Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Apologetică, Bioetică, Teologie şi ştiinţă, Filosofie religioasă
Avatar utilizator
Floryan
Mesaje: 652
Membru din: 15 Ian 2010, 07:59
Confesiune: ortodox
Preocupări: Viata la tara
Localitate: Bacau

Re: Este pacat sa?

Mesaj necititde Floryan » 27 Sep 2012, 09:45

Mă iertaţi.
Eu imi cer iertare, dv nu aveti pt ce.
Nu ştiu dacă ne va primi Domnul cu părerea în Împărăţia Sa. Eu prefer să nu am prea mare încredere în a mea. Aştept încă argumente mai documentate.
Stim sigur asta. NU ne va primi!
Ce am vrut să spun e că nici Sf. Pavel nu a forţat pe nimeni să se sfinţească fără voia acelei persoane. Iată ce spune arh. Hierothoes Vlachos:
"Îndumnezeirea prin Sfintele Taine şi, mai ales, prin Sfânta Împărtăşanie nu se face în mod mecanic sau magic, ci în funcţie de starea duhovnicească în care ne aflăm. Aşadar, Taina Sfintei Împărtăşanii lucrează după starea noastră duhovnicească." (Predici la marile sărbători)
Absolut aveti dreptate. Poate m-am exprimat gresit, sau paote chiar gresesc!
Dar bebelusul dupa botez? Se face dupa credinta nasului. La asta ma refeream eu.
Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic

Constantinos
Mesaje: 460
Membru din: 08 Apr 2011, 18:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cartile Sfintilor Parinti
Localitate: Bucuresti

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde Constantinos » 27 Sep 2012, 11:34

Despre transplantul de organe la Parintele Paisie mi se pare ca difera de la caz la caz , pagina 108 : http://prieteniisfmunteathos.files.word ... or-mic.pdf

CristinaM
Mesaje: 9
Membru din: 30 Dec 2012, 00:11
Confesiune: ortodox
Preocupări: Teologie, medicina naturista, lectura

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde CristinaM » 30 Dec 2012, 01:00

Am vazut ca parintele Petru a scris intr-un comentariu, legat de maicile de la Ormylia, ca acolo nu exista aceasta regula de a nu se saruta icoanele sau de a nu se lua anafura atunci cand femeia este in perioada lunara.
Pentru mine subiectul este destul de dureros, deoarece am fost obiectul unor umilinte destul de mari din aceasta cauza, si am tot cautat un raspuns. Problema este ca opiniile sunt atat de diferite incat cu greu am reusit sa ies cu viata.
De-a lungul timpului, am avut cativa duhovnici (din pacate, din motive practice, legate de mutarea in alt oras si altele asemenea). Niciunul nu mi-a spus vreodata ca nu am voie in biserica in perioada aceea, numai sa nu ma impartasesc si sa nu ma ating de sfintenii: anafura, aghiasma, icoane, mir, sfinte moaste. Pana aici, nimic exagerat. Insa intrand in contact cu alti credinciosi sau parinti, am inceput sa aud ca nu am voie in acele zile sa ating Biblia, sa aprind candela acasa, sa aprind lumanari acasa sau la biserica, ca nu am voie nici macar in pridvorul Bisericii sa stau(!) etc. Aveam abia 14-15 ani, tocmai ma apropiasem de Biserica cu tot sufletul si incercam sa imi schimb viata in bine. Nu intelegeam anumite lucruri, dar ascultam...orbeste. Am trecut si prin perioada aceea de ravna nemasurata pe care o au multi incepatori (nu ca acum nu as fi tot incepatoare, desi au trecut destui ani de atunci), un fel de habotnicie.
Imi amintesc ca de multe ori stateam afara in ger la slujba ( eram "necurata", cum sa intinez Biserica? - asa mi se spunea) pana in punctul in care nu imi mai simteam picioarele si imi era imposibil sa ma mai inchin. Tot trupul imi era nghetat. Traiam cu impresia ca femeia trebuie sa ispaseasca un pacat prin aceste reguli si interdictii la menstruatie. Fetele si femeile stiu bine ce starinpoti experimenta in perioada aceea si ce inseamna sa stai nemiscat ore in sir in picioare, in frig... Poate de acolo mi s-au tras si anumite probleme de sanatate fiindca mai tarziu am inceput sa nu ma mai duc nu numai la biserica in primele 2-3zile...ci nici macar la scoala sau in alta parte. Aveam (inca mai am) dureri cumplite, stari de greata, deshidratare, ameteala. Practic nu eram buna de nimic in acele zile.

Pe masura ce au trecut anii, am inceput sa imi pun intrebari. Vine o perioada in viata unui om cand efectiv nu mai poate face unele lucruri fara sa le inteleaga. Intre timp am intrat in legatura cu alti parinti care au altfel de conceptii. Multora cred ca le-a fost mila de mine cum am fost chinuita ca si copil cu fel de fel de reguli si ritualuri :) un parinte mi-a zis ca nu e nicio problema sa iau anafura in perioada lunara, dandu-mi exemplu pe femeia cu scurgere de sange care s-a atins de hainele Mantuitorului...pana la urma, m-am gandit si eu, sunt anafura si litia mai sfinte decat hainele Mantuitorului?

Ideea este ca atunci cand am incercat sa le explic unor persoane ca menstruatia nu implica o necuratie spirituala a femeii, m-au acuzat de neascultare fata de canoanele Bisericii si de Sf Parinti, m-au jignit, mi-au aruncat in fata ca daca gandesc asa, sigur ma balacesc in pacate...si multe altele.

Eu nu am cautat niciodata si nu caut sa scandalizez sau sa fac dezbinare, pur si simplu sunt un om (din multe puncte de vedere inca un copil)care vrea sa afle raspunsuri si cauta cu sinceritate.

As vrea daca se poate sa mi raspunda parintii sau unul dintre ei si sa mi spuna daca este ceva in neregula cu modul in care gandesc cu privire la acest subiect...si anume

1) nu cred ca menstruatia inseamna necuratie spirituala, nici nu cred ca este o pedeapsa de la Dumnezeu; ca o persoana ce am avut tangente serioase cu medicina,nu pot considera niciun proces din corpul uman ca fiind "scarbos", "dezgustator", "murdar"... Prin urmare nici menstruatia. Deci, practic, nu o pot considera necuratie de niciun fel, cel mult o perioada mai vulnerabila sau o slabiciune a trupului feminin.
2) interdictia de intrare in biserica in aceste zile se leaga strict de o regula de igiena, problema care nu mai exista in zilele noastre
3) inca de la bun inceput am inteles de ce nu e permisa Sf Impartasanie si nu am nicio problema cu acest lucru; e valabil in cazul hemoragiilor de orice fel, sau a oamenilor bolnavi care expectoreaza etc. Exista totusi si anumite exceptii, care raman la aprecierea duhovnicului - in cazurile grave.

Cand am spus aceste lucruri am crezut efectiv ca...voi fi arsa pe rug? E ceva gresit in modul in care gandesc?

As mai avea o intrebare legata de sarutarea icoanelor, a Sf Moaste si de luarea anafurei. Exista o explicatie pt care acestea ar fi interzise? Nu stiu daca am precizat mai sus, parintele meu duhovnic actual mi-a dat o libertatea f mare in ceea ce priveste aceste lucruri pt ca dansul nu vede o problema in ele...dimpotriva, se intristeaza cand multe fete nu vin la Liturghie pe motiv ca sunt in perioada aceea si nu au voie sa intre, chipurile, in biserica.

Problema mea este ca nu am ce face cu aceasta "libertate" pe care mi-o da parintele. I-am spus si dansului ca am fost atata timp brutalizata si acuzata incat mi-e greu sa gandesc altfel acum. De asta, poate, am nevoie de persoane care sa-mi certifice ca nu ma insel.

Va rog sa ma iertati ca am scris atat de mult.
Doamne ajuta!

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde porfirie » 06 Ian 2013, 17:23

Cand am spus aceste lucruri am crezut efectiv ca...voi fi arsa pe rug? E ceva gresit in modul in care gandesc?

As mai avea o intrebare legata de sarutarea icoanelor, a Sf Moaste si de luarea anafurei. Exista o explicatie pt care acestea ar fi interzise? Nu stiu daca am precizat mai sus, parintele meu duhovnic actual mi-a dat o libertatea f mare in ceea ce priveste aceste lucruri pt ca dansul nu vede o problema in ele...dimpotriva, se intristeaza cand multe fete nu vin la Liturghie pe motiv ca sunt in perioada aceea si nu au voie sa intre, chipurile, in biserica.

Problema mea este ca nu am ce face cu aceasta "libertate" pe care mi-o da parintele. I-am spus si dansului ca am fost atata timp brutalizata si acuzata incat mi-e greu sa gandesc altfel acum. De asta, poate, am nevoie de persoane care sa-mi certifice ca nu ma insel.
Nu gânditi gresit! Cum v-a învățat părintele asa am auzit si eu de la destui părinti de azi care tratează lucrurile serios și cumpătat. Trebuie să evitați în anumite cercuri să faceți lucrurile astea publice. Sunt mănăstiri, din păcate în România unde maicile stau pe afară din biserică multe zile... Eu simt că pentru ei canoanele au devenit ce era Talmudul pentru evrei și asta este foarte dureros. Canoanele din motive de igienă au interzis intrarea în biserică în vechime, din motive întemeiate opresc și azi de la Împărtășire și cam atât.

Avatar utilizator
claudiuboia
Mesaje: 32
Membru din: 06 Ian 2013, 21:36
Confesiune: ortodox
Preocupări: preot
Localitate: Zalău
Contact:

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde claudiuboia » 07 Ian 2013, 19:28

Cand am spus aceste lucruri am crezut efectiv ca...voi fi arsa pe rug? E ceva gresit in modul in care gandesc?
. Eu simt că pentru ei canoanele au devenit ce era Talmudul pentru evrei și asta este foarte dureros. Canoanele din motive de igienă au interzis intrarea în biserică în vechime, din motive întemeiate opresc și azi de la Împărtășire și cam atât.
Aveți dreptate. Există, și din păcate se uită acest lucru, canoane care contravin dogmelor. Ele totuși sunt respectate pentru a nu crea o stare de confuzie în biserică. Și aș vrea să dau câteva exemple:
1. a)Din punct de vedere canonic dacă un bărbat a fost hirotonit, nefiind căsătorit, atunci el rămâne celib, pentru că nu îi este îngăduit să se căsătorească și să-și păstreze preoția. Trebuie să se căsătorească înainte de hirotonie.
b) Din punct de vedere dogmatic taina hirotoniei nu poate fi impediment la taina căsătoriei. Doar Taina Botezului condiționează celelate Taine, fiind taină de inițiere.
2. din punct de vedere Dogmatic administrarea Euharistiei nu este condiționată de Taina Spovedaniei. Astăzi însă, din păcate, se practică Impărtășirea credincioșilor numai după Spovedanie, și la fiecare Impărtășire trebuie să te spovedești.
3. Canoanele ce opresc pe credincios de la împărtășanie, aparținând unor Sfinți Părinți nu sunt absolute, ci sunt orinentative. Duhovnicii care pun creștinilor tot felul de îngrădiri uită că toate canoanele Bisericii trebuie aplicate cu acrivie sau pogorământ, în funcție de situație. De aceea între duhovnic și penitent există o relație personală și intimă! Dumnezeu este personal, El nu este un contabil, sau o mașinărie rece care decide cât timp ai voie sau nu ai voie să faci un lucru, în funcție de câte lumânări ai aprins. Toate problemele trebuie gândite prin perspectiva dogmatică.

Acum revenind la problema canoanelor, și a dogmelor, din punct de vedere dogmatic, trebuie să ne purtăm cu evlavie față de Trupul și Sângele Mântuitotului, și să nu-l pervertim. Însă participarea la slujbele Bisericii, nu trebuie oprită niciodată, pentru că Hristos nu a alungat pe nimeni, oricât de păcător ar fi fost. De ce noi să-i alungăm?
Cu respecte, Pr. Claudiu Boia

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde dimitrie » 08 Ian 2013, 23:52

Îmi pare rău pentru zbuciumul unui suflet bine-intenționat cum este al Cristinei (CristinaM). Lucrurile sunt mult mai simple: atunci când nu mai știi ce este de făcut, după cine să te iei, urmezi exemplul Mântuitorului și al Sfinților - al Maicii Domnului în cazul de față. Anume:
-nefiind cazul, din smerenie dar și spre pildă nouă, Mântuitorul a primit cele de care nu avea nevoie Însuși: a) tăierea împrejur; b) botezul pocăinței (El Care Însuși dă iertare păcatelor); c) rănile, batjocura și toate pătimirille în general. Dacă ne-a cerut El să ascultăm de Cezaru (păgân, idolatru, adeseori vrășmaș al său), cu atât mai mult ni se cade să ascultăm de Biserică.
- oare, Maica Domnului a avut de nevoie de jertfă de curățire la 40 de zile? Nu, că doar nu a fost cazul, născând suprafiresc, etc. Cu toate acestea s-a supus Legii, stând departe de templu timp de 40 de zile, ca mai apoi să vină și să aducă jertfa de care nu avea trebuință. :idea:
Dar toate s-au făcut pentru om și nu omul pentru ele, de aceea Sfinții Părinți admit împărtășirea lehuzei dacă aceasta este pe moarte.
Ar mai fi câte ceva...., dar mai bine mâine.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

old
Mesaje: 12
Membru din: 08 Ian 2013, 13:33
Confesiune: eterodox
Preocupări: Teologie

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde old » 09 Ian 2013, 09:41

Îmi pare rău pentru zbuciumul unui suflet bine-intenționat cum este al Cristinei (CristinaM). Lucrurile sunt mult mai simple: atunci când nu mai știi ce este de făcut, după cine să te iei, urmezi exemplul Mântuitorului și al Sfinților - al Maicii Domnului în cazul de față. Anume:
-nefiind cazul, din smerenie dar și spre pildă nouă, Mântuitorul a primit cele de care nu avea nevoie Însuși: a) tăierea împrejur; b) botezul pocăinței (El Care Însuși dă iertare păcatelor); c) rănile, batjocura și toate pătimirille în general. Dacă ne-a cerut El să ascultăm de Cezaru (păgân, idolatru, adeseori vrășmaș al său), cu atât mai mult ni se cade să ascultăm de Biserică.
- oare, Maica Domnului a avut de nevoie de jertfă de curățire la 40 de zile? Nu, că doar nu a fost cazul, născând suprafiresc, etc. Cu toate acestea s-a supus Legii, stând departe de templu timp de 40 de zile, ca mai apoi să vină și să aducă jertfa de care nu avea trebuință. :idea:
Dar toate s-au făcut pentru om și nu omul pentru ele, de aceea Sfinții Părinți admit împărtășirea lehuzei dacă aceasta este pe moarte.
Ar mai fi câte ceva...., dar mai bine mâine.
E zbucium intemeiat, ma tem ca noi dam solutii gen: ”n-am ce-ti face”.
Daca ne intoarcem la curatirea dupa nastere, asta nu viza curatirea dupa raportul sexual, ci este o vindecare de ranile fizice avute la nastere.
In cazul sfintei fecioare conceptia a fost suprafireasca, dar nasterea a fost fireasca, cu toata durerea nasterii si cu urmarile ei. Curatirea era necesara si aici datorita problemelor fizice, iar nu o curatire formala.
Sfintii parinti au slujit in vremea lor cand masurile de igiena erau mult mai limitate, si au stabilit canoane potrivite lor. Sfintii de azi, ar trebui sa gandeasca canoane pentru azi.
Curatirea ceremoniala din VT nu se refera doar la femeia care naste sau care e la perioada lunara, ci sunt multe alte situatii de care nu facem caz azi.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde dimitrie » 09 Ian 2013, 11:37

Uite ce este d-le Old, aici sunt discuții ce nu vă privesc pe dvs. în mod direct, fiind eterodox. Spre înștiințarea dvs. (dacă mai puteți gândi liber, neîndoctrinat :) ), despre modul Nașterii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria a scris un profet:
"1. Apoi m-a dus la poartă, la poarta dinspre răsărit.
2. Şi iată slava Dumnezeului lui Israel venea dinspre răsărit; glasul Lui era ca glasul de ape multe şi pământul strălucea de slava Lui.
3. Vedenia aceasta era ca aceea pe care o văzusem mai înainte, tocmai ca aceea pe care o văzusem când am venit să vestesc pieirea cetăţii; vedenia aceasta era asemenea vedeniei pe care o văzusem la râul Chebar. Atunci am căzut cu faţa la pământ.
4. Şi slava Domnului a intrat în templu pe poarta care este cu faţa spre răsărit.
......
2. Şi mi-a zis Domnul: "Poarta aceasta va fi închisă, nu se va deschide şi nici un om nu va intra pe ea, căci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea va fi închisă..."( Iezechiel. cap.43-44).
Oare a fost vreo poartă a templului care să fi rămas închisă vreodată intrării și ieșirii vreunui om? Nicând. Atunci despre ce poartă e vorba? Oare de poartă îi este lui Dumnezeu aici (cf.1Cor.9:9)? Desigur, că nu. Templul și poarta Răsăritului celui de Sus (Lc.1:78), nu arată aici decât pe Pururea-Fecioara Maria, ea fiind templul lui Dumnezeu din profeție (cf. 1Cor.3:16 și Lc.1:35), iar ușa constituindu-o pecețile fecioriei care au rămas atât nedeschise prin Întruparea și prin Nașterea Fiului lui Dumnezeu, cât și închise rămânând apoi oricărui om. Prin această profeție vestindu-ni-se că Fecioara avea să rămână necunoscută vreodată de bărbat, căci " Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea va fi închisă...".
Așa după cum Fiul lui Dumnezeu a ieșit din Mormânt la Înviere fără a da la o parte piatra (nestricând pecețile puse de iudei), după cum a intrat la ucenici după Învierea Sa fiind ușile încuiate și tot așa rămânând după intrare (Ioan.20:19,26), tot așa a intrat și ieșit pe poarta fecioriei templului lui Dumnezeu - Fecioara Maria, fără a o deschide.
Deci, Fecioara Maria a zămislit și a născut într-un mod străin femeilor, neavând ceva din cele ce pătimesc acelea (pofta bărbătească, stricarea fecioriei, durerile și sângerările iminente nașterilor obișnuite), fapt pentru care nașterea ei nu impunea aducerea jertfei de curățire prevăzută de Moise pentru lehuze (Lev.12:4,6).
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

old
Mesaje: 12
Membru din: 08 Ian 2013, 13:33
Confesiune: eterodox
Preocupări: Teologie

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde old » 09 Ian 2013, 12:06

Uite ce este d-le Old, aici sunt discuții ce nu vă privesc pe dvs. în mod direct, fiind eterodox.
Mi se pare interesanta abordarea asta. :x2
Era mai interesanta abordarea daca scriam la profil ca sunt ortodox dar sa nu fiu interesat de cele spirituale?
Spre înștiințarea dvs. (dacă mai puteți gândi liber, neîndoctrinat :) ),
Se poate posta pe acest forum pornind cu prejudecati?
Eu cred ca intr-o dicutie civilizata trebuie sa discutam problema chiar daca am avea pareri opuse. In cazul de fata nu ati urmarit argumentul meu ci v-ati grabit sa dati un raspuns pentru un "eterodox eretic." :lol:
V-as invita sa urmariti totusi argumentul meu.
despre modul Nașterii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria a scris un profet:
"1. Apoi m-a dus la poartă, la poarta dinspre răsărit.
2. Şi iată slava Dumnezeului lui Israel venea dinspre răsărit; glasul Lui era ca glasul de ape multe şi pământul strălucea de slava Lui.
3. Vedenia aceasta era ca aceea pe care o văzusem mai înainte, tocmai ca aceea pe care o văzusem când am venit să vestesc pieirea cetăţii; vedenia aceasta era asemenea vedeniei pe care o văzusem la râul Chebar. Atunci am căzut cu faţa la pământ.
4. Şi slava Domnului a intrat în templu pe poarta care este cu faţa spre răsărit.
......
2. Şi mi-a zis Domnul: "Poarta aceasta va fi închisă, nu se va deschide şi nici un om nu va intra pe ea, căci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea va fi închisă..."( Iezechiel. cap.43-44).
Oare a fost vreo poartă a templului care să fi rămas închisă vreodată intrării și ieșirii vreunui om? Nicând. Atunci despre ce poartă e vorba? Oare de poartă îi este lui Dumnezeu aici (cf.1Cor.9:9)? Desigur, că nu. Templul și poarta Răsăritului celui de Sus (Lc.1:78), nu arată aici decât pe Pururea-Fecioara Maria, ea fiind templul lui Dumnezeu din profeție (cf. 1Cor.3:16 și Lc.1:35), iar ușa constituindu-o pecețile fecioriei care au rămas atât nedeschise prin Întruparea și prin Nașterea Fiului lui Dumnezeu, cât și închise rămânând apoi oricărui om. Prin această profeție vestindu-ni-se că Fecioara avea să rămână necunoscută vreodată de bărbat, căci " Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea va fi închisă...".
Așa după cum Fiul lui Dumnezeu a ieșit din Mormânt la Înviere fără a da la o parte piatra (nestricând pecețile puse de iudei), după cum a intrat la ucenici după Învierea Sa fiind ușile încuiate și tot așa rămânând după intrare (Ioan.20:19,26), tot așa a intrat și ieșit pe poarta fecioriei templului lui Dumnezeu - Fecioara Maria, fără a o deschide.
Deci, Fecioara Maria a zămislit și a născut într-un mod străin femeilor, neavând ceva din cele ce pătimesc acelea (pofta bărbătească, stricarea fecioriei, durerile și sângerările iminente nașterilor obișnuite), fapt pentru care nașterea ei nu impunea aducerea jertfei de curățire prevăzută de Moise pentru lehuze (Lev.12:4,6).
Cunosc interpretarea care sustine pururea fecioria Mariei si nu am pus asta in discutie. Daca vreti putem discuta si asta atat pe baza Bibliei cat si cu argumentele Traditiei crestine, dar banuiesc ca este un subiect dedicat pentru asta, deci nu aici.
Ideea nu era pururea fecioria, ci nasterea pruncului.
Faptul ca Maria nu a cunoscut durere la nastere, asta e pura imaginatie. Nu sustin asta nici parintii Bisericii si nici Biblia.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde dimitrie » 09 Ian 2013, 13:57

Faptul ca Maria nu a cunoscut durere la nastere, asta e pura imaginatie. Nu sustin asta nici parintii Bisericii si nici Biblia.
Greșit, Părinții Biserici susțin asta, iar Biblia nu vorbește de dureri în cazul nașterii Fecioarei Maria precum vorbește în cazul Rahilei (Fac.35:17). Pentru a vedea ce susțin Părinții Bisericii ar trebui să treceți pe la Biserică la slujbe. Apoi, e pură imaginație (dacă nu inspirație demonică) ceea ce dvs. afirmați împotriva Bibliei, cum că Fecioara Maria ar fi avut dureri, sângerare la naștere; eu pe textul mesianic am discutat, nu pe Luther, E.White, ori alți părinți ori mămici ai eresurilor.
Uite ce este d-le Old, aici sunt discuții ce nu vă privesc pe dvs. în mod direct, fiind eterodox.
Era mai interesanta abordarea daca scriam la profil ca sunt ortodox dar sa nu fiu interesat de cele spirituale?
D-le, nu de asta era vorba, ci de asta:
As vrea daca se poate sa mi raspunda parintii sau unul dintre ei si sa mi spuna daca este ceva in neregula cu modul in care gandesc cu privire la acest subiect...si anume

1) nu cred ca menstruatia inseamna necuratie spirituala, nici nu cred ca este o pedeapsa de la Dumnezeu; ca o persoana ce am avut tangente serioase cu medicina,nu pot considera niciun proces din corpul uman ca fiind "scarbos", "dezgustator", "murdar"... Prin urmare nici menstruatia. Deci, practic, nu o pot considera necuratie de niciun fel, cel mult o perioada mai vulnerabila sau o slabiciune a trupului feminin.
2) interdictia de intrare in biserica in aceste zile se leaga strict de o regula de igiena, problema care nu mai exista in zilele noastre
3) inca de la bun inceput am inteles de ce nu e permisa Sf Impartasanie si nu am nicio problema cu acest lucru; e valabil in cazul hemoragiilor de orice fel, sau a oamenilor bolnavi care expectoreaza etc. Exista totusi si anumite exceptii, care raman la aprecierea duhovnicului - in cazurile grave.

Cand am spus aceste lucruri am crezut efectiv ca...voi fi arsa pe rug? E ceva gresit in modul in care gandesc?

As mai avea o intrebare legata de sarutarea icoanelor, a Sf Moaste si de luarea anafurei. Exista o explicatie pt care acestea ar fi interzise? Nu stiu daca am precizat mai sus, parintele meu duhovnic actual mi-a dat o libertatea f mare in ceea ce priveste aceste lucruri pt ca dansul nu vede o problema in ele...dimpotriva, se intristeaza cand multe fete nu vin la Liturghie pe motiv ca sunt in perioada aceea si nu au voie sa intre, chipurile, in biserica.

Problema mea este ca nu am ce face cu aceasta "libertate" pe care mi-o da parintele. I-am spus si dansului ca am fost atata timp brutalizata si acuzata incat mi-e greu sa gandesc altfel acum. De asta, poate, am nevoie de persoane care sa-mi certifice ca nu ma insel.

Va rog sa ma iertati ca am scris atat de mult.
Doamne ajuta!
Sfintii parinti au slujit in vremea lor cand masurile de igiena erau mult mai limitate, si au stabilit canoane potrivite lor. Sfintii de azi, ar trebui sa gandeasca canoane pentru azi.
Întâi de toate, dvs. nu aveți nici o idee despre ce înseamnă Sfinții Părinți, de aceea vă dau și o definiție pe care accesându-o veți putea afla mai multe:
Sfinţii Părinţi sunt acei părinţi teologi ai Creştinătăţii care au rămas în conştiinţa Bisericii, prin viaţa şi scrierile lor, ca modele şi izvoare de înţelepciune. De asemenea, limbajul liturgic al sinaxarelor îi numesc Sfinţi Părinţi, generic, pe ierarhii şi teologii care au luat parte la Sinoadele Ecumenice.

În al doilea rând, aceste rânduieli cu privire la necurăția femeii nu sunt chestiuni ce țin de igienă, deoarece femeii nu-i sunt permise nu doar intrarea în Biserică ori împărtășirea, dar nici măcar sărutarea/atingerea de cele sfinte/sfințite precum: icoanele, sfintele moaște, etc. Ce legătură este între buze și sângerare în chestiuni ce privesc strict normele de igienă? Nici una!

Dar ce am eu a vă imputa dvs., când noi avem preoți și creștini care nu cunosc deplin aceste subiecte dar care își permit să desființeze chestiuni/norme morale numai în baza speculațiilor minți lor lipsite de evlavia cuvenită abordării învățăturilor Bisericii!

Mai mult, dacă totul s-ar fi limitat la igienă, cum de canoanele îngăduie și chiar recomandă împărtășirea femeii cu Sfântul Trup și Sânge atunci când viața îi este în pericol chiar și în perioada sângerării ei? E limpede așadar, că aici nu de igienă este vorba.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

old
Mesaje: 12
Membru din: 08 Ian 2013, 13:33
Confesiune: eterodox
Preocupări: Teologie

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde old » 09 Ian 2013, 17:31

Greșit, Părinții Biserici susțin asta,
Care parinti?
Ati putea sa fiti mai explicit?

Avatar utilizator
claudiuboia
Mesaje: 32
Membru din: 06 Ian 2013, 21:36
Confesiune: ortodox
Preocupări: preot
Localitate: Zalău
Contact:

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde claudiuboia » 09 Ian 2013, 18:32

În al doilea rând, aceste rânduieli cu privire la necurăția femeii nu sunt chestiuni ce țin de igienă, deoarece femeii nu-i sunt permise nu doar intrarea în Biserică ori împărtășirea, dar nici măcar sărutarea/atingerea de cele sfinte/sfințite precum: icoanele, sfintele moaște, etc. Ce legătură este între buze și sângerare în chestiuni ce privesc strict normele de igienă? Nici una!

Bună seara,

Am o nelămurire referitoare la cele scrise mai sus. Dumneavoastră vă referiți la „cele sfinte” nu numai la împărtășanie, ci și la icoane, moaște și așa mai departe. Aici cred că faceți o confuzie. Toate canoanele bisericii, referitoare la necurăția femeii, se opresc la interzicerea împărtășirii în aceea perioada. Și v-aș enumera toate canoanele referitoare la acest subiect:

1. Can.28 Sf. Ioan Ajunătorul (Postitorul) - Canonul al 2-lea al Sfântului Dionisie, dar şi al 7-lea al lui Timotei, porunceşte ca femeile care sunt în curăţirea lunară să nu se atingă de nimic dintre cele sfinte, până la a şaptea zi. Iar ceea ce nu va ţine seama de aceasta în timpul necurăţeniei sale şi va atinge dumnezeieştile taine, 40 de zile porunceşte să fie neîmpărtăşită.
.2. Can. 44 Laodiceea - Femeilor nu se cuvine să intre în Sfântul Altar
3. Can 2 Dionisie Alexandrinul - Femeile ce au curățirea lunară să nu se atingă de Sfânta Masă (adică de Împărtășanie!)
4. Canoanele 6, 7 Timotei Alexandrinul - Femeia care are scurgere de sânge să nu se împărtășească, iar dacă este catehumenă și trebuie să se boteze, și se va întâmpla să aibă scurgere de sânge atunci, să aștepte până ce se va curăți.

P.S. - V-aș da un sfat. Atunci când mai vorbiți de Sfinții Părinți, menționați vă rog exact care dintre ei susțin ceea ce spuneți. Nu postați doar link-uri către orthodoxwikipedia (sau cum i-or spune) că nu are nici o autoritate. Este plină de greșeli, și nimeni nu controlează veridicitatea celor postate acolo. Mulțumesc. Cele bune.
Cu respecte, Pr. Claudiu Boia

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde dimitrie » 09 Ian 2013, 21:31

Sunteți sigur că ați enumerat toate canoanele și în mod corect? Poate mai verificați.
Eu voi scrie mai târziu că nu am timp acum.

P.S.
P.S. - V-aș da un sfat. Atunci când mai vorbiți de Sfinții Părinți, menționați vă rog exact care dintre ei susțin ceea ce spuneți.
Mai exact ce nu vi se pare argumentat? Sau unde aveți nevoie de argumente exacte?
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
claudiuboia
Mesaje: 32
Membru din: 06 Ian 2013, 21:36
Confesiune: ortodox
Preocupări: preot
Localitate: Zalău
Contact:

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde claudiuboia » 09 Ian 2013, 21:44

Sunteți sigur că ați enumerat toate canoanele și în mod corect? Poate mai verificați.
Eu voi scrie mai târziu că nu am timp acum.

P.S.
P.S. - V-aș da un sfat. Atunci când mai vorbiți de Sfinții Părinți, menționați vă rog exact care dintre ei susțin ceea ce spuneți.
Mai exact ce nu vi se pare argumentat? Sau unde aveți nevoie de argumente exacte?


Sunt foarte sigur. Si nu mă refer neapărat la argumente ci la exemplificare. Expresia „Sfinți Părinți” e prea generală și s-a transformat într-un clișeu printre teologi. Ziceam doar să spuneți exact care Sfânt Părinte și unde zice ceea ce zice, ca să poată fi verificat.

Respecte
Cu respecte, Pr. Claudiu Boia

CristinaM
Mesaje: 9
Membru din: 30 Dec 2012, 00:11
Confesiune: ortodox
Preocupări: Teologie, medicina naturista, lectura

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde CristinaM » 18 Ian 2013, 17:00

@dimitrie

Îmi pare rău că nu s-a înțeles bine ce am vrut să spun. Știu cine au fost Sfinții Părinți :) doar că eu mă refeream la...preoții care postează pe acest forum.
Iertare pentru confuzie!

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde dimitrie » 18 Ian 2013, 18:05

@dimitrie

Îmi pare rău că nu s-a înțeles bine ce am vrut să spun. Știu cine au fost Sfinții Părinți :) doar că eu mă refeream la...preoții care postează pe acest forum.
Iertare pentru confuzie!
Lui old m-am adresat. Am văzut că face confuzie între noi și catolici; numai la ei autoritatea eclesială este concentrată într-o persoană - sfântul părinte. Ori el crede că la noi sunt mai mulți sfinți părinți, luate fiind deciziile în Sinod, nu doar de o persoană. Una desemnează termenul de sfințit părinte (orice preot este sfințit părinte) și alta semnifică acela de Sfânt Părinte. Și în nici un caz Biserica nu înțelege prin Sfânt Părinte ce înțeleg catolicii.
Dar am lăsat discuția în aer la acest topic. Eu nu sunt chiar pe-din-afară la acest subiect, cum ar părea.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
claudiuboia
Mesaje: 32
Membru din: 06 Ian 2013, 21:36
Confesiune: ortodox
Preocupări: preot
Localitate: Zalău
Contact:

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde claudiuboia » 18 Ian 2013, 23:20

@dimitrie

Lui old m-am adresat. Am văzut că face confuzie între noi și catolici; numai la ei autoritatea eclesială este concentrată într-o persoană - sfântul părinte. Ori el crede că la noi sunt mai mulți sfinți părinți, luate fiind deciziile în Sinod, nu doar de o persoană. Una desemnează termenul de sfințit părinte (orice preot este sfințit părinte) și alta semnifică acela de Sfânt Părinte. Și în nici un caz Biserica nu înțelege prin Sfânt Părinte ce înțeleg catolicii.
Dar am lăsat discuția în aer la acest topic. Eu nu sunt chiar pe-din-afară la acest subiect, cum ar părea.
Departe de mine acest gând. Nici nu mi-am pus problema cum că ați fi pe dinafara la acest subiect. Dacă v-am ofensat cumva, vă rog să mă iertați. Vreau să precizez, însă, că eu văd discuțiile de aici ca pe ceva constructiv. Eu nu am pretenția că știu totul, și consider că analizând problemele, discutându-le putem învăța mult mai multe. Pace.
Cu respecte, Pr. Claudiu Boia

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde dimitrie » 19 Ian 2013, 02:49

Blagosloviți!
Părinte, eu nu știu de pe unde ați citat canoanele, însă sigur nu sunt citate corect, nici în întregime și nu toate.
Le luăm pe rând:
Bună seara,

Am o nelămurire referitoare la cele scrise mai sus. Dumneavoastră vă referiți la „cele sfinte” nu numai la împărtășanie, ci și la icoane, moaște și așa mai departe. Aici cred că faceți o confuzie. Toate canoanele bisericii, referitoare la necurăția femeii, se opresc la interzicerea împărtășirii în aceea perioada. Și v-aș enumera toate canoanele referitoare la acest subiect:

1. Can.28 Sf. Ioan Ajunătorul (Postitorul) - Canonul al 2-lea al Sfântului Dionisie, dar şi al 7-lea al lui Timotei, porunceşte ca femeile care sunt în curăţirea lunară să nu se atingă de nimic dintre cele sfinte, până la a şaptea zi. Iar ceea ce nu va ţine seama de aceasta în timpul necurăţeniei sale şi va atinge dumnezeieştile taine, 40 de zile porunceşte să fie neîmpărtăşită.
Sursa din care citați sfinția voastră este inexactă. Uitați cum este de fapt canonul ca și conținut, și număr:
"CANONUL 17
Muierile cele ce au curgerea de sânge cea obișnuită lor, DE NIMIC DE CELE SFINTE SĂ SE ATINGĂ, până la a șaptea zi, poruncește canonul al 2-lea al Sfântului Dionisie; dar încă și cel a 7-lea al lui Timotei. ACESTEA ȘI LEGEA CEA VECHE O PORUNCEȘTE; ci nici iartă a se împreuna cu bărbații. Că se întâmplă din aceasta, a se face slabi și neîntregi cei ce se seamănă. De aceea și Dumnezeiescul Moise pe tatăl copilului celui lepros l-a ucis. Căci pentru neînfrânarea sa nu a așteptat curățirea muierii. Iar ceea ce va defăima în timpul necurăției sale, și se va atinge de dumnezeieștile Taine, 40 de zile ne poruncesc a fi neîmpărtășită."

Cred că este de prisos comentariul meu la acest canon; e limpede că de nimic sfânt (include deci icoane, aghiasmă, sfinte moaște, etc., nu doar Euharistia) nu se atinge (cu mână, picior, buze, etc.) femeia în perioada curgerii sângelui ei.

Să vedeți cum arată și Canonul 28:
"Cel ce s-a prins fur public, în furtișaguri ce se zic de cap, nu vine la preoție. Dar și dacă după preoție ar cădea în patima aceasta, de preoție se dezbracă, după cel 25 al Apostolilor."
.2. Can. 44 Laodiceea - Femeilor nu se cuvine să intre în Sfântul Altar
Acest canon este în afara subiectului nostru.
3. Can 2 Dionisie Alexandrinul - Femeile ce au curățirea lunară să nu se atingă de Sfânta Masă (adică de Împărtășanie!)
"CANONUL 2
Iar pentru muierile cele ce au rânduri, de s-ar cuveni ele așa aflându-se să intre în Biserica lui Dumnezeu, socotesc că și a întreba este de prisos. Căci socotesc că nici ele, fiind credincioase și evlavioase, nu ar îndrăzni aflându-se așa, ORI A SE APROPIA LA MASA CEA SFÂNTĂ, ORI A SE ATINGE DE TRUPUL ȘI DE SÂNGELE LUI HRISTOS. Că nici ceea ce avea curgerea cea de doisprezece ani s-a atins de El spre vindecare, ci de singure poalele Lui. Că a se ruga oricum cineva, și a-și aduce aminte de Stăpânul oricum s-ar afla, și a se ruga să dobândească ajutor, este lucru neprihănit. Iar la Sfintele Sfinților, cel ce nu-i cu totul curat și cu sufletul, și cu trupul, se va opri de a se apropia."


E clar și acest canon, nu? Deci, femeii ce are curgerea sângelui i se interzice nu doar atingerea de Euharistie, ci și apropierea de Sfânta Masă; acestea fiind două interdicții distincte, iar nu una singură.
4. Canoanele 6, 7 Timotei Alexandrinul - Femeia care are scurgere de sânge să nu se împărtășească, iar dacă este catehumenă și trebuie să se boteze, și se va întâmpla să aibă scurgere de sânge atunci, să aștepte până ce se va curăți.
"ÎNTREBAREA 6
Dacă vreo muiere ce se catehisește și-a dat numele său, ca să se lumineze, iar în ziua botezării sale, i s-au făcut cele după obiceiul muieresc, este datoare ea a se lumina întru acea zi, ori a se mai întârzia? Și cât să se întârzie?
RĂSPUNS
Este datoare a se întârzia până ce se va curăți."

"ÎNTREBAREA 7
Dacă o muiere va ști că are cele obișnuite muierilor, datoare este a se apropia la Taine în ziua aceea sau nu?
RĂSPUNS
Nu este datoare până se va curăți."

Acum, avem și alte lămuriri cu privire la interdicții pentru curgeri de altă natură; redau pe cele mai importante:

931. -"Cine se va împreuna cu muierea lui cea cu lege, acela în acea zi să nu se apropie la sfintele icoane, nici la trupul vreunui sfânt, nici către moaște, chiar de ar fi al unui sfânt mic, nici să-l sărute, ci departe să stea și să i se închine. Iar dacă cineva se va apropia și le va săruta sau va intra în sfântul altar să iasă afară și să facă o sută de metanii". - PBG, 47. [Pravila Bisericească de la Govora, 1640]

34. -"Anafora s-a făcut ca sa se dea în acest chip: pentru că mai înainte vreme se pricestuiau oamenii cu făcătoarele de viață Taine, des, iar acum s-a îndepărtat taina acelei sfințenii și se pricestuiesc o dată într-un an, și această socotință și tocmeală s-a făcut de Sf. Părinți, pentru mai mare cucernicie și sfințenie, să se curețe oamenii în sfintele zile ale marelui post cu spovedirea și atunci să se pricestuiască cu Sfintele Taine întru sfințenie și curățenie și iertarea păcatelor lor - și pentru ca atunci, se pricestuiau des creștinii cu Sfintele Taine, cum am zis, iar acum iau anafora din mina preotului intru sfințenie și blagoslovenie, de vreme ce o iau creștinii in loc de dumnezeiasca pricestanie. Pentru aceea, se cade ca în acea zi, să se îndepărteze de împreunarea trupeasca a muierii sale, de aceea atunci, sa ia anafora și să sărute sfintele icoane, iar de va fi din lucrul diavolului sa se afle cineva cu muierea sa în zi de praznic, acela sa nu ia anafora, nici icoane sa sărute nici el, nici femeia sa. Ca zice dumnezeiasca Scriptura: Cele curate sa se dea preoților și cele sfinte, sfinților. - ILT, 166. [Îndreptarea Legii sau Pravila de la Târgoviște, 1652]

Am citat canoanele din Pidalion (Cârma Bisericii Ortodoxe), 2004..., iar glavele din Pravila Bisericească, 1996, etc. (sunt obosit pentru a scrie detalii mai multe despre surse).
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
claudiuboia
Mesaje: 32
Membru din: 06 Ian 2013, 21:36
Confesiune: ortodox
Preocupări: preot
Localitate: Zalău
Contact:

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde claudiuboia » 19 Ian 2013, 12:26

Să înțelegem deci că femeilor le este interzisă participarea la cultul divin în perioada menstruației. Dar eu motivul nu-l înțeleg. De ce? Pentru că ele ar fi necurate și prin atingerea de cele sfinte (nu mă refer la euharistie - nu se pune problema) le-ar necurății? Nu sunt oare icoanele și Biserica sfinte prin Cel ce le sfințește? Oricum, canoanele, și asta o știți și dumneavoastră cu siguranță, nu sunt absolute, și sunt exemplificatoare, spre deosebire de dogme. Cred sincer că problema trebuie tratată individual, ca de la duhovnic la credincios. Pace.
Cu respecte, Pr. Claudiu Boia

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Transfuzia de sânge. Împărtăşirea şi menstruaţia

Mesaj necititde protosinghel » 24 Ian 2013, 15:06

Canoanele nu trebuie citate, ci şi înţelese. Mă tem că unii nici măcar nu încearcă să intre în logica lor, ci o fac pe papagalii, privindu-le ca pe nişte moarte căzute din cer. Haideţi să fim serioşi...


Înapoi la “APOLOGETICĂ şi BIOETICĂ”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron