Iata imaginea de ansamblu, poate puteti sa dati cu doua trei pareri:
Eu si prietena mea suntem impreuna de aproape 6 ani. Ea acum 4 ani jumate a devenit ultra ortodoxa...mai mult treptat, dar anul 2007 decembrie pare un punct de pornire. Inainte de asta eram ateu, dispretuiam religiile, dar nu mi-am batut capul. Dupa ce am auzit cele mai intolerante chestii din parte ei si a prietenilor ei, am devenit foarte impotriva religiilor, in special impotriva ortodocsilor.
Asta ca imagine de ansamblu.
La un moment dat, ea vine cu ideea geniala "fara sex inaintea casatoriei".
Nu intra in discutie ca de fapt e dorinta prietenei mele, ca nu e. inainte de marea crestinare nu avea ideea asta fixa, cu toate ca nu am facut-o nici atunci.
Ea si prietenii ei ultra ortodocsi au pus presiune foarte mare asupra mea, ca sa ma casatoresc, dar eu nu vreau in termenii astia. Nu e vorba despre sex. E vorba ca nu accept ca preotii sa-mi dirijeze familia. Daca ma casatoresc in termenii actuali, practic permit preotilor sa-mi dirijeze toata viata.
Culmea e ca crestinii sustin ca daca cineva iti cere ceva, sa-i dai...am mai discutat despre asta. daca cineva iti da o palma, sa-i intorci si cellalt obraz.
Culmea e, ca tot eu sunt dispus la compromisuri, ea nu lasa deloc.
Mai vrea sa ma si botez pe deasupra, ca sa devin ortodox...ceva ce detest cel mai mult de pe fata pamantului.
Asa ca am zis, bine, ma botez, dar ea renunta la ideea asta imbecila cu abstinenta fortata. Ea NU.
Am zis, bine, ma botez, ne casatorim la starea civila, trecem peste faza cu sexul, si apoi ne casatorim la biserica. Ea NU.
Deci eu sa fac doua chestii oribile, doar de dragul ei, ea nu ar face nimic. Cum vine asta cu daruirea si iubirea crestina?
Iar acum, problema reala: ne despartim. Nici asta nu ar fi o problema, ca doar oamenii se mai despart, dar din pacate inca mai tinem unul la altul. Si eu stau si ma gandesc, care ar fi solutia? Poate e posibil, sa nu trebuiasca sa ne despartim. Ce pot sa fac, ca sa nu consider ca sunt tras in piept si sa-i fie si ei bine?
In orice caz, am fost nevoit sa ma intreb ce e casatoria, ce inseamna, care e utilitatea. Mi-am dat seama ca e o chestie inutila, nici urma de asumare(oamenii se inseala, divorteaza sau stau impreuna si nu se mai suporta), mai degraba lumea se casatoreste "ca asa trebuie". Lucru care pentru mine nu e deajuns. Si casatoria din iubire e aberatie, ca asta ar sugera ca pana acuma nu am iubit-o, sau ca acuma nu ma iubeste. sunt oameni care stau impreuna dar nu se casatoresc, ei de fapt nu se iubesc?
Din orice punct de vedere am privi casatoria, e un lucru complet inutil.
Ramane desigur conceptul crestin...ca e o "taina" - in primul rand nu are nici o valoare pentru mine, in al doilea rand nu mi-a explicat nimeni ce e o taina, si la ce foloseste.
E trist, ca ceva care vorbeste de iubire si daruire, poate sa-mi faca(sa ne faca) atat de mult rau.
Cum poate ceva care vorbeste de iubire sa dezbine?
De ce se baga preotii in viata de familie? Fiindca aflu cu stupoare, ca nu e vorba de situatia dinaintea casatoriei, si dupa totul ar fi controlat de ei, inclusiv metodele de contraceptie.
Sa nu mai zic ca daca o sa am copii, ei nu au nici o scapare, vor fi botezati cu forta, asa cum se face.
Va rog sa nu aduceti vorba de orgoliu, ca nu e vorba despre asta. Si daca e, atunci e si orgoliul crestin la mijloc, care nu se da batut.
Am obosit sa vorbesc cu ea despre asta, si oricum, poate un punct de vedere din exterior ar fi binevenit.
M-am saturat sa intreb si preotii, care de obicei spun ca ei nu sunt cu nimic de vina, probabil au pe jumate dreptate. Din pacate insa reprezinta o institutie care se dovedeste a fi o dictatura, care ameninta("nu te vei mantui"), santajeaza("daca nu-ti convine pleaca"), manipuleaza("ea are ideile astea de una singura, nu are legatura cu ce i-am zis noi")
Ce te face să crezi că nu am fost niciodată într-un spital, penitenciar sau la o înmormântare?Cred ca ar fi o idee sa cauti oameni care se afla intr-o asemenea situatie.Mai mergi din cand in cand pe la oameni incercati, pe la spitale,penitenciare,inmormantari etc.Sa vezi realitatea drept in fata daca o apreciezi atat de mult.Și ce propui să fac dacă nu mă găsesc într-o situație de deznădejde?
Fals. Egoismul este opusul mânturii. Preocuparea călugărilor e să împlinească poruncile şi sfaturile evanghelice cât mai autentic, fără urmă de interes meschin, cât mau curat, căci pe Dumnezeu nu-L poţi păcăli.Zici ca singura preocupare a calugarilor e mantuirea? Egoism absolut. Inseamna ca daca ajuta pe cineva, o fac ca sa se mantuiasca. Iubesc ca sa se mantuiasca. Se roaga ca sa se mantuiasca. Se roaga pentru mantuirea altora ca sa se mantuiasca (si) ei.
Culmea, ca acelasi lucru se aplica la orice crestin, pana la urma, deci se aplica si la prietena mea. E ceva ciudat in "daruirea" asta fortata, care pana la urma are un scop extrem de egoist.
Fals. Egoismul este opusul mânturii. Preocuparea călugărilor e să împlinească poruncile şi sfaturile evanghelice cât mai autentic, fără urmă de interes meschin, cât mau curat, căci pe Dumnezeu nu-L poţi păcăli.Zici ca singura preocupare a calugarilor e mantuirea? Egoism absolut. Inseamna ca daca ajuta pe cineva, o fac ca sa se mantuiasca. Iubesc ca sa se mantuiasca. Se roaga ca sa se mantuiasca. Se roaga pentru mantuirea altora ca sa se mantuiasca (si) ei.Sa vezi ca exista oameni care cred cu adevarat (nu doar se prefac),isi dedica viata credintei si nu urmaresc alceva in viata decat mantuirea.
Culmea, ca acelasi lucru se aplica la orice crestin, pana la urma, deci se aplica si la prietena mea. E ceva ciudat in "daruirea" asta fortata, care pana la urma are un scop extrem de egoist.
Dacă ajută pe cineva, ajută pt că pot ajuta, le stă în putinţă;
Dacă iubesc, iubesc pentru că le pasă/îi e drag de persoana aceea aşa cum e ea;
Se roagă pentru că sunt neputincioşi;
Pare egoism, dar doar daca privim la suprafata. Privita in profunzime, mantuirea se lucreaza cu jertfa, cu lepadare de sine, cu luarea crucii. Acela care se jertfeste pe sine ca sa ajute pe altii, care se leapada de mandrie si de toate relele, cel ce isi ia crucea si rabda suferintele, acela, sa stii, scapa si de egoism. Noi suntem bolnavi, Marcus. Bolnavi de patimi, de pacate, de rautati. Cel ce vrea sa devina sanatos nu e egoist, pentru ca isi doreste un lucru firesc si il doreste si pentru ceilalti, nu doar pentru sine. Daca si l-ar dori doar pentru sine atunci ai putea zice ca e egoist.Nu, nu, bine zice nemessis, dacă singurul lor scop pe lume este mântuirea, așa cum susține Daniel, acest scop se răsfrânge și asupra faptelor și judecăților acestora. Altfel spus, "împlineasc poruncile şi sfaturile evanghelice" dar în scopul propus.
Aşa e, dar voi daţi o prezentare greşită a mântuirii!Nu, nu, bine zice nemessis, dacă singurul lor scop pe lume este mântuirea [...] Altfel spus, "împlineasc poruncile şi sfaturile evanghelice" dar în scopul propus.
Greșit, nu suntem bolnavi, ci doar răspunzători de faptele care provin din acțiunile noastre, astfel trebuie să ne asumăm ceea ce am făcut, și nu să tot să căutăm soluții de ștergere a "cazierului", altfel totul se face în interes personal.Noi suntem bolnavi, Marcus. Bolnavi de patimi, de pacate, de rautati. Cel ce vrea sa devina sanatos nu e egoist, pentru ca isi doreste un lucru firesc si il doreste si pentru ceilalti, nu doar pentru sine. Daca si l-ar dori doar pentru sine atunci ai putea zice ca e egoist.
Ei, spiritul de dreptate specific tinerilor! Nu-i rau nici asta. Dar sa stii ca si fara El tot avem tendinta sa ne stergem singuri "cazierul". Asa e omul. Or El stie sa-l stearga mai bine.Greșit, nu suntem bolnavi, ci doar răspunzători de faptele care provin din acțiunile noastre, astfel trebuie să ne asumăm ceea ce am făcut, și nu să tot să căutăm soluții de ștergere a "cazierului", altfel totul se face în interes personal.Noi suntem bolnavi, Marcus. Bolnavi de patimi, de pacate, de rautati. Cel ce vrea sa devina sanatos nu e egoist, pentru ca isi doreste un lucru firesc si il doreste si pentru ceilalti, nu doar pentru sine. Daca si l-ar dori doar pentru sine atunci ai putea zice ca e egoist.
Eu la varsta ta refuzam instinctiv locurile suferintei,negam realitatea.Ce te face să crezi că nu am fost niciodată într-un spital, penitenciar sau la o înmormântare?
Problema e ca unii au stari psihice proaste mai tot timpul.Ce sa faca cu ele?Si starile psihice proaste fac parte din realitate .Prea mult nu trebuie să spun, căci a dat un răspuns bun nemessis mai sus puțin... oamenii tind spre credință pentru că le oferă o șansă de a trece mai departe peste o anumită stare psihică pe care o au. Doar atunci când nu ești încercat de probleme, poți analiza situația, deoarece judecata nu îți este afectată de alte sentimente.
Unii oameni si-au lasat prosperitatea si au colindat lumea in lung si in lat sa-si gasesca sensul existentei.Si culme e ca l-au gasit chiar in gura ascetilor budisti.Poate te ajuta:Daniele.
Nu am fost doar in concedii, chiar am lucrat cu o manastire.
Iti spun pentru ultima data, ca nu e nici o fisa care ar putea sa pice. Sunt si calugari budhisti asceti. Sunt yohini asceti.
Vezi ca pana la urma a murit?A murit Hitchens.
Da tu crezi ca Hitchens avea scrupule?Cautati ultimele articole ale lui, in care vorbeste cum ii asaltat de oameni fara scrupule, care se folosesc de boala lui. "E momentul sa te razgandesti, si sa-l accepti pe Hristos".
Intamplator am avut "placerea" sa citesc vreo 5 carti de Voltaire inainte de a deveni credincios.Marturisesc ca tot ce mi-a ramas in urma acelor carti este un gust acru,morbit.Atunci nu prea intelegeam de ce cartile astea ma impresioneaza atat de negativ,acum inteleg .Mai avem si ceea ce s-a scris despre Voltaire, care chiar si pe patul de moarte zicea "de ce m-as lepada de diavol? chiar nu e momentul sa-mi fac dusmani". Voltaire nu era destept?
Dar tu crezi ca esti obiectiv?Oamenii disperati numai obiectivi nu sunt, deci nu inteleg cum poti sustine ca concluziile lor ar avea legatura cu realitatea.
Mie îmi pare rău că v-a întristat răspunsul meu, nu am vrut asta, am vrut să vă ajut.Am avut discutia asta cu ea. Parerea mea este ca daca Dumnezeu e mai important decat mine, sa mearga sa se calugareasca. Eu am nevoie de cineva care e cu mine.
Ma cam intristeaza ceea ce mi-ati scris, dar asta e, nu poate fi bine pentru toata lumea.
Nemessis draga, si eu am inima impietrita, si eu sunt de multe ori superficial, si eu ma gandesc mai mult la viata asta decat la vesnicie, desi STIU ca n-ar trebui sa fiu/fac asa. Concluzia: sunt mai rau ca tine. Noi nu pe tine incercam sa te judecam, ci situatia prezentata de tine. Daca a iesit invers, e si vina noastra. A mea, cel putin. Iarta-ma.De pe pedestal - "tu ai inima impietrita, nu ca mine, care inteleg astea" "tu esti superficial, nu ca mine cel profund care citesc intre randuri" "esti rezultatul comunismului, nu ca mine care m-am eliberat" "noi ne gandim la vesnicie, dar tu esti limitat, te gandesti doar la viata finita"
ca un copil - "m-am suparat, iau jucariile si plec. Si numa pour les connaisseurs mai arunc si un verset din evanghelii, asta o sa-l invete minte" "am un secret dar nu ti-l spun" "TREBUIE sa fie adevarat"
Am crezut că numai eu observ asta...Oameni ca voi sustin in continuare cele mai mari prostii, sustin idei contradictorii si daca sunt prinsi in offside o sa justifice cu acrobatii apologetice extraordinare, dar foarte subtiri ca fond, iata cateva:
De pe pedestal - "tu ai inima impietrita, nu ca mine, care inteleg astea" "tu esti superficial, nu ca mine cel profund care citesc intre randuri" "esti rezultatul comunismului, nu ca mine care m-am eliberat" "noi ne gandim la vesnicie, dar tu esti limitat, te gandesti doar la viata finita"
ca un copil - "m-am suparat, iau jucariile si plec. Si numa pour les connaisseurs mai arunc si un verset din evanghelii, asta o sa-l invete minte" "am un secret dar nu ti-l spun" "TREBUIE sa fie adevarat"
Numai bine și ție nemessis.E ultimul meu mesaj pe acest forum.
Numa bine.
Înapoi la “MORALĂ şi SPIRITUALITATE: aspecte practice ale vieţuirii ortodoxe”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori