În ce măsură un popor creştin este un popor ales

Învăţătura de credinţă ortodoxă pt "începători" şi "avansaţi"
Dionysie
Mesaje: 695
Membru din: 20 Dec 2010, 20:57
Confesiune: ortodox
Preocupări: înţelegerea
Localitate: fost: "aletheia"

În ce măsură un popor creştin este un popor ales

Mesaj necititde Dionysie » 28 Aug 2015, 05:06

În această postare propun o discuţie pe baza unui alt articol de pe blogul Teologie şi Naţiune, tema de discuţie fiind deci în ce măsură un popor majoritar creştin sau membrii creştini ai unui popor atunci când sânt în număr şi în calitate semnificative constituie el însuşi un popor ales al lui Dumnezeu, şi care este raportul în interiorul Bisericii între universalitatea sau sobornicitatea Bisericii şi naţionalitatea sau etnicitatea unor popoare ce ar putea fi considerate creştine sau cel puţin integrate în chip semnificativ în Biserica lui Hristos. Dau şi un scurt citat din text:

https://teologiesinatiune.wordpress.com ... tnicitate/

<< Problema raportului dintre catholicitatea sau sobornicitatea Bisericii şi etnicitatea popoarelor creştine a fost pusă la români îndeosebi de pr. Stăniloae şi de fostul mitropolit Antonie Plămădeală, pe vremea când era episcop-vicar patriarhal. În sânul aceluiaşi unic Popor al lui Dumnezeu există sau pot exista popoare sfinte ca părţi componente ale Bisericii. Părintele Stăniloae şi fostul mitrop. Antonie argumentează că nu se poate nega această realitate şi uzarea principiului etnic în jurisdicţia bisericească, atâta timp cât respectivele etnii depun eforturile de a îşi menţine identitatea naţională culturală istorică, datorită faptului că multitudinea de etnii reflectă, după opinia părintelui Stăniloae, bogăţia imaginaţiei creatoare a lui Dumnezeu. Atâta timp cât Dumnezeu consideră legitimitatea unei fiinţări istorice, care are şi raţiunile ei spirituale în Dumnezeu, tot conform părintelui Stăniloae, entitatea respectivă cu individualitatea ei poate exista chiar şi ca un popor sfânt în sânul Poporului mai larg eclezial, atunci când este în număr semnificativ parte din Trupul lui Hristos. Împlinirea practică a voii lui Dumnezeu place Lui şi întăreşte în Dumnezeu hotărârea de a menţine şi înmulţi chiar un popor sfânt, iar pe de altă parte împuterniceşte acel popor. Identitatea creştină nu este de natură să neantizeze, să şteargă, să anuleze identităţile etno-culturale, care sunt creaţii ale lui Dumnezeu, ci ea poate fi, aşa cum ne arată istoria, chiar factor de creare, întărire, menţinere, purificare, perfecţionare, sfinţire a acestor identităţi culturale, ridicându-le prin purificarea făcută de Duhul Sfânt la statutul de identiăţi spirituale legitime. Poporul român e considerat un popor născut în şi prin Biserica lui Hristos, a cărui identitate românească a fost formată şi menţinută de identitatea creştină. Valoarea altor elemente de cultură, care nu sunt ori nu au fost neapărat creştine la origine, este dată de legitimitatea lor parţială şi de faptul că ele întreţin un anumit nivel de dezvoltare şi o anumită receptivitate sau putinţă de deschidere către valorile specific creştine; aceste valori pre-creştine au contribuit la constituirea acelor identităţi şi fac parte organic, după sfinţirea şi purificarea lor prin Duhul Sfânt, din corpusul tradiţional al unei etnii, naţiuni sau societăţi. >>

Petcu46
Mesaje: 12
Membru din: 06 Sep 2015, 09:09
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cititul , plante medicinale , etnografia
Localitate: Reghin

Re: În ce măsură un popor creştin este un popor ales

Mesaj necititde Petcu46 » 08 Sep 2015, 14:43

In Cartea ,,Istoria Universala a poporului evreu,, de Alfred Harlauanu, se spune ca monoteismul evreilor ca popor dorea o INCHEGARE , a tuturor natiunior , pe cand politeismul care caracteriza popoarele din jurul Israelului ( babilonieni, asirieni , egipteni ,etc) , indemna la ura si vrajmasie. Astazi ce vedem in lume ca se intampla?. Si nu numai de azi evident. In afara de Statul Islamic azi care prin fanaticii criminali care adera la ei , si decapiteaza si oameni de-ai lor si crestini , de-a lungul vremurilor s-au razboit multe natiuni care isi spuneau crestine. Deci inseamna ca treaba cu politeismul se potrivea foarte bine lor. Tot in cartea respectiva se spune ,, Era UN ACT DE MARE CURAJ, sa proclami in toiul politeismului , credinta intr-un Dumnezeu unic si universal care doreste ca toate popoarele sa ajunga sa se iubeasca. Si asa si era . Evreii erau priviti ca un popor ciudat , ba erau considerati atei , ei care se inchinau viului Dummnezeu . Acelasi lucru s-a intamplat si cu primii crestini , avand in vedere ca ,,crestinismul s-a nascut in sanul iudaismului , si ei nu s-au indepartat deloc de perceptele iudaice. Si atunci in secolul intai ,,credinta crestina a fost data ,,OMULUI,, si nu unui popor. Ideea de popor ales a disparut din moment ce majoritatea evreilor care trebuia sa-l primeasca pe Hristos l-au respins. Iar cuvintele lui Hristos Iisus ,,Duceti-va si faceti ucenici din toate popoarele,, este relevanta.


Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron