Cred ca Mantuirea e cel mai important lucru in viata unui crestin
De fapt, se zice ca indumnezeirea (gr. "theosis") este CEL MAI important obiectiv din viata noastra, ca sens pozitiv de comuniune activa cu Dumnezeu, ca participare harica la fiinta Lui, ca devenire filiala. Mantuirea, pe de alta parte, inseamna mai mult vindecare, salvare din starea naturii decazute, din robia pacatului - comporta deci un sens negativ (adica de suplinire a unei lipse sau de raportare la o lipsa). In masura indumnezeirii noastre ne si mantuim. (dar trebuie sa recunoastem ca exista o mare confuzie intre acesti termeni astazi)
de aceea as vrea sa va rog sa imi spuneti, cum se mantuieste omul din punct de vedere ortodox? Prin gratia lui Dumnezeu (Iisus) sau prin faptele personale? Sau prin ambele?
Ne mantuim prin credinta si prin fapte si prin har. Toate 3, nu sau-sau. Este o co-operare (gr. "synergia") intre Dumnezeu si om, pentru ca - cum spuneam mai sus - indumnezeirea ca apropiere a omului de Dumnezeu presupune reciprocitatea: omul alege sa iubeasca, Dumnezeu il ajuta sa vrea asta mai departe...
As vrea ca cineva sa imi explice exact cum e cu mantuirea obiectiva si cea subiectiva, cum se completeaza una pe cealalta?
Mantuirea obiectiva se mai numeste Rascumparare sau Impacare. Se refera la o stare a umanitatii in totalitate in raportul ei cu Creatorul. Prin Intrupare, Viata, Patimile, Rastignirea, Moartea si Invierea lui Hristos-Dumnezeu-Cuvantul natura noastra decazuta a fost ridicata la puritatea ei de odinioara, si nu numai: a fost si indumnezeita, pentru ca s-a impartasit de Dumnezeirea Ipostasului Cuvantului, la Intrupare. Toata lucrarea de Rascumparare a fost ca o interventie terapeutica radicala pe umanitatea bolnava, si ca atare, meritul exclusiv ii apartine Doctorului Suprem - Dumnezeului nostru si Domn Iisus Hristos prin Sf. Treime.
Mantuirea subiectiva - sau simplu Mantuire, sau Indreptare, Sfintire - este felul cum ne impropriem, cum ne impartasim ca indivizi din roadele Rascumpararii, care sunt, sfintenia, indumnezeirea, viata vesnica. Este felul in care Mantuirea obiectiva intra in viata fiecarui om in parte. Asa cum spuneam despre indumnezeire, ea se face prin conlucrarea omului cu Dumnezeu, prin credinta (in Hristos, in felul revelat sfintilor si Bisericii), prin fapte bune (izvorate din dragoste) si prin har (prin Sf. Taine si nu numai - caile lui Dumnezeu sunt de nepatruns). Pana la Rascumparare, mantuirea subiectiva nu era posibila decat nedesavarsit, sporadic, printr-o interventie speciala si unica din partea Dumnezeirii. Bunaoara, Enoh si Ilie au fost rapiti la cer. Ceea ce sub Legea veche era exceptie, prin Hristos - si in Hristos - devine regula (prin meritul Rascumpararii).
Poate sti cineva cu siguranta daca va fi sau nu salvat?
Poate spune cineva despre sine ca este sfant?
Cum spuneam la inceput, scopul vietii noastre trebuie sa fie unul pozitiv - indumnezeirea (mantuirea subiectiva), nu "fuga de iad" si de Judecata. Corespunzator, reperele noastre sa fie numai pozitive: desavarsirea Tatalui, a Maicii Domnului si a tuturor Sfintilor, ca modele de urmat, ca indicatoare de ruta, dar si ca tovarasi constanti in drumul nostru spre mantuire. Dumnezeu ne vrea pe toti mantuiti, la fel si sfintii. Sa ne cultivam in noi insine bucuria de a-i avea ca prieteni, ca sfatuitori, sa ne invatam a le da ascultare, sa le urmam pasii si sa lasam grija rasplatii pe seama Celui ce rasplateste.
Daca va referiti la Judecata de Apoi - la verdict, daca vom fi pusi de partea "oilor" sau a "caprelor" - nu tine de noi sa stim asta. Cei mai mari sfinti nu se vedeau decat mari pacatosi (Sf. Ap. Pavel, bunaoara), nu pentru ca asa erau de fapt, ci pentru ca atat de mult L-au dezvoltat pe Hristos in ei insisi, incat aveau ochi indumnezeiti de care nimic nu scapa, nici pata cea mai marunta. Asta ii facea sa inseteze si mai mult de Dumnezeu, iar Dumnezeu, Care este credincios celor care Ii sunt credinciosi - va rasplati fiecaruia dupa dreptate.
Mai multe detalii si cine stie sa faca si deosebiri cu alte religii, cu atat mai bine. Multumesc.
Ii las si pe altii sa se pronunte, pentru ca subiectul e foarte vast.
Doamne ajuta!