Olympiodorus, diacon din Alexandria

Se vor discuta şi subiecte care ţin de Părinţii şi învăţătorii Bisericii. Operele şi învăţăturile lor. Sinaxare.
Petre C
Mesaje: 606
Membru din: 24 Noi 2008, 21:42
Confesiune: ortodox
Localitate: Bucuresti
Contact:

Olympiodorus, diacon din Alexandria

Mesaj necititde Petre C » 12 Aug 2009, 13:29

Cum a ramas in memoria Bisericii Ortodoxa diaconul Olympiodorus din Alexandria? El a trait in secolul al 6lea si este cunoscut pentru comentariile sale la Eclesiast, Iov, etc, comentarii sub forma de catene.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Olympiodorus, diacon din Alexandria

Mesaj necititde protosinghel » 29 Sep 2009, 17:47

Am dat linkul acestui topic monahului Filotheu de la Petru Vodă, care este un bun cunoscător în astfel de domenii şi iată ce a răspuns:
Atmosfera nu foarte clară a Egyptului şi fîşiei Gaza de la sfîrşitul sec. 5-începutul sec. 6, cu privire la primirea dogmei Sinodului Ecumenic de la Halkidon, a făcut ca foarte mulţi autori din aceste arii să fie primiţi cu rezervă de către posteritate. Dacă Sfîntul Anastasie Sinaitul îl primeşte ca fiind ortodox, iată manuscrisul Barberini 549 îl aşează în rîndurile monofiziţilor. Tot prin astfel de chingi au trebuit să treacă şi Avva Isaia, Avva Zosima, Avva Varsanufie, Avva Dorothei şi alţi autori contemporani cu Olympiodor diaconul, cu atît mai mult cu cît posteritatea i-a confundat deseori cu alte personaje ale acelor veacuri ce s-a întîmplat să poarte acelaşi nume. Dacă însă cu privire la cei de mai sus lucrurile sînt clare şi ei şi-au căpătat un loc în sinaxarul ortodox, scolasticul alexandrin nu s-a bucurat de această cinste.
Foarte puţine lucruri se cunosc pînă astăzi despre acest scriitor bisericesc. Istoria a fost destul de vitregă cu memoria sa, şi pînă în secolul 20 nici un studiu nu i-a fost dedicat.

Tot ce se cunoştea pînă de curînd erau cele cîteva fragmente publicate în Patrologia Graeca vol. 93, comentarii la Iov, la Pilde, la Ecclesiast, la Ieremia, la Plîngerile lui Ieremia, la Baruch şi la Evanghelia după Luca.

În secolul 20, doi cercetători catolici au adus în atenţia patrologilor două manuscrise (Vat. Gr. 745 şi Monac. Gr. 488) care conţin textul integral al tîlcuirii la Iov aparţinînd lui Olympiodor. Această lucrare a fost editată în anul 1984 de editura De Gruyter.

Sfîntul Anastasie Sinaitul este unul din puţinii care îl menţionează pe diaconul Olympiodor, ca autor al unei lucrări în două părţi pe care acesta le-a scris împotriva ereticului Sever din Antiohia (retras în Alexandria după izgonirea sa de pe tronul patriarhal şi adoptarea în tot imperiul a mărturisirii Sinodului al 4-lea Ecumenic, de la Halkidon). Olympiodor citează în lucrarea sa dintr-o operă atribuită Sfîntului Athanasie cel Mare, numită "Despre întrupare", în care acesta vorbeşte foarte limpede despre cele două voinţe ale lui Hristos, cea omenească şi cea dumnezeiască. Sfîntul Anastasie Sinaitul îl numeşte pe Olympiodor "marele filosof".

De aici începe o dezbatere între cercetători, dacă Olympiodor Diaconul din Alexandria, scriitor de scolii la Sfînta Scriptură, este unul şi acelaşi cu un alt Olympiodor, scolastic, neoplatonic, contemporan al său, comentator al vechilor Platon şi Aristotel. Sfîntul Anastasie Sinaitul, care a trăit la 100 de ani după Olympiodor, spune că da. Critica modernă are alte păreri.

Ca şi autor, Olympiodor este deseori polemic, susţinînd în tîlcuirea la Iov că unitatea cărţii lui Iov este indiscutabilă, finalul fiind una cu restul cărţii, sau că Cîntarea Cîntărilor este o scriere alegorică şi tainică în pasajele ei aparent trupeşti.

Conform unei note din ms. Vat. Barb. 549 f. 194v, Olympiodor a fost hirotonit diacon de patriarhul monofizit Ioan Nikiotes (505-516). Însă aceasta stă în contradicţie cu afirmaţia Sfîntului Anastasie Sinaitul citată mai sus.

Un lucru este sigur: Cercetarea istorică este departe de a fi început cu adevărat în ceea ce îl priveşte pe acest autor de la începutul secolului 6 d.Hr. Interesul foarte scăzut pentru istoria Ortodoxiei, dar mai ales pentru colecţiile de comentarii scripturistice numite Catene, va face ca încă multă vreme de acum înainte darurile pe care Dumnezeu i le-a dăruit acestui iubitor al Scripturii să rămînă ascunse de cei însetaţi de adevăr.
Îi mulţumim pentru răspuns părintelui Filotheu. Dacă doriţi şi alte detalii, contactaţi-l pe părintele: filotheu@yahoo.com

Petre C
Mesaje: 606
Membru din: 24 Noi 2008, 21:42
Confesiune: ortodox
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Olympiodorus, diacon din Alexandria

Mesaj necititde Petre C » 29 Sep 2009, 18:20

Îi mulţumim pentru răspuns părintelui Filotheu.

Si eu va multumesc foarte mult. Am citit din opera diac. Olympiodorus cateva din catenele sale la Eclesiast (in limba engleza) si nu cred ca a fost o lectura fara folos.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre


Înapoi la “SFINŢI PĂRINŢI şi ISTORIE BISERICEASCĂ”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron