Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Tot felul de probleme de Morală şi Spiritualitate Ortodoxă.
Discuţii pe marginea Operelor patristice, Filocalie, Pateric etc
Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:
Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 11 Feb 2010, 15:14

Aş dorii ca în acest topit să se lămurească anumite aspecte ale celor 2 feluri de vieţuiri.

Pentru început nelămurirea mea se referă la cuvintele care îndeamnă să nu vezi şi să nu auzi greşelile celuilalt, eventual nici lucrurile bune pentru a-l feri de slavă deşartă. Acest sfat e valabil în special monahilor şi monahiilor. În ce măsură poate fi el aplicat şi de mireni care trebuie să atragă atenţia asupra greşelilor pt aşi îndrepta copilul, fratele, mama, etc. ?

Mi se pare puţin egoist din partea cuiva de a nu atrage atenţia asupra greşelilor celuilalt, o fugă de responsabilitate purtării sarcinilor unii altora.

Trebuie să privim sfaturile date de Părinţi bune, dar nu toate destinate nouă ? adică nu sunt general valabile pt că nici măsurile oamenilor nu sunt egale ?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească

Mesaj necititde maria_andreea » 11 Feb 2010, 19:52

M-am mai gândit la topicul ăsta pe care l-am deschis şi cred că din nou am deschis un subiect la care e greu de răspuns datorită ricului pe care îl poartă individualitatea fiecăruia.

Am mai ajuns la o concluzie. Aceea că viaţa călugărească şi cea mirenească sunt diferite în principal de măsura jerfei pe care fiecare om e capabil să o facă... fapta bună nu are deci hotar de aplicare.

Mă iertaţi!
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească

Mesaj necititde protosinghel » 11 Feb 2010, 21:08

Tu vrei ca toată lumea să reacţioneze în câteva minute? La capitolul "liturgică" aştept luni întregi până cineva se dă cu părerea...
Iar acum despre subiect, de fapt despre subiecte, că sunt 2 total diferite, după părerea mea.
1. Dacă vorbim despre ajutorarea duhovnicească a altcuiva, nu putem să vorbim despre rudele apropiate la fel ca şi despre oamenii străini, care chiar dacă sunt fraţi cu noi în Hristos, au o altă viaţă (privată) în care nu te poţi implica aşa cum te poţi şi chiar trebuie să te implici în viaţa unei rude apropiate, faţă de care avem chiar datorii morale.
2. Cât despre diferenţele dintre viaţa monahală şi cea mirenească, eu (ca monah) cred că aici pe forum se pot discuta doar nişte generalităţi, eventual de prin cărţi. Putem discuta şi subtilităţi, dar mirenii nu le vor înţelege niciodată.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească

Mesaj necititde maria_andreea » 12 Feb 2010, 15:51

Tu vrei ca toată lumea să reacţioneze în câteva minute?
Nu, dar chiar mi-am dat seama că m-am grăbit deschizând topicul din simplul motiv că acele subtilităţi de care aminteaţi pot fi înţelese greşit de unii.

Îmi cer din nou iertare! :(
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească

Mesaj necititde IOACHIM » 15 Feb 2010, 14:39

Si peste toate titlul este total neinspirat. De ce una VERSUS cealalta!?! Dimpotriva!!!! Propun schimbarea titlului sau macar un semnul intrebarii ? la sfarsit!!! Sunt doua cai care urca versantii aceluiasi munte.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 15 Feb 2010, 18:17

De ce una VERSUS cealalta!?
Pentru că sunt multe "contradicţii" (sau lipseşte cadrul de aplicare al lor) lumeşti întâlnite în sfaturile călugăreşti. Una dintre ele e chiar cea menţionată mai sus.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Dan Gabriel
Mesaje:8
Membru din:17 Dec 2009, 02:34
Confesiune:ortodox

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Dan Gabriel » 19 Feb 2010, 16:40

Viata calugareasca este de varf.
Cine sunt cei ce aduc roada insutita daca nu monahii?
Ferice de ei! Fericiti cei fara prihana in cale, care umbla in legea Domnului.
Nici nu se poate compara viata de manastire cu cea de lume.
Vrei sa fii desavarsit? Ia Crucea si urmeaza Domnului!
Viata monahala este cin ingeresc. Nicio carte nu poate spune indeajuns ce inseamna calugaria, si s`au spus prea putine cuvinte despre calugari si prea putini le`au atins.
Calugaria este renuntarea la orice placere lumeasca, rastignirea fata de lume, ca inchinare a vietii lui si numai lui Dumnezeu.
Un monah bun, inainte de toate trebuie sa fie un Crestin bun.
Iar a fii Crestin inseamna a respecta poruncile Domnului, ca toata viata noastra, lui Hristos Dumnezeu sa o dam.
Se spune ca pana la al saptelea neam se mantuiesc cei care au in neam un calugar.
Avem nevoie de calugari buni, care se roaga curat lui Dumnezeu, pentru ale caror rugaciuni mai tine Dumnezeu lumea.
Rugati`va si ptr mine, Dan Gabriel.
Doamne ajuta! :)

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 19 Feb 2010, 17:18

Nu putem sluji la 2 domni, asta se stie. Ori esti calugar la Mănăstire, ori "călugăr" in lume, ori "mirean" in Manastire ori mirean în lume.

Învăţătura şi faptele deosebesc de la sine cele 4 trăiri.

Fericiţi cei care şi-"au răstignit" eul, pentru a învia Hristos în El!
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde IOACHIM » 24 Feb 2010, 02:17

Nu putem sluji la 2 domni, asta se stie. Ori esti calugar la Mănăstire, ori "călugăr" in lume, ori "mirean" in Manastire ori mirean în lume. Învăţătura şi faptele deosebesc de la sine cele 4 trăiri. Fericiţi cei care şi-"au răstignit" eul, pentru a învia Hristos în El!
Nu sunt 2 slujiri diferite la stapani diferiti. Cred ca faci o greseala!!! Si inca una mare. Cum am mai spus deja, nu se afa in opozitie una fata de cealalta. Daca vrei un raspuns scurt, te intreb: te-ai spovedit vreodata? Ce este atunci spovedania?

Ei bine, acum, la raspunsul tau adauga si aceasta realitate care este monahismul, definit de unii ca fiind o stare de spovedanie perpetua, o (po)cainta permanenta. De aceea unele canoane, la inceput, prevedeau ca monahul sa se spovedeasca in fiecare zi. De fapt ei implinesc zilnic ceea ce spune cuvantul de la HERUVIC: toata grija cea lumeasca sa o lepadam!!!

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 24 Feb 2010, 11:12

monahismul, definit de unii ca fiind o stare de spovedanie perpetua, o (po)cainta permanenta.
Cum se defineste celalalt mod de viata, atunci ?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 24 Feb 2010, 22:03

Întreb asta, pentru că mie mi se pare că marea parte a mirenilor mergem un pas înainte şi unul înapoi, fără a înainta duhovniceşte.
Pasul înainte îl facem când ne rugăm, ne smerim şi ne pocăim, iar cel înapoi îl facem când părăsim toate acestea pentru a ne îndeplini şi scopurile lumeşti. Să nu îmi spuneţi că toate, chiar şi cele lumeşti trebuie făcute ca pentru Dumnezeu, pentru că cei care reuşesc întradevăr să il aibă pe Dumnezeu mereu în faţa ochilor după părerea mea sunt "călugări" în lume.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 26 Feb 2010, 18:58

Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde protosinghel » 21 Mar 2010, 20:04

Imagine

Ascultaţi cuvântul părintelui Efrem, stareţul de la Vatoped, rostit în cadrul vizitei ÎPS Teodosie al Tomisului la Athos.


Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 22 Mar 2010, 16:48

Nu mă pot abţine să nu scot în evidenţă cuvintele ÎPS Teodosie prin parafrazare: "atunci când omul a încetat rugăciunea, vorbirea cu Dumnezeu a început să îşi îndrepte atenţia spre sine insuşi şi spre diavolul cu care a început să vorbească şi uneori să se învoiască".
Depsre cuvintele stareţului de la Vatoped niciun comentariu, doar că e o invitaţie pentru toţi a le împlini.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 24 Mar 2010, 14:19

L-a intrebat Sfantul Macarie [pe Sfântul Zaharia]: "Cine este adevarat monah?" Sfantul Zaharia a raspuns: "Acela care se lupta zilnic sa implineasca Poruncile Dumnezeiesti." L-a intrebat Avva Moise: "Ce inseamna sa fii monah?" iar Sfantul Zaharia a raspuns, scotandu-si camilafca si calcand-o in picioare: "Aceasta inseamna sa fii monah. Nimeni nu poate fi monah care nu se lasa zdrobit ca aceasta camilafca."
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Petrus

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Petrus » 30 Mar 2010, 07:54

Stiu ca Mantuitorul e Modelul nostru perfect. El S-a rugat Tatalui pentru ucenicii Lui in Evanghelia dupa Ioan la capitolul 17 astfel:

15. Nu Mã rog ca sã-i iei din lume, ci ca sã-i pãzesti pe ei de cel viclean.

Iisus nu a recomandat o viata crestina departe de oameni, intr-o chilie sau manastire, ci in mijlocul lor. Aici se vede cat de crestin esti. Nici unul din apostol nu a fost calugar. Calugaria apare mai tarziu in istoria crestinismului ca o practica influentata de popoarele pagane.

Calugăria
Călugăria a luat naştere într-o dimineaţă de duminică a anului 270 sau 271, într-un sat egiptean. Pasajul din Evanghelie care a fost citit la slujbă în acea zi, cuprindea următoarele cuvinte: „Dacă vrei să fii desăvârşit, i-a zis Isus, du-te de vinde ce ai, dă la săraci, şi vei avea o comoară în cer! Apoi vino, şi urmează-Mă”(Matei 19:21). În mijlocul acelei adunări se afla un tânăr, pe nume Anton, care la auzirea acestor cuvinte, a început trăirea unei vieţi, nu neapărat în sărăcie, ci de singurătate totală.
Acest pas al lui Anton, într-un deşert nelocuit, în acea perioadă, a fost observat foarte puţin atât de către cei din satul lui, cât şi de cei din afara satului. Dar în momentul în care Anton a murit la vârsta de 106 ani, Atanasie din Alexandria, prietenul şi biograful său (d.373), ne relatează că numele lui Anton ajunsese cunoscut „în împrejurimi.” „Deşertul”, relatează Atanasie, „devenise un oraş”, mii de oameni obişnuind să vină la Anton în mod regulat, pentru a-i asculta învăţăturile.
Din acel moment, călugăria a devenit o caracteristică importantă a ortodoxiei răsăritene, astfel încât nimeni nu poate înţelege ortodoxia fără a-i înţelege tradiţia monahală.
Riguroşii înţelegători
În Egipt s-au dezvoltat trei tipuri principale de călugărie, corespunzătoare celor trei mare zone geografice:
1. Viaţa pustnică, înfiinţată în Egiptul de Jos, unde Anton (d. 356) este urmat drept model. Aici călugării trăiau o viaţă de rugăciune izolată şi austeră.
2. Cenobitia, sau forma de viaţă în comun, apărută în Egiptul de Sus, unde Pahomius (d. 346) a înfiinţat o comunitate de călugări care se rugau şi munceau împreună.
3. Calea de mijloc, înfiinţată de către Ammon (în jur de 350) în Nitria şi Scetis, la vest de gura Nilului. Aici un grup unit de mici aşezăminte de câte doi pâna la şase călugări erau conduşi de un prezbiter, sau „abba.”
Centrul călugăriei estice s-a mutat din Egipt în Asia Mică la sfârşitul anilor 300, în Palestina în jurul anului 400, în Sinai în jurul anului 500, şi la Muntele Atos în Grecia în anii 900, acolo unde aceste trei forme de călugărie încă mai există.
În alte regiuni s-au creat o varietate de moduri de viaţă: în Siria, de exemplu, îi găsim pe „stylites”(stâlpiţi), care au ales să trăiască pe stâlpi. În Capadoccia (în Turcia Modernă), a apărut sub influenţa lui Vasile cel Mare (d.379) o formă mai învăţată, liturgică, şi socială de călugărie. În Palestina tradiţia direcţiei spirituale a fost stabilită de oameni ca Isaia din Scetis (d.489) şi Sabas (d. 532). În Sinai, o formă mai tăcută a spiritualităţii, sau „hezicasm”, a fost înfiinţată de Ioan Climacus (d. În jur de 679).
Mănăstirile puteau fi găsite şi în oraşe. În 518, în Constantinopol, existau în jur de 70 de comunităţi doar pentru bărbaţi. Călugării deveniseră din ce în ce mai influenţi în viaţa ecleziastică şi socială: interveneau în disputele teologice, predau liturghie şi spiritualitate şi constituiau inspiraţie pentru laicitate, care avea tendinţa de a urma pe călugării carismatici.
Obiectivul rugăciunii, al întregii vieţi monastice, era uniunea cu Dumnezeu. Această uniune era posibilă doar prin trăirea unei vieţi de purificare spirituală şi de renunţare totală – o dezbrăcare de sine, atât de lucrurile materiale, cât şi de proiectările intelectuale. Aceasta era calea negării sau a cunoştinţei apofatice. Dumnezeul de necunoscut era venerat printr-o serie de negări, care îl arătau pe Dumnezeu ca fiind „dincolo de orice înţelegere.” Calea apofatică avea şi o latură morală: purificarea de dorinţele sau pornirile păcătoase.
John Chryssavgis este profesor de teologie la Şcoala de Teologie Ortodoxă Greacă Sfânta Cruce (Holy Cross Greek Orthodox School of Theology) în Brookline, Massachusetts.

Calugarii au abandonat viata sociala "normala" pentru a se dedica celei sfinte. Se aseamana mult cu practicile unor pustnici din Rasarit (yoghini sau altii din Tibet).
Iisus nu a recomandat crestinilor o astfel de viata. I-a trimis in lume, in mijlocul oamenilor, nu izolati de ei.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde protosinghel » 30 Mar 2010, 07:59

Iisus nu a recomandat crestinilor o astfel de viata. I-a trimis in lume, in mijlocul oamenilor, nu izolati de ei.
Vaaaai ce prostie...
Patologie specifică sectarilor care citesc şi înţeled din Scriptură doar ceea ce le insuflă dracul!

Avatar utilizator
Florin-Constantin
Mesaje:10
Membru din:13 Mar 2010, 06:12
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Florin-Constantin » 30 Mar 2010, 22:01

Iisus nu a recomandat o viata crestina departe de oameni, intr-o chilie sau manastire, ci in mijlocul lor. Aici se vede cat de crestin esti. Nici unul din apostol nu a fost calugar. Calugaria apare mai tarziu in istoria crestinismului ca o practica influentata de popoarele pagane
Matei 19, 12: Că sunt fameni care s-au născut aşa din pântecele mamei lor; sunt fameni pe care oamenii i-au făcut fameni, şi sunt fameni care s-au făcut fameni pe ei înşişi, pentru împărăţia cerurilor. Cine poate înţelege să înţeleagă. Inţelegi tu?
Nu este ceva anormal. Calugaria este o cale deosebita. Te lepezi de toate ca sa fii TOTUL numai pentru Hristos.
Apropo, Sf. Antonie stia NT pe de rost, insa in acel moment, in biserica, acele cuvinte au lucrat in inima lui. Sosise vremea ca el sa plece in pustie.
Oricum, sunt si alte lucruri care nu au aparut de prima data in biserica, pentru ca nu erau timpul lor.
"Iata, Doamne, Tu si eu. Uita-te la mine ce-am ajuns, ce-a mai ramas din zidirea Ta. Uita-te si ma plange, ca eu singur nu ma pot plange". (Pr. Savatie Bastovoi)

Petrus

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Petrus » 02 Apr 2010, 07:25

Iisus nu a recomandat crestinilor o astfel de viata. I-a trimis in lume, in mijlocul oamenilor, nu izolati de ei.
Vaaaai ce prostie...
Patologie specifică sectarilor care citesc şi înţeled din Scriptură doar ceea ce le insuflă dracul!
Unde spune Iisus in Biblie sa ma calugaresc? Ca eu nu am gasit asa ceva.
Mata te-ai comparat vreodata cu Iisus? Ai studiat viata Lui ? Ai citit in 1Ioan 2.3-6 ce spune acolo? Ca trebuie sa traim ca EL? atata timp cat mata desconsideri omul nu te poti numi crestin (urmas a lui Hristos) oricate grade clericale ai avea. In fata lui Iisus conteaza caracterul, nu desteptaciunea sau meritele personale. In fata lui Iisus suntem egali.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde protosinghel » 02 Apr 2010, 08:11

Petrus, nu te supăra, dar cred că trebuie creşti puţin. Eşti prea infantil ca să pot discuta cu tine astfel de subiecte.


Înapoi la “MORALĂ şi SPIRITUALITATE: aspecte practice ale vieţuirii ortodoxe”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron