Era un canon ca nu trebuie sa mancam cu cei de alta religie sau confesiune. Am citit in viata Sf Ioan Iacob cum, pe cand era preot la Locurile Sfinte, a fost vizitat de un episcop. Acesta era insotit de un sofer musulman. Sfantul Ioan a asezat masa, iar episcopul l-a invitat pe sofer la masa. Sfantul Ioan a refuzat sa se aseze si sa manance pentru a nu incalca acel canon!
Care este logica acestui canon? De la o cateheza tinuta de Preasfintitul Ciprian Campineanu la Antim despre Comuniune si Cuminecare am aflat ca masa reprezinta comunicare intre rude, prieteni. La masa se intalnesc dimineata membrii familiei, la masa se ia cina. La masa a facut Mantuitorul si Sfanta Euharistie. Si Sfanta Euharistie este numai pentru crestini ortodocsi. Deci, masa este un moment de suprema comuniune si este vazuta ca un act liturgic. Asadar, daca avem prieteni de alta confesiune sau religie, nu este corect sa mancam impreuna si sa-L suparam pe Domnul pentru o prietenie pamanteasca.
Acela care venise la Sf.Ioan nu era episcop, ci un bogat din America al cărui şofer era mahomedan, însoţit de Stareţul de la Hozeva. Bogatul intenţiona să restaureze Schitul Sf.Ioan Botezătorul de la Iordan (în paragină pe atunci). Neştiind că şoferul e mahomedan, Sf.Ioan a întrebat de ce şoferul nu-şi face cruce ca şi ei la rugăciunea de la masă. Aflând că acela e mahomedan, Sf.Ioan a refuzat să stea cu el la masă, cu toate că bogătaşul i-a pus în vedere că nu-l va mai ajuta în acest caz.
Comuniunea în rugăciune ne este cu totul interzisă cu eterodocşii, însă o asprime deosebită o arată Sf.Părinţi în relaţia cu evreii, că nici a călători cu ei nu ne este permis. De ce? Datorită virulenţei prozelitiste pe care o manifestau, versus nepriceperea creştinilor simpli în cele ale Scripturilor.
E cunoscut cazul de lepădare a ucenicului Sf. Paisie cel Mare datorită unei discuţii avute cu un evreu pe drum. Acela atâta l-a bătut la cap pe ucenic cu credinţa lui hulitoare faţă de Hristos, că ucenicul spre a scăpa de el a zis:"O fi şi cum zici tu!"
Fapt ce a condus la pierderea Darului Duhului Sfânt din partea ucenicului.
Nu întâmplător deci, Molitfelnicul consideră ca păcat citirea cărţilor ereticilor.
Aşadar
ara, vezi să nu-ţi strecoare şarpele eresului veninul în suflet în încerecarea de a-ţi ajuta semenul.
Numai cine este foarte bine pregătit poate umbla cu şerpi veninoşi fără riscuri. Cine nu e pregătit în acet sens, şi vrea să umble cu şerpii veninoşi...., mai apoi ne dă nouă de lucru ca să-i administrăm antiviperinul (şi asta, dacă se mai poate). Avem câţiva pe forum care se prezintă ca ortodocşi, dar care contaminaţi fiind ... tulbură pe cei mai puţin pregătiţi.