Episcop Ilarion Alfeyev: Hristos, biruitorul iadului

Compartiment dedicat cărţilor mai vechi şi mai noi...
Am în vedere, în primul rând, cărţile cu tematică teologică, dar nu numai.
Petre C
Mesaje: 606
Membru din: 24 Noi 2008, 21:42
Confesiune: ortodox
Localitate: Bucuresti
Contact:

Episcop Ilarion Alfeyev: Hristos, biruitorul iadului

Mesaj necititde Petre C » 17 Apr 2009, 21:47

Citesc zilele acestea o carte excelenta care mi-a prilejuit sa cunosc un teolog despre care auzisem deja (Episcopul Ilarion Alfeyev), si sa aprofundez o tema cu nuante destul de subtile: pogorarea la iad.
Colectia "Studii teologice".
Pogorârea la iad a Mântuitorului reprezinta unul dintre cele mai tainice, mai enigmatice si mai inexplicabile evenimente din istoria Noului Testament. În lumea crestina contemporana acest eveniment este diferit înteles.
Care a fost conceptia Bisericii primare? Ce ne spun sursele crestine timpurii despre Pogorârea la iad? Care este pozitia Bisericii Ortodoxe în aceasta privinta? Si care este semnificatia soteriologica a Pogorârii la iad a lui Hristos din punct de vedere ortodox? Acestea si alte probleme similare sunt abordate în studiul episcopului Ilarion Alfeyev.
Imagine
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Petre C
Mesaje: 606
Membru din: 24 Noi 2008, 21:42
Confesiune: ortodox
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Episcop Ilarion Alfeyev: Hristos, biruitorul iadului

Mesaj necititde Petre C » 17 Apr 2009, 21:59

Am sa prezint principalele puncte in acest subiect. Incep prin a prezenta sinteza Ep. Ilarion asupra perspectivelor privind pogorarea la iad a Mantuitorului din:
- literatura si poezia crestina timpurie
- scrieri ale Parintilor si invatatorilor Bisericii (s-a avut in vedere atat Rasaritul cat si Apusul)
- texte liturgice


Iata o sinteza:
1.invatatura despre Pogorarea la iad a lui Hristos constituie o parte inseparabila a Traditiei dogmatice a Biserici. Aceasta credinta era impartasita de toti membrii Bisericii primare.
2. Realitatea pogorarii la iad ca atare nu a fost contestata de reprezentantii Traditiei bisericesti, dar au existat interpretari variate:
a) Hristos i-a eliberat pe toti cei din iad
b) dupa unii: doar dreptii din Vechiul Testament au fost eliberati
c) numai cei care au crezut in Hristos si L-au urmat au fost scosi
d) Hristos i-a eliberat pe cei ce au trait in evlavie in timpul vietii

3. Propovaduirea in iad a Mantuitorului (1 Petru 3, 18-21) a fost interpretata diferit
a) unii au considerat ca oameni care nu au crezut in Hristos in timpul vietii ar putea veni la credinta in El dupa moarte
b) altii au respins a)

4. S-a acceptat universal ca Hristos prin Pogorarea Sa a supus moartea si a zdrobit iadul (cu unele nuante diferite in intelegere)

5. Importanta soteriologica a Pogorarii la iad a Mantuitorului a fost evaluata in mod diferit:
a) in Apus s-a ajuns la ideea ca Pogorarea la iad a fost un eveniment trecut, care a avut importanta doar pentru cei de atunci.
b) In Traditia Rasariteana Pogorarea la iad este vazuta drept un eveniment de importanta universala.

Aceste idei se pot discuta, mai ales ca Episcopul Ilarion propune cateva pareri personale.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre


Înapoi la “Prezentare de cărţi şi discuţii pe marginea lor”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron