Ti-am cerut sa-mi raspunzi la cateva intrebari. De ce le eviti? le prezint din nou...
Cum poti sa sustii ca crezi intr-un singur dumnezeu cand tu imi vorbesti de 3 persoane?
cat timp Iisus a fost pe pamant, separat de dumnezeire, el a fost dumnezeu ?
ce relatie are o persoana a dumnezeirii fata de celalta?
e una mai presus de cealalta? se poate inchina una la celalta?
Daca "tatal" e persoana #1 a trinitatii (asta e evident, deorece Iisus i se inchina lui, si sustine singur ca "tatal meu este mai mare ca mine"), iar daca Iisus este persoana #2 a trinitatii, ATUNCI de ce doar pacatul comis impotriva persoanei #3 nu este niciodata iertat?...sunt ei plasati pe o scara ierarhica, sau sunt egali?
De ce numeste Iisus "tata" pe "Tatal" si nu pe "Duh". Nu "Duhul" a venit peste Maria?
De ce identifici "Tatal". "Fiul", si "Duhul" a fi persoane?
Astea sunt intrebari ignorante care denota o ignoranta atat la ceea ce invata ortodoxia crestinismul cat si Scripturile crestine(Noul Testament).Doctrina treimii ortodoxe afirma ca e un singur Dumnezeu in trei fete.Nu sunt trei persoane ci una singura in trei subzistente.. Ai mentionat intr-un post Shema.. Rugaciune evreiasca care apare si in Pentateuh.. In Shema apare numele lui Dumnezeu de 3 ori : "Sh'ma Yisrael Adonai Eloheinu Adonai Eḥad " ; Adonai, Eloheinu, Adonai . Iudaismul sustine ca 'echad' inseamna singularitate absoluta.. In Facere 1:5 yom echad(prima zi) este o compozitie de 'seara si dimineata' .. In Facere 2:24 Adam si Eva au devenit l-visar echad (un trup) .. Un trup dar 2 persoane... Exemplele continua : Gen 3:22 ; Gen 11:6 ; Gen 34:16,22; etc.. In toate aceste instante echad arata o unitate in pluralitate si in compozitie.. Si in Vt se vb despre Duhul lui Dumnezeu, despre cuvantul, despre bratul lui Dumnezeu , despre spatele lui Dumnezeu ,despre "fata lui Dumnezeu" despre "ingerul lui Dumnezeu" care se confunda cu Dumnezeu si este numit Dumnezeu, despre un Dumnezeu care merge in fata si care merge in spatele taberei, Dumnezeu care binecuvanteaza pe Dumnezeu, binecuvantare treimica (Num 6) rugaciunea treimica(sfant.sfant,sfant e Domnul Savaot) , Dumnezeu care trimite o Sluga despre care vb la persoana a doua si a treia si care spune ca EL este sluga aceia si ca sluga aceia este Dumnezeu.
Gen 31:11. Iar
îngerul Domnului mi-a zis în vis: "Iacove!" Şi eu am răspuns: "Ce este?"
12. Zis-a el: "Ridică-ţi ochii şi priveşte: toţi ţapii şi berbecii, care sar pe capre şi pe oi, sunt vărgaţi, pestriţi şi bălţaţi, căci am văzut toate câte ţi-a făcut Laban.
13.
Eu sunt Dumnezeul, Cel ce ţi S-a arătat în Betel, unde Mi-ai turnat untdelemn pe stâlp şi unde Mi-ai făcut făgăduinţă. Scoală deci acum, ieşi din pământul acesta şi mergi în pământul tău de naştere şi Eu voi fi cu tine".
Exod 3:2. Iar acolo i S-a arăta
t îngerul Domnului într-o pară de foc, ce ieşea dintr-un rug; şi a văzut că rugul ardea, dar nu se mistuia.
3. Atunci Moise şi-a zis: "Mă duc să văd această arătare minunată: că rugul nu se mistuieşte".
4. I
ar dacă a văzut Domnul că se apropie să privească, a strigat la el Domnul din rug şi a zis: "Moise! Moise!". Şi el a răspuns: "Iată-mă, Doamne!"
5.
Şi Domnul a zis: "Nu te apropia aici! Ci scoate-ţi încălţămintea din picioarele tale, că locul pe care calci este pământ sfânt!"
6.
Apoi i-a zis iarăşi: "Eu sunt Dumnezeul tatălui tău, Dumnezeul lui Avraam şi Dumnezeul lui Isaac şi Dumnezeul lui Iacov!" Şi şi-a acoperit Moise faţa sa, că se temea să privească pe Dumnezeu.
7.
Zis-a Domnul către Moise: "Am văzut necazul poporului Meu în Egipt şi strigarea lui de sub apăsători am auzit şi durerea lui o ştiu.
alte exemple de tipul "ingerul Domnului" :
Genesis 16:7–14. The angel of the Lord appears to Hagar. The angel speaks as God in the first person, and in verse 13 Hagar identifies the visitor as a god.
Genesis 22:11–15. The angel of the Lord appears to Abraham and refers to God in the first person.
Exodus 3:2–4. The angel of the Lord appears to Moses in a flame in verse 2, and God speaks to Moses from the flame in verse 4.
Numbers 22:22–38. The angel of the Lord meets the prophet Balaam on the road. In verse 38, Balaam identifies the angel who spoke to him as delivering the word of God.
Judges 2:1–3. The angel of the Lord appears to Israel.
Judges 6:11–23. The angel of the Lord appears to Gideon, and in verse 22 Gideon fears for his life because he was in the presence of God.
Judges 13:3–22. The angel of the Lord appears to Manoah and his wife. In verse 16, differentiates himself from God. ("And the angel of the Lord said unto Manoah. . .if thou wilt offer a burnt offering, thou must offer it unto the Lord.")
In Ortodoxie se numesc "Teofanii" ..
Exemplu distinct/diferit cand Dumnezeu trimite un inger si nu apare in Teofanii :
The following are examples of God "sending an angel":
Exodus 23:20-21. The LORD says he will send an Angel before the Israelites, and warns them to obey the Angel's voice, and that the Angel "will not pardon transgressions" because the LORD's "name is in him".
Exodus 33:2. God says he will send an angel before the Israelites, and that God will drive out the Canaanites, Amorites, Hittites, Perizzites, the Hivites, and the Jebusites.
Numbers 20:16. The LORD sent an angel and brought the people of Israel forth from Egypt.
1 Chronicles 21:15. God sent an angel to destroy Jerusalem, but then repented and told the angel to stay his hand.
2 Chronicles 32:21. The LORD sent an angel, which cut off all the mighty men of valour and the leaders and captains in the camp of the king of Assyria.
Cel ce apare adesea in Teofanii in VT ca "inger al Domnului" (inger inseamna trimis, mesager,agent, etc atat in greaca cat si in ebraica) este Cuvantul Domnului (Logosul).. Adica Iisus.. Maleahi (care si inseamna inger e o carte din VT) spune "trimit pe mesagerul meu inaintea fetei mele si in curand Ingerul pe care il asteptati va veni si va sedea in Templu Domnului" .. Si apoi spune in Isaia 9 : Punc se va naste noua, Dumnezeu Tare , "Inger al Sfatului" , "Sfetnic minunat" , "Parintele veacurilor" , vorbind de intruparea lui Iisus.
Isaia 52:12. Dar nu veţi ieşi îngrămădindu-vă şi nu veţi pleca fugind, că înaintea voastră merge Domnul şi în urma voastră tot El, Dumnezeul lui Israel!"
Numeri 6:24. Să te binecuvânteze Domnul şi să te păzească! -1
25. Să caute Domnul asupra ta cu faţă veselă şi să te miluiască! - 2
26. Să-Şi întoarcă Domnul fala Sa către tine şi să-li dăruiască pace! -3
27.
Aşa să cheme numele Meu asupra fiilor lui Israel şi Eu, Domnul, îi voi binecuvânta".
Isaia 6:2. Serafimi stăteau înaintea Lui, fiecare având câte şase aripi: cu două îşi acopereau feţele, cu două picioarele, iar cu două zburau
3. Şi strigau unul către altul, zicând: "
Sfânt, sfânt, sfânt este Domnul Savaot, plin este tot pământul de slava Lui!"
Psalmi 44:8.
Scaunul Tău, Dumnezeule, în veacul veacului, toiag de dreptate toiagul împărăţiei Tale.
9. Iubit-ai dreptatea şi ai urât fărădelegea;
pentru aceasta Te-a uns pe Tine, Dumnezeul Tău, cu untdelemnul bucuriei, mai mult decât pe părtaşii Tăi. Ortodox , 45 versiunea protestanta si jidoveasca.
Isaia 43: 10. Voi sunteţi martorii Mei, zice Domnul, ş
i Sluga pe care am ales-o, ca să ştiţi, să credeţi şi să pricepeţi că Eu sunt: înainte de Mine n-a fost Dumnezeu şi nici după Mine nu va mai fi!
Iisus Hristos nu a fost separat de Dumnezeu..Vezi doctrina hristologica "Unirea Ipostatica" (Hypostatic Union in english) .
"Persoanele" Sfintei Treimi sunt egale.
Relatiile Sfintei Treimi sunt de reciprocitalitate, perihoza (perichoresis).
Sf Treime este unita si nedespartita hula adusa Duhului este hula adusa lui Dumnezeu si inseamna respingerea lui Dumnezeu si a dragostei lui.. Pentru ca Duhul reprezinta darurile bunatatii si ale sfinteniei fiind numit si Sfant , (reamintind ca Dumnezeu este de 3 ori Sfant) asa ca hulind aceste calitati , blasfemiindu-le si refuzandu-le te pui in afara lor si implicit in afara lui Dumnezeu.. A huli pe Duhul inseamna a muri in starea asta in stare de rautate si nepocainta..
Nu doar Duhul a coborit peste Fecioara Maria cea vrednica de pomenire si lauda ci intreaga Sfanta Treime , inclusiv Logosul(Cuvantul) care are o lucrare comuna tot timpul (Sf Treime) .. Sfanta Treime a pogorit in pantecele Fecioarei si si-a facut salas din Ea si Templu (trup)..
"Persoane" .. Cuvantul grecesc tradus ca persoana e hypostasis care transliterat inseamna Ipostas. Traducerea ca "persoana" as spune eu ca e putin fortata.. nu stiu care ar fi un corespondent mai bun.. In fine cred ca le numim persoane pentru ca Dumnezeul Biblic e un Dumnezeu Personal.
Iisus a arata monoteismul ca unul din cele mai importante puncte ale legii prin exemplul "Shemei" (Marcu 12:29) si a spus botezati toate neamurile in Numele Tatalui si Al Fiului si al Duhului Sfant(Matei 28:19).
El vine o singura data.
Cateva din Scripturile pe care Sf. Parinti le-au interpretat ca se refera la doua veniri :
Psalmul 95 : 12. Atunci se vor bucura toţi copacii pădurii, de faţa Domnului, că vine, vine să judece pământul.
Psalmi 97:10 10. Râurile vor bate din palme, deodată, munţii se vor bucura de faţa Domnului, că
vine 1,
vine 2să judece pământul.
Versiunea Ortodoxa .. Versiunile protestante si jidove au psalmii decalati dar desigur stiati asta fiind un student in biblie, nu?