familia Elohim

Învăţătura de credinţă ortodoxă pt "începători" şi "avansaţi"
esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

familia Elohim

Mesaj necititde esenin » 21 Aug 2011, 17:14

Cum este deci cu «Elohimii» ?

nu prea exista resurse ortodoxe, sau daca or fi existand, ele sunt bine ascunse.
Ce se intelege dupa ce parcurgi intenetul:
1. http://www.hebrew4christians.com/Names_ ... lohim.html este un cuvant unic, gasit doar in evreieste. Are terminatia masculinului plural, dar asta nu inseamna ca se poate traduce ca «dumnezei» , pentru ca este acompagnat de forme ale verbelor la singular. Nu intru in etimologie (este o secta care il traduce ca «cei veniti din cer». Nu este asta. Nu e vorba despre extraterestri. Ar parea ca este mai degraba «cel/cei puternic/i»)
2. In Enciclopedia Britannica zice ca ar fi un plural de majestate. Nu se poate, nicio limba semitica niu cunoaste aceasta forma de plural. Se va vedea aici: http://fr.wikipedia.org/wiki/Elohim#Pro ... du_pluriel unde se vede ca este un «plural de calitate»ca, de pilda «cantarea cantarilor» sau Kippurul kippurim». Asa face, se pare, aceasta limba ca sa exprime superlativul. (nu zice «cel mai tare Dumnezeu» ci «Dumnezeul dumnezeului») E de remarcat ca ambele cuvinte sunt la singular in evreieste.
Cum nici greaca nici latina nu stiu sa faca la fel, in cazul substantivelor (ar iesi ceva ca «puternicul puternicului», sau «dumnezeul dumnezeului», ceea ce, fireste, nu e foarte elegant) ele (greaca sau latina) aleg sa puna in locul acestui cuvant «Dumnezeu». Dar in acest fel, ambele limbi inlocuiesc pluralul masculin cu un singular. De pilda «In principio creavit Deus cælum et terram.»

Totusi raman resturi din acest plural: Geneza 1.26 Si a zis Dumnezeu: "Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră sau Gen 3.22. Şi a zis Domnul Dumnezeu: "Iată Adam s-a făcut ca unul dintre Noi. (aici se pastreaza o forma a constructiei primitive: «Domnul Dumnezeu». Dar cum am vazut ar fi trebuit un plural masculin, ca sa nu tradam sensul initial.

La a doua (Gen 3.22) teologia (nu stiu care) afirma ca este pluralul unui substantiv defectiv de singular (cum ar fi «icre» - de peste). Asta ar rezolva partial problema ptr ca ar explica forma plurala, tot ramanand un sigular denotand un singur Dumnezeu, dar cu nume la plural. Insa ar confirma si o compozitie a lui Dumnezeu, care deci ar fi simplu dar compus. Apa, de pilda, e simpla dar compusa- din hidrogen si oxigen.

Emmanuel Levinas (care e un pic evreu pe margini, deci stie ce zice) afirma ca expresia semnifica multiplicitatea fetelor lui Dumnezeu, observand si ca acest cuvant «fetze» este in evreieste CHIAR defectiv de singular. (Exista «fetze» dar nu exista «fatza»). Mai sunt cateva consideratii, mai degraba plictisitoare.

Dar:
Cand se refera la ALT(I) Dumnezei pagani, Elohim este pur si simplu un plural numeric: Exod 20.3. Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine! Aici sunt cu certitudine mai multi Elohimi, dar toti sunt «pagani».

Teologul local (pr. protosinghel) crede ca acest «Noi» (din Geneza) se refera la Sf. Treime. Ar fi deci Trei «persoane» (Tatal, Fiul, si Sf Duh) si tot atatia «Elohimi». Acuma...pe mine, ca bun eretic, ma cam doare ca Christos este un «Elohim». Nu-mi suna bine «Elohimul Christos»! Mi se pare chiar o mica «hula». Dar ce sa faci cand vrei sa eviti politeismul? O accepti si pe-asta: Elohimul Tata, Elohimul Fiu, si Elohimul Sf. Duh.
Familia Elohim, ce mai....
Voila. alte pareri? (Ar fi bine caci ar scoate din ridicol echivalenta "Treime= Elohimi". (trei ? Sapte ?- ar fi o septime, "sfanta septime"). Sau acceptam senini ca Christos este un "Elohim"?

A! sa nu uit! cuvantul este primul cuvant din Geneza:
Fişiere ataşate
ELOHIM.jpg
(14.94 KiB) Descărcat de 510 ori

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje: 1104
Membru din: 07 Apr 2008, 20:29
Confesiune: ortodox
Preocupări: medicină, teologie, filosofie
Localitate: Italia
Contact:

Re: familia Elohim

Mesaj necititde Ioan Cr » 02 Sep 2011, 15:05

Cate scoli, atatea traditii de interpretare. Acesta este testamentul unei limbi moarte (de ce sa mergem departe, incercati sa pronuntati corect cel mai important cuvant din VT - YHWH). Dar Biserica, din fericire, nu este zidita pe litere (fie ele si sfinte), respectiv nici Dogmele. De fapt, ea citeste Biblia prin prisma Dogmelor (dupa modelul Bisericii Apostolice: vedeti cum si de ce "li s-au deschis ochii" spre intelegerea Scripturilor celor dintai ucenici dupa Inviere). Abia fiind crestin poti citi crestineste Biblia. Un evreu o citeste in sens evreiesc, un ateu in sensul ateu etc.

Iata de ce apologetica bazata pe exegeza (pe lectura si interpretarea textului scripturistic) nu a avut niciodata prea mare succes in lupta cu ereziile. Doar traditia are aceasta putere. Urmariti destinul asa-ziselor curente istoriografice si lingvistice (Occidentul protestant al sec. XIX) prin care textul sacru este despuiat de tot ce este sacru in cautarea acestui sacru.

In schimb, propun sa cercetam mijloacele ermeneutice tipic ortodoxe, in speranta ca vreodata vom asimila constient (si cu folos) invataturile revelate (vezi Filip si famenul).
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)


Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron