Talantul, voinţa şi osânda

Tot felul de probleme de Morală şi Spiritualitate Ortodoxă.
Discuţii pe marginea Operelor patristice, Filocalie, Pateric etc
Sebastian
Mesaje:9
Membru din:25 Aug 2010, 14:32
Confesiune:ortodox
Localitate:Basarabia, Chişinău
Talantul, voinţa şi osânda

Mesaj necititde Sebastian » 02 Noi 2011, 16:16

Pilda despre talanţi pe care o rosteşte Mântuitorul se referă şi la diverse talente date nouă de Dumnezeu. Schiţez o potenţială situaţie. Un om are un anumit talent (de exemplu în domeniul construcţiilor). Acest om face studii în domeniul respectiv dar ulterior se ocupă, în viaţă, de un domeniu cu totul diferit pentru că specialitatea în care are talent nu-i place. Întrebare: putem considera că Dumnezeu îl va osândi pe acest om sau el se osândeşte singur prin îngroparea acestui talent şi care e în situaţii de genul ăsta modalitatea de a cunoaşte voia lui Dumnezeu?

OLGA

Re: Talantul, voinţa şi osânda

Mesaj necititde OLGA » 02 Noi 2011, 23:48

Pilda despre talanţi pe care o rosteşte Mântuitorul se referă şi la diverse talente date nouă de Dumnezeu. Schiţez o potenţială situaţie. Un om are un anumit talent (de exemplu în domeniul construcţiilor). Acest om face studii în domeniul respectiv dar ulterior se ocupă, în viaţă, de un domeniu cu totul diferit pentru că specialitatea în care are talent nu-i place. Întrebare: putem considera că Dumnezeu îl va osândi pe acest om sau el se osândeşte singur prin îngroparea acestui talent şi care e în situaţii de genul ăsta modalitatea de a cunoaşte voia lui Dumnezeu?
Eu nu cred că Dumnezeu osândeşte. Dacă omul nu se mântuieşte inmulţind talanţii, nu înseamană că nu se poate mântui altfel.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Talantul, voinţa şi osânda

Mesaj necititde maria_andreea » 04 Feb 2012, 19:31

Am găsit în scrierile pr. Arsenie Boca următoarele.
Botezaţii au primit Darul, Mirul şi Sfânta Împărtăşanie. Astfel ne-a născut Tatăl a două oară, de sus. În temeiul acestei naşteri am primit o comoară, talantul, care este un grăunte de Dumnezeu sădit în noi. Acest grăunte aşteaptă până ce mintea creşte, încât cu mintea pricepem darurile şi vine o vreme când odată ne hotărâm cu cugetul să petrecem potrivit căii Lui Dumnezeu şi voinţei Lui. Darurile [talanţii] se dezvăluie, cresc şi aduc roadă, iar roada este sălăşluirea în noi a Lui Dumnezeu Tatăl, a Domnului nostru Iisus Hristos şi a Duhului Sfânt. Este locuirea Lui Dumnezeu în smeriţii Săi fii. Omul începe a avea chipul dumnezeiesc, să fie trăgător către dumnezeu, cunoaşte şi iubeşte pe Dumnezeu şi [asemănarea cu Dumnezeu] i se face ca rost al vieţii.
Darurile de la Dumnezeu îţi arată că te poţi schimba în bine; fiecare botezat este purtător de Dumnezeu.
Hristos din noi creşte şi se dezvoltă. Altfel, la judecată eşti tras la răspundere pentru chinuirea Lui Dumnezeu din noi.
Dumnezeu ne-a dat daruri şi noi avem datoria să le facem să crească. Noi suntem răspunzători de darurile Lui Dumnezeu. Noi însă nu le cunoaştem, le ţinem ca lucruri sub obroc, dar vom răspunde de ele la judecata din urmă. După moartea noastră de aici, dincolo vom afla măsura noastră, până unde trebuia să ajungem cu schimbarea în bine. Căci ne poartă îngerul păzitor. După ce trecem în vămile văzduhului (unde cunoaştem şi recunoaştem păcatele), ne ducem în Rai şi ni se arată măsurile unde trebuia să ajungem funcţie de înzestrarea de la Dumnezeu a celor botezaţi cu 5, 2 sau 1 talant. După acei talanţi se cunoaşte datoria unde trebuia să ajungem cu sfinţenia vieţii pământeşti. Dacă n-am împlinit măsura aceasta vom fi traşi la răspunderea judecăţii după trândăvia noastră pe care am iubit-o mai mult ca pe Dumnezeu.
Totuşi, cei care au parte de asemenea biruinţe ale Duhului asupra trupului, se tem de părerea de sine, de slava deşartă, de acul mândriei; de aceea, mai mult decât de dar se ţin de smerenie. Atari fenomene poate că au şi raţiunea de a doveni că nădejdea noastră în cele ale veacului viitor nu constă în visuri, ci în realităţi duhovniceşti, vrednice de toată nevoinţa.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)


Înapoi la “MORALĂ şi SPIRITUALITATE: aspecte practice ale vieţuirii ortodoxe”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 13 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX