Pregatirea Sfintei Impartasanii pentru cazuri de necesitate

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Daniela L
Mesaje: 11
Membru din: 23 Aug 2009, 12:04
Confesiune: ortodox

Pregatirea Sfintei Impartasanii pentru cazuri de necesitate

Mesaj necititde Daniela L » 23 Aug 2009, 13:24

Dupa cum se stie, in fiecare an, in Joia Mare, la Liturghia Sf. Vasile cel Mare se scoate un Agnet special pentru impartasirea cu Sfinte uscate in cazuri de necesitate (bolnavi care nu se pot deplasa, copii, persoane aflate pe moarte). Acest Agnet, sfintit in Joia Mare, este uscat in a treia zi de Pasti, sfaramat si pus spre pastrare in chivotul de pe Sfanta Masa. In anul urmator, daca au mai ramas particele, ele sunt consumate, tot la Liturghia din Joia Mare, sfintindu-se un alt Agnet. In cazul in care Sfanta Impartasanie uscata se termina peste an, preotul poate sfinti un alt Agnet in acest scop.
Am cautat informatii legate despre aceasta practica din Biserica Ortodoxa, insa nu am gasit mai nimic (doar randuiala scoaterii si sfaramarii Agnetului). As vrea sa imi recomandati surse unde pot gasi despre fundamentarea canonica a acestei practici sau o argumentare de ce a fost aleasa Joia Mare pentru sfintirea Agnetului si de ce se sfarama a treia zi de Pasti (nici mai devreme, nici mai tarziu).
Multumesc frumos si astept raspunsuri cat mai documentate.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Pregatirea Sfintei Impartasanii pentru cazuri de necesitate

Mesaj necititde protosinghel » 23 Aug 2009, 21:36

Practica descrisă de dvstră este în mare parte corectă, dar aş veni cu unele precizări:
1. Nu e obligatoriu ca Agneţul să fie uscat anume a treia zi de Paşti. Aici e doar o problemă practică. În vechime nu existau posibilităţi de uscare artificială, şi până marţi el reuşea să se usuce în mod natural. Mai devreme încă nu era uscat, iar mai târziu nu se putea, pt că în majoritatea parohiilor, marţi e ultima zi când se mai slujeşte (fiind a 3-a zi după Paşti). Deci nu trebuie să căutaţi ceva super canonic şi dogmatic în asta. La noi la mănăstire, până începe privegherea Celor 12 Evanghelii (Joi seara), părticelele de Sf. Trup înmuiată în Sf. Sânge sunt deja puse uscate în Chivot. N-au mucegăit niciodată. Părintele eclesiarh ştie să le usuce bine...
2. Cât priveşte prepararea Agneţului în Joia Mare, nici aici nu e ceva ieşit din comun, dpdv teologic. E o simplă legătură simbolică cu Cina cea de Taină, care a avut loc în acea Joie.

Daniela L
Mesaje: 11
Membru din: 23 Aug 2009, 12:04
Confesiune: ortodox

Re: Pregatirea Sfintei Impartasanii pentru cazuri de necesitate

Mesaj necititde Daniela L » 23 Aug 2009, 22:14

Multumesc frumos pentru raspuns!
1. Din ce am citit pana acum, in special in Liturgica pr. Vintilescu si cea a lui Mitrofanovici, cat si intr-un studiu dedicat (de ce se usuca cu foc - deci nu pe cale naturala - Sfantul Agnet din joia Mare), am inteles ca se recomanda sa fie uscat in a treia zi de Pasti (nu mai devreme, chiar nu am stiut ca se poate usca in aceeasi zi). M-ar interesa totusi o hotare a unui Sinod, chiar si local, care reglementeaza acest lucru. Nu cred ca practica a aparut si s-a generalizat din senin. Cred ca a aparut dupa ce s-a hotarat ca diaconii sa nu mai duca bolnavilor Sfanta Impartasanie de la Sfanta Liturghie savarsita in acea zi. Nu am gasit insa nici un indiciu, in ce perioada s-a reglementat aceasta practica. Poate la Sinodul de la Constantinopol - 1166, unde s-au luat foarte multe hotarari privind viata liturgica?
2. Mai mult ca sigur scoaterea acestui Agnet pentru cazuri speciale este legata de instituirea Sfintei Impartasanii la Cina cea de Taina (de catre Hristos - Doctorul trupurilor si sufletelor), insa as fi vrut mai mult decat o supozitie, o argumentarea patristica.
Ar mai fi si intrebarea de ce Sfintele Uscate din anul precedent sunt consumate toate in Joia Mare si nu se amesteca cu cele pregatite in anul curent. Probabil e vorba de ciclul liturgic Moarte - Viata, reflectat si de ciclul liturgic, insa as vrea ca aceste presupuneri sa fie fundamentate (nu dupa parerea mea).
multumesc!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Pregatirea Sfintei Impartasanii pentru cazuri de necesitate

Mesaj necititde protosinghel » 23 Aug 2009, 22:50

M-ar interesa totusi o hotare a unui Sinod, chiar si local, care reglementeaza acest lucru. Nu cred ca practica a aparut si s-a generalizat din senin.
Daniela, lucrurile sunt mult mai complexe. Te asigur că nu e vorba de nici un Sinod.
Paradoxal, dar în cultul nostru, o notiţă scrisă cândva de un monah din Athos (de exemplu), a intrat mai uşor în cărţile noastre şi a căpătat o autoritate mult mai mare decât o oarecare hotărâre sinodală. De asemenea, spre mirarea multora, trebuie să afirm că destul de multe lucruri au apărut şi s-au generalizat mai mult decât din senin. E jale la acest capitol...
Cred ca a aparut dupa ce s-a hotarat ca diaconii sa nu mai duca bolnavilor Sfanta Impartasanie de la Sfanta Liturghie savarsita in acea zi.
Nu e absolut nicio legătură!
Mai mult ca sigur scoaterea acestui Agnet pentru cazuri speciale este legata de instituirea Sfintei Impartasanii la Cina cea de Taina (de catre Hristos - Doctorul trupurilor si sufletelor), insa as fi vrut mai mult decat o supozitie, o argumentarea patristica.
Nu trebuie să instişţi pe ideea de "Doctor" şi "bolnavi" etc. Până prin sec. 17, Sfintele Taine uscate erau date tuturor ostaşilor pe câmpul de luptă (şi erau războaie multe), mirilor la Cununie (!), şi în multe alte situaţii. Asta cu bolnavii era doar una din situaţii.
Trebuie să nu uiţi că noi pregătim Agneţe şi pt Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite şi practica pregătirii unor Agneţe suplimentare e cel puţin din sec. 4, şi de fiecare dată avea la bază exclusiv raţionamente practice şi nu speculaţii "dogmatice".
Ar mai fi si intrebarea de ce Sfintele Uscate din anul precedent sunt consumate toate in Joia Mare si nu se amesteca cu cele pregatite in anul curent. Probabil e vorba de ciclul liturgic Moarte - Viata, reflectat si de ciclul liturgic, insa as vrea ca aceste presupuneri sa fie fundamentate (nu dupa parerea mea).
Complici inutil lucrurile.
Dacă într-un an s-au consumat puţine părticele, nu e nevoie de Sfinţit un alt Agneţ. Poate rămâne, fără probleme, cel de anul trecut. Chiar aşa fac mulţi preoţi, inclusiv eu. Trebuie să fie clar că nu e vorba despre ceva dogmatic, ci doar practic, iar legătura simbolică cu Joia Mare, nu ar trebui să creeze nici un fel de cleşeu în acest sens.
Iar legat de "ciclul liturgic Moarte - Viaţă", astea nu sunt decât simple speculaţii. Acest ciclu se actualizează la fiecare Liturghie, deci în fiecare zi, şi nu trebuie să aştepţi un an întreg, ca să vorbeşti despre aşa ceva...


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron