Matei 5.21

Tot felul de probleme de Morală şi Spiritualitate Ortodoxă.
Discuţii pe marginea Operelor patristice, Filocalie, Pateric etc
esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Matei 5.21

Mesaj necititde esenin » 16 Mar 2012, 00:19

Ati sters discutia despre violenta, nu este deloc onorabil ce ati facut. este reprosabil si argumentul pr. Haralambie, anuma ca „scopul acelui topic a fost atins”. Nu fusese, si, daca fusese, DE CAND se sterg topicurile al caror scop este atins? ele ar putea folosi si altora.

Iata un citat din Matei, pe care va rog sa-l combateti CINSTIT:

21. Aţi auzit că s-a zis celor de demult: "Să nu ucizi"; iar cine va ucide, vrednic va fi de osândă.
22. Eu însă vă spun vouă: Că oricine se mânie pe fratele său vrednic va fi de osândă; şi cine va zice fratelui său: netrebnicule, vrednic va fi de judecata sinedriului; iar cine va zice: nebunule, vrednic va fi de gheena focului.

Cand zic „cinstit” vreau sa spun ca argumentul „noi dam palme cu dragoste” ar fi o RUSINE in plus, caci, evident, minciuna.

Pr Haralambie
Mesaje: 874
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde Pr Haralambie » 16 Mar 2012, 04:24

Ati sters discutia despre violenta, nu este deloc onorabil ce ati facut. este reprosabil si argumentul pr. Haralambie, anuma ca „scopul acelui topic a fost atins”. Nu fusese, si, daca fusese, DE CAND se sterg topicurile al caror scop este atins? ele ar putea folosi si altora.
Dle esenin, ştergerea subiectului a fost din eroare tehnică, şi nu eu l-am şters. Eu l-am mutat în altă parte, dar l-am păstrat la dorinţa moderatorului maria-andreea. Eroare a fost din vinea mea, deoarece la mutare, nu am fost atent să şterg şi umbra mesajului care apărea pe locul înainte de mutare. Iar pr Petru a şters umbra şi s-a şters şi mesajul implicit, o dată cu umbra. Deci nu a fost cu intenţie. Într-adevăr, topicul a fost destinat lămuririi personale d-lui asker, dar putea fi de folos şi altora. Dar ştergerea sau păstrarea unor mesaje, chiar şi subiecte, ţine de evaluarea morală a moderatorului, aşa cum s-a stabilit şi în regulament. Evident, cele care nu sunt cu intenţie denigratoare, sau off topic, sau cu atac la persoană, sau alte asemănări de acest gen, se vor păstra din respect pt cei ce scriu.
Iata un citat din Matei, pe care va rog sa-l combateti CINSTIT:
În primul rând, noi nu combatem citate ci, le explicăm. Apoi, când folosiţi termenul CINSTIT, probabil, îl aveţi în considerare, ca posibil din partea noastră, şi pe cel de NECINSTIT. Ori în asemenea situaţii, rămâne să vă clarificaţi scopul dvs pt care deschideţi un asemenea subiect. Adică, sunteţi interesat cu adevărat să cunoaşteţi, sau vreţi să ne eticheteţi din prima ca înşelători şi mincinoşi, cum se pare, chiar v-aţi pronunţat la sfârşit?
21. Aţi auzit că s-a zis celor de demult: "Să nu ucizi"; iar cine va ucide, vrednic va fi de osândă.
22. Eu însă vă spun vouă: Că oricine se mânie pe fratele său vrednic va fi de osândă; şi cine va zice fratelui său: netrebnicule, vrednic va fi de judecata sinedriului; iar cine va zice: nebunule, vrednic va fi de gheena focului.
De obicei eu folosesc biblia de la 1914, care are cea mai bună traducere, la fel ca şi cea de la 1688, care deşi limbajul este unul arhaic, totuşi, păstraeză unii termeni foarte importanţi.
Prin urmare, uitaţi-vă o simplă difernţă, faţă de textul de sus:

21. Auzit-aţi cã s-a zis celor de demult: sã nu ucizi, cã cine va ucide, vinovat va fi judecãţii;
22. Iar eu zic vouã: cã tot cel ce se mânie asupra fratelui sãu în deşert, vinovat va fi judecãţii; şi cine va zice fratelui sãu: Raca, vinovat va fi soborului; iar cine va zice: nebune, vinovat va fi gheenei focului.

În textul dvs de mai sus, nu apare această precizare, în deşert, adică, degeaba, fără rost, pe nedrept, sau fără un motiv întemeiat, mai exact.

Tinând cont de acest citat cu această precizare, sf Ioan Gură De Aur, face următorul comentariu.
sf Ioan Gură De Aur. P.S.B. 23, pg 209Oricine se mânie pe fratele său în desert, vinovat va fi judecăţi
Hristos nu interzice cu totul mânia. Mai întâi, pentru că nu este om care să fie lipsit de patimi; poate să şi le înfrâneze, dar ca să scape cu totul de ele, cu neputinţă. Apoi, pentru că mânia este folositoare, dacă ştim să o folosim la timpul cuvenit. Uită-te numai câte lucruri bune a lucrat mânia lui Pavel, când s-a mâniat pe corinteni! I-a scăpat de mare prăpăd! Tot cu ajutorul mâniei, Pavel a câştigat din nou pentru Hristos pe galateni, care căzuseră de la credinţă, ca şi pe alţii, mai mulţi decât aceştia.
- Dar care este timpul când. se cuvine să ne mâniem?
- Când nu ne mâniem pentru a ne răzbuna, ci pentru a ţine drepţi pe cei ce cad, pentru a întoarce pe căile cele drepte pe cei păcătoşi.
- Şi care este timpul când nu se cuvine să ne mâniem?
- Când ne mâniem pentru a ne răzbuna. Oprind această mânie, Pavel spunea: ,să nu vă răzunaţi singuri, iubiţilor Rom 12, 19". Cînd ne mâniem din pricina banilor. Şi această mânie a interzis-o Pavel, spunând: Pentru ce nu suferiţi mai bine strâmbătatea? Pentru ce nu răbdaţi mai bine paguba? I Cor 6, 7.Pe cât de prisos este această mânie, pe atât de necesară şi folositoare este cealaltă. Dar mulţi oameni fac tocmai dimpotrivă: se mânie, ajung nişte fiare sălbatice, când li se face strâmbătate, dar sânt nişte molâi, nişte oameni fără vlagă, când văd că altul este nedreptăţit. Dar şi o purtare şi alta sânt potrivnice legilor evanghelice. Prin urmare mânia nu este o călcare de lege; ci calci legea atunci când te mânii la timp nepotrivit. De aceea şi profetul spunea: Mâniaţi-vă, dar nu păcătuiţi Ps 4,4.
Aceasta este poziţia Bisericii cu privire la mânie. Adică, nu o anulăm definitv. Ideea este că, trebuie să ştim când trebuie s-o folosim. Proasta folosire, sau chiar nefolosirea ei în anumite împrejurări este încălcare de lege.
Dacă o să cititi cu atenţie în evanghelie, o să vedeţi că şi Mântuitorul s-a mâniat, chiar de mai multe dăţi . Ori dacă judecăm după acest principiu, al anulării definitive a mâniei, în acest caz, ar trebuii sa-l acuzăm şi pe El, că una spune şi alta face.
Cand zic „cinstit” vreau sa spun ca argumentul „noi dam palme cu dragoste” ar fi o RUSINE in plus, caci, evident, minciuna.
Pt dvs care aveţi altă înţelegere şi credinţă, da.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde maria_andreea » 16 Mar 2012, 14:24

Cand zic „cinstit” vreau sa spun ca argumentul „noi dam palme cu dragoste” ar fi o RUSINE in plus, caci, evident, minciuna.
Pt dvs care aveţi altă înţelegere şi credinţă, da.
[mânie] în deşert, adică, degeaba, fără rost, pe nedrept, sau fără un motiv întemeiat, mai exact.
Inchiziţia nu este departe de această mânie cu rost. Când te foloseşti de mânie trebuie să întruneşti nişte condiţii deloc lipsite de oarece mândrie dacă consideri că le ai, printre care să fii un om fără patimă, cu discernământ, nepărtinitor, bun, blând etc.

PS: Haidem să nu etichetăm: tu eşti heterodox, deci nu poţi înţelege. Dl "esenin" e mai ortodox decât mulţi şi scriptic şi faptic...
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde esenin » 16 Mar 2012, 16:09

maria andreea, si pr. Haralambie.

Am gasit aseara un text (ortodox) In care nu mai stiu care sfant, explica ca sfintii POT gresi si chiar gresesc. Sunt sfinti nu ptr ca ar fi perfecti. O sa-l vi-l pun maine ca acuma n-am timp. Dar pica exact pe ideea mea ca lovitura sf. Petru sau alte violente SUNT pacate, DESI sunt facute de sfinti. Nu vad, deci de ce trebuie imitat pacatul unui sfant.

Revin maine sau in seara asta, daca am timp.

Pr Haralambie
Mesaje: 874
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde Pr Haralambie » 16 Mar 2012, 17:22

Efeseni 4,26. Mâniaţi-vă şi nu greşiţi; soarele să nu apună peste mânia voastră.
Inchiziţia nu este departe de această mânie cu rost.
Această abordare nu este departe de a fi eretică. Haideţi să nu agravăm cele spuse şi să căutăm adevărul în toate. Termenul de inchiziţie este străin ortodoxiei, deci nu abuzaţi şi amestecaţi noţiunile. Oare nişte părinţi resposabili, iubitori de copii, care totuşi îi mai mustră şi îşi urechesc odraslele din când în când pedagogic pt obrăznicii, trebuie etichetaţi ca fiind aproape de inchiziţie? Să fim serioşi şi să avem dreaptă judecată, să nu confundăm anumite ipitemii cu crimele oribile. Din gura voastră să nu iasă nici un cuvânt rău, ci numai ce este bun, spre zidirea cea de trebuinţă, ca să dea har celor ce ascultăEfeseni4, 29
Când te foloseşti de mânie trebuie să întruneşti nişte condiţii deloc lipsite de oarece mândrie dacă consideri că le ai, printre care să fii un om fără patimă, cu discernământ, nepărtinitor, bun, blând etc.
Acum, pt părinţii trupeşti, care nu sunt lipsiţi de aceste patimi, nu li se cer aceste condiţii, cu cât mai mult în problemele părinţilor duhovniceşti, nu ar avea dreptul să se amestece cei neştiutori.

31. Orice amărăciune şi supărare şi mânie şi izbucnire şi defăimare să piară de la voi, împreună cu orice răutate.
PS: Haidem să nu etichetăm: tu eşti heterodox, deci nu poţi înţelege. Dl "esenin" e mai ortodox decât mulţi şi scriptic şi faptic...
Haidem să nu ne mai amestecăm acolo unde ne depăşesc problemele şi să nu fim răutăcioşi, căci riscăm să nu îi înţelegem pe cei ce au scris.
Ci fiţi buni între voi şi milostivi, iertând unul altuia, precum şi Dumnezeu v-a iertat vouă, în Hristos.Efeseni 4, 32
Nu etichetăm pe nimeni. D-ul esenin a afirmat ceea ce i s-a părut lui ca fiind bun, iar eu am confirmat că este aşa doar pt d-lui.
Cu mult respect.

Pr Haralambie
Mesaje: 874
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde Pr Haralambie » 16 Mar 2012, 17:33

maria andreea, si pr. Haralambie.

Am gasit aseara un text (ortodox) In care nu mai stiu care sfant, explica ca sfintii POT gresi si chiar gresesc.
Această aflare a dvs nu este o noutate pt noi . Iar Biserica prin alţi sfinţi a scos la suprafaţă orice greşeală a altor sfinti. Nici într-un caz nu se pot relativiza învăţăturile cele bune, selectate de Biserică, sub acest motiv.
O sa-l vi-l pun maine ca acuma n-am timp.
Nici eu nu am timp să aduc acum o abordare a unor sfinţi, dar sper s-o aduc.
Dar pica exact pe ideea mea ca lovitura sf. Petru sau alte violente SUNT pacate, DESI sunt facute de sfinti.
Credeam că v-aţi dat seama de inepţia cu sf Petru până acuma.
Nu vad, deci de ce trebuie imitat pacatul unui sfant.
Sfinţii nu sunt imitaţi în cele care au greşit. şi atenţie, cei care au greşit sunt câteva excepţii, cei mai mulţi nu au greşit. Iar unii care au greşit, fie au greşit în chestiuni secundare, fie au luat învăţăturile de gata de la alţii, fără prea multă cercetare şi rugăciune.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde maria_andreea » 16 Mar 2012, 18:44

"pr. Haralambie", scris este:

21. Auzit-aţi cã s-a zis celor de demult: sã nu ucizi, cã cine va ucide, vinovat va fi judecãţii;
22. Iar eu zic vouã: cã tot cel ce se mânie asupra fratelui sãu în deşert, vinovat va fi judecãţii; şi cine va zice fratelui sãu: Raca, vinovat va fi soborului; iar cine va zice: nebune, vinovat va fi gheenei focului.

Nici părinţi trupeşti nu au voie să se mânie în deşert (când sunt pătimaşi) asupra copiilor (chiar şi legea îi pedepseşte ptr abuz), nici părinţii duhovniceşti asupra fiilor căci consecinţele pot fi cu mult mai grave "fiind abuzat" sufletul omului...

Chiar nu înţeleg de ce nu acceptaţi că mânia este străină ortodoxiei!?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Pr Haralambie
Mesaje: 874
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde Pr Haralambie » 16 Mar 2012, 20:26

Nici părinţi trupeşti nu au voie să se mânie în deşert (când sunt pătimaşi) asupra copiilor (chiar şi legea îi pedepseşte ptr abuz), nici părinţii duhovniceşti asupra fiilor căci consecinţele pot fi cu mult mai grave "fiind abuzat" sufletul omului...
După cum puneţi problema, nu sunteţi mamă, cu siguranţă. Când veţi fi, o să vi se schimbe optica, o să înţelegeţi că şi pedeapsa are rolul ei. Şi pedeapsa pt copii nu înseamnă ură pătimaşă. Nu veţi avea cum să urâţi copiii, dar îi veţi pedepsi cu siguranţă.
Mai întâi trebuie să ştim că nu este om pe faţa pământului, care să nu fie câtuşi de puţin pătimaş. Aşadar, dacă cerem nepătimire desăvârşită de la părinţi ca motiv de drept asupra copiilor, atunci suntem superficiali şi nu realişti.
Apoi, noi nu vorbim de abuzuri aici, ci de reguli normale de comportatament între părinţi şi copii normali.
În cele duhovniceşti se schimbă un pic treaba. Aici există alte raţiuni de înţelegere, dar atât timp cât starea noastră este una trupească şi nu putem primi nici cuvintele sfinţilor, n-are rost să mai punem paie pe foc. Pt că, omul trupesc nu primeşte cele ale Duhului,căci pt el sunt nebunie.
Chiar nu înţeleg de ce nu acceptaţi că mânia este străină ortodoxiei!?
Nu accept această tâlcuire, deoarece este străină de credinţa şi înţelegerea ortodoxă şi nu fac compromis nici pt un cuvinţel. Sancţionarea mâniei, percepută ca formă de violenţă, are cauza în abuzurile extreme protestante şi catolice; ei au pendulat între inchiziţie şi condamnarea oricărei forme de mânii. Amândouă sunt la fel de rele.
La noi în ortodoxie, mânia nu a fost exclusă definitiv, ea poate fi folosită pt îndreptarea oamenilor. Se cuvine să o folosească mai cu seamă părinţii duhovniceşti cât şi cei trupeşti, chiar şi oricare creştin, când prin aceasta poate îndrepta viaţa celor supuşi, sau ceva din nedreptăţile făcute de alţii semenilor noştri, aşa cum spune sf Ioan Gură De Aur.
Efeseni 4,26. Mâniaţi-vă şi nu greşiţi; soarele să nu apună peste mânia voastră.
Cu mult respect.

AuroraBoreala

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde AuroraBoreala » 17 Mar 2012, 11:41

Nu se cuvine sa ne maniem pe fratele nostru si mania nu se justifica niciodata.Cel ce se manie pe fratele sau , il si judeca si cel ce il judeca nu se mai uita la ceea ce e bun la el.Cand te manii pe fratele tau nu il iubesti cu iubirea lui Dumnezeu si nu ramai in lumina si bunatatea lui Dumnezeu.

danadoina
Mesaje: 470
Membru din: 01 Apr 2008, 22:26
Confesiune: ortodox

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde danadoina » 17 Mar 2012, 12:26

Nici părinţi trupeşti nu au voie să se mânie în deşert (când sunt pătimaşi) asupra copiilor (chiar şi legea îi pedepseşte ptr abuz), nici părinţii duhovniceşti asupra fiilor căci consecinţele pot fi cu mult mai grave "fiind abuzat" sufletul omului...
După cum puneţi problema, nu sunteţi mamă, cu siguranţă. Când veţi fi, o să vi se schimbe optica, o să înţelegeţi că şi pedeapsa are rolul ei. Şi pedeapsa pt copii nu înseamnă ură pătimaşă. Nu veţi avea cum să urâţi copiii, dar îi veţi pedepsi cu siguranţă.
Mai întâi trebuie să ştim că nu este om pe faţa pământului, care să nu fie câtuşi de puţin pătimaş. Aşadar, dacă cerem nepătimire desăvârşită de la părinţi ca motiv de drept asupra copiilor, atunci suntem superficiali şi nu realişti.
Apoi, noi nu vorbim de abuzuri aici, ci de reguli normale de comportatament între părinţi şi copii normali.
În cele duhovniceşti se schimbă un pic treaba. Aici există alte raţiuni de înţelegere, dar atât timp cât starea noastră este una trupească şi nu putem primi nici cuvintele sfinţilor, n-are rost să mai punem paie pe foc. Pt că, omul trupesc nu primeşte cele ale Duhului,căci pt el sunt nebunie.
Chiar nu înţeleg de ce nu acceptaţi că mânia este străină ortodoxiei!?
Nu accept această tâlcuire, deoarece este străină de credinţa şi înţelegerea ortodoxă şi nu fac compromis nici pt un cuvinţel. Sancţionarea mâniei, percepută ca formă de violenţă, are cauza în abuzurile extreme protestante şi catolice; ei au pendulat între inchiziţie şi condamnarea oricărei forme de mânii. Amândouă sunt la fel de rele.
La noi în ortodoxie, mânia nu a fost exclusă definitiv, ea poate fi folosită pt îndreptarea oamenilor. Se cuvine să o folosească mai cu seamă părinţii duhovniceşti cât şi cei trupeşti, chiar şi oricare creştin, când prin aceasta poate îndrepta viaţa celor supuşi, sau ceva din nedreptăţile făcute de alţii semenilor noştri, aşa cum spune sf Ioan Gură De Aur.
Efeseni 4,26. Mâniaţi-vă şi nu greşiţi; soarele să nu apună peste mânia voastră.

Parinte Haralambie, scrieti de parca ati fi mama :x22 . Eu am trei copiii, multumesc Domnului pentru fiecare dintre ei, si va dau dreptate pentru fiecare propozitie din mesajul precedent !!!

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde esenin » 17 Mar 2012, 13:25

Pr. Haralambie,
Stau si ma minunez (in continuare) de cat de orientata e citirea evangheliei de catre dumneavoastra:

Cum arata tot pasajul din Efeseni?

26. Mâniaţi-vă şi nu greşiţi; soarele să nu apună peste mânia voastră.
27. Nici nu daţi loc diavolului.
28. Cel ce fură să nu mai fure, ci mai vârtos să se ostenească lucrând cu mâinile sale, lucrul cel bun, ca să aibă să dea şi celui ce are nevoie.
29. Din gura voastră să nu iasă nici un cuvânt rău, ci numai ce este bun, spre zidirea cea de trebuinţă, ca să dea har celor ce ascultă.
30. Să nu întristaţi Duhul cel Sfânt al lui Dumnezeu, întru Care aţi fost pecetluiţi pentru ziua răscumpărării.
31. Orice amărăciune şi supărare şi mânie şi izbucnire şi defăimare să piară de la voi, împreună cu orice răutate.


Te poti mania, este permis, dar lucrurile se OPRESC aici, pentru ca nu trebuie sa lasati loc diavolului, nu trebuie sa va iasa din gura niciun cuvant rau, (ce sa mai vorbim despre palme?) SI IN FINAL, LA 31, NU TREBUIE NICI SA VA MANIATI! Corect, pr. haralambie? Cum s-ar numi deci „mania” despre care este vorba la 27. pe care nu ai voie sa o exprimi? INDIGNARE! Despre asta vorbim.

In engleza si franceza cuvantul este ASA tradus, si nu altfel. Si chiar daca in romana este tradus prin manie NU ESTE GRESIT, caci mania este imediat, in citatele urmatoare, si mai ales in 31, ANULATA, obligata sa ramana in interior, sa nu se exprime ca violenta. Exista manie interioara, la toate neamurile, romanii nu sunt exclusi.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Despre citatul cu negustorii din templu: Ce zice la talmud? (m-ati facut sa caut si acolo)
Zice asa: c'est que personne ne vienne dans la cour des païens avec son bâton, avec ses chaussures, avec sa bourse, avec de la poussière aux pieds, et qu'il ne s'en serve pas comme de chemin en la traversant, et qu'il n'en fasse pas un endroit où il crache à terre. Adica: Nimeni sa nu intre in curtea paganilor (adica a templului) cu baston, incaltat, cu punga sa de bani, cu picioarele prafuite, sa nu foloseasca curtea ca drum de traversare si sa nu scuipe pe jos. (Mischna, Berakhoth, IX, 5; Babyl., Jevamoth, fol. 6 b)

In templu nu era voie sa intri ! Dar sa mai faci si comert! Mai era o curte, exerioara, a „gentililor” unde se facea, intr-adevar, comert. cand evanghelistul vorbeste despre intrarea lui iisus in templu vorbeste deci despre aceasta curte, si NU de templul propriuzis, si nici de curtea paganilor. (mai erau si alte „curti”) Cautati o descriere a templului. (Daca nu va dau eu un link in fr.) Chiar daca face o metafora, aceast metafora n-ar functiona, caci asta ar insemna ca iisus ar spune „Voi reface aceasta CURTE in 3 zile”. Ori El vorbeste evident despre o CLADIRE, despre Templul propriu-zis , in care, inca o data nu se puteau afla negustori.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde maria_andreea » 17 Mar 2012, 13:53

dle "esenin", probabil "pr. Haralambie" (părinte, să nu mi-o luaţi în nume de rău) s-a uitat ca şi mine la filmul "Iisus din Nazaret", unde întradevăr apare Iisus cu un bici în mână în templu.

Mânia este permisă doar asupra păcatului nostru.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

esenin
Mesaje: 1252
Membru din: 02 Iul 2008, 20:52
Confesiune: eterodox
Preocupări: artele vizuale, electronica

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde esenin » 17 Mar 2012, 14:13

MARIA ANDREEA

Si mie mi se pare la fel....
Dar...ce sa mai zic? eu am cunoscut multi atei si chiar si anarho-atei (specia „rea” a anarhismului - nu avem in tara dar in fr sunt multi). Chiar si astia sunt antiviolenti, prin program. In schimb sunt violenti ortodocsii. Ce sa mai zici? Ramai cu gura cascata.
Macar daca ar zice „sunt violent ca n-am incotro, si nu din inima mea, si imi pare RAU ca am fost violent...etc”. Pentru ca ni se intampla, nu suntem perfecti, se poate intelege. Dar macar sa te „caiesti” de prostia facuta.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde maria_andreea » 17 Mar 2012, 14:30

In schimb sunt violenti ortodocsii.
Ortodocşii nu sunt violenţi prin definiţie, datorită firii căzute unii recurg la mânie ca o derogare de la sensul iniţial.
Eu sunt scandalizată mai mult de mânia vărsată verbal şi mai puţin fizic (avem exemple puţine aici) pe care unii o aruncă asupra altor creştini în baza unor drepturi imaginare, fundamentate pe Scriptură după cum le place :( .
Macar daca ar zice „sunt violent ca n-am incotro, si nu din inima mea, si imi pare RAU ca am fost violent...etc”
"Dă Doamne!"
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

danadoina
Mesaje: 470
Membru din: 01 Apr 2008, 22:26
Confesiune: ortodox

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde danadoina » 17 Mar 2012, 14:33

.... In schimb sunt violenti ortodocsii. Ce sa mai zici? Ramai cu gura cascata.....
esenin, cine a spus ca violenta este buna ? :shock: Oare am citit acelasi mesaj la parintele Haralambie ? am recitit iar si iar mesajul si nu descopar punctul care va "violenteaza" :-?

Dionysie
Mesaje: 695
Membru din: 20 Dec 2010, 20:57
Confesiune: ortodox
Preocupări: înţelegerea
Localitate: fost: "aletheia"

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde Dionysie » 17 Mar 2012, 15:22

Preote Haralambie, ar fi bine totuşi de observat că se vorbeşte confuz (opinia mea este că este intenţionată dorinţa de a semăna confuzia). Mânia şi violenţa nu se suprapun, nu sunt două concepte sau realităţi care să se identifice. Poţi să fii mânios (şi nu neapărat pe cineva) fără să devii violent şi poţi să fii violent fără mânie sau ură. Există şi o violenţă sfântă, violenţa împotriva păcatului şi violenţa pentru cucerirea împărăţiei lui Dumnezeu şi a extinderii împărăţiei între oameni. Dealtfel nici din explicaţia sf. Ioan Hrisostom nu reiese nimic cu privire la justificarea mâniei împotriva aproapelui.

Pr Haralambie
Mesaje: 874
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde Pr Haralambie » 17 Mar 2012, 17:45

Dle esenin, consider că am spus tot ce a fost necesar la Matei 5.21.
Textele de la efeseni, au fost adiţionale, nu ca centru al discuţiei în subiectul de faţă.
Aveţi mai sus explicarea sf Ioan Gură De Aur referitoare la mânie, eu consimt întru totul cu el şi consider ca suficientă explicaţia.
Foarte bună observaţia Dionysie, am văzut şi eu lucrul acesta, dar răbdăm şi trecem cu vederea.
Cu mult respect.

AuroraBoreala

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde AuroraBoreala » 18 Mar 2012, 00:03

Mantuitorul a zis "nu va maniati" nu a zis "sa nu va maniati in desert". Caci toata mania este in desert.Iisus a pus pe acelasi palier mania cu crima, aratand-o ca o ucidere a sufletului.

OLGA

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde OLGA » 18 Mar 2012, 11:46

Cand zic „cinstit” vreau sa spun ca argumentul „noi dam palme cu dragoste” ar fi o RUSINE in plus, caci, evident, minciuna.
Pt dvs care aveţi altă înţelegere şi credinţă, da.
[mânie] în deşert, adică, degeaba, fără rost, pe nedrept, sau fără un motiv întemeiat, mai exact.
Inchiziţia nu este departe de această mânie cu rost. Când te foloseşti de mânie trebuie să întruneşti nişte condiţii deloc lipsite de oarece mândrie dacă consideri că le ai, printre care să fii un om fără patimă, cu discernământ, nepărtinitor, bun, blând etc.

PS: Haidem să nu etichetăm: tu eşti heterodox, deci nu poţi înţelege. Dl "esenin" e mai ortodox decât mulţi şi scriptic şi faptic...
Poate că există şi sfinţi în care omul cel vechi nu mai zice nimic. Ce bine o fi aşa, dar eu cred că şi acela care crede că el face mereu ce-I place luI Dumnezeu şi mai aude, totuşi, şi mândria vorbind, chiar face mereu ce-I place lui Dumnezeu.

Constantinos
Mesaje: 445
Membru din: 08 Apr 2011, 18:55
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cartile Sfintilor Parinti
Localitate: Bucuresti

Re: Matei 5.21

Mesaj necititde Constantinos » 18 Mar 2012, 16:14

Aurora Boreala , sa nu te manii in zadar dar in desert (Sahara) poti sa te maniezi sau sa plangi ca nu ai apa , eventual poti sa-ti bei lacrimile , asa facea si Sfanta Parascheva.


Înapoi la “MORALĂ şi SPIRITUALITATE: aspecte practice ale vieţuirii ortodoxe”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron