Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Tot felul de probleme de Morală şi Spiritualitate Ortodoxă.
Discuţii pe marginea Operelor patristice, Filocalie, Pateric etc
georgedimoiu
Mesaje:144
Membru din:17 Mar 2010, 22:04
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara, preot
Contact:
Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde georgedimoiu » 02 Apr 2010, 11:48

Unii s-au făcut fameni pentru Dumnezeu cu interpretarea că s-au făcut ca și fameni pentru Dumnezeu (nu fizic ci siritual), este textul care argumentează celibatul fie în lume fie în mânăstire.
Dar cum nu toți au această chemare fiecare trebuie să trăiască potrivit chemării căci toate sunt bune: căsătorie, celibat, călugărie.
Totul este ca să-ți asumi deplin starea.
Apărătoare Doamnă pentu biruinţă, mulţumim!
Vă iubesc pe toți!
Pace celor ce vin – Bucurie celor ce rămân – Binecuvântare celor ce pleacă

Petrus

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Petrus » 03 Apr 2010, 13:48

Petrus, nu te supăra, dar cred că trebuie creşti puţin. Eşti prea infantil ca să pot discuta cu tine astfel de subiecte.

Cum adica, sa cresc in ereziile pagane patrunse in crestinism? Dumnezeu n-a impartit Biserica in cler si laic, asta voi a-ti facut-o de va credeti infailibil si singuri cunoscatori ai adevarului. Macar de-ar fi adevarul lui Dumnezeu, dar e traditia omeneasca. Si multi asculta cu gurile cascate povestile pe care le spuneti, in loc sa prezentati clar si simplu adevarurie Scripturilor. Veti fi trasi la socoteala pentru asta. vi se va cere sangele lor din mana voastra.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde protosinghel » 03 Apr 2010, 17:42

Cum adica, sa cresc in ereziile pagane patrunse in crestinism? Dumnezeu n-a impartit Biserica in cler si laic, asta voi a-ti facut-o de va credeti infailibil si singuri cunoscatori ai adevarului. Macar de-ar fi adevarul lui Dumnezeu, dar e traditia omeneasca. Si multi asculta cu gurile cascate povestile pe care le spuneti, in loc sa prezentati clar si simplu adevarurie Scripturilor. Veti fi trasi la socoteala pentru asta. vi se va cere sangele lor din mana voastra.
:D :D :D

La tâmpenii nu se răspunde. Ori se râde, ori se plânge. Am preferat să râd...

georgedimoiu
Mesaje:144
Membru din:17 Mar 2010, 22:04
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara, preot
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde georgedimoiu » 03 Apr 2010, 18:24

Un romano-catolic nu poate fi împotriva monahismului.
Petrus nu cred că ești romano-catolic, mai degrabă sectar, cu toate că pe un anumit forum catolic am mai întâlnit indivizi care erau protestanți sadea deși oficial erau catolici.
Culmea, am ajuns să-i învăț și să le vorbesc despre credința lor că o cunoșteam mai bine decât ei.
Pe de altă parte, cred că discuțile interconfesionale ar trebui să se poarte doar pe secțiunea dedicată, ce zic moderatorii?
Apărătoare Doamnă pentu biruinţă, mulţumim!
Vă iubesc pe toți!
Pace celor ce vin – Bucurie celor ce rămân – Binecuvântare celor ce pleacă

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Petre C » 03 Apr 2010, 18:47

Un romano-catolic nu poate fi împotriva monahismului.
Petrus nu cred că ești romano-catolic, mai degrabă sectar, cu toate că pe un anumit forum catolic am mai întâlnit indivizi care erau protestanți sadea deși oficial erau catolici.
Culmea, am ajuns să-i învăț și să le vorbesc despre credința lor că o cunoșteam mai bine decât ei.
Pe de altă parte, cred că discuțile interconfesionale ar trebui să se poarte doar pe secțiunea dedicată, ce zic moderatorii?

Si mie imi lasa impresia de sectarism Petrus, dar, cine stie...

Eu cred ca ar trebui sa avem o sectiune speciala "Framantarile lui Petrus".
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Petrus

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Petrus » 06 Apr 2010, 08:40

Cum adica, sa cresc in ereziile pagane patrunse in crestinism? Dumnezeu n-a impartit Biserica in cler si laic, asta voi a-ti facut-o de va credeti infailibil si singuri cunoscatori ai adevarului. Macar de-ar fi adevarul lui Dumnezeu, dar e traditia omeneasca. Si multi asculta cu gurile cascate povestile pe care le spuneti, in loc sa prezentati clar si simplu adevarurie Scripturilor. Veti fi trasi la socoteala pentru asta. vi se va cere sangele lor din mana voastra.
:D :D :D

La tâmpenii nu se răspunde. Ori se râde, ori se plânge. Am preferat să râd...
Ce sa inteleg din cuvintele Dvs.: zid gros de inaltare de sine sau sfintenie? Daca ar fi sfintenie ar fi o exprimare hristocentrica. Dar, n-o vad.

Petrus

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Petrus » 06 Apr 2010, 08:43

Un romano-catolic nu poate fi împotriva monahismului.
Petrus nu cred că ești romano-catolic, mai degrabă sectar, cu toate că pe un anumit forum catolic am mai întâlnit indivizi care erau protestanți sadea deși oficial erau catolici.
Culmea, am ajuns să-i învăț și să le vorbesc despre credința lor că o cunoșteam mai bine decât ei.
Pe de altă parte, cred că discuțile interconfesionale ar trebui să se poarte doar pe secțiunea dedicată, ce zic moderatorii?
Ma scuzi George, mi-am exprimat doar parerea bazata pe invataturile Sfintelor Scripturi. Cu ce am gresit? E gresita cumva invatatura Sfintelor Scripturi?

georgedimoiu
Mesaje:144
Membru din:17 Mar 2010, 22:04
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara, preot
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde georgedimoiu » 06 Apr 2010, 18:34

Nu sunt greșite dar tu le interpretezi pe dos!
Apărătoare Doamnă pentu biruinţă, mulţumim!
Vă iubesc pe toți!
Pace celor ce vin – Bucurie celor ce rămân – Binecuvântare celor ce pleacă

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 23 Mai 2010, 17:18

Matei, 15; 18-17De-ti va gresi tie fratele tau, mergi mustra-l pe el, intre tine si el singur. Si de te va asculta, ai castigat pe fratele tau. Iar de nu te va asculta, ia cu tine unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori sa se statorniceasca orice cuvant. Si de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici de Biserica, sa-ti fie tie ca un pagan si ca un vames.
Cine poate să mustre ? Care este starea, condiţia pentru a nu greşi a celui care trebuie să mustre ?
Din câte am citit eu Sfinţii nu mustrau deloc. Chiar dacă vreun frate îi spunea că a furat, sau a omorât sau i aduceau orice fel de învinuire nedreaptă ei se gândeau dacă nu cumva au avut vreun astfel de gând şi îşi asumau învinuirile lăsându-se "nedreptăţiţi". Totuşi, Mântuitorul ne îndeamnă să nu lăsăm nici dreptatea (să mustrăm) nici iertarea. Cum le împăcăm ?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 23 Mai 2010, 17:51

Avva Pimen, PAtericA întrebat avva Bitimie pe avva Pimen, zicând: de va avea cineva mâhnire asupra mea şi-i voi cere iertare şi nu va primi ce voi face ? I-a răspuns lui bătânul: ia cu tine alţi 2 fraţi şi cereţi iertare de la dânsul şi de nu va primi ia pe alţi cinci, şi de nu va primi nici acestora, ia pe preot, şi de nu va primi nici aşa, fără tulburarea de aici înainte te roagă Lui Dumnezeu ca El să-i vestească lui şi să fii fără grijă!.
De aici putem înţelege:
1. chiar dacă fratele ne greşeşte noi să cerem iertare şi să nu-l mustrăm ca şi cum noi nu am avut nicio vină ?
2. preotul semnifică rugăciunea Bisericii pentru el ?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Pr Haralambie » 23 Mai 2010, 23:57

maria_andreea scrie :
Cine poate să mustre ? Care este starea, condiţia pentru a nu greşi a celui care trebuie să mustre ?
cel care a fost nedreptatit trebuie sa-l mustre(dojeneasca) pe cel care i-a gresit,dar cu duh de blindete,pt ca daca nu ,se va mai repeta si alte dati!
maria_andreea scrie :
Din câte am citit eu Sfinţii nu mustrau deloc. Chiar dacă vreun frate îi spunea că a furat, sau a omorât sau i aduceau orice fel de învinuire nedreaptă ei se gândeau dacă nu cumva au avut vreun astfel de gând şi îşi asumau învinuirile lăsându-se "nedreptăţiţi". Totuşi, Mântuitorul ne îndeamnă să nu lăsăm nici dreptatea (să mustrăm) nici iertarea. Cum le împăcăm ?
Porunca de mai sus are referinta personala '' De-ti va gresi tie'' nu altora...! ; se iarta orice neputinta omeneasca si slabiciune, jigniri , ofense , minie , ocara, si orice alta neplacere mai ingaduie Dumnezeu sa vina peste noi accidental (fara de voie)din partea altora, daca cel care a facut o vine si isi cere iertare, iar daca ea persista si intrece puterea noastra de a rabda , atunci se aplica porunca de mai sus.
Sfintii nu mustrau greselile facute lor in situatia explicata, nici neputintele fratilor ,nici pe cei cu pacatele marturisite lor ,cind cei care le marturiseau erau deja in pocainta si fara sa-i osindesca.
Dar mustrau (si mai mult decit atit)pe cei ce persistau in greseli fata de Dumnezeu si fata de Biserica(frati) . Mantuitorul asa a facut, cind a fost vorba de El ''ca un miel nevinovat spre junghiere sa adus, si ca o oaie fara de glas, impotriva celor ce o tund ,asa nu Si-adeschis gura Sa'' dar cind a fost vorba de Biserica a intrat cu biciul , sau ii facea in tot felul pe farisei,''morminte varuite ''pui de vipera''etc.
la fel a facut si sf Nicolaie i-a tras palme lui Arie , iar sf Ioan G de Aur scrie undeva , nu mai tin minte (parafrazez), de auzi ereticul hulind pe Dumnezeu , dai cu palma peste gura , ca sa ti se sfinteasca mana.
Nu se iarta :razvratirile , batjocoritorii ,hulitorii, fata de Dumnezeu, de Biserica, de părinţii care ne-au crescut si educat, atit timp cit persista in acestea pina nu vor da dovada de indreptare si temeinica pocainta, cei care gresesc.
maria_andreea scrie :
in PAteric, a întrebat avva Bitimie pe avva Pimen, zicând: de va avea cineva mâhnire asupra mea şi-i voi cere iertare şi nu va primi ce voi face ? I-a răspuns lui bătânul: ia cu tine alţi 2 fraţi şi cereţi iertare de la dânsul şi de nu va primi ia pe alţi cinci, şi de nu va primi nici acestora, ia pe preot, şi de nu va primi nici aşa, fără tulburarea de aici înainte te roagă Lui Dumnezeu ca El să-i vestească lui şi să fii fără grijă!.
De aici putem înţelege:
1. chiar dacă fratele ne greşeşte noi să cerem iertare şi să nu-l mustrăm ca şi cum noi nu am avut nicio vină ?
2. preotul semnifică rugăciunea Bisericii pentru el ?
Aici awa se refera la cel care i-am provocat noi vreo suparare /mihnire , sau are asta din vreo neputinta a lui , nu din cauza noastra.
Nu la cel care a gresit el fata de noi, pt ca in acest caz nu trebuie sa cerem noi iertare, asa la intimplare, fara discernamint, pt ca de vom face asa , ne va face in continuare necazuri crezind ca noi am gresit, sau ne va lua de prosti. Ci trebuie sa-i aratam greseala , cum a spus Hristos.
Nu semnifica rugaciunea Bisericii preotul , ci cuvintul cel mai convingator(credibil), daca nici de el nu va asculta na-i ce sa-i mai faci decit sa te rogi personal pt el ,si Dumnezeu poate sa faca ce nu putem noi.
Ultima oară modificat 31 Mar 2011, 23:05 de către Pr Haralambie, modificat 1 dată în total.
Cu mult respect.

Ileana Vlad
Mesaje:8
Membru din:22 Mar 2010, 17:23
Confesiune:ortodox
Localitate:Muntenia

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Ileana Vlad » 27 Mai 2010, 16:54

Cred ca îndemnul "să nu vezi şi să nu auzi greşelile celuilalt" se referă la măsura dragostei ce o porţi celuilalt.
Eu ştiu ca viaţa în lume este fie cea a căsătoriei sau a celibatului angajat fără o vieţuire într-o viaţă de obşte (mânăstire adică). Referitor la viaţa de familie, care până la cununarea unei persoane, este vieţuirea cu părinţii şi fraţii implica multe renunţări şi sacrificii din partea fiecarui membru al familiei. Fiecare om este dat cu anumite caliăţi şi defecte, anumite capacităţi sau limite. A iubi o persoană presupune a o accepta şi în ce are ea mai frumos şi în ceea ce nu reuşeste să împlinească şi în greşelile făcute sau nu cu ştiinţă. Dacă cineva îţi greşeşte îţi lasă în suflet o durere. A îl ierta presupune să treci peste ce ţi-a pricinuit, din dragostea ce i-o porţi lui Dumnezeu care l-a creat, şi din dragostea ta faţă de aceea persoană. Prin actul tău restabileşti legatura iubirii care s-a slabit prin greşala facută şi îl ajuti pe cel greşit să înţeleagă unde i-a fost greşala. Nevederea greşelilor celuilalt cred că înseamnă să nu pui mai important în dragostea pentru aproapele a incapacităţii aceluia de a face ceva ci a vedea că, dincolo de acele nereuşite sau reuşite, este o fiinţă creată după asemănarea lui Dumnezeu. A îl feri de slava deşartă prin neobservarea faptelor bune se referă la faptul că nu e cazul să îl lauzi ca să afle ce părere bună ai despre el. Neştiind măsura aprecierii tale se va stădui să devină mai bun, iar lucrurile bune ce le faci pentru el le va vedea apoi ca pe ceva deosebit nu ceva obţinut de el. Aşa văd eu aplicarea acestui lucru în viaţa de mirean.
În ceea ce priveşte viaţa de obşte a călugărilor cred că lucrurile trebuie să fie asemănătoare, dar în ce măsură duhovnicească nu se cade să vorbim căci nu ştim cum este să fi monarh. Pentru fiecare fel de vieţuire ştiu că Dumnezeu te cheamă şi te spijină în alegerea făcută. Eu nu am făcut pelerinaje la mânăstiri şi nu am stat în vreo mînăstire mai mult decît presupunea timpul destinat slijbelor specifice (liturghie, maslu, acatist). Iar despre ce am citit în mărturisile preoţilor monahi din cărţi cred că şi tu poţi găsi destule repere.

DOMETIE
Mesaje:35
Membru din:02 Sep 2010, 15:25
Confesiune:ortodox

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde DOMETIE » 15 Sep 2010, 16:29

Oare de ce nu mai este viata adevarata monahala in manastiri?De ce unele Maici Starete au uitat de votul saraciei?De ce pleaca vietuitorii din manastiri?

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde Pr Haralambie » 16 Sep 2010, 09:09

Oare de ce nu mai este viata adevarata monahala in manastiri?De ce unele Maici Starete au uitat de votul saraciei?De ce pleaca vietuitorii din manastiri?
Viata adevarata monahala in manastiri este, depinde la care manastiri va raportati pt ca nu in toate este , adevarat, iar plecatul vietuitorilor nu-i de mirare, de mirare este cind vin in manastire, totusi sunt manastiri in care vin multi vietuitori, cunoscute personal, cum va explicati?
Or fi poate si excepti cu imbogatirea unor maici starete desi eu nu prea cred si nici nu cunosc ,dar poate cele ce au sunt ale manastirii nu al lor personal ceea ce nu-i tot una si apoi saracia nu este un vot categoric fagaduit ci ea este un sfat care trebuie urmat si vine ca o necesitate indispensabila pt cel care vrea sa sporeasca in viata duhovniceasca.
Si apoi depinde ce se intelege prin saracie, pt unii saracie este ceea ce pare pt altii bogatie si invers, acest mod diferit de intelegere il gasim si in patericul egiptean.
Concluzie:viata duhovniceasca a fost si va fi in toate timpurile, pt cei care vad doar proorocia decaderii vietii monahale din patericul egiptean(care este valabila doar despre egipteni) si binecunoscuta expresie ''calugarii vor fi ca mirenii iar mirenii ca dracii'' le aduc si eu aminte , la fel, de cunoscuta expresie ''sfintii din vremurile din urma vor fi mai mari ca cei dintai''.
Exceptii au fost si vor fi dar ele nu sunt un criteriu de judecare general.
Ultima oară modificat 31 Mar 2011, 23:07 de către Pr Haralambie, modificat 1 dată în total.
Cu mult respect.

DOMETIE
Mesaje:35
Membru din:02 Sep 2010, 15:25
Confesiune:ortodox

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde DOMETIE » 16 Sep 2010, 15:41

Exemple pot sa va dau foarte multe de manastiri care nu mai duc o viata monahala.Sunt destule manastiri unde vietuitorii pleaca sau mai grav sunt dati afara de STARETA-STARET,dupa ce i-a muncit bine.Multe manastiri,vorbesc de cele noi infiintate,MAICILE STARETE au furat de la manastire si si-au facut case particulare pe numele personal al lor si si-au luat masini foarte scumpe,pe banii manastirii.Vietuitorii,unii pleaca pentru ca,in unele manastiri nu mai este viata monahala.ARHIEPISOPIA BUCURESTILOR-o manastire,ARHIEPISCOPIA RAMNICULUI-2 manastiri,ARHIEPISCOPIA SIBIULUI-2manastiri.Mai grav este ca,din manastire,alimente si alte bunuri sunt duse de MAICILE-STARETE,la familiile lor!?Unele MAICI-STARETE,nu mai merg la Slujbe,doar se plimba,toata ziua.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde maria_andreea » 17 Sep 2010, 15:33

"DOMETIE" încerc să-ţi înţeleg dezamăgirea. Cred că eşti de acord cu mine că observaţiile tale nu privesc modul general. Ar fi mai bine să nu-ţi creezi iluzii în viaţă indiferent despre ce e vorba (viaţa de mănăstire, trăire mirenească de creştin, de preot etc) pt că:
1. ele te vor dezamăgii la un moment dat pt că nimeni nu e desăvârşit în acestă viaţă.
2. rişti să trăieşti înafara realităţii având de suferit de pe urma greşitei înţelegerii a vieţii.

Acum legat de mănăstire să şti că orice om care ia acest jug greu nu se duce la "miere şi lapte". Cred că este convins şi încredinţat că trupul trebuie "omorât" pt a nu devenbii povară. Cred că este un om tare în credinţă care se mulţumeşte să fie departe de lume având în faţa ochilor mântuirea păcătosului său suflet. Dacă stareţa/stareţul este cum este treaba ei/lui, monahul care se duce acolo se duce pentru şi în numele Lui Dumnezeu.

Mănăstirea prin ochii unui mirean nu cred că se poate descrie în cuvinte atât de simplu rostite în orice moment de dezamăgire. ;) Măcar cinstea atâtor Sfinţi pe care i-a dat să o respectăm şi noi.

Doamne ajută să-ţi fie de folos orice intervenţie pe acest forum. :)
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

DOMETIE
Mesaje:35
Membru din:02 Sep 2010, 15:25
Confesiune:ortodox

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde DOMETIE » 17 Sep 2010, 16:56

Realitatea este ca,numai duc o viata monahala in manastiri.Vietuitorii devin sclavi pentru Staret.Monahul nu trebuie sa fie destrabalat!Sfantul Ioan Damaschinul spune asa: "Clericul sa fie sfant, curat ca ingerul si sfant ca Ioan Botezatorul". Mantuitorul spune: "Nimic necurat nu va intra in imparatia lui Dumnezeu". Rugaciunea liturgica a Heruvicului spune asa: "Nimeni dintre cei cu pofte trupesti sa nu vina sa slujeasca Tie!"Sunt destui monahi numai cu numele care trandavesc.Monahii sunt oamenii care au ales sa poarte jugul lui Hristos, lepadandu–se de lume si tinand votul ascultarii, al saraciei si al curatiei. Manastirile sunt locurile in care monahii Il lauda neincetat pe Dumnezeu!Manastirile sunt, ca si preotii, oglinda poporului. De unde sa apara monahi sfinti, cand multi intra in manastire pentru ca nu au fost in stare sa isi gaseasca un rost in viata, sau pentru ca au fugit de crucea casatoriei?La baza intregului monahism sta cuvantul Mantuitorului: "Cel ce vine dupa Mine sa se lepede de sine, sa–si ia crucea si sa–mi urmeze Mie".Prima ascultare a monahului, care trebuie indeplinita cu toata hotararea, este pazirea poruncilor lui Dumnezeu, date de insusi Mantuitorul Iisus Hristos care Ii cere monahului ca faptele sa–i straluceasca precum lumina in sfesnic, "ca lumea, vazand faptele voastre cele bune, sa slaveasca pe Tatal vostru cel din ceruri". Chemarea trebuie sa fie neaparat sfanta, sa fie la inaltimea chemarii ingeresti. Nu cum este chemarea rationala, publicitara: "Am depus votul si am rezolvat problema. Mi–am pus o carpa in spate, centura la mijloc, rasa si de acum eu sunt altcineva"Autenticitatea ascultarii monahale consta intr–o deplina armonie intre staret si ceilalti vietuitori, privitor la muncile de zi cu zi, la ascultarile de zi cu zi si la tot ceea ce se desfasoara intr–o manastire. Parintele Cleopa spunea: "Eu ma duceam primul la munca si ceilalti veneau toti dupa mine si cu dragoste munceam pana ce se batea clopotul de Vecernie, mancam si apoi mergeam cu totii la pavecernita, si apoi la chilie ne pregateam pentru Utrenie".Daca manastirile ar vrea sa progreseze sau sa faca un pas inainte in viata monahala, ar trebui ca toti monahii sa fie tratati la fel, indiferent de rang si de grad."

DOMETIE
Mesaje:35
Membru din:02 Sep 2010, 15:25
Confesiune:ortodox

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde DOMETIE » 17 Sep 2010, 16:58

Exista monahi care traiesc monahismul pe dinafara!Monahul indeosebi are numai obligatii; nu are drept la nimic. Nu trebuie sa aiba pretentie de la nimeni pentru nimic. Faptul de a cere monahul drepturi in aceasta viata, din moment ce s–a lepadat de toate pentru dragostea lui Hristos, este cu desavarsire gresit.Monahul se îngrijeşte de mântuirea sa şi de mân­tuirea tuturor celor vii şi morţi. Pentru monah, dragostea adevărată, cea dumnezeiască se află înlăuntrul durerii pentru mântuirea sufletului său şi al durerii pentru mântuirea întregii lumi.Scopul mănăstirilor este duhovnicesc şi nu trebuie să existe în ele elementul omenesc, ci cel ceresc, pen­tru ca sufletele să fie inundate de dulceţi paradisiace.Unele mănăstiri s–au umplut de multe înles­niri şi îşi fac viaţa lor grea. Caută lucruri pe care nu tre­buie să le caute şi le lasă pe cele duhovniceşti cu care ar trebui să se ocupe.

DOMETIE
Mesaje:35
Membru din:02 Sep 2010, 15:25
Confesiune:ortodox

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde DOMETIE » 17 Sep 2010, 17:03

Viata cãlugãreascã este viatã de culme, viatã de mare înãltime moralã si adâncã trãire lãuntricã, si cine nu se sileste sã o trãiascã dupã legile ei, acela mai bine ar fi fost sã nu se fi nãscut.Viata cãlugãreascã este, mai înainte de toate, viatã de renuntare, de tãiere a voii si de mare înfrânare, si cine nu se sileste sã priceapã si sã împlineascã aceste precepte divine ale ei, mai bine i–ar fi fost de nu ar fi cunoscut–o.De sute de ani, parintii cu viata sfanta au vorbit despre scaderile monahilor. In Paterice gasim destule exemple cu monahi care au parasit calea mantuirii. Haina calugareasca nu este un pasaport pentru rai. In Patericul Lavrei Pecerska se face referire la doi oameni care au murit: unul imbracase haina monahala, dar cu nevrednicie; celalalt murise inainte de a fi calugarit. Cand i–au dezgropat, au vazut ca cel ne vrednic era fara rasa, iar cel vrednic o purta, desi nu apucase sa depuna voturile monahale.Manastirile sunt, ca si preotii, oglinda poporului.

DOMETIE
Mesaje:35
Membru din:02 Sep 2010, 15:25
Confesiune:ortodox

Re: Viaţa călugărească Vs viaţa mirenească?

Mesaj necititde DOMETIE » 17 Sep 2010, 17:04

Cãlugãria este o viatã mai presus de viata obisnuitã. Nimeni nu este obligat sã se cãlugãreascã însã, dacã se face cãlugãr, este obligat sã fie cãlugãr!Dacă stareţii şi duhovnicii vor fi ca făcliile în sfeşnic şi vor merge, ca păstorul cel bun, în fruntea turmei, atunci mănăstirile vor înflori văzând cu ochii, iar călugării vor lăuda pe Dumnezeu împreună cu îngerii, iar dacă nu, nicidecum!Unii nu–s nici de manastire si nu–s nici de lumea asta. La manastire se zice ca unii–s de ruga iar altii–s de fuga.Un calugar trist e un calugar cu luminile stinse.Calugaria fara lepadare de sine, fara ascultare, fara smerenie nici nu exista. Am putea spune ca de fapt, calugaria inceteaza cu fiecare incalcare a voturilor monahale.


Înapoi la “MORALĂ şi SPIRITUALITATE: aspecte practice ale vieţuirii ortodoxe”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron