Ei ... cum sa ma banuiti de cunoastere completa a lui Dumnezeu, sau a Fiintei Lui. Chiar am spus ca Dumneyeu este INTUNERIC SUPRALUMINOS... or asta e indeajuns, yic eu. Si apoi, chiar daca oarecum nepotrivita, exprimarea nu lasa totusi loc banuielii de care ma suspectati:Da, ramane credinta, ca DAR al lui Dumnezeu. Dar de ce ar inceta darul asta odata ce L-am cunoscut? De ce as inceta sa mai cred daca L-am vazut? Dimpotriva, ar creste desavarsit si credinta... eu nu le vad despartita sau antinomic excluzandu-se. DAr si STIINTA sau certitudinea existentei LUi nu anuleaza credinta ci o intaresc. INSA m. mult... CUNOASTEREA, fie ea si fata catre fata, nu e una statica ci asimptotica, nu e tocmai cuv. corect. DEci vom merge din putere in putere... e binevenita si credinta, nu ca o necesitate sau mijloc , dar ca o intarire si corolar al increderii sau al STIINTEI ca voi merge din putere in putere sau ca voi inainta in cunoastrere
Pai..inceteza ptr ca asa spune Sf. Pavel, Ioan Gura de Aur si altii (citati) ! E simplu.
Cand vorbiti aici despre "CUNOASTERE" (asimptotica) iar cadeti prada ideii cunoasterii complete a lui Dumnezeu, a Fiintei Lui. Ori Sf. Pavel nu ne promite mai mult decat cunoasterea FATA CATRE FATA. Nimic mai mult. Dumneavoastra nu cunoasteti complet nici castravetele. Fiti smerit, si acceptati ca pe Dumnezeu nu-l veti cunoaste niciodata mai mult decat FATA CATRE FATA. Fiinta lucrurilor ne este inaccesibila.
Tocmi asta si spuneam... acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaşte pe deplin. Adica in raport cu cea in ghicitura. E limpede. Nu stiu de unde trageti concluyiile astea... Dar sa nu deviem. Nu stiu daca se evaporeaya credinta cand se instaureaya cunoasterea. Mia degraba as spune ca evolueaya de la stadiul... sa yicem primitiv al credintei indoielnice la credinta tare pe care se intemeiaya Biserica... pe aceasta PIATRA, nu_? Si daca mai pun credinta si in relatie cu dragostea iar drgaostea nu moare niciodata... Ce sa mai spun ca sunt temeiuri scripturistice care le leaga una de alta NEDESPARTIT.Deci daca nu e indispensabila cunoasterii, de ce s-a mai inventat creidnta? Si te contrazici si cu continuarea. Daca, tot pavel, daca a CUNOSCUT pe Domnul pe drumul damascului... de ce a mai fost nevoie sa creada in continuare si sa mearga i n cetate sisa faca ascultare si apoi 3 ani in Arabia?
. Si daca nimic nu e cu neputinta pentru credinta de ce ar anual-o cunoasterea. Si daca eu cunosc.. deja cred ca ma repet, e cunoasterea DESAVARSITA? Cum voi cerceta/cunoaste adancurile lui Dumnezeu? nu voi crede, oare, mai degraba? e ca in icoana invierii... pe masura ce te apropii de Hristos..aurolea ce-I inconjoara Trupul devine nu mai luminoasa CI mai intinecata.. aproape de negru [albastru inchis]. Asata arata ca Dumnezeu este intuneric supralumionos sai de nepatruns... Ei cum sa cunosti asta? Ce fel de cunoastere?
Aici nu ati inteles dumeavoastra sau am gresit eu. Credinta este indispensabila cunoasterii, este un prealabil. Cunoasterea NU este indispensabila credintei. (Ca dovada, credinta inceteaza cand se instaureaza cunoasterea, prealabilul se evapora).
Pavel a cunoscut o clipa. Apoi a recazut in conditia noastra: nu L-a mai vazut pe Dumnezeu. Asa ca dupa revelatie, nu mai putea decat sa creada. Daca tineti minte chiar o spune: "Cu se pot eu sa ma laud.....nu sunt ca Ioan care de trei ori s-a ridicat in Duhul" (cam asa). Si Ioan insa facea la fel: cand nu era in Duh, credea.
Incetati cu cunoasterea desavarsita ! Este "desavarsita" doar in raport cu cea in ghicitura. Aveti o tentatie gnostica....first class. N-o sa-L cunoasteti in veci. Este, intr-adevar, "de nepatruns". Daca nu va multumiti cu asta, nu mai sunteti ortodox. (Ma iertati ca indraznesc).
Cred ca momentul in timp de care vrobim este momentul intalnirii sau acceptarii libere de catre om. Potential exista toate in noi.Cred ca nu am fost clar. Nu am dubii asupra sursei credintei. Intrebarea pe care o pun este daca exista un moment al dotarii omului cu ea, cum exista cu cunoasterea. Caci, daca-ti faci o imagine de ansamblu asupra chestiei, iti iese ca Dumnezeu a vrut sa ne doteze cu cunoastere, care (cunoastere) nu merge in timpul vietii si dupa cadere, si deci a fost inlocuita cu credinta (tot pe timpul vietii). E "nechezolul" in raport cu cafeaua, tot maron. Dar, cine stie, o fi un moment in care Dumnezeu ne-a oferit si credinta, nu zic nu.
Cu dragostea: poate iese un nou topic: Dumnezeu este iubire. Adica, ceea ce, in noi, este iubire este fiintare a lui Dumnezeu in noi. E just ? Dar avem si porunca sa-L iubim pe Dumnezeu. Cu ce organ ? Cu iubirea care este chiar Dumnezeu. Cum merge asta ?
Aceasta sarcina sau impuls initial inspre cunoastere eu as zice ca nu este altceva decat insusi chipul lui Dumneyeu din om. Asa se explica setea nemarginita de cunoastere a omului, dar pe care nu si-o poate ostoi nicicum cu cele finite. Credinta e un dar in plus sau poate forma superioara a cunoasterii din moment ce , Dumnezeu fiind Persoana, cunoasterea presupune dialog ; EL Insusi se arata a fi credincios si il incredinteaza pe om de dragostea Sa ceranadu-i la randul Sau credinciosie, adica participare la acest dialog al dragostei.Adica, desfasurat: Nu stiu care era planul initial al lui Dumnezeu. Dar imediat dupa pacat, planul sau este cu certitudine "cunoasteti, cu toate piedicile posibile, si pierzandu-va viata pentru asta. Va condamn sa muriti pe masura ce cunoasteti". Cunoasterea aceasta, pe care ati ales-o, ucide.
(Tema eseului la un bacalaureat din anul aceste la frantuji a fost : "La vie tue ?". Viata ucide ? - ca mi-am adus aminte).
Asa. Omului ii ramane ca sarcina si ca impuls initial sa cunoasca, dar in lipsa "vazului" (mai degraba "auz" in Geneza 3. dar Sf. Pavel alege vazul). Ori in lipsa perceptiei, nu se mai numeste "cunoastere", nu "deplina" in orice caz, ci cunoastere partiala sau credinta. Impulsul initial ramane constant in firea omului, avem dovada toata Istoria. Credinta, fireste este foarte variabila, poliforma, ptr. ca ii lipseste "certificarea" "adeverirea" care ar veni doar prin perceptie. Dar e singura urma, reminiscenta, a impulsului initial. (In timpul vietii).
Asta inseamna ca nu mai despartin cunoasterea de credinta, nici edenic, nici dupa depasirea vederii ca prin ghicitura. Ramane sa mai detaliem trimiterile pe care le faceati la Sf. Ioan Hrisostom [dar si cele pauline], parca, despre incetarea cedintei. Acolo nu mi-e clar, inca.E remarcabil cel in care se spune ca Adam a cazut din credinta. Asta presupune ca inainte de tentatie o avea. Presupun ca de aceea l-ati dat.
. Pt. folosul studiului putem diseca si face orice fel de impartiri, analize.... chiar daca scolastice, nu vad insa tot asa lucrurile privitor la ceea ce daruieste Dumnezeu oamenilor. Poate e si o chestiune de formulare, dar daca tot e credinta un dar de la Dumnezeu, de ce nu l-ar face deplin? Daca acceptam a doau forma ca fiind predominanta, o putem face dar scolastic si in sensul marginirii omului la aceasta, sau al neputintei omului de a vrea/cunoaste/dori m. mult. E o limitare a noastra. Ca se poate deplin avem destule exemple si in VT si in NT. Ca masă, da, omenirea poate fi judecata asa, insa Dumneyeu priveste pe fiecare personal iar Scriptura ne da ca exemple cateva varfuri [iar asta nu inseamna ca nu vor fi fost mult mai multi].In VT forma predominanta a credintei este a doua forma, increderea si supunerea. Oamenii nu isi pun problema existentei lui Dumnezeu ptr ca au inca "vesti" de la El, prin ingeri, sau prin manifestari directe ale Lui. ......... In NT intervine deja problema existentei Lui. oamenii au invatat sa se indoiasca de tot, sunt intelectualizati. Nu e o negare a existentei, ci un dubiu asupra ei. Toma zice "Cred daca o sa pun mana". Intelectualiceste Toma are conceptul, dar nu are perceptia senzoriala a realitatii ranii lui Christos. La fel evreii de pe drumul crucii si talharul: "daca esti tu Dumnezeu, salveaza-te intai pe tine" ! Adica: "noi am putea fi de acord ca esti Dumnezeu, dar fa un gest sensibil, vizibil, ca sa te credem". La fel ca Toma. Se vede aici ca criza in care a intrat raportul cu Dumnezeu este generata de lipsa perceptiei Lui. Trebuie, acum sa Il deducem "din lucrarea Sa". Una e sa vina la tine ingerul X si alta sa deduci tu insuti, cu mintea ta slaba si inselatoare. Perceptia nu minte, mintea insa poate minti.
Chiar nu stiu daca exista vreun caz, ar merita o cautare. Pot presupune insa ca si atunci, la fel ca in NT, omul, pana la deplina incredintare cerceta atent; adica vad totusi omul ca fiin capabil de mai mult decat de a primi, ca o leguma, fluxuri de date venite de undeva de sus. E o impreuna participare/lucrare, nu?Nu cred ca exista un caz in VT in care sa i se spuna unui inger: "nu cred ca esti trimisul lui Dumnezeu; daca vrei sa ma convingi, fa cutare lucru". Dar in cazul lui Christos, problema este prezenta tot timpul, si anume in randul "intelectualilor". Cazul Saul/Pavel e cel mai concludent. A trebuit ca Christos sa fie revelat (perceput) in el ptr ca el sa fie convins. Saul era "destept", foarte destept, dar nu vedea nimic. Noi, cei de azi, suntem toti Saul, in diverse forme.
De acord in principiu... cu adaosul:Astfel ca in NT credinta a capatat pe linga forma 2 si forma 1.
Rezumat: oamenii au castigat gandirea intelectuala, dar au pierdut perceptia.
Aceasta este "caderea" dupa mintea mea: omul e dat afara din rai, si pierde incet incet vederea celor duhovnicesti. In schimb este din ce in ce mai intelectual pe cont propriu, fara dumnezeu, rupt de Dumnezeu. Acesta este tipul cunoasterii mortale de care vorbesc, si cu care Dumnezeu il ameninta pe Adam. Cu cat mai intelectualist cu atat mai mort. Saul cunoaste perfect starea asta. Cand zice "vedem ca intr-o oglinda imperfecta" vorbeste experienta intelectuala a lui Saul, nu a lui Pavel. Pavel e in drept sa zica "Il cunosc cum m-a cunoscut si El".. De ce e in drept ? Pentru ca "Dumnezeu a revelat in mine pe Christos". Christos era in el (Pavel) dar Pavel nu il vazuse. Il stia, doar, intelectualiceste. dar nu il experimentase, senzorial. Asa ca se numeste "cunoastere" experineta intelectuala si senzoriala, si "credinta" cea intelectuala, doar; (intelectuala pozitiva, caci poti, intelectualiceste, sa ajungi si la concluzia ca Dumnezeu nu exista). Fireste ca, dupa revelatie, si intelectul lui Pavel se schimba, devine "pozitiv".
Nu incepe la Inviere ci mult mai devreme, imediat dupa cadere. As zice ca incepe odata cu intrebarea "Adame, unde esti", desi este pregatita din vesnicie, si culmineaza cu Intrupare/Rastignirea/Invierea/Inaltarea.Asa ca vedeti, vad mantuirea ca pe un proces, care incepe la Inviere si continua si azi. In acest proces, evolutia omului este obligatorie, caci "noi ii vom judeca pe ingeri". vom fi, adica superiori ingerilor, intr-un final. Ori ptr. asta trebuie sa evoluam, evident. Nu stiu daca ortodoxia gandeste asa. Presupun ca ideea mea despre mantuire e "erezie" , dar, nu prea ar putea sa gandeasca altfel, daca luam in cont aceasta mica fraza a lui Pavel- cea cu judecarea ingerilor.
Ganditi pana la cap ! Nu putem sa le separam, in acest moment. De-abia la Sf. Pavel apare NET problema "vazului". El se plange ca nu mai putem vedea. (Si noi o data cu el). A doua problema, al doilea fir al credintei este increderea.Pe asta Adam a avut-o probabil, si a tradat-o. Deci se poate spune ca avea "credinta". Dar numai daca luam aceasta ca "incredere". Intr-adevar, a "cazut din credinta". E just, dar mutatis mutandis, caci el il vedea pe Dumnezeu. Nu credea ca exista, era sigur.de IOACHIM pe 15 Iul 2011, 13:38
esenin scrie:
E remarcabil cel in care se spune ca Adam a cazut din credinta. Asta presupune ca inainte de tentatie o avea. Presupun ca de aceea l-ati dat.
Asta inseamna ca nu mai despartin cunoasterea de credinta, nici edenic, nici dupa depasirea vederii ca prin ghicitura. Ramane sa mai detaliem trimiterile pe care le faceati la Sf. Ioan Hrisostom [dar si cele pauline], parca, despre incetarea cedintei. Acolo nu mi-e clar, inca.
Nu e o disectie scolastica, e un fapt. Oamenii VT nu se indoiesc ca exista. Problema pe care o au ei este doar ascultarea, supunerea. Noi, oamenii NT, intai ne indoim ca exista (De supunere ca sa mai vorbim ?). Dumnezeu da toata credinta, intr-adevar....dar noi avem organele noastre limitate, ca in citatul din Hriostsomul: ochii nostri nu mai vad ingerii. Ochii celor din VT ii mai vedeau din cand in cand. Asa ca chiar daca Dumnezeu ne-o da pe toata, NOI n-o putem primi pe toata. (vad ca va dati seama si dumneavoastra). Si mai e o problema, aici: Dumnezeu si-a schimbat adresa, traieste in noi insine. E mult mai greu sa "vezi" in tine decat in afara.. Pt. folosul studiului putem diseca si face orice fel de impartiri, analize.... chiar daca scolastice, nu vad insa tot asa lucrurile privitor la ceea ce daruieste Dumnezeu oamenilor. Poate e si o chestiune de formulare, dar daca tot e credinta un dar de la Dumnezeu, de ce nu l-ar face deplin? Daca acceptam a doau forma ca fiind predominanta, o putem face dar scolastic si in sensul marginirii omului la aceasta, sau al neputintei omului de a vrea/cunoaste/dori m. mult. E o limitare a noastra. Ca se poate deplin avem destule exemple si in VT si in NT. Ca masă, da, omenirea poate fi judecata asa, insa Dumneyeu priveste pe fiecare personal iar Scriptura ne da ca exemple cateva varfuri [iar asta nu inseamna ca nu vor fi fost mult mai multi].
Nu lauda lipsa perceptiei, ci credinta in lipsa perceptiei ! "Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut" Puneti accentul in alta parte. Cum sa laude cecitatea ? . Da, despre sfintii acestor vremuri. Evidenta existentei Lui nu l-a impiedcat pe Adam, dar, inca o data, Adam nu isi punea decat problema ascultarii. (firul 1 al credintei) noi vorbim despre al doilea.Cat despre perceptie senzoriala... ma gandesc si la cuvintele Mantuitorului: Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut. Adica lauda tocmai ceea ce spuneti dvs. ca genereaza criza: lipsa perceptiei LUI. De fapt introduce aici un alt organ al cunoasterii, care este, as zice eu, superior celui senzorial al perceptiei directe. De aceea si sfintii unor astfel de vremuri [lipsite de puterea evidentei perceptibile] sunt mult mai mari, ca unii carora le-a lipsit ajutorul evidentei imediate. Realitatea evidenta a prezentei lui Dumnezeu nu l-a impiedicat pe Adam sa cada, nu?
Am ingrosat, intr-adevar, vroiam sa zic ca adeverirea, incredintarea, vine prin perceptie. (Toma, Pavel....etc)Perceptia nu minte, mintea insa poate minti. Aici trebuie sa fiti de acord cu mine ca v-ati grabit. E loc pt. o intreaga discutie. Pe scurt insa, nu gasesc nici un argument care sa sustina infailibilitatea perceptiei, ba dimpotriva. Si ma gandesc la cazurile cand, spun sfintii parnti, diavolul poate lua chip de lumina. Dincolo de asta insa... putem desparti perceptia de minte si sa le punem antagonic in relatie ? Nu mai spun de cuvantul apostolului... noi avem mintea lui Hristos.... sau de cel al Mantuitorului care ne arata importanta nu a percetiei, ci a mintii: Daca ochiul tau [mintea] va fi curat.....
. Tocmai asta spuneam, ca nu perceptia senzoriala, a stiintei despre Dumnezeu si realitatea prezentei LUI, este de laudat. Nu am pus accentul gresit, desi poate m-am exprimat inexact, ci, cum am si spus, am evidentiat un alt organ al cunoasterii, care este, as zice eu, superior celui senzorial al perceptiei directeNu lauda lipsa perceptiei, ci credinta in lipsa perceptiei ! "Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut" Puneti accentul in alta parte. Cum sa laude cecitatea ? . Da, despre sfintii acestor vremuri. Evidenta existentei Lui nu l-a impiedcat pe Adam, dar, inca o data, Adam nu isi punea decat problema ascultarii. (firul 1 al credintei) noi vorbim despre al doilea.
Nu, in orice caz credinta nu poate fi inteleasa ca vedere a lui dumnezeu. Sf. pavel ne spune ca atunci cand vine vederea dispare credinta. Si incepe ceea este desavarsit (cunoasterea desavarsita - prin comparatie cu cea in ghicitura). Nu ? Deci vederea lui Dumnezeu este cunoastere a Lui si nu credinta.Deci as putea intelege credinta ca si vedere a lui Dumnezeu, asta insemnand sensul superior, desavarsit... si credinta slabita, a omului cazut, ca nadajduire a celor viitoare, dar privind nu ca Adam din Eden, ci din groapa cu lei.
. Tocmai asta spuneam, ca nu perceptia senzoriala, a stiintei despre Dumnezeu si realitatea prezentei LUI, este de laudat. Nu am pus accentul gresit, desi poate m-am exprimat inexact, ci, cum am si spus, am evidentiat un alt organ al cunoasterii, care este, as zice eu, superior celui senzorial al perceptiei directe
Daca am zis asa, am zis o prostie. VEDEA oricum, cum-necum.. Nu sunt de acord cu dvs. cand spuneti ca lui Adam nu-i trebuia sa vada.
Aici cred ca confudati planul fizic (trupul lui Christos) care se vede, cu duhul (care nu se vede). Cred ca doar cei trei prezenti la transfigurare au vazut, au banuit, ceva din Duh (duhul lui Dumnezeu). O manifestare a Lui, de fapt.Si Toma, ca si Adam, IL vazuse, chiar daca Intrupat. Acum voia sa-L vada si Inviat. Si , cum am spus, la Toma e cumva diferit.
Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 29 vizitatori