Eclesia e CHIAR biserica... De ce mai oficiezi liturghia, daca n-ai cui?
Vreti sa ziceti: Euharistia este Biserica.
Ceea ce acum pare sa fie secret in spatiul altarului, era secretul intregii comunitati crestine in primele secole. De aceea existau portari, sa verifice cine intra, iar apoi apoi usile se incuiau. Incepand insa din Evul Mediu, usile bisericii au ramas deschise, s-au inchis insa cele ale altarului.
Adica facea preotul (ortodox) CEVA, in spatele usilor inchise, care nu trebuia ”dat porcilor”?
aparent el nu face nimic deosebit, insa lucrarea tainica este coplesitoare. Ea nu trebuie vazuta si auzita oricum, pentru a nu fi banalizata si luata in derizoriu. O solutie - nu cea mai fericita - la acest risc a fost inchiderea altarului.
Pe intelesul tuturor: Euharistia este o masa in familie, nu o pomana publica. Asa cum in familie oamenii nu se aseaza chiar in fata portii sa manance, ci prefera un umbrar sau caldura casei, asa si ospatul liturgic se desfasoara intr-o anumita intimitate.
In fine, la ortodocsi se „inalta” iconostasul. Dar la catolici, de la care avem biseri cam din anul 900-1000, (ma gandesc la cele din Occident, care sunt AZI catolice), NU avem iconostas. Cum se apara acolo acest „secret” inanite de Schisma?
Bisericile catolice de acum 1000 de ani aveau un fel de iconostas, numit canceliu, a carui evolutie s-a oprit la scurta vreme dupa Schisma. Apoi era limba latina care ascundea destul de mut intelesul slujbei, iar rugaciunile euharistice se spuneau cu voce scazuta, la fel ca in Rasarit. In plus, la ei s-a dezvoltat de la inceputul Evului Mediu missa privata, pe care orice preot trebuia s-o faca zilnic, singur sau cu un paraclisier, si rar mai asistau inca alte cateva persoane. De aceea vedem atatea capele laterale in marile biserici catolice, sa fie suficiente altare pentru toti preotii.
Un alt mod de ascundere la ei a fost o slujire cu spatele la popor, pe care o avem si noi ortodocsii, insa cu mai multa mobilitate.