Sf. Grigorie de Nyssa, In Christi resurrectionem, III, 1.G., 46, 881: ”Ziditorul tuturor, voind sa zideasca pe om, nu l-a adus la existenta numai ca pe un animal de dispretuit, ci l-a aratat ca pe cel mai cinstit dintre toate si ca pe împaratul creatiei de sub cer. Voind aceasta si facându-l întelept si în chipul lui Dumnezeu si împodobindu-l cu harul cel mult, oare cu acest gând l-a adus la existenta, ca nascându-se sa se piarda si sa suporte o deplina nimicire? Dar atunci ar fi zadarnicit scopul si ar fi foarte nedemn de Dumnezeu sa-I atribuim un astfel de gând. Ar fi asemanat cu copiii, care zidesc cu sârguinta si darâma repede opera lor, cugetarea lor neprivind spre nici un sfârsit folositor. Dar întâmplându-se pacatul, l-a lipsit, drept pedeapsa a pacatului, de nemurire. Pe urma, izvorul bunatatii inundând iubirea de oameni si aplecându-Se spre opera mâinilor Sale, a împodobit-o cu întelepciune si stiinta, Cel ce a binevoit sa ne înnoiasca pe noi în starea cea de la început”.
232In Christi resurrectionem, III, P. G., cit., col. 676: ”Învierea si readucerea la viata si refacerea si toate numele de felul acesta îi aduc în minte, celui ce asculta, gândul la trupul stricaciunii. Caci sufletul, privit în sine, nu va învia, fiindca nici nu moare, ci e nestricacios si nepieritor. Iar fiind nestricacios, are ca partas al faptelor sale, pe cel muritor. De aceea, la vremea socotelilor, înaintea dreptului judecator,
se va salaslui iarasi în coloborator, ca sa primeasca cu acela în comun pedepsele sau cinstirile. Sau, ca sa fie cuvântul nostru concentrat, sa privim asa: C
e numim om? Pe amândoua, sau numai una? Desigur ca perechea celor doua caracterizeaza pe om. Dar, fiind comune cele savârsite, marginesti numai la suflet judecata? ”.
Trupurile înviate ramân neschimbate dupa fiinta, dar vor fi înduhovnicite. Se va schimba din stricacios în nestricacios, si se va ridica din smerenie la înaltimea stralucirii.
Dar nu vor înceta de a fi trupuri, nici nu va iesi trupul din starea naturala proprie. Se va ridica însa din muritor în nemuritor. ”Seamana-se, zice, în stricaciune, se ridica în nestricaciune; seamana-se în necinste, se ridica întru slava; seamana-se întru slabiciune, se ridica în putere; seamana-se trup sufletesc, se ridica trup duhovnicesc”. Chiar si trupurile de acum ale dreptilor sunt duhovnicesti prin lucrarea Duhului salasluit în ele235. Dar atunci vor fi mai subtiri si mai usoare, ca sa poata umbla si prin aer, si mai duhovnicesti. Cuvântatorii de Dumnezeu spun ca Duhul va ramâne necontenit în trupul lor. De aceea credem ca vor fi si carne si trup (kai sarka kai swma). Nuvor fi nesesizabile (alipta), precum nici trupul lui Hristos nu va fi nesesizabil (alipton)236.
Dar nimeni nu poate descrie taina si functiile trupului înduhovnicit. Nimeni nu poate descrie sensibilitatea lui spirituala, capacitatea lui de expresie, de extraordinara finete de sesizare. Nimeni nu poate descrie starea materiei înduhovnicite a universului întreg. atim ca în ea nu va fi corupere, batrânete, moarte, ca va primi o tinerete vesnica, o stralucire si o frumusete neînchipuite, pentru a corespunde starii trupurilor înviate, data fiind comunicarea si solidaritatea între materia din trupul nostru si cea din univers
. Caci, desi nu va fi atunci o alimentare si o eliminare de materie, totusi va fi si atunci o comunicare cu mult mai mare între materia trupului nostru si cea a universului; nu va fi o completa imobilitate a materiei, dar nici o agitatie violenta.
http://www.scribd.com/doc/27884473/Dumi ... a-Ortodoxa
„Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul tău cel lin alergând, strig către Tine Doamne: scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive!” (din slujba înmormântării)