Pagina 1 din 1

Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 28 Mar 2010, 17:28
de Florina
Am citit pe un alt topic cum Părintele Petru Pruteanu spune că nu înţelege să facă ascultare în orice condiţii, adică nu ascultă de tâmpenii.

Într-adevăr, sunt două sfaturi la sfinţi care, de fapt, nu se bat cap în cap dacă le analizăm.

Primul curent spune să faci ascultare la orice, căci duhovnicul răspunde de sufletul tău. Acest sfat vine din Muntele Athos.

Al doilea curent, reprezentat de Sfântul Ignatie Briancianinov, spune să facem ascultare cu discernământ (eu mi-am ales tema de licenţă la Sfântul Ignatie, şi mi se pare cel mai adecvat vremurilor noastre). Dacă duhovnicul te îndeamnă la păcat sau erezie, trebuie neapărat părăsit pentru a nu ajunge cu el în iad.

De ce am spus că nu se bat cap în cap cele două sfaturi?

Pentru că fiecare a fost dat în alt context: în Sfântul Munte, unde duhovnicii sunt trăitori, este exclus să îndemne la păcat sau erezie.

În Rusia, pe vremea Sfântului Ignatie Briancianinov, mulţi preoţi erau în înşelare diavolească, în misticism bolnav, şi cine avea un asemenea duhovnic risca să îşi piardă mântuirea. De aceea, Sfântul Ignatie recomanda ca fiecare creştin să verifice dacă ceea ce spune preotul este în conformitate cu Sfânta Scriptură şi cu scrierile Sfinţilor Părinţi.

Cu puţine excepţii, eu cred că sfatul Sfântului Ignatie Briancianinov este aplicabil vremurilor noastre, dominate de laxism canonic şi religios. Nu trebuie să ascultăm de nimeni care ne îndeamnă la păcat sau erezie, oricine ar fi acela, pentru a nu ne pierde mântuirea!

Sursa: http://florina.megablog.ro/2010/03/28/p ... -duhovnic/

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 28 Mar 2010, 17:46
de protosinghel
Am citit pe un alt topic cum Părintele Petru Pruteanu spune că nu înţelege să facă ascultare în orice condiţii, adică nu ascultă de tâmpenii.

Într-adevăr, sunt două sfaturi la sfinţi care, de fapt, nu se bat cap în cap dacă le analizăm.

Primul curent spune să faci ascultare la orice, căci duhovnicul răspunde de sufletul tău. Acest sfat vine din Muntele Athos.
Problema nu e doar de unde vine, ci şi cui se adresează. Fără îndoială această regulă este pt monahi.
Al doilea curent, reprezentat de Sfântul Ignatie Briancianinov, spune să facem ascultare cu discernământ (eu mi-am ales tema de licenţă la Sfântul Ignatie, şi mi se pare cel mai adecvat vremurilor noastre). Dacă duhovnicul te îndeamnă la păcat sau erezie, trebuie neapărat părăsit pentru a nu ajunge cu el în iad.
Acest sfat este destinat mai ales oamenilor din lume cu referire la duhovnicii pe care-i au aceştia, fie ei şi ieromonahi.
în Sfântul Munte, unde duhovnicii sunt trăitori, este exclus să îndemne la păcat sau erezie.
Defapt acest lucru nu este exclus nicăieri şi niciodată, ci uneori sau pe alocuri el e mai puţin probabil.
De fapt ideea e mult mai complexă: până la un punct duhovnicul trebuie cercetat bine şi "chiar pus la încercare" într-un anumit fel, după care te predai în grija lui "fără drept de apel". La asta se referă stareţii athoniţi şi regula de care vorbesc ei este pt monahi. La greci în general nu este dezvoltată "instituţia duhovniciei" pt mireni.

În Rusia, pe vremea Sfântului Ignatie Briancianinov, mulţi preoţi erau în înşelare diavolească, în misticism bolnav, şi cine avea un asemenea duhovnic risca să îşi piardă mântuirea. De aceea, Sfântul Ignatie recomanda ca fiecare creştin să verifice dacă ceea ce spune preotul este în conformitate cu Sfânta Scriptură şi cu scrierile Sfinţilor Părinţi.
Cu puţine excepţii, eu cred că sfatul Sfântului Ignatie Briancianinov este aplicabil vremurilor noastre, dominate de laxism canonic şi religios. Nu trebuie să ascultăm de nimeni care ne îndeamnă la păcat sau erezie, oricine ar fi acela, pentru a nu ne pierde mântuirea!
De acord.

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 28 Mar 2010, 19:23
de Petre C
Al doilea curent, reprezentat de Sfântul Ignatie Briancianinov, spune să facem ascultare cu discernământ (eu mi-am ales tema de licenţă la Sfântul Ignatie, şi mi se pare cel mai adecvat vremurilor noastre). Dacă duhovnicul te îndeamnă la păcat sau erezie, trebuie neapărat părăsit pentru a nu ajunge cu el în iad.
Nu prea sunt de acord cu selectarea unui sfant pe care sa-l numim "cel mai adecvat vremurilor noastre". Consider ca perspectiva aceasta ne lipseste de a vedea importanta multor alti sfinti.

Cred ca au fost perioade mult mai grele in Biserica. Sa ne gandim doar la ce era pe vreme arianismului. Dar oare la inceput, cand Apostolii incepusera propovaduirea evangheliei, nu erau ispitele mult mai mari? Mai degraba, scandalul anului 2009 din BOR a demonstrat ca nu ereziile sunt marea problema, ci lipsa unitatii, a moderatiei si a discernamantului. Cat de mult aduce situatia aceasta cu cea a corintenilor?

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 28 Mar 2010, 19:32
de maria_andreea
Nu prea sunt de acord cu selectarea unui sfant pe care sa-l numim "cel mai adecvat vremurilor noastre".
Deşi poate nu e conform subiectului profit de ocazia dată de Petre C pentru a-mi exprima şi eu frica de a nu mai îndeplini canoanele doar pentru că "în vremurile noastre nu se mai poate" şi astfel să ne abatem subtil dar să ne abatem de la trăirea autentică.
Nu sunt de acord cu niciun fel de îngăduinţă dată "pentru slăbiciunea, sau lipsa cadrului de a împlini" tocmai pentru că poate duce la slăbirea şi mai mare a credinţei. Chiar şi pe la trinitas mai apar preoţi care au fii duhovniceşti parlamentari şi, ei nu pot împlini multe de parcă ei nu ar fi oameni la fel ca oamenii din toate secolele.

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 03 Apr 2010, 13:57
de Petrus
E un text in Sfintele Scripturi care spune :"dati Cezarului ce este la Cezarului, si lui dumnezeu ce este al lui Dumnezeu". Ce poti spune omului spune omului, ce se cuvine numai Dumnezeu sa auda spune-I doar Lui.
Daca ai pacatuit impotriva lui Dumnezeu, trebuie sa te duci la EL sa te marturisesti.

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 03 Apr 2010, 14:22
de andr3y
E un text in Sfintele Scripturi care spune :"dati Cezarului ce este la Cezarului, si lui dumnezeu ce este al lui Dumnezeu". Ce poti spune omului spune omului, ce se cuvine numai Dumnezeu sa auda spune-I doar Lui.
Daca ai pacatuit impotriva lui Dumnezeu, trebuie sa te duci la EL sa te marturisesti.
V-ati avantat cam mult cu afirmatia d-voastra! Mare grija!
Ceea ce spunem omului, care de fapt e duhovnicul nostru, la spovedanie, de fapt ii spunem lui Dumnezeu. Preotul e doar un martor. Tot el e cel prin care Dumnezeu ne povatuieste si ne ajuta sa scapam de unele patimi/pacate. De aceea nu e recomandat sa ne ducem cu spovedania la mai multi preoti. Unul singur e indeajuns. Trebuie facuta ascultare.
Acum revenind la subiect, ascultarea de duhovnic merge pana la erezie! Pana atunci oricat de prostesti si copilaresti ar fi cele date noua de duhovnici, trebuiesc implinite fara sa cartim si fara sa ne opunem. In acest sens gasim in paterice multe pilde de ascultare.

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 06 Apr 2010, 08:54
de Petrus
Ceea ce spunem omului, care de fapt e duhovnicul nostru, la spovedanie, de fapt ii spunem lui Dumnezeu. Preotul e doar un martor. Tot el e cel prin care Dumnezeu ne povatuieste si ne ajuta sa scapam de unele patimi/pacate. De aceea nu e recomandat sa ne ducem cu spovedania la mai multi preoti. Unul singur e indeajuns. Trebuie facuta ascultare.
Acum revenind la subiect, ascultarea de duhovnic merge pana la erezie! Pana atunci oricat de prostesti si copilaresti ar fi cele date noua de duhovnici, trebuiesc implinite fara sa cartim si fara sa ne opunem. In acest sens gasim in paterice multe pilde de ascultare.
Unde spune asa ceva in Scripturi? In IIoan ,capitolul 1, cu versetul 9 si 2 cu versetul 1, te contrazic:

9.Dacã mãrturisim pãcatele noastre, El este credincios si drept, ca sã ne ierte pãcatele si sã ne curãteascã pe noi de toatã nedreptatea.
10. Dacã zicem cã n-am pãcãtuit, Îl facem mincinos si cuvântul Lui nu este întru noi.

1. Copiii mei, acestea vi le scriu, ca sã nu pãcãtuiti, si dacã va pãcãtui cineva, avem mijlocitor cãtre Tatãl, pe Iisus Hristos cel drept.

Care e Mijlocitorul nostru la Tatal, duhovnicul (preotul) sau Iisus Hristos? cui trebuie sa-i marturirsim pacatele si cine le ierta duhovnicului sau lui Iisus?
Eu cred ca textele sunt foarte clare. Unde vezi in Noul Testament vreun crestin care vine la Ap.Pavel sau la unii din apostoli sa-i marturiseasca pacatele?
Daca eu le marturisesc preotului, cine ma iarta? caci numai Dumnezeu le poate ierta cand I le marturirsesc Lui direct . Aceasta e conditia stabilita de Dumnezeu in Biblie. Daca ma duc la preot (duhovnic) si-i marturisesc pacatele mele( contrar Bibliei0, si el, conform Bibliei nu mi-le poate ierta nu plec eu de la el doar cu simtamamtul iertarii si nu cu realitatea iertarii lor ? Nu sunt tot un om pierdut?
Mai gandeste-te! Succes.

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 06 Apr 2010, 20:03
de porfirie
Gasisem la sfintia voastra un document al sinodului din Rusia din 98 cu privire la duhovnic, il puteti pune aici ca nu-l mai gasesc pe nicaieri!

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 07 Apr 2010, 16:46
de andr3y
Domnule draga, Hristos a dat puterea acestora de a lega si de a dezlega, de a ierta si de a tine pacatele si multe altele (nu am timp de trimiteri). Cand ne spunem pacatele duhovnicului le spunem lui Dumnezeu direct, duhovnicul fiind doar un martor. Despre rolul duhovnicului nu cred ca are rost sa vorbim, stim foarte bine atributiunile sale si cum le-a capatat. Cum de dobandim iertare de pacate facadn acest pas este o taina (ca multe altele) pentru care sincer nu isi are rost multitudinea de explicatii rationale.

Iertati si Hristos a inviat!

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 11 Apr 2010, 21:12
de ellena
Defapt acest lucru nu este exclus nicăieri şi niciodată, ci uneori sau pe alocuri el e mai puţin probabil.
De fapt ideea e mult mai complexă: până la un punct duhovnicul trebuie cercetat bine şi "chiar pus la încercare" într-un anumit fel, după care te predai în grija lui "fără drept de apel". La asta se referă stareţii athoniţi şi regula de care vorbesc ei este pt monahi. La greci în general nu este dezvoltată "instituţia duhovniciei" pt mireni.
Adica in Grecia un mirean nu poate avea duhovnic?Sau ar putea avea dar nu se obisnuieste?

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 12 Apr 2010, 11:16
de protosinghel
Adica in Grecia un mirean nu poate avea duhovnic? Sau ar putea avea dar nu se obisnuieste?
Da, la ei e ceva mai diferit. Pentru detalii ar trebui să-l rugăm pe "eelianos" sau pe "pr_Maxim Melinti" care cunosc mai în de aproape practica liturgică din Grecia. Scrieţi-le pe privat şi invitaţi-i să ne răspundă aici mai detaliat.

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 12 Apr 2010, 12:13
de georgedimoiu
Nu înțeleg ce vreți să spuneți.
Cum un mirean nu poate să aibă duhovnic?!
Toți mireni ar trebui să aibă un duhovnic la care să se spovedească dar și cu care, în afara spovedaniei, să poată discuta anumite aspecte ale vieții.
Chiar este recomandat să ai duhovnic stabil!
Cât despre subiect eu consider că trebuie ascultat duhovnicul, dar și duhovnicul să fie foarte atent la ce spune și ce recomandă.

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 12 Apr 2010, 13:32
de Florina
Duhovnicul mireanului nu intra de obicei în amănunte ale vieții. Pe când la mănăstire, duhovnicul trebuie sa știe și gândurile cele mai adânci, pentru ca ucenicul sa nu cada în înșelare. Gândurile sunt greu de cernut, mai ales cele de-a dreapta, și este nevoie de un povățuitor încercat.

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 12 Apr 2010, 13:43
de georgedimoiu
Duhovnicul mireanului nu intra de obicei în amănunte ale vieții. Pe când la mănăstire, duhovnicul trebuie sa știe și gândurile cele mai adânci, pentru ca ucenicul sa nu cada în înșelare. Gândurile sunt greu de cernut, mai ales cele de-a dreapta, și este nevoie de un povățuitor încercat.
Cine ve-a spus vouă asta?
Dacă duhovnicul vostru nu intră la amănunt cred că ar trebui să îl schimbați!
Un duhovnic trebuie să fie cât se poate de apropiat de fiul/fica duhovnicească, să nu facă o spovedanie doar de suprafață, ci să intre la amănunt, să cearnă gândurile și faptele, pentru că dacă nu va face acestea cum va găsi leacul duhovnicesc pentru îndreptare?
Iar discuția duhovnicească, în afara spovedaniei, este aproape la fel de importantă ca spovedania, acolo, într-o discuție deschisă și neprotocolară, ajungi să cunoști și mai bine pe celălalt.
Și noi avem în biserică un preot care în timp ce eu spovedesc 1-2 credincioși el spovedește vreo 10!

Re: Până unde merge ascultarea de duhovnic

Scris: 19 Apr 2010, 10:12
de ellena
Adica in Grecia un mirean nu poate avea duhovnic? Sau ar putea avea dar nu se obisnuieste?
Da, la ei e ceva mai diferit. Pentru detalii ar trebui să-l rugăm pe "eelianos" sau pe "pr_Maxim Melinti" care cunosc mai în de aproape practica liturgică din Grecia. Scrieţi-le pe privat şi invitaţi-i să ne răspundă aici mai detaliat.
Le-am scris dar probabil nu au mai "trecut" pe aici.Cred ca e mai dificila situatia in care un mirean nu are un duhovnic.Ce se intampla cu cei ce nu gasesc indrumarea potrivita in cadrul familiei lor si ale rudelor?