fac referire doar la esenta dumnezeiasca. Transcendenta ne spune ca Fiinta (esenta) dumnezeiasca e dincolo de creatie. Daca esenta dumnezeiasca n-ar fi transcendenta atunci am vorbi despre panteism. Prin neparticipare ma refeream la neamestecul dintre esenta dumnezeiasca si substanta creatiei. Iar prin inaccesibilitate ma refeream la imposibilitatea cunoasterii esentei dumnezeiesti de catre mintea omeneasca. Energiile necreate sunt expresia lucrariilor lui Dumnezeu, deci sunt de sorginte personala, dar fiind si manifestari ale vointei dumnezeiesti, care e unica, sunt legate prin aceasta si de Fiinta Sa. De asta se spune ca energiile necreate reprezinta dumnezeirea intreaga si nu parte din ea. Totusi ele nu descopera si fiinta sau esenta dumnezeirii, ci descopera atat cat Persoanele dumnezeiesti se reveleaza pe Sine si nu mai mult decat poate primi receptorul, adica mintea omeneasca.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici! Că închideţi împărăţia cerurilor înaintea oamenilor; că voi nu intraţi, şi nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsaţi.
(Matei 23:13)

Dionysie
Mesaje: 695
Membru din: 20 Dec 2010, 20:57
Confesiune: ortodox
Preocupări: înţelegerea
Localitate: fost: "aletheia"

Re: Cunoasterea lui Dumnezeu

Mesaj necititde Dionysie » 04 Mar 2012, 17:55

celprost, din punctul meu de vedere cred că ar fi bine dacă ai putea să îţi defineşti niţel teremenii. Cum adică fiinţa dumnezeiască se referă doar la esenţa dumnezeiască? Şi ce este esenţa, şi ce este fiinţa dumnezeiască? Eu cred că atunci când vorbeşti despre fiinţa dumnezeiască nu te poţi referi doar la esenţa dumnezeiască şi să nu te referi la Persoana Dumnezeiască. Cum poţi să separi Fiinţa lui Dumnezeu de Persoana Dumnezeiască? Poate exista vreo separare?

celprost
Mesaje: 161
Membru din: 09 Feb 2012, 12:39
Confesiune: ortodox
Preocupări: sinceritatea, simplitatea, bunul simt

Re: Cunoasterea lui Dumnezeu

Mesaj necititde celprost » 04 Mar 2012, 19:20

celprost, din punctul meu de vedere cred că ar fi bine dacă ai putea să îţi defineşti niţel teremenii. Cum adică fiinţa dumnezeiască se referă doar la esenţa dumnezeiască? Şi ce este esenţa, şi ce este fiinţa dumnezeiască? Eu cred că atunci când vorbeşti despre fiinţa dumnezeiască nu te poţi referi doar la esenţa dumnezeiască şi să nu te referi la Persoana Dumnezeiască. Cum poţi să separi Fiinţa lui Dumnezeu de Persoana Dumnezeiască? Poate exista vreo separare?
Iata termenii folositi chiar de Sf. Grigorie Palama:

Doctrina patristica a indumnezeirii omului implica dotrina palamita despre distinctia reala in Dumnezeu intre fiinta (ousia) si puterile (dynameis) sau energiile (energiai) dumnezeiesti.
.......................
Dumnezeu in fiinta e un adanc nepatruns, necomunicabil, neschimbabil, iar din acest adanc emana puteri si lucrari in care nu se scurge insasi fiinta ; aceste lucrari sunt nenumarate precum si abisul fiintei este fara sfarsit, ele fiind altceva decat fiinta". Parintii greci au ramas permanent fideli conceptiei ca Dumnezeu ramane incognoscibil prin natura Sa si in fiinta Sa ; aceasta opinie a fost exprimata de parintii Capadocieni si de Sfantul Ioan Gura de Aur in Omi­liile sale.
.......................
Sfantul Vasile cel Mare afirmase : "Lucrarile lui Dumnezeu coboara la noi, dar fiinta Lui ramane neapropiata" si "Noi din lucrarile Lui spunem ca cunoastem pe Dumnezeul nostru, de fiinta nu pretindem ca ne putem apropia. Caci lucrarile Lui coboara la noi, dar fiinta Lui ramane inaccesibila".
........................
In Dumnezeu exista deci trei lucruri : fiinta, lucrarea si ipostasurile dumnezeiesti. Aceasta distinctie nu introduce in Dumnezeu o divizare cum socoteau adversarii lui Palama care-l acuzau de diteism ori de politeism. Ei aparau simplitatea dumnezeiasca facand din Dumnezeu o esenta simpla in care chiar ipostasurile primesc caracterul de relatii ale esentei.
.......................
Dumnezeu e dincolo nu numai de cele sensibile ci e mai presus si de cele inteligibile. Cel ce are vederea sau trairea lui Dumnezeu prin lucrarea sau prin Lumina Lui proprie fapturilor rationale, are in acelasi timp constiinta ca dupa esenta Dumnezeu este dincolo si de aceasta vedere sau traire. Trairea relatiei cu Dumnezeu ca Persoana - caracteristica Ortodoxiei in Liturghie, Taine, Ierurgii - este cu totul apofatica ; este superioara celei occidentale care este sau rationala sau sentimentala si echivaleaza cu un simt al misterului care nu exclude ratiunea si sentimentul, dar e mai adanc decat ele.

Cred ca e suficient.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici! Că închideţi împărăţia cerurilor înaintea oamenilor; că voi nu intraţi, şi nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsaţi.
(Matei 23:13)


Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron