Cum ne luptam cu ispitele?

Tot felul de probleme de Morală şi Spiritualitate Ortodoxă.
Discuţii pe marginea Operelor patristice, Filocalie, Pateric etc
Gheorghiu Gabriela
Mesaje:15
Membru din:24 Mai 2009, 14:15
Confesiune:ortodox
Cum ne luptam cu ispitele?

Mesaj necititde Gheorghiu Gabriela » 09 Iun 2009, 13:31

Cum ne luptam cu ispitele?

[quote="Sf. Nicodim Aghioritul în "DEPRINDERI DUHOVNICESTI""]Rabda. Sa nu crezi ca virtutea l-a un crestin inseamna o viata gingasa si femeiasca si ca toata pacea noastra, la urma urmei, consta in aceea de a nu purta nici un razboi. Ca ea este virtutea unui ostas marinimos si viteaz, care e intotdeauna inarmat, lupta mereu, rabda toate relele, necazurile si ispitele ce vin asupra lui fie de la draci, fie de la oameni, fie de la firea lui stricata.
" Fiule, daca vii sa slujesti Domnului Dumnezeu, pregateste-ti sufletul pentru ispita, intareste-ti inima si sa nu te hotarasti a te grabi." Iti va fi de folos sa stii: care-ti sunt vrajmasii si care sunt armele lor si sa stii cum sa-i biruiesti. Cel dintai vrajmas al tau este trupul,de care trebuie sa te temi mai tare, pentru lupta impotriva ta dinlauntru, iar armele lui sunt ademenirile pe care ti le face cu placerile si cu frica ce ti-o insufla, de greutatea ce vei intampina in lucrarea virtutii. Al doilea vrajmas este lumea cu cele doua arme: relele exemple pe care le da si legile strambe cu care invata pe urmasii ei ca sa incline cu dragoste de bunurile prezente si sa nu pretuiasca pe cele viitoare. Al treilea si cel din urma vrajmas al tau este diavolul, care se uneste cu ceilalti doi, intarindu-i cu puterea sa, iar armele lui sunt: silirea si amagirea. Silnicia nu sta in constrangerea voii voastre, care intotdeauna este libera si nu poate fi silita la savarsirea pacatului nici de iadul intreg, ci sta in a ne aprinde inchipuirea cu chipuri rusinoase si placute si o tulbura cu cugetele infricosate de necredinta si hula, pe care, cei incepatori, le considera pierzatoare. Cele mai obisnuite arme ale lui sunt viclesugul si inselaciunea cu care lupta impotriva noastra in 7 feluri:

incetarea pentru o vreme a razboiului si a ispitirii,
ispitirea celui ce si-a schimbat viata mai tare si mai des decat ca inainte de a se schimba,
inceperea cu putin ca sa poata lua mult sau totul,

oprirea omului de a cere sfat de la duhovnic,

sa te impinga la pacat si sa-ti spuna ca ai cazut, inainte de a fi cazut, nu numai pentru ca te-ai gandit la pacat,

sa te indemne a cadea in pacat numai odata si apoi cugetul se va odihni si razboiul va inceta,

impingerea la nepasare, zicandu-ti ca razboiul dureaza toata viata.

Castigul ispitelor poate fi rezumat in doua: ca ne-am dezbracat de omul cel vechi si ne-am imbracat in cel nou. Luptele duhovnicesti, ispitele si necazurile omoara cu putere patimile.

Fara ispite nu se poate castiga vreodata vreo virtute, nici nu se poate duce la capat pe deplin. Deci rabda cu barbatie si multumire ca sa fii lamurit in ispite, cum se lamureste aurul prin foc: " De ce te temi de foc daca esti aur?"spune fericitul Augustin. Pentru a birui in razboaiele dinafara trupesti este nevoie sa ai putere si tactica. Daca numai cu puterea te lupti, esti ca un nebun, dar cand vei uni puterea cu tactica atunci lupti ca un mare razboinic.

Puterea razboiului duhovnicesc se afla in minte si in inima. Intai trebuie sa te hotarasti in inima sa nu te increzi niciodata in cei trei dusmani ai tai.Daca te linguseste primul vrajmas adica trupul, puneti in minte acest adevar ca muntii care tii pune inainte sunt caniste nori, care se risipesc intr-o clipa, iar placerile pe care ti le fagaduieste sunt desarte. Daca lumea al doilea vrajmas te va indemna sa te abati de calea cea buna, sa fii hotarat si sa crezi ca a trai dupa placul lumi, e lucrul uni nebun cu totul potrivnic lui Dumnezeu.

Mult mai mult se cade sa nu te increzi in diavolul. De aceea, cu mare hotatrare dispretuieste totdeauna sfaturile si gandurile pe care ti le inspira, din tot sufletul. Raspunde-i totdeauna: nu!

De asemenea se mai cade sa stii ca in razboiul duhovnicesc, nu-i deajuns sa zici nu la indemnurile pe care ti le fac vrajmasii. Intareste cu fapta hotararea, adica cu pazirea poruncilor lui Hristos, cu viata smerita si cu toata modestia pe care o cere starea de crestin, urand lumea. Arata si practic aceasta hotarare, aparand si cu cuvantul si cu fapta dogmele credintei cat si Traditia Bisericii.

Alaturi de putere mai trebuie si mestesug in razboiul duhovnicesc, care- intai- consta in a te impotrivi de la inceput cugetelor care iti vin de la vrajmasul. La inceputul ispitelor sufletul este puternic iar vrajmasul neputiincios; dar daca lasi vreme ispitei si nu-i te impotrivesti, tu prin nepurtarea ta de grija slabesti, iar puterea vrajmasului sporeste si incepe a te birui.

Dar tactica razboiului nu se reduce numai la atat. Trebuie sa alergi totdeauna la Dumnezeu ca sa iei ajutor si putere pentru neputinta ta. Acesta este indemnul pe care-l da ucenicilor sai cuviosul Ioan: "Ispita la tine si tu la Dumnezeu". Acesta este indeosebi indemnul pe care cu multa putere ni l-a lasat Rascumparatorul nostru zicand: "Privegheati si va rugati ca sa nu cadeti in ispita." Matei (26, 41).

In cele spuse pana acum am lamurit cuvantul rabda.

Acum sa explicam pe cel de al doilea: abtine-te

Nu-i de ajuns ca cineva sa rabde, ci adeseori este nevoie de o mare putere a te abtine. Acest abtine-te de care vorbim vrea sa zica: Sa ta abtii si sa te lipsesti de lucrurile care ne sunt vatamatoare, si devin pricina si poticnire ca sa pacatuiesti. Placerile in doua feluri ne conduc l-a pacat:

1) Uneori prin pricini numite durabile (intalnirea cu persoane si caderea in pacat adeseori si multa vreme). Daca totusi din oarecare mare si neinlaturata nevoie trebuie sa te intalnesti cu acele persoane, cere mai intai sfatul duhovnicului tau si urmeaza-l. Apoi si tu intareste-te launtric, rugand pe Dumnezeu cu caldura sa te intareasca, adu-ti aminte de moarte si de infricosata judecata a lui Dumnezeu si de vesnica munca. Ia-ti cu toata inima o hotarare neclintita ca mai bine sa mori de mii de ori decat sa cazi in pacat cu acele persoane, dar nu singur, ci impreuna cu altii, ca sa-i ai ajutor la primejdie.

2) Alteori din pricini indepartate (intalnirea cu persoane dar caderea mai rar sau foarte rar). Cauzele indepartate ale pacatului sunt:glumele, cartile, nu numai cele de desfranare si rusinoase, ci si cele desarte, care cuprind povesti, apropieri nepotrivite, convorbirile desarte, imbracamintea luxoasa si indeosebi aceste doua: a privi slobod cu ochii si a petrece cu persoane cu nume rau. Ce socotesti frate despre ochii pe care-i ai? Sunt doi talhari mari. Sunt doi tradatori, care adesea se inteleg cu dracii, vrajmasii tai, ca sa te predea in mainile lor si sa te omoare. Alt lucru de la care trebuie sa te abtii pentru a-ti pastra evlavia sunt petrecerile, nu numai de cele rele si scandaloase, ci si de petrecerile desarte si dese, prin care cheltuindu-ti toata ziua in convorbiri desarte, cum vei putea sa-ti pastrezi in inima cugetele cele bune si cele duhovnicesti? De aceea stai in liniste, tacere si singuratate daca vrei ca Dumnezeu sa ramana in inima ta. Randuieste-ti un timp in fiecare zi in care sa te retragi si sa te inchizi cu tine insuti si cu Dumnezeu, cercetanduti constiinta, aferiorisindute lui Dumnezeu sau citind vreo carte placuta lui Dumnezeu.

In sfarsit, ultimul lucru, ca sa pastrezi, binele pe care l-ai inceput, este sa te apuci de savarsirea faptelor bune. Aceasta inseamna cuvantul lucreaza, al treilea din cele despre care am vorbit: rabda abtine-te si lucreaza.

Daca nu vei incepe cu harnicie savarsirea faptelor bune, cum iti porunceste corifeul apostolilor: " Siliti-va sa va intariti chemarea si alegerea voastra, caci facand aceasta niciodata nu va ve-ti poticni." II Petru (1, 10). Sileste-te si fii cu grija sa ramai totdeauna in bine si asa sa vezi implinit in tine scopul a ceeea ce a facut Dumnezeu pentru mantuirea ta, ca sa faci multe fapte bune, fara sa zici vreodata destul.

Iti dau un sfat bun, frate! Alege cateva fapte bune pe care le poti face in starea in care te afli si roaga pe duhovnicul tau sa ti le oranduiasca drept canon pentru ca facandule sa alungi de la tine nepasarea si prin ele sa castigi mai mare plata la ceruri. Dar care sunt aceste fapte pe care se cade sa le alegi? Stii ca datoriile noastre sunt intreite: catre Dumnezeu, catre aproapele si catre noi insine.
Fata de sine-ti esti dator sa faci nevointe si fapte de pocainta, atat cu trupul cat si launtric: adica vreo infranare, vreun post, rabdarea unui necaz, vreo nevointa. Toate acestea slabesc relele obiceiuri si deprinderi si fac un fel de zid de aparare in jurul faptelor tale nbune.
Fata de aproapele, esti dator sa sa faci vreo fapta de dragoste: sa-l cercetezi cand este bolnav, sa-l ajuti daca-i sarac sa-l ierti daca greseste sau sa-i indrepti greselile, fie venindu-i in ajutor, daca nu cu altceva, macar rugandu-te lui Dumnezeu pentru el sau invatandu-l legea crestineasca.
Fata de Dumnezeu esti dator numai cu aceasta: sa-ti aduci aminte de patimile Rascumparatorului, sa multumesti totdeauna lui Dumnezeu pentru binefacerile Lui, sa te smeresti si sa te supui legilor si poruncilor Lui. Sa cinstesti pe Prea Sfanta Maica a lui Dumnezeu si pe toti sfintii lui; sa cercetezi bisericile lui Hristos; sa iei parte cu evlavie si cu frica la savarsirea infricosatei taine; dar mai ales acestea doua: 1) sa te impartasesti adesea cu Sfintele Taine, cu cuviincioasa pregatire si spovedanie, zdrobire de inima, ispasire si post dupa putinta ; 2) rugaciunea.

Pentru a rezuma totul, in aceste doua sta toata nazuinta ta, frate: sa faci ceea ce poti si sa ceri de la Dumnezeu ceea ce nu poti, dupa cuvantul fericitului Augustin: " Dumnezeu nu cere cele ce sunt cu neputinta, dar cerand te indeamna sa faci si tu ceea ce poti si sa ceri cele ce nu poti. [/quote]
Sa luam aminte la viata si invataturile sfintilor parinti- indrumatorii ortodoxiei si graitori ai cuvantului lui Dumnezeu : http://ioanagabi.toateblogurile.ro/

Avatar utilizator
VoitanDaniel
Mesaje:2
Membru din:08 Dec 2010, 18:51
Confesiune:ortodox

Despre ispite

Mesaj necititde VoitanDaniel » 12 Dec 2010, 16:54

Doamne ajuta!
Am un prieten care zice ca de cand se spovedeste si impartaseste mai des parca mai rau se adanceste in pacate si ispite...care poate sa fie cauza cauza?ce sa-i spun?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre ispite

Mesaj necititde protosinghel » 12 Dec 2010, 21:28

Doamne ajuta!
Am un prieten care zice ca de cand se spovedeste si impartaseste mai des parca mai rau se adanceste in pacate si ispite...care poate sa fie cauza cauza?ce sa-i spun?
Prietenul dvstră nu se pregăteşte bine şi nu are trezvie şi o trăire cuviincioasă şi după împărtăşire. Şi eu am trecut şi încă mai trec prin asta.
Pentru a te împărtăşi des nu-i nevoie atât de mult de posturi fără ulei sau alte sporturi de astea extreme, cât de linişte, cât mai multă rupere de lume şi mai ales ascultare şi smerenie.

porfirie
Mesaje:237
Membru din:13 Mai 2009, 20:24
Confesiune:ortodox

Re: Despre ispite

Mesaj necititde porfirie » 13 Dec 2010, 18:29

Prietenul dvstră nu se pregăteşte bine şi nu are trezvie şi o trăire cuviincioasă şi după împărtăşire. Şi eu am trecut şi încă mai trec prin asta.
Pentru a te împărtăşi des nu-i nevoie atât de mult de posturi fără ulei sau alte sporturi de astea extreme, cât de linişte, cât mai multă rupere de lume şi mai ales ascultare şi smerenie.
Si asta cum se deprinde?ca si eu sunt dintotdeauna asa.in linii mari cum se rezolva problema asta mai concret?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre ispite

Mesaj necititde protosinghel » 13 Dec 2010, 18:40

Si asta cum se deprinde?ca si eu sunt dintotdeauna asa.in linii mari cum se rezolva problema asta mai concret?
La barba albă pe care o aveţi în avatar (pe care ar fi cazul să-l schimbaţi), dvstră ar trebui să ne spuneţi cum se face asta...
Iar dacă serios, atunci ascultaţi de duhovnic, citiţi Scriptura şi Sf. Părinţi şi rugaţi-vă mai mult. Vă veţi lumina.

Avatar utilizator
PanainteGabriel
Mesaje:38
Membru din:06 Mar 2011, 13:03
Confesiune:ortodox
Preocupări:Teologie și legătorie de carte
Localitate:Iași
Contact:

Re: Cum ne luptam cu ispitele?

Mesaj necititde PanainteGabriel » 17 Mai 2011, 21:10

V-as propune o carte, care explica pe intelesul tututor, cum isi face loc dracul din exterior in interior, si incepe sa distruga.

"Razboiul crestinilor cu diavolii", editura Panaghia.
Mulțimea cunoștințelor nu te învață să ai minte. (Heraclit de Efes)

Nika
Mesaje:13
Membru din:30 Iul 2011, 19:26
Confesiune:ortodox

Cum ne luptam cu ispitele?

Mesaj necititde Nika » 16 Aug 2011, 02:48

Dar nu întotdeauna cărțile sau cunoștințele îndestulătoare în domeniu te ajută să înfrunți ispitele. Iar dacă nu-ţi arde a teologie - teorie, sau nu "beneficiezi" de ceea ce recomandă teologia, ce să faci atunci?
Cu dragoste în Iisus Hristos Domnul nostru!


Înapoi la “MORALĂ şi SPIRITUALITATE: aspecte practice ale vieţuirii ortodoxe”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 12 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX