Istoria monahismului

Se vor discuta şi subiecte care ţin de Părinţii şi învăţătorii Bisericii. Operele şi învăţăturile lor. Sinaxare.
Ormylia
Istoria monahismului

Mesaj necititde Ormylia » 29 Noi 2008, 16:47

Proful nostru de Drept Canonic ne-a spus la ore (master Alba Iulia), ceva de genul ăsta:
Monahismul a aparut in contextul ereziei ariene. De la o doctrina de-a arienilor, a inceput primele radacini ale monahismului, potrivit careia cei care vor, pot sa se mantuiasca si indumnezeiasca prin puterile personale, s.a.m.d. Prin urmare multi s-au retras in pustiul egiptean s.a.m.d. Monahismul a aparut incidental in Biserica!
Ce părere aveţi? Mie mi se pare aberant!

Pisoiu Fericit
Mesaje:379
Membru din:05 Apr 2008, 19:08
Confesiune:ortodox
Localitate:N-E Scotiei

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde Pisoiu Fericit » 29 Noi 2008, 20:51

Proful nostru de Drept Canonic ne-a spus la ore (master Alba Iulia), ceva de genul ăsta:
Monahismul a aparut in contextul ereziei ariene. De la o doctrina de-a arienilor, a inceput primele radacini ale monahismului, potrivit careia cei care vor, pot sa se mantuiasca si indumnezeiasca prin puterile personale, s.a.m.d. Prin urmare multi s-au retras in pustiul egiptean s.a.m.d. Monahismul a aparut incidental in Biserica!
Ce părere aveţi? Mie mi se pare aberant!
D`api, ca stiti si voi ca io nu le am cu de astea, dar si mie mi se pare aberant, fiindca parca Sf. Antonie a intemeiat monahismul fara viata de obste (pusnicii aia din desert)... Si Sf. Antonie nu era arian... ca daca era nu mai era sfant...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde protosinghel » 29 Noi 2008, 22:42

Până şi Pisoi s-a prins. :D Eu aş întreba mai ales de Sf. Vasile cel Mare. Că aici, sigur se risipeşte ceaţa!

O mai mare prostie ca asta spusă la o Facultate de Teologie Ortodoxă, n-am auzit. Credeţi-mă! Ar fi normal nici să nu discutăm, până nu primim argumentele de la acel profesor al vostru (parcă Ioan Cozma, nu sunt sigur).
Chestia cu mântuirea prin puterilor lor, se referă la pelagieni şi nu la arieni. Poate n-ai înţeles tu? Numai că pelagienii au fost în Apus, iar ăsta totuşi a vorbit de Răsărit şi în special de Egipt. Deci nu poate vi vorba de aşa ceva. Ba din contră: Sf. Athanasie cel Mare, cel mai aprig luptător împotriva arienilor, vizita foarte des pe monahii din pustie şi tot el a scris Viaţa Sf. Antonie cel Mare - părintele tuturor monahilor. Deci tipu se contrazice serios. Dar asta numai dacă matale ai înţeles bine ce a zis el. Dacă nu - sorry.

Avatar utilizator
CatalinM
Mesaje:96
Membru din:02 Apr 2008, 09:26
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde CatalinM » 24 Ian 2009, 14:51

Pentru ca am intalnit adeseori pareri foarte vehemente impotriva monahismului, chiar venite din partea unor preoti (uneori rostite si la amvon), as vrea sa continuam discutia pe tema asta. De fapt, m-ar interesa parerile celor avizati, cu studii in domeniu, referitoare, in primul rand, la temeiurile biblice ale monahismului, daca sunt, si apoi la canoanele care se sustine ca ar fi incalcate in momentul de fata de catre calugari, mai ales in ceea ce priveste "jurisdictia" acestui cin in raport cu lumea din afara.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde protosinghel » 24 Ian 2009, 16:32

Despre fundamentarea teologică a monahismului s-a scris destul. Cred că ar fi bine să ne referim concret la prostiile pe care le spun unii sau alţii mai ales de la amvon. Monahismul este defăimat, iar unii preoţi de mir luptă împotriva unei pretinse "monahizări a lumii". O mai mare prostie nici că se poate spune. E tocmai invers - are loca laicizarea monahismului, iar preoţii care spun astfel de lucruri sunt de fapt foarte lumeşti şi demult au abandonat sau poate n-au trăit niciodată careva experienţe duhovniceşti. Din păcate chiar şi unii arhierei, deşi sunt (formal) monahi, trăiesc nemonahiceşte şi chiar defăimează principiile monahale autentice, cerând monahilor să fie în pas cu lumea apostată. Multe se pot spune...
Eu cred că monahismul şi Liturghia zilnică de la Mănăstiri sunt salvarea noastră, inclusiv a celor din lume.

Iar acum prezint şi o sinteză a normelor canonice cu privire la monahism:
MONAH.
Monahii trebuie să fie subordonaţi Episcopului, «Să iubească liniştea, să stăruiască numai în post şi rugăciune, neîncetat petrecând în locurile unde au fost aşezaţi; să nu se ingereze sau să se amestece în afaceri bisericeşti sau lumeşti, părăsind mănăstirile lor, fără numai dacă li s-a dat voie din partea Episcopului, în caz de necesitate arzătoare. Cei ce se abat de la această hotărâre să fie excomunicaţi. 4, 8 IV; 22 VII.
- Monahul sau monahia nu are voie să-şi părăsească mănăstirea şi să se ducă la alta, sau în altă parte, fără învoirea stareţului sau stareţei. 46 VII; 21 VII; 3 I-II. Dacă aceştia nu le permit, ei se pot adresa Episcopului. 6 Nic. al Constantinopolului.
- Care fuge din mănăstire să fie afurisit. 4 I-II.
- Episcopul care primeşte pe vreun călugăr din altă eparhie, fără scrisoare de la Episcopul competent, să fie pedepsit. 80 Cartagina.
- Călugărul poate părăsi mănăstirea în care se află, «dacă egumenul este eretic şi dacă intrarea femeilor în mănăstire devine liberă». 17 Nichifor Mărt.
- Viaţa anterioară, păcătoasă, a cuiva nu este piedică pentru intrarea în monahism. 43 VI.
- Nu are voie să se căsătorească. 16 IV.
- Care desfrânează sau se căsătoreşte să fie supus epitimiilor pentru desfrânaţi. 44 VI. În can. 60 Vasile cel Mare se zice că se pedepseşte cu epitimia adulterilor, iar can. 35 Nichifor Mărt., prevede anatema. Can. 16 Ioan Postnicul prevede excluderea pe doi ani de la împărtăşire, în care timp trebuie să postească şi să facă mătănii.
- Monahul şi monahia să nu stea singuri de vorbă. 20 VII.
- Monahii nu au voie să doarmă în mănăstirile de călugăriţe şi invers. 20 VII.
- Episcopul poate muta pe un călugăr de la o mănăstire la altă, îi poate permite unui călugăr să trăiască şi afară de mănăstire. 2, 4 I-II.
- Monahul nu are voie să aibă avere particulară. 6 I-II.
- Monahul să nu intre în cârciumă. 24 Laodiceea.
- Monahul vagabond să fie obligat (chiar cu forţa) să se întoarcă la mănăstire. 23 IV; 35 Nichifor Mărt.

MONAHIE.
Să se primească în monahism la vârsta de 25 de ani. Înainte de această vârstă se pot primi numai pentru motive binecuvântate. 126 Cartagina.
- Călugăriţa să nu se îmbrace în haine luxoase. 45 VI.
- Are voie să intre în altar pentru a aprinde lumânările şi a face curăţenie. 15 Nichifor Mărt.
- «Nu se cuvine să se împărtăşească de la călugărul presbiter tânăr, când acesta slujeşte şi împărtăşeşte». 23 Nichifor Mărt.
- Care cunoaşte păcatele grave ale altora şi nu le descoperă stareţei să fie supusă aceleiaşi epitimii ca şi cele ce le-au comis. 38 Ioan Postnicul; 71 Vasile cel Mare.
- Restul dispoziţiilor valabile pentru monahi sunt valabile şi pentru călugăriţe.

MONAHISM.
Primirea în monahism să se facă în prezenţa egumenului mănăstirii în care va avea să trăiască cel primit. Cel ce nu observă aceasta regulă să se caterisească. 2 I-II.

Avatar utilizator
CatalinM
Mesaje:96
Membru din:02 Apr 2008, 09:26
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde CatalinM » 24 Ian 2009, 18:58

Va multumesc pentru raspuns. Mai am insa cateva intrebari. Prima ar fi daca au voie preotii monahi sa savarseasca nunti si botezuri in manastiri? Parintele paroh de la noi spunea ca nu.

Avatar utilizator
Administrator3
Mesaje:135
Membru din:14 Dec 2008, 14:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:ajuta la administrare
Localitate:RO

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde Administrator3 » 24 Ian 2009, 20:25

Parintele paroh de la noi spunea ca nu.
Nu zic cu rautate, dar cred ca parintele paroh - asemeni majoritatii preotilor de mir cu parohii - se gandesc ca pierd ceva bani atunci cand o nunta se savarseste la o manastire si nu la biserica de parohie.
In alta ordine de idei, cred ca totul tine de chiriarhul locului.

Avatar utilizator
CatalinM
Mesaje:96
Membru din:02 Apr 2008, 09:26
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde CatalinM » 24 Ian 2009, 21:27

Da, cam asta reiesea din cele spuse de dansul, ca multi se duc la manastiri pentru evenimente importante, si, probabil de aici si supararea sa. Totusi, mi-a spus multe alte lucruri si de aceea am intrebat aici. Personal, eu am fost contrariat, devenind astfel curios de a afla adevarul.
Parintele Petru spunea ca s-au scris multe privind aspectul teologic al monahismului. As vrea o recomandare catre o lucrare care sa nu fie insa foarte complicata sau stufoasa, ci care sa trateze subiectul cat mai concis. Bine, asta ar fi de preferat, dar poate fi si oricealta lucrare care trateaza lamuritor.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde protosinghel » 25 Ian 2009, 18:38

au voie preotii monahi sa savarseasca nunti si botezuri in manastiri?
Dacă mănăstirea nu are şi funcţie de parohie (cum se întâmplă în unele localităţi rurale), ea NU are voie să săvârşească Botezuri şi Cununii. Nici ieromonahii nu au voie să facă prin parohii sau pe la case astfel de Sf. Taine. Excepţie - doar cazul de moarte. În rest - permisiunea ierarhului locului. Adică posibilitatea de a face Botez, dar mai ales Cununia, nu trebuie să fie permisă de la sine ca o normalitate în vreo Mănăstire.

Avatar utilizator
Administrator3
Mesaje:135
Membru din:14 Dec 2008, 14:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:ajuta la administrare
Localitate:RO

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde Administrator3 » 25 Ian 2009, 20:18

...posibilitatea de a face Botez, dar mai ales Cununia, nu trebuie să fie permisă de la sine ca o normalitate în vreo Mănăstire.
Vreun temei? Vreun canon?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde protosinghel » 26 Ian 2009, 01:23

Tradiţia şi Regulile monahale din întreaga lume (şi care, în această privinţă, sunt respectate cu stricteţe la greci) nu permit amestecul călugărilor cu mirenii. NU are ce căuta mireasa într-o mănăstire de călugări şi nici nu au ce plânge copiii pe acolo, că astea aduc multe ispite peste călugări. De asemenea, nu e normal ca un călugăr să participe la dansul "Isaie, dănuţieşte...", chiar dacă el este doar unul ritual...
Astfel de reguli au fost reflectate în diferite Nomocanoane şi Pravile. Deci:
- Ieromonahului îi este interzis să săvârşească Slujba Cununiei conform Regulelor monahale a Sf. Theodor Studitul (PG 99, col. 941); Răspunsurile Canonice ale lui Petru Hartofilax (sec. XI) în "Sintagma Atheniană" V, 570; Pravila Mare (Îndreptarea Legii), gl. 135,alin. 2; Cap. 84 din Nomocanonul slav în 228 titluri.
- În general, aceleaşi izvoare recomandă, dar nu interzice categoric, ca un ieromonah să săvârşească botezul. O astfel de interdicţie nici nu se putea face din moment ce Biserica permite ca botezul să fie săvârşit în caz extrem şi de un mirean. Normal este însă că fiecare să fie botezat şi cununat în parohia sa. Prin aceasta el se încadrează în comunitatea euharisticăă în care locuieşte.

Deci reguli categorice sunt doar în privinţa Cununiei şi excepţiile pot fi făcute doar cu binecuvântarea ierarhului locului. Chestiunea cu botezul este mai degrabă un sfat menit să întărească regula canonică legată de parohia fiecăruia.

sorinmr
Mesaje:22
Membru din:31 Oct 2009, 12:40
Confesiune:ortodox
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde sorinmr » 03 Dec 2009, 01:38

monahul hirotonit mai este monah sau nu? episcopul înceteaza sa fie monah dupa ce a fost hirotonit episcop?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde protosinghel » 05 Dec 2009, 17:16

monahul hirotonit mai este monah sau nu?
Sigur că da, chiar dacă în trecut (prin sec. IV-V) acestea două erau considerate incompatibile una cu alta. Percepţia Bisericii s-a schimbat clar în această privinţă, de prin sec. VI-VII.
episcopul înceteaza sa fie monah dupa ce a fost hirotonit episcop?
Aici situaţia e mult mai complicată. În esenţă, un episcop încetează de a mai fi monah (atenţie şi la sensul cuvântului), pentru că este liber de votul ascultării şi sărăciei. Iar faptul că este obligat să-şi ţină fecioria ("întreaga înţelepciune"), nu înseamnă că o face doar în virtutea votului monahal, ci şi a altor prevederi canonice şi morale care-l obligă la aceasta. A existat chiar un Sinod Local la Constantinopol (parcă prin sec. XIV) care permitea episcopilor să-şi tundă părul (ca mirenii) şi să mănânce carne, slobozindu-i de aceste rânduieli monahale.

Apar aici însă alte întrebări:
- De ce atunci Biserica obligă trecerea prin monahism a celor care urmează să fie episcopi?
- Poate un episcop să-şi ţină mai departe (după hirotonia în arhiereu) voturile monahale? În ce măsură poate face acestea?

La aceste întrebări nu vreau să răspund acum, lăsând să văd mai întâi părerile altora...

Avatar utilizator
Arhidiacon
Mesaje:20
Membru din:04 Noi 2009, 10:30
Confesiune:ortodox

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde Arhidiacon » 05 Dec 2009, 19:57

Apar aici însă alte întrebări:
- De ce atunci Biserica obligă trecerea prin monahism a celor care urmează să fie episcopi?
- Poate un episcop să-şi ţină mai departe (după hirotonia în arhiereu) voturile monahale? În ce măsură poate face acestea?

La aceste întrebări nu vreau să răspund acum, lăsând să văd mai întâi părerile altora...

Nu cred ca in cazul in care un cleric celib nemonah sau vaduv este ales arhiereu, ar mai trebui sa primeasca tunderea in monahism. Mi se pare chiar o desconsiderare a voturilor monahale aceasta practica; si nu are legatura cu practica bisericii primare si nici cu rostul pentru care a fost instituita treapta arhieriei de catre Arhiereul Cel Mare - Hristos. Dar deocamdata asta e regula; iar randuielile din Biserica noastra sunt strans legate de mediul monahal, isi au originea in centrele monahale. Chiar cred ca ar trebui sa ne gandim bine daca clerul de mir, casatorit nu are dreptul sa acceada la episcopat, pentru ca deja lucrurile evolueaza spre exagerari destul de nelinistitoare; sunt ierarhi care nu mai tin pe langa ei, in functii de administratie doar monahi, sau macar doi trei si se consulta exclusiv cu acestia, uitandu-se ca in mare parte cam fiecare eparhie e formata din mireni pastoriti de clerici casatoriti - astfel se ajunge la multe masuri nepotrivite, incat nu e folositor cred nici pentru mireni dar nici pentru monahi sa faca parte din administratia bisericeasca, despre care repet, are mai mult de a face cu parohiile, manastirile fiind mai putine, dar care se supun altor randuieli, au specificul lor.
Mai mult, in ultimul timp se evita chiar promovarea in episcopat a clericilor care au avut familie dar au ramas vaduvi, prin decesul sotiei.
In spiritul celei de-a doua problematizari, raspund si cu randurile de mai sus, si cu urmatoarele cuvinte: cine a luat de buna voie jugul monahal cred ca trebuie sa-l duca pana la capat, nu exista scuza. A fi episcop nu cred ca are conditia ca cel ales sa-si incalce voturile, juramintele monahale. Mai decat sa se fi dat acea dezlegare de care se pomeneste, in secolul XIV, mai bine dadeau dezlegare ca si cei care se dovedesc vrednici si iubitori de biserica dintre clericii casatoriti sa aibe sanse egale cu monahii in privinta alegerii ca episcopi. Ca-i va fi greu e de inteles, dar sunt cunoscute cazuri de ierarhi care traiesc ca adevarati monahi; sunt insa si alte multe cazuri..., apropos la postarea Preacuviosiei Voastre referitoare la chipul Preafericitului Parinte Patriarh Pavle si la chipul altora...
Stiu ca ce am scris ar putea tulbura pe unii; imi cer iertare.

catehumen
Mesaje:72
Membru din:26 Iun 2011, 23:36
Confesiune:ortodox

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde catehumen » 06 Iul 2011, 23:16

Părinte Petru, ce reprezintă treapta de "инок" în Biserica Rusă?
Are vreun echivalent în alte Biserici locale?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde protosinghel » 07 Iul 2011, 14:20

Părinte Petru, ce reprezintă treapta de "инок" în Biserica Rusă?
Are vreun echivalent în alte Biserici locale?
Acest termen se poate referi la toţi monahii în general, dar cel mai des se referă la treapta de rasofor, care este la toţi, chiar dacă opţional.

catehumen
Mesaje:72
Membru din:26 Iun 2011, 23:36
Confesiune:ortodox

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde catehumen » 11 Iul 2011, 01:27

Părinte Petru, ce reprezintă treapta de "инок" în Biserica Rusă?
Are vreun echivalent în alte Biserici locale?
Acest termen se poate referi la toţi monahii în general, dar cel mai des se referă la treapta de rasofor, care este la toţi, chiar dacă opţional.
Am înţeles. Dar după cît se pare, aceasta nu se referă şi pentru mănăstirile de maici (BORu). Iată textul de referinţă:
"В современных русских женских монастырях сохраняется традиция Российской империи, в которой иноческий постриг принципиально отличается от рясофорного пострига тем, что принимающая иноческий постриг монахиня получает новое имя и даёт кроме обета послушания ещё и обет безбрачия.
В женских монастырях иноческое аскетическое правило, послушание и внешние иноческие одежды сильно отличаются от рясофорных.
Многие монахини, приняв иночество, не принимают следующих монашеских степеней и всю жизнь проводят в монастыре в данной степени монашества". (ru.wikipedia.org)
Este într-adevăr aşa?
De ce atîtea trepte intermediare şi doar pentru mănăstirile de maici?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Istoria monahismului

Mesaj necititde protosinghel » 11 Iul 2011, 15:35

În acel text, "inok" înseamnă monah şi eu am zis că uneori şi doloseşte şi cu acest sens. Iar rasoforia este o treaptă intermediară valabilă şi pt bărbaţi, dar practicată mai rar în cazul lor. Maicile sunt ţinute mai mult pt că sunt mai grele de caracter, dar şi pt că nu au unde se grăbi. La călugări cam toată lumea vrea hirotonie, ceea ce e foarte grav. Cel care se călugăreşte pt a fi hirotonit, va fi un călugăr ratat.


Înapoi la “SFINŢI PĂRINŢI şi ISTORIE BISERICEASCĂ”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron