Evolutie, din nou.

Apologetică, Bioetică, Teologie şi ştiinţă, Filosofie religioasă
MarcusAurelius
Mesaje:118
Membru din:13 Noi 2014, 18:23
Confesiune:alta religie
Preocupări:idolatru
Re: Evolutie, din nou.

Mesaj necititde MarcusAurelius » 24 Aug 2015, 14:50

Prefer argumentul "natural": peste 50 - cel mult 70 ani - eu si dvs vom afla cu certitudine daca exista sau nu exista Creator si daca evolutia este explicabila in termeni mecanicisti. :roll:
Cine vorbea aici despre mecanică sau în termeni mecaniciști? Orice explicație care nu presupune acțiunea unei forțe misterioase e catalogată drept explicație mecanicistă. Păi atunci înseamnă că orice explicație posibilă e una mecanicistă. De exemplu, toată matematica e mecanicistă deoarece relațiile matematice nu fac apel la noțiunea de Dumnezeu sau Urfenomen sau Spirit Universal. Toată știința istoriei e mecanicistă, deoarece ea își propune să afle cauzele și motivațiile care stau în spatele evenimentelor istorice și care reprezintă elementul fundamental aflat dincolo de toate interpretările subiective ale istoricilor. Până și filosofia greacă de la Thales până la Aristotel e mecanicistă deoarece renunță la explicațiile mitologice. Singura disciplină non-mecanicistă pare a fi teologia și acele filosofii care se învârt în jurul ideii de mister. Dar ce explicații ne-a oferit până acum teologia? Vă referiți la aceste argumente ale existenței lui Dumnezeu despre care e vorba în acest topic și care sunt făcute praf în mod constant? Și dacă tot a venit vorba de teologie, spuneți-mi, cum pot eu explica un lucru aflat la lumina zilei prin intermediul a ceva care îmi e ascuns? Da, există probabil în lume lucruri inexplicabile. N-ar fi însă mai simplu să acceptăm că lumea în sine e inexplicabilă sub anumite aspecte, decât să ne complicăm cu un al doilea nivel al inexplicabilului? E chiar o treabă la care ar trebui să ne gândim la modul serios.

Există o vorbă: Dumnezeu a făcut lumea, dar pe Dumnezeu cine l-a făcut? Oricât de mult ne-am învârti în jurul problemei, ea rămâne totuși nerezolvată. A încercat Toma D'Aquino să ne vorbească despre cauza primă, dar argumentul său de tip cosmologic nu rezistă unei analize serioase și cred că vă mai aduceți aminte de rezolvarea pe care am dat-o într-o postare anterioară când presupunând că e adevărat că din nimic nu iese nimic am dedus că nu se poate afirma că la baza lumii stă Dumnezeu, ci doar CEVA. Ce e acest ceva? N-avem de unde să știm. Argumentul acesta ne oferă doar o idee abstractă, nu un Dumnezeu viu. Pe de altă parte nu putem fi siguri că presupoziția de la care am pornit e adevărată. Și atunci ce ne facem? Că e posibil ca unele lucruri să nu aibă o cauză. Aveți vreo dovadă că totul are o cauză? Eu nu, deși în sufletul meu nu prea îmi vine să fiu de acord cu o asemenea situație.

Cred că ar trebui să definim mai precis ce înțelegem prin explicație mecanicistă și ce alte tipuri de explicații mai pot exista. Sau și mai bine, ar trebui să vedem ce înseamnă a explica, iar apoi să cercetăm ce anume din ceea ce s-a spus aici reprezintă o explicație și ce nu.

Cât despre ceea ce se va întâmpla peste 50 de ani, poate nu vom afla nimic, cine știe? însă poate ne vom da seama că în loc să căutăm în scurta noastră viață să aflăm adevărul, ne-am pierdut vremea de pomană pariind pe ceva greșit.

Iar acum, pentru a fi combativ până la capăt am să propun o variantă inversată a pariului lui Pascal: Dacă cercetăm lumea, Biblia și alte cărți și ajungem la concluzia că Dumnezeu e o ființă inventată de oameni, înseamnă că ne-am eliberat de o iluzie care nu a avut puterea să ne convingă și am ajuns mai aproape de adevăr. Pe de altă parte dacă facem același lucru și tot ceea ce am aflat nu are puterea de a ne convinge, înseamnă că ne-am întărit în credință. În ambele cazuri suntem în câștig. Desigur, nimeni nu va lua lua în considerare această alternativă a pariului lui Pascal. De ce? pentru că unul din pilonii religiei e frica. Pascal vorbea despre pierderea absolută pe care o riscăm dacă nu credem. Și de ce anume ne e frică? De faptul că organismele noastre vor fi transformate într-o mișcare mecanică, mai precis o agitație termică a moleculelor, atomilor, electronilor și tuturor acelor lucruri pe care ne e frică să le acceptăm în ciuda evidențelor.
Caut crestin cu bun simt. Gasitorului ofer recompensa.

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Evolutie, din nou.

Mesaj necititde Ioan Cr » 24 Aug 2015, 18:51

Și dacă tot a venit vorba de teologie, spuneți-mi, cum pot eu explica un lucru aflat la lumina zilei prin intermediul a ceva care îmi e ascuns? Da, există probabil în lume lucruri inexplicabile. N-ar fi însă mai simplu să acceptăm că lumea în sine e inexplicabilă sub anumite aspecte, decât să ne complicăm cu un al doilea nivel al inexplicabilului? E chiar o treabă la care ar trebui să ne gândim la modul serios.
Eu unul nu am nimic impotriva stiintei. Am repetat nu stiu de cate ori, ca adevarul apartine tuturor, si ca stiinta corecta (corecta in sens de camp de actiune, care la randul sau depinde de metodologie; excluse toate speculatiile slab/ne fondate si mai ales cele cu gust evident polemic) este NECESARA, nu doar utila. Nu stiu de ce considerati ca stiinta imi poate afecta credinta: la strict, chiar prin definitie, acest lucru este imposibil. Mai mult decat atat, asa cum pare sa insinuati, Ortodoxia nu consta numai din texte sacre sau traditii falsificabile, ci mai ales dintr-o experienta a transcendentului care prin consens atemporal si aspatial devine obiectivitate. Stiu ca aceste cuvinte pot starni un spasm de ras sardonic. Dar problema trecerii calitatii in cantitate nu este noua nici in filozofia laica.

Daca un fenomen/proces observat poate fi explicat in termeni naturali, la fel ca si o teorema sau ca o problema de geometrie, acest lucru nu face decat sa intareasca rationalitatea tuturor lucrurilor, adica ordinea fundamentala care genereaza legitatile universului (creatiei). Iata de ce cautarea adevarului, fie si pe cale stiintifica, daca este onesta, nu face decat sa aduca laude Creatorului.
Există o vorbă: Dumnezeu a făcut lumea, dar pe Dumnezeu cine l-a făcut? Oricât de mult ne-am învârti în jurul problemei, ea rămâne totuși nerezolvată. A încercat Toma D'Aquino să ne vorbească despre cauza primă, dar argumentul său de tip cosmologic nu rezistă unei analize serioase și cred că vă mai aduceți aminte de rezolvarea pe care am dat-o într-o postare anterioară când presupunând că e adevărat că din nimic nu iese nimic am dedus că nu se poate afirma că la baza lumii stă Dumnezeu, ci doar CEVA. Ce e acest ceva? N-avem de unde să știm. Argumentul acesta ne oferă doar o idee abstractă, nu un Dumnezeu viu. Pe de altă parte nu putem fi siguri că presupoziția de la care am pornit e adevărată. Și atunci ce ne facem? Că e posibil ca unele lucruri să nu aibă o cauză. Aveți vreo dovadă că totul are o cauză? Eu nu, deși în sufletul meu nu prea îmi vine să fiu de acord cu o asemenea situație.
Credeam ca acest moment l-am depasit deja. Credinta crestina, asa ca si Dumnezeul crestin, este vie. Ea se naste (nu se gaseste sau se imprumuta sau se construieste), ea creste, ea se transmite prin chemare, care este acea incoltire pe teren roditor din parabola semanatorului.
Cred că ar trebui să definim mai precis ce înțelegem prin explicație mecanicistă și ce alte tipuri de explicații mai pot exista. Sau și mai bine, ar trebui să vedem ce înseamnă a explica, iar apoi să cercetăm ce anume din ceea ce s-a spus aici reprezintă o explicație și ce nu.
Mecanicismul este numit materialismul vulgar sau absolut, pentru care ideea este produsul materiei, iar sufletul, religia - inventii comode sau confabulatii bolnavicioase. Istoric corespunde "ateismului stiintific" propagat de sovietici (inspirati de Democrit). Opusul acestei conceptii se numeste imaterialism, sau idealism absolut, mai nou predicat de Berkeley. Intre aceste extreme aveti gama infinita a dualismului.
Iar acum, pentru a fi combativ până la capăt am să propun o variantă inversată a pariului lui Pascal: Dacă cercetăm lumea, Biblia și alte cărți și ajungem la concluzia că Dumnezeu e o ființă inventată de oameni, înseamnă că ne-am eliberat de o iluzie care nu a avut puterea să ne convingă și am ajuns mai aproape de adevăr. Pe de altă parte dacă facem același lucru și tot ceea ce am aflat nu are puterea de a ne convinge, înseamnă că ne-am întărit în credință. În ambele cazuri suntem în câștig. Desigur, nimeni nu va lua lua în considerare această alternativă a pariului lui Pascal. De ce? pentru că unul din pilonii religiei e frica. Pascal vorbea despre pierderea absolută pe care o riscăm dacă nu credem. Și de ce anume ne e frică? De faptul că organismele noastre vor fi transformate într-o mișcare mecanică, mai precis o agitație termică a moleculelor, atomilor, electronilor și tuturor acelor lucruri pe care ne e frică să le acceptăm în ciuda evidențelor.
Ce ar fi sa ne concentram asupra cautarii adevarului si sa-L lasam pe Dumnezeu in pace? Adevarata problema nu este ce face Dumnezeu cu omul, ci ceea ce face omul cu Dumnezeu. Iar omul, ca fiinta limitata si failibila, poate face de toate chiar si in numele binelui. In acest sens, umilinta, modestia, tacerea, infranarea maniei, curajul moderat si intelept pot fi numite roade ale Duhului chiar si in sufletele pagane si sunt mai de pret decat aurul si argintul si decat toata dogmatica unui credincios ipocrit.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Maria93
Mesaje:1
Membru din:10 Ian 2016, 06:24
Confesiune:ortodox
Preocupări:Adevarul

Părerea mea

Mesaj necititde Maria93 » 10 Ian 2016, 06:55

Buna dimineața. Noi credem ca Dumnezeu a făcut pământul și TOT deci dacă a făcut acestea când a fost potopul eu cred că au murit și vietățile din ape și dacă nu au murit Dumnezeu le-a ținut în viață chiar dacă vietățile de apă dulce erau în apă sărată. Noe și familia lui după ce au coborât din arca nu au trebuit sa găsească un drum spre casă pentru ca l-au găsit deja.


Înapoi la “APOLOGETICĂ şi BIOETICĂ”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 10 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX