Despre familie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Tot felul de probleme de Morală şi Spiritualitate Ortodoxă.
Discuţii pe marginea Operelor patristice, Filocalie, Pateric etc
Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Despre familie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde maria_andreea » 19 Ian 2013, 17:44

Acum, avem și alte lămuriri cu privire la interdicții pentru curgeri de altă natură; redau pe cele mai importante:

931. -"Cine se va împreuna cu muierea lui cea cu lege, acela în acea zi să nu se apropie la sfintele icoane, nici la trupul vreunui sfânt, nici către moaște, chiar de ar fi al unui sfânt mic, nici să-l sărute, ci departe să stea și să i se închine. Iar dacă cineva se va apropia și le va săruta sau va intra în sfântul altar să iasă afară și să facă o sută de metanii". - PBG, 47. [Pravila Bisericească de la Govora, 1640]

34. -"Anafora s-a făcut ca sa se dea în acest chip: pentru că mai înainte vreme se pricestuiau oamenii cu făcătoarele de viață Taine, des, iar acum s-a îndepărtat taina acelei sfințenii și se pricestuiesc o dată într-un an, și această socotință și tocmeală s-a făcut de Sf. Părinți, pentru mai mare cucernicie și sfințenie, să se curețe oamenii în sfintele zile ale marelui post cu spovedirea și atunci să se pricestuiască cu Sfintele Taine întru sfințenie și curățenie și iertarea păcatelor lor - și pentru ca atunci, se pricestuiau des creștinii cu Sfintele Taine, cum am zis, iar acum iau anafora din mina preotului intru sfințenie și blagoslovenie, de vreme ce o iau creștinii in loc de dumnezeiasca pricestanie. Pentru aceea, se cade ca în acea zi, să se îndepărteze de împreunarea trupeasca a muierii sale, de aceea atunci, sa ia anafora și să sărute sfintele icoane, iar de va fi din lucrul diavolului sa se afle cineva cu muierea sa în zi de praznic, acela sa nu ia anafora, nici icoane sa sărute nici el, nici femeia sa. Ca zice dumnezeiasca Scriptura: Cele curate sa se dea preoților și cele sfinte, sfinților. - ILT, 166. [Îndreptarea Legii sau Pravila de la Târgoviște, 1652]
Relaţiile trupeşti în viaţa de familie sunt socotite necurate. De ce?

Un alt aspect ar fi dacă se poate să-L iubeşti pe Dumnezeu mai presus de soţ/soţie? Sau chiar se întâmplă un fenomen complementar: iubirea pentru Dumnezeu te ajută să-ţi iubeşti deplin şi curat soţul/soţia?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Despre căsătorie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde dimitrie » 20 Ian 2013, 01:28

Acum, avem și alte lămuriri cu privire la interdicții pentru curgeri de altă natură; redau pe cele mai importante:

931. -"Cine se va împreuna cu muierea lui cea cu lege, acela în acea zi să nu se apropie la sfintele icoane, nici la trupul vreunui sfânt, nici către moaște, chiar de ar fi al unui sfânt mic, nici să-l sărute, ci departe să stea și să i se închine. Iar dacă cineva se va apropia și le va săruta sau va intra în sfântul altar să iasă afară și să facă o sută de metanii". - PBG, 47. [Pravila Bisericească de la Govora, 1640]

34. -"Anafora s-a făcut ca sa se dea în acest chip: pentru că mai înainte vreme se pricestuiau oamenii cu făcătoarele de viață Taine, des, iar acum s-a îndepărtat taina acelei sfințenii și se pricestuiesc o dată într-un an, și această socotință și tocmeală s-a făcut de Sf. Părinți, pentru mai mare cucernicie și sfințenie, să se curețe oamenii în sfintele zile ale marelui post cu spovedirea și atunci să se pricestuiască cu Sfintele Taine întru sfințenie și curățenie și iertarea păcatelor lor - și pentru ca atunci, se pricestuiau des creștinii cu Sfintele Taine, cum am zis, iar acum iau anafora din mina preotului intru sfințenie și blagoslovenie, de vreme ce o iau creștinii in loc de dumnezeiasca pricestanie. Pentru aceea, se cade ca în acea zi, să se îndepărteze de împreunarea trupeasca a muierii sale, de aceea atunci, sa ia anafora și să sărute sfintele icoane, iar de va fi din lucrul diavolului sa se afle cineva cu muierea sa în zi de praznic, acela sa nu ia anafora, nici icoane sa sărute nici el, nici femeia sa. Ca zice dumnezeiasca Scriptura: Cele curate sa se dea preoților și cele sfinte, sfinților. - ILT, 166. [Îndreptarea Legii sau Pravila de la Târgoviște, 1652]
Relaţiile trupeşti în viaţa de familie sunt socotite necurate. De ce?
Cine a spus așa ceva soro? Sunt canoane care afurisesc și dau anatemei pe cei ce ar gândi așa (5, 51 apostolice.; 13 Trulan; 1, 4, 9, 10,14 Gangra).
Unde ar scrie așa ceva în cele două glave (capete) de mai sus? Păi ce Dumnezeu a făcut ceva rău? Nu. Nu am timp acum să abordez în detaliu, însă vreau să limpezesc textul care cred eu că te-a smintit pe frăția ta:
"... iar de va fi din lucrul diavolului sa se afle cineva cu muierea sa în zi de praznic, acela sa nu ia anafora, nici icoane sa sărute nici el, nici femeia sa. Ca zice dumnezeiasca Scriptura: Cele curate sa se dea preoților și cele sfinte, sfinților."
Aici este vorba de modul în care trebuie cinstite sărbătorile de către cei căsătoriți - prin înfrânare. A cinsti sărbătoarea este împlinirea virtuții și implicit sfințirea vieții; iar a nu cinsti sărbătoarea nu este o virtute, și deci, lipsirea de sfințenie.

Un alt aspect ar fi dacă se poate să-L iubeşti pe Dumnezeu mai presus de soţ/soţie? Sau chiar se întâmplă un fenomen complementar: iubirea pentru Dumnezeu te ajută să-ţi iubeşti deplin şi curat soţul/soţia?
"Dacă zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele său îl urăşte, mincinos este! Pentru că cel ce nu iubeşte pe fratele său, pe care l-a văzut, pe Dumnezeu, pe Care nu L-a văzut, nu poate să-L iubească."1Ioan.4:20
A-L iubi pe Dumnezeu mai presus decât pe oricine și orice, este de datoria noastră, și la asta nu se ajunge ușor. Atunci când soțul/soția te îndeamnă la păcat și tu nu-l asculți (indiferent de repercusiunile ce vor decurge de aici în relația dintre cei doi), se cheamă că-L iubești mai mult pe Dumnezeu, se cheamă ca-I aduci închinare de adorare, închinare cu care-I suntem datori numai Lui, exclusiv Lui.
Procedând altfel, ar însemna să-i dăm Cezarului cele ce sunt ale lui Dumnezeu, căzând astfel în una din multele forme pe care le îmbracă idolatria.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: Despre căsătorie... putem considera GLAVA 47,PBG, NULĂ

Mesaj necititde dimitrie » 21 Ian 2013, 12:17

Acum, avem și alte lămuriri cu privire la interdicții pentru curgeri de altă natură; redau pe cele mai importante:

931. -"Cine se va împreuna cu .....". - PBG, 47. [Pravila Bisericească de la Govora, 1640]

34. -"Anafora s-a făcut ca sa se dea ...... și cele sfinte, sfinților. - ILT, 166. [Îndreptarea Legii sau Pravila de la Târgoviște, 1652]
Relaţiile trupeşti în viaţa de familie sunt socotite necurate. De ce?
Cine a spus așa ceva soro? ..... Nu am timp acum să abordez în detaliu, însă vreau să limpezesc textul care cred eu că te-a smintit pe frăția ta:
"... iar de va fi din lucrul diavolului sa se afle cineva cu muierea sa în zi de praznic, acela sa nu ia anafora, nici icoane sa sărute nici el, nici femeia sa. Ca zice dumnezeiasca Scriptura: Cele curate sa se dea preoților și cele sfinte, sfinților."
Aici este vorba de modul în care trebuie cinstite sărbătorile de către cei căsătoriți - prin înfrânare. A cinsti sărbătoarea este împlinirea virtuții și implicit sfințirea vieții; iar a nu cinsti sărbătoarea nu este o virtute, și deci, lipsirea de sfințenie.
Acum am avut timp de detaliu, și constat ca Maria-Andreea are dreptate să tragă asemenea concluzie, dar din textul glavei 47, PBG. Însă acceptarea acestei concluzii este aceea pe care am sancționat-o ca nefiind în acord cu sfintele canoane.

Da, între cele două glave (capete) există contradicții, una dintre ele (glava 47, PBG) nefiind în acord cu cealaltă (glava 166, ILT), dar nefiind nici în duhul sfintelor canoane (5, 51 apostolice.; 13 Trulan; 1, 4, 9, 10,14 Gangra). Reiau textul lor:

931. -" Cine se va împreuna cu muierea lui cea cu lege, acela în acea zi să nu se apropie la sfintele icoane, nici la trupul vreunui sfânt, nici către moaște, chiar de ar fi al unui sfânt mic, nici să-l sărute, ci departe să stea și să i se închine. Iar dacă cineva se va apropia și le va săruta sau va intra în sfântul altar să iasă afară și să facă o sută de metanii". - PBG, 47. [Pravila Bisericească de la Govora, 1640]

34. -"Anafora s-a făcut ca sa se dea în acest chip: pentru că mai înainte vreme se pricestuiau oamenii cu făcătoarele de viață Taine, des, iar acum s-a îndepărtat taina acelei sfințenii și se pricestuiesc o dată într-un an, și această socotință și tocmeală s-a făcut de Sf. Părinți, pentru mai mare cucernicie și sfințenie, să se curețe oamenii în sfintele zile ale marelui post cu spovedirea și atunci să se pricestuiască cu Sfintele Taine întru sfințenie și curățenie și iertarea păcatelor lor - și pentru ca atunci, se pricestuiau des creștinii cu Sfintele Taine, cum am zis, iar acum iau anafora din mina preotului intru sfințenie și blagoslovenie, de vreme ce o iau creștinii in loc de dumnezeiasca pricestanie. Pentru aceea, se cade ca în acea zi, să se îndepărteze de împreunarea trupeasca a muierii sale, de aceea atunci, sa ia anafora și să sărute sfintele icoane, iar de va fi din lucrul diavolului sa se afle cineva cu muierea sa în zi de praznic,acela sa nu ia anafora, nici icoane sa sărute nici el, nici femeia sa. Ca zice dumnezeiasca Scriptura: Cele curate sa se dea preoților și cele sfinte, sfinților. - ILT, 166. [Îndreptarea Legii sau Pravila de la Târgoviște, 1652]

Contradicția între cele două glave se observă în aceea că una (166, ILT) interzice sărutarea/atingerea ori consumul celor sfinte (anaforei), ca pedeapsă deosebită pentru cei ce necinstesc zilele de praznic (împărătesc?), iar cealaltă (pare că prevede în cazul în care contextul expunerii ei ar fi altul, asemănător cu al celeilalte) prevede aceasta ca un firesc al lucrurilor în cadrul unirii celei legiuite (nunta).
Și deci, glava 47, PBG se poate considera ori nulă, ori identică cu cealaltă în cazul în care s-ar încadra în contextul aceleia.
Și cum contextul ce i-ar îndreptăți prevederile nu există în sursa care o citează, putem considera GLAVA 47,PBG, NULĂ.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Despre căsătorie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde maria_andreea » 21 Ian 2013, 17:00

Mulţumesc părinte Dimitrie pentru răspunsuri...
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

ellena
Mesaje: 136
Membru din: 31 Aug 2009, 15:04
Confesiune: ortodox

Re: Despre căsătorie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde ellena » 04 Apr 2013, 17:13

Daca unul dintre soti refuza sa isi traiasca viata crestineste e pacat ca celalat sa divorteze si sa nu se mai recasatoreasca niciodata?
„Domnul il iubeste mult pe pacatosul care se pocaieste si il strange cu drag la pieptul Sau: „Unde ai fost copilul Meu? De multa vreme te astept!” (Sfantul Siluan)

ellena
Mesaje: 136
Membru din: 31 Aug 2009, 15:04
Confesiune: ortodox

Re: Despre căsătorie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde ellena » 07 Apr 2013, 16:50

Reformulez intrebarea: ce e recomandat,din punct de vedere crestineste,cand intr-o casnicie unul dintre soti refuza sa isi traiasca viata tinand cont de tot ce ne invata Biserica si il impiedica in mod voit si pe celalat sot sa o faca?
„Domnul il iubeste mult pe pacatosul care se pocaieste si il strange cu drag la pieptul Sau: „Unde ai fost copilul Meu? De multa vreme te astept!” (Sfantul Siluan)

Avatar utilizator
preotioan
Mesaje: 42
Membru din: 20 Noi 2012, 23:25
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică,pastorală,muzică

Re: Despre căsătorie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde preotioan » 07 Apr 2013, 21:21

Pentru a găsi un răspuns putem citi: 1. locurile din Sfânta Scriptură care arată voia lui Dumnezeu în aceste situații: Matei 19, 4-6; 5, 32; Romani 7, 2-3; I Corinteni 7, 10-17, 39; Efeseni 5, 21-31, precum și contextul în care au fost scrise.
2. Sf. Ioan Gură de Aur „Despre căsătoria a doua a văduvelor” și alte scrieri patristice pe care te rog să le cauți și să le citești
3. Duhovnicii cunoscuți ai vremurilor noastre, Paisie Aghioritul, Gheron Iosif, Porfirie, Arsenie Papacioc și alții au lăsat scrieri despre căsătorie și problemele ei
4. Nu în ultimul rând duhovnicul pe care orice creștin ar trebui să-l aibă ca sfătuitor și mai ales rugător.
5. După umila mea părere, se cuvine să luptăm pentru soțul nostru până în pânzele albe, asta e calea mântuirii în familie, purtarea crucii, doar în situații deosebit de grave suntem dezlegați de el (adulter și alte păcate egale în gravitate: avortul copiilor, apostazia de la credință, îndrăcirea celuilalt, violența asupra soției și a copiilor)
Cu respect, pr. Ioan

ellena
Mesaje: 136
Membru din: 31 Aug 2009, 15:04
Confesiune: ortodox

Re: Despre căsătorie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde ellena » 10 Apr 2013, 21:11

Va multumesc!Doamne ajuta!
„Domnul il iubeste mult pe pacatosul care se pocaieste si il strange cu drag la pieptul Sau: „Unde ai fost copilul Meu? De multa vreme te astept!” (Sfantul Siluan)

Avatar utilizator
Floryan
Mesaje: 652
Membru din: 15 Ian 2010, 07:59
Confesiune: ortodox
Preocupări: Viata la tara
Localitate: Bacau

Re: Despre căsătorie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde Floryan » 12 Apr 2013, 13:44

Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Despre căsătorie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde maria_andreea » 05 Mai 2013, 10:22

Hristos a înviat!

Un copil de vreo 5 ani s-a uitat cu bunica lui la un film (documentar, mai mult sau mai puţin) cu Iisus. După terminarea filmului primul lucru pe care i l-a spus mamei sale atunci când a întâlnit-o a fost: "I-au bătut cuie în mâini şi îi curgea sânge!"

Sunt de acord că unui copil trebuie să-i povesteşti, să-i arăţi imagini pentru a înţelege, însă vă întreb, este bine să ne educăm copii în credinţă prin filme? Ce alternitive sunt? Voi cum le povestiţi copiilor despre patimile, răstignirea şi învierea lui Iisus?

Cred că am situat bine postarea dpdv al subiectului la care am scris-o pentru că în fond, educaţia crestina in familie trebuie să aibă la bază metode "curate", fără echivoc.

PS: Florian, videoclipul postat nu există!
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5340
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre căsătorie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde protosinghel » 07 Mai 2013, 20:32

este bine să ne educăm copii în credinţă prin filme? Ce alternitive sunt? Voi cum le povestiţi copiilor despre patimile, răstignirea şi învierea lui Iisus?
Cred că trebuie să primeze cuvântul viu, aşa cum se spuneau odinioară poveştile seara, înainte de culcare, iar copiii adormeau cu zâmbetul pe buze. Dar filmele pot fi un important suport didactic. Deci nu cred că trebuie respinse, ci adăugate la cuvânt...

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Despre familie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde maria_andreea » 09 Mai 2013, 20:26

Deci nu cred că trebuie respinse, ci adăugate la cuvânt...
Mă bucur sincer că am varianta dvstră de răspuns; mai ales că inspiră un apel la întoarcerea valorilor, obiceiurilor, tradiţiilor (de ce nu) simple, dar profunde de altădată.

Şi eu sunt pentru filmele documentare, însă reacţia emoţională puternică a copilului m-a făcut să mă îndoiesc că filmele ar fi corespunzătoare vârstei lor fragede. Nu mă pricep la pshihologie, însă nu ştiu dacă e bine, dar aşa simt şi anume că copii trebuie feriţi de emoţii puternice atunci când sunt în formare, că mediul în care sunt educaţi şi crescuţi trebuie să fie unul potrivit nevinovăţiei lor pentru a nu-şi pierde încredere în mediu datorită eventualelor disonanţe, contraste. Mă gândesc că de aceea cei mari, se joacă la nivelul lor ("dau in mintea copilului"), pentru a nu-i îndepărta de universul curat (la urma urmei aşa cum trebuie să fie, cu excepţia frăgezimii minţii) cu care copilul priveşte lucrurile, iar când va fi suficient de înţelept să nu o părăsească ci să adauge curăţiei şi nevinovăţiei înţelepciunea vârstei.

În concluzie eu tot nu cred că este bine să punem în faţa ochilor lor scene pre tari. Asta până la o vârstă, care!? nu ştiu...
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

MarcusAurelius
Mesaje: 104
Membru din: 13 Noi 2014, 18:23
Confesiune: alta religie
Preocupări: idolatru

Re: Despre căsătorie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde MarcusAurelius » 13 Apr 2015, 09:59

Daca unul dintre soti refuza sa isi traiasca viata crestineste e pacat ca celalat sa divorteze si sa nu se mai recasatoreasca niciodata?
Dacă cei doi au de gând să divorțeze din cauza credinței, cred că ar fi de o mie de ori mai bine ca ei să renunțe la acea credință. Bine ar fi ca ortodoxia să nu fie o asemenea credință care îi dezbină pe oameni!
Caut crestin cu bun simt. Gasitorului ofer recompensa.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 578
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Despre familie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde presviter » 25 Mai 2015, 14:56

In subiectul infranarii conjugale:

Exista numeroase situatii in care se fixeaza data nuntii chiar in ajunul inceperii unuia dintre cele 3 posturi mijlocii ale anului. Acele zile de ajun sunt permise pentru cununii, insa ce sa recomande duhovnicul mirilor pentru saptamanile de post ce urmeaza a doua zi dupa nunta ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

danyel79
Mesaje: 2
Membru din: 17 Sep 2015, 21:52
Confesiune: ortodox
Preocupări: literatura, istorie, muzica

Re: Despre familie. Aspecte ale vieţuirii într'u curăţie

Mesaj necititde danyel79 » 23 Oct 2015, 21:55

În concluzie eu tot nu cred că este bine să punem în faţa ochilor lor scene pre tari. Asta până la o vârstă, care!? nu ştiu...
Ar fi poate util de citit cartile lui Virgil Gheorghe asupra influentei televizorului asupra omului.


Înapoi la “MORALĂ şi SPIRITUALITATE: aspecte practice ale vieţuirii ortodoxe”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron